CD-recensie Robbie Williams - Greatest Hits

Best Of
Loop een willekeurige muziekwinkel binnen en je struikelt over de 'Best Of'-cd's die allemaal in november uitkomen, omdat het zo goed onder de kerstboom of in de schoen past. Sla een willekeurig muziekblad open en je struikelt over de zeikerige recensenten die al die Best Of's moeten recenseren. Recensenten zijn zeikers joh. Ik ook, maar daar gaat het niet om.
De meest besproken en verkochte 'Best Of' van dit seizoen zal waarschijnlijk Greatest Hits van Robbie Williams zijn.

Angels
En waarom ook niet, want Robbie Williams is waarschijnlijk de best verkopende popartiest van Europa. Wie had dat kunnen denken toen Robbie Williams in 1995 uit Take That stapte. Eigenlijk is het wel logisch natuurlijk. De kleine bakvisjes die toen naar boybands luisterden zijn natuurlijk nu 24-jarige bakvissen die iets meer ballen willen. In de muziek. Ze zijn meegegroeid met Robbie. Maar wat heeft en ons gebracht nu? Negentien liedjes van oud tot nieuw. Old Before I Die, Angels, Strong, Kids, ik word zowaar nog vrolijk van het luisteren hiernaar. Feel, Come Undone, Radio, wat een feest. Muziek met een knipoog. Jammer dat Robbie te gladjes is voor de critici en te baldadig voor het Amerikaanse popliedjesluisterpubliek. Het is maar een klein smetje op een glorieuze carrière.

Ja, wat kan je ervan zeggen. Het ultieme kerstkado? Vast wel. Perfecte achtergrondmuziek? Het zijn van die cliché's waar je weinig mee kan. Maar goed, wat iedereen al wist: iedereen vind dit leuk. Of je nou wil of niet. Ondertussen zing ik stiekem heel erg hard mee.

Gepubliceerd op 15 november 2004