Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

CD-recensie The White Stripes - Elephant

Rock 'n Roll Revolutie
Pas na hun derde album, White Blood Cells, lijken Jack en Meg White eindelijk ontdekt door het grote publiek. De eerste drie albums (The White Stripes, De Stijl en White Blood Cells) werden door de band in eigen beheer uitgebracht. Het laatstgenoemde album werd door velen gehoord en zo ontketende The White Stripes (afkomstig uit Detroit) samen met o.a. The Strokes en The Hives een ware rock 'n roll revolutie. The White Stripes worden in de loop van 2002 bekend bij het grote publiek. Er werd zelfs een heuse MTV-award gewonnen voor de LEGO-clip bij het nummer Fell In Love With A Girl. En nu hebben ze hun vierde album uitgebracht, Elephant.

Seven Nation Army
Jack White (zang/gitaar) en Meg White (drums) openen op Elephant met het sterke Seven Nation Army, waar zelfs een baslijn in te horen is. Een baslijn die na één keer horen voor de komende paar dagen niet meer uit je hoofd is te krijgen! Waarschijnlijk heb je de clip van het nummer weleens op televisie voorbij zien komen.

Drie
Het cijfer drie speelt voor Jack een grote rol. Elke liedje moet drie elementen in zich hebben: een verhaal, een melodie en een ritme. En de muziek bestaat uit drie delen: zang, gitaar en drums. Dit doet Jack om muziek terug te brengen naar de essentie. Het gaat bij The White Stripes nog een tikkie verder; Jack en Meg spelen allebei op het simpelste van het simpelste. Jack op gitaar die hij ooit eens heeft een gekregen en Meg op het eenvoudigste drumstel dat er is.
En dat allemaal om de muziek terug te brengen naar hoe muziek ooit bedoeld was. En dat is goed te horen op Elephant, de nummers zitten simpel, maar retegoed in mekaar.

Dit is kortweg één van de beste bands ooit. De rocksensatie van nu en van de jaren die gaan volgen. Jack en Meg hebben met Elephant voor de vierde keer bewezen dat het geweldige muzikanten zijn en dat ze klaar zijn voor het wereldwijde succes. Koop deze plaat, al is het alleen maar dat je volgend jaar kan zeggen dat jij ze nu al ontdekt hebt! Gepubliceerd op 30 april 2003