Concertrecensie Eclectro: Amsterdam Dance Event - Concertrecensie

Eclectro: Amsterdam Dance Event
30 oktober
Paradiso

Obscuur
Noodlanding: Eclectro is geland in Paradiso, Amsterdam. In het hartje van de muziektempel treedt een tiental bescheiden (of obscure) bands op, met hun vrije interpretatie van dance. Voor het uitgaanspubliek vaak wat bizar, voor doorgewinterde electro-fans een must.

[image:1:center:Vive La Fête]
Het valt niet mee om de bezoekers van Paradiso, die in ruime getalen waren toegestroomd, ook daadwerkelijk op de dansvloer te krijgen, maar de catchy electropop van Vive La Fête gaat er vrij gemakkelijk in. De stevige beats die op het podium worden vermengd met gitaar en een behoorlijke dosis retro synths zijn lekker dansbaar, het nodige gekrijs van zangeres Els Pyrnoo nemen we op de koop toe. De Belgische band doet dan wel precies hetzelfde als op Lowlands (inclusief het op het podium vragen van de fans die het hardst roepen), maar geven een prima optreden weg.

Je zou denken dat het ijs dan wel gebroken is, maar de Sheffieldse Fat Truckers, die noodgedwongen hun echte optreden moeten vervangen door een DJ-set, krijgen met schijnbaar groots gemak de zaal weer tam. Mooi tijd om even boven te kijken bij de laptop-electro van Styrofoam. Een prima optreden van een prima Belg.

Er ontstaat intussen in de grote zaal alweer aardig wat rumoer, het is namelijk bijna tijd voor Relaxed Muscle, de nieuwe band van Jarvis Cocker, die gehuld in beschilderd pak, met indianentooi en een flinke laag schmink op een stuk minder sexy is dan in zijn Pulp-tijd. De charismatische frontman die zich tegenwoordig Darren Spooner noemt mag dan ook rekenen op een zaal vol onbegrip. Jammer, want Spooner en zijn mannen spelen een uitzonderlijk goede set. De electronische spierballenrock van nummers als Muscle Music en Rod Of Iron is te gek, maar het is bijna genant om te dansen tussen de mensen die lijken te luisteren naar een gedicht van Paaltjens.

De electropunk van de in Duitsland geboren T. Raumschmiere wordt een stuk beter ontvangen. Hij doet ook lekker gek, en muzikaal valt er niets op af te dingen. Lekker dansen is het ook bij Dr. Lektroluv, de Belgische electrodokter draait er goed op los. Jammer dat hij de hele tijd met zijn telefoon aan het spelen is, maar het is een mooi einde van de avond.

Gepubliceerd op 3 november 2003