CD-recensie A Perfect Circle - Mer De Noms

Debuut-CD
A Perfect Circle heeft met Mer De Noms een waar meesterwerk afgeleverd. Het zijn lekkere ouderwetse deprimerende, energieke en kwade rocknummers met keiharde gitaren en de mooie stem van Maynard James Keenan, die je waarschijnlijk wel kent als de zanger van Tool. APC bestaat dan ook uit muzikanten met veel ervaring, die ook in andere bands hebben gespeeld/nog steeds in een andere band zitten. Verbazingwekkend genoeg is dit dan ook hun pas eerste cd in deze samenstelling. Heel knap gedaan want ze klinken als een band die al 10 jaar en 8 CD's verder zijn. Dat is eigenlijk best wel jammer want na het horen van Mer De Noms was ik van plan om de andere 7 ook aan te schaffen... Maar goed, deze is al goed genoeg om te blijven draaien tot de volgende...

Verder klinkt de muziek heel bekend maar ik kan niet echt bands bedenken die je zou kunnen vergelijken met APC. Ja, Tool misschien vanwege het stemgeluid van Maynard, maar APC heeft een heel eigen stijl die zo bekend maar toch ook niet te plaatsen is. Dit is echte muziek, rock zoals alle rock zou moeten zijn!!

Muziek
APC maakt dus mooie, harde rockmuziek met indrukwekkende teksten (geschreven/gecomponeerd door Billy en Maynard). Mooi voorbeeld is Judith (ook hun eerste uitgebrachte single). Als je dit nummer hoort is het eerste woord dat bij je opkomt waarschijnlijk niet 'mooi', want het is een hard, woest nummer. Toch is het zeker de moeite waard om je eens te verdiepen in deze tekst. Je zou het het beste kunnen omschrijven als een kritiek op het geloof in God. Een tekst als 'So many ways for me to show you how your savior has abandonned you/Fuck your God your Lord your Christ/He did this/Took what you had and left you this way/Still you pray you never stray/Never taste of the fruit/Never thought to question why' zegt denk ik wel genoeg. Vat dit echter niet verkeerd op, het is niet bedoeld als een ode aan de duivel of als een anti-christen-song.

Nog een toppertje is Sleeping Beauty, het nummer dat ik APC live op TMF hoorde spelen en mij naar de platenwinkel gejaagd heeft. Het is het sprookje, de schone slaapster Doornroosje. Het gaat dan ook over een 'sleeping beauty' die hij wakker wil kussen maar zij ontwaakt niet: 'Drunk on ego/Truly thought I could make it right/If I kissed you one more time/To help you face the nightmare/But you're far too poisened for me/Such a fool to think that I could wake you from your slumber/That I could actually heal you'. Dit is zeker een van mijn lievelingsnummers, heerlijke gitaren, prachtig stemgeluid, echt een lekker tragisch kippevel nummer. Volgens Maynard gaat dit nummer over een ex van hem die 'sliep' gedurende hun relatie.

De volgende single die ze gaan uitbrengen is 3 Libras. Als je de intro-muziek hoort kan je al raden dat dit het mooiste nummer is van Mer De Noms. Mooi gitaar- en vioolwerk. Halverwege wordt het wel iets harder maar dat maakt het geheel alleen maar tragischer en mooier. Deze drie nummers zijn de absolute hoogtepunten, maar ook The Hollow, Magdalena, Rose, Thomas en Thinking Of You mogen er wezen. In het laatste nummer, Over, zijn de enige instrumenten een piano en iets dat lijkt op een xylofoon. Hier lijkt de stem van Maynard een beetje op die van Kurt Cobain op akoestische nummers.

Hoe dan ook, Mer De Noms is gewoon een topalbum en aangezien de teksten niet in het boekje staan (wat ik echt verschrikkelijk vind), raad ik je zeker aan om deze van internet halen, want zowel de teksten als de muziek zijn de moeite waard.

Grappig is trouwens wel dat er in het CD-boekje een aantal zinnen staan in een soort van runenschrift, dat bedacht is door een van de bandleden (ik geloof dat het Billy Howerdel was). Als je het weet te ontcijferen zul je erachter komen dat het stukjes tekst zijn.

Beste CD van het jaar. Nog nooit een debuutalbum gehoord dat zo ervaren klinkt. Laten we van harte hopen dat ze nog veel van deze plaatjes zullen maken...

Geschreven op 07-11-2000 Gepubliceerd op 7 november 2000