CD-recensie Krezip - Nothing Less

CD-recensie Krezip - Nothing Less

Meer dan verwacht
Niets minder dan verwacht was, sterker nog, veel meer zelfs! Nothing Less, het allereerste echte album van Krezip is uit! En dat Krezip "in" is, dat is inmiddels duidelijk; de band schijnt een echte hype te zijn op het moment, de single Won’t Cry wordt in de verloren uurtjes op TMF massaal aangevraagd, op de radio wordt ie vaak gedraaid, en iedere krant plaatst wel een stukje over het 'verschijnen' van dit nieuwe Nederlandse popbandje. En het moet gezegd worden, Nothing Less is gewoon een superlekker album! De eerste cd, Run Around, was meer een veredelde demo, en kon bij de wat betere platenzaak voor twee tientjes verkregen worden. Met Nothing Less gaan ze voluit: hij kost dan ook ietsje meer, maar bevat wel 13 nummers, allemaal geschreven door de zangeres, Jacqueline. De nummers zijn allemaal vrij rock, al zitten er wel een paar ballads tussen, maar de soepele melodieën en de mooie tweestemmig gezongen teksten maken toch wel duidelijk dat het hier om een popbandje gaat. Deze combinatie komt waarschijnlijk doordat de tekstschrijfster zelf op de Rockacademie zit.

De nummers
Om maar bij het begin te beginnen: Won’t Cry, bijna iedereen kent het inmiddels, wat een heerlijk nummer! Mooie "tweestemmige" gitaarlijnen, een op de achtergrond blijvende maar lekker dreunende bas, en vooral: heerlijk gezongen! Krezip wordt vaak vergeleken met K’s Choice, en ze zeggen zelf ook fan te zijn van die band. En de gelijkenissen zijn erg sterk. Vooral in nummer 3, Give My Life, het gitaarloopje aan het begin daar doet me denken aan Believe (Cocoon Crash). Daarnaast lijkt de stem van Jacqueline gewoon erg op die van Sarah, maar meestal iets minder zacht, feller. En dan is er nog nummer 4, I Would Stay, een ballad met enkel Jacqueline op piano en later Annelies als 2e stem. Wat een prachtig nummer... De zang is af en toe een beetje geforceerd tegen de muziek in, waardoor klemtonen soms raar uitvallen, maar dat is ook wel weer uniek. De teksten, zoals eerder gezegd, zijn allemaal geschreven door zangeres Jacqueline, en lijken over de gevoelens van de zangeres te gaan, problemen die jongeren van een jaar of 17 hebben, depressies, twijfel, angst. Het nummer Protection is meer een "punk" scream-to-society, en gaat over sextoerisme. Erg aangrijpende tekst.

Over het algemeen een lekker in het gehoor liggende CD, met een zeer eigen stijl ondanks (of juist dankzij) de Belgische invloeden, prachtige stemmen en gewoon mooie muziek! Absoluut een aanrader voor iemand die es wat kwaliteits-pop/rock van Nederlandse bodem wil horen. En voor de liefhebbers, Run Around is nog steeds te koop en die kan je toch niet laten liggen voor 20 piek, zeker als je Run Around The World hebt gehoord! I’ll Be Gone, het laatste nummer, staat trouwens (in de studio-uitvoering) ook op Nothing Less.

Geschreven op 03-07-2000 Gepubliceerd op 3 juli 2000