CD-recensie Postmen - Revival

CD-recensie Postmen - Revival

The luggage has changed, the travel remains
Het Rotterdamse trio Postmen is weer helemaal terug met dit verfrissende album. Na het met goud bekroonde album Documents is er, helemaal in de lijn van frontman Anonymous, een CD met een heel ander geluid uitgebracht. Net als het vorige album is de mix van reggae & hiphop onveranderd gebleven; toch is het gemiddelde tempo van de songs hoger. Tevens is het aandeel van rapper/zanger Rollarocka groter dan voorheen. De derde, G-Boah, heeft nu nog steeds een rol op de achtergrond.

We came a long, long way
Het album Revival telt 17 nummers, waarvan 5 tussenstukjes, zowel nummers als tussenstukjes liggen allemaal goed in het gehoor. Het eerste nummer, tevens de single, is meteen een heel goed begin. The Morning After heeft de mix van zang en rap, het einde valt met name op door het hoge tempo van de rap. De nummers 3 en 16 zijn ook een voorbeeld van de snelle rap en grote woordenschat van Postmen (Long Way en How Do U Love). Nummers 2 en 6 zijn met name voor jongeren, die zo worden aangemoedigd om wat van hun leven te maken (denk ook aan het project Social Life voor kansarme jongeren). Werkloosheid, liberalisme en onrechtvaardigheid zijn voor deze Rotterdammers belangrijke onderwerpen, waar ze voor zullen blijven strijden; ze hebben dan ook een lange weg af moeten om te komen waar ze nu zijn.

Dit is echt een top-album.
Het geeft hetzelfde gevoel weer als wanneer je ze live ziet en hoort spelen. De muziek is steengoed en de raps van hoog niveau. Het feit dat ze de Heineken Crossover Award en de Zilveren Harp hebben gewonnen zegt genoeg. Het is een echte aanrader als je van hiphop & reggae houdt en van echte musici. Dit album komt rechtstreeks uit het hart van Postmen en Revival is een topper!

Geschreven op 25-04-2001 Gepubliceerd op 25 april 2001