CD-recensie Anastacia - Not That Kind

CD-recensie Anastacia - Not That Kind

Over Anastacia
Anastacia is geboren in Chicago uit een heel artistiek gezin. Haar vader was zanger en haar moeder een actrice die op Broadway werkte. Op haar 14e verhuisde ze naar New York. Ze volgde daar de Professional Children's School, die ze succesvol afrondde. Daarna werkte ze samen met haar zus als danseres in een club. Daar kwam ze in aanraking met freestyle, waar ze zich erg tot aangetrokken voelde.

Later danste ze in veel clips van onder andere Salt 'n Pepa, waardoor ze in aanraking kwam met verschillende producers.

Toch kwam een echte doorbraak pas toen ze meedeed aan het MTV programma The Cut. Er waren 160 kandidaten, maar Anastacia kwam in de finale met het nummer Not That Kind. Ze won niet, maar het heeft wel alle deuren voor haar geopend. In maart 1999 tekende ze het contract bij haar platenmaatschappij en begon ze met het opnemen van haar debuutalbum Not That Kind.

Not That Kind
Anastacia scoorde afgelopen zomer een enorme hit met haar eerste single I'm Outta Love. De verwachting voor haar album waren dan ook hooggespannen. Toch valt het nogal tegen. Hoewel er twee nummers zijn (Made For Lovin' You en Yo Trippin') die in de buurt komen, blijft I'm Outta Love de echte uitschieter. Anastacia heeft een heel aparte stem, die zich goed leent voor nummers als I'm Outta Love, maar nogal misplaatst is bij ballads, die het overgrote deel van het album in beslag nemen. De nummers zijn niet slecht, maar staan in de schaduw van I'm Outta Love. Dit is ook wel te merken aan het succes van haar nieuwe singles Not That Kind en Cowboys & Kisses. Allebei deden ze het tot nu toe niet echt goed, en ze zullen zeker niet het succes van de debuutsingle overtreffen. Opvallend is wel dat Anastacia al maandenlang bovenaan de CD Top 100 staat, zonder nog een echte Top 40-hit te scoren.

De stijl
Anastacia heeft een heel eigen stijl ontwikkeld. Haar sound is een mengelmoes van pop, dance, rock en R&B. Anastacia heeft bij het produceren van haar CD ook veel ruimte gehad om haar heel eigen stijl te creëren. Maar wat Anastacia's stijl vooral zo bijzonder maakt is haar stem. Vaak wordt ze de blanke vrouw met de zwarte stem genoemd. Ze is hierdoor niet goed te vergelijken met andere bands. Op haar album vindt je 12 nummers, waarvan ze de meeste (gedeeltelijk) geschreven heeft. De meeste nummers gaan over verloren liefdes, of nog te verkrijgen liefdes. De CD duurt ruim 50 minuten.

Ik had van het album veel meer verwacht, en hoewel het niet slecht is, is het toch geen CD die je moet hebben.
Het is jammer dat Anastacia veel ballad-achtige liedjes heeft gedaan, want dat past niet echt bij haar stem. De nummers zijn daarom als singles nogal potentieloos. Hopelijk zal ze dit op een volgend album veranderen.
Ook jammer: Er staan geen teksten in het CD-boekje.
Not That Kind is een CD geworden voor op een regenachtige dag bij je huiswerk, als achtergrondmuziek dus.

Geschreven op 18-03-2001 Gepubliceerd op 18 maart 2001