CD-recensie Katrina & The Waves - Original Recordings

Eurovisie
Je ouders in de ban van het Eurovisie Songfestival, wij kijken naar Katrina & The Waves. Bongo Beat Records heeft de moeite genomen Katrina's eerste twee albums op te poetsen, er een DVD schijfje bij te stoppen en alles naar de winkel te brengen. Wacht eens- Katrina... was dat niet dat groepje saaie Engelsen, die met Walking On Sunshine toen nog wonnen ook?

Grappen
Ja hoor. Toch is het belangrijk niet meteen af te haken, want hoe vervelend hun hitje Walking On Sunshine ook was, Original Recordings is en blijft een mooie verzamelaar. Katrina's liedjes gaan over Mexico, verliefd zijn en dansen. Lekker vrolijk. Zelf noemt ze het "Guitar driven R&B rock'n'roll" en raar genoeg krijgt ze naarmate je langer naar het schijfje luistert, nog gelijk ook. Dat komt voornamelijk door haar band, en niet zozeer door de toch wel erg schattige, straight-edge Katrina.

Op de hoesfoto kan je het al zien: The Waves bestaan uit drie hele enge mannen. Met een griezelige bassist (Vince De La Cruz), een manische drummer (Alex Cooper) en een ernstig opgefokte gitarist (Kimberley Rew). Waardoor de hier-en-daar wat slappe zanglijntjes van Katrina toch nog worden veranderd in snoeiharde, funky R&B pop zonder grappen.

"I know a thing or two about love."

DVD
Op het DVD-schijfje staat nog eens een mooi optreden uit 1983, met alle bandleden in stijlvol zwart en een charismatische Katrina achter de microfoon. Als je de band met eigen ogen ziet is ook meteen duidelijk dat de eigenlijke ster gitarist Kimberley Rew is, en niet Katrina. Door zijn briljant spel en het bizarre liedje Don't Take Her Out Of My World weet je meteen wat Katrina mist, in vergelijking met haar Waves: emotie. Ze zingt alles veel te opgeruimd. Ze heeft gewoon een heel leuk leven. Bah.

"I'm walking on sunshine, oooh ooh,
I'm walking on sunshine, oooh ooh,
and don't it feel good!"