CD-recensie Strapping Young Lad - SYL

CD-recensie Strapping Young Lad - SYL

Geschiedenis
De cybermetal formatie Strapping Young Lad is een van de vele kindjes van zanger, gitarist, toetsenist, producer en beroepsschizofreen Devin Townsend. Townsend werd als 19-jarige ontdekt door gitaarvirtuoos Steve Vai en werd bekend door zijn vocale bijdrage aan diens album Sex And Religion uit 1993. Na de release van dit album zag Townsend de kans schoon een solocarriëre te beginnen. Hij kon zijn creativiteit echter niet kwijt in slechts één band, dus begon hij onder eigen naam ingenieuze, melodische metal te maken en richtte, om zijn agressie te kunnen ventileren, Strapping Young Lad op. Het overdonderende debuut Heavy As A Really Heavy Thing uit 1995 werd twee jaar later gevolgd door het zo mogelijk nog hardere City. Nadat onlangs het live-album No Sleep 'Till Bedtime - Live In Australia verscheen, is dit dan het langverwachtte derde studioalbum van de 30-jarige Canadees.

Geordende chaos
Ik moet allereerst bekennen dat ik een groot Devin Townsend-bewonderaar ben. Zijn ronduit geniale composities
gecombineerd met het feit dat hij een buitengewoon veelzijdige stem heeft (kom er tegenwoordig maar eens om om black metal zonder stemvervormer te zingen...) maakt dat ik, als rasechte anti-commercialist, mij iedere keer weer in de zevende hemel waan met een nieuw product van zijn hand. Zo ook met deze nieuwe Strapping Young Lad-schijf dus. Het werk van deze formatie wordt vaak aangeduid als geordende chaos en nu meer dan ooit is deze omschrijving van toepassing. De gelaagdheid van de muziek is opvallend, maar toch is Devin Townsend erin geslaagd een flinke dosis melodie in zijn werk te verstoppen en het resultaat niet té ontoegankelijk uit te laten vallen - en dat alleen al is een pluim waard. Ook voor mensen die meer naar de instrumenten afzonderlijk luisteren valt er meer dan genoeg te genieten: het gitaarspel is werkelijk fabuleus te noemen en ook drummer Gene Hoglan grossiert weer in bij vlagen ultrasnelle doch doordachte ritmes.

De nieuwe plaat
Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik SYL voor de eerste keer luisterde, was: mijn God, wat is dit ongelofelijk HARD! Inderdaad, HARD met hoofdletters, want vergeleken met deze plaat is zelfs Expanding Senses van de Zweedse herrieschoppers Darkane een onbetekend popplaatje. Townsend zelf zegt op deze plaat de opgekropte woede over de aanslagen van 11 september te uiten en dat is zonder meer te horen. Alleen het intro al is een ontlading van kracht en bombast. Na deze 70 seconden staat de luisteraar aan het begin van een negen nummers durende aanslag op de trommelvliezen. Het door Townsend en zijn drie overactieve vrienden ontketende geweld is op zijn minst indrukwekkend te noemen - het ene nummer is zo mogelijk nog harder, sneller en agressiever dan het andere. Uitschieters zijn wat dat betreft Rape Song, Force Fed en het relatief korte Dirt Pride. Vooral het eerstgenoemde nummer is werkelijk een muur van geluid en Townsend zingt, krijst en brult zijn longen uit zijn lijf met teksten als "I want you for your body" en "You're a goddamn fucking animal". In het nummer Aftermath zit relatief veel melodie verwerkt en hier kun je duidelijk horen hoe geweldig goed Devin Townsend eigenlijk kan zingen (ruig, maar toch muzikaal en bovenal toonvast). De tekst van het afsluitende Bring On The Young handelt over het feit dat in tijden van oorlog de (jonge) bevolking helemaal ter beschikking van de regering staat. Het nummer begint met een rustige, verstilde gitaarpartij maar mond uit in een prachtige climax en sluit deze 39 minuten durende oerknal meer dan waardig af.

Was Heavy As A Really Heavy Thing goed en City beter, SYL is in één woord fantastisch! Ondanks dat Devin Townsend geestelijk niet altijd even goed bij de les is, is hij er wel (voor de zoveelste keer) in geslaagd een werkstuk af te leveren waarvoor een diepe buiging op zijn plaats is. Zijn binnen het genre ongeëvenaarde muzikale capaciteiten, en ook die van de overige bandleden, komen op deze cd prachtig tot hun recht en de tien tracks groeien werkelijk per luisterbeurt.
Ik heb nu heel veel woorden gebruikt om SYL een beetje te kunnen omschrijven, maar eigenlijk schieten wat dit betreft woorden tekort. Het enige zinvolle wat ik nog weet te zeggen is dat SYL echt verplichte aanschaf is voor iedere rock/metalfan die verder kan kijken dan Linkin Park, Nickelback en Di-rect. Dit soort muziek kan werkelijk bergen verzetten. Nu ben ik écht uitgepraat en ik raad jullie nogmaals dringend aan deze superplaat te kopen. Dit is gewoon zó godvergeten goed! Gepubliceerd op 11 maart 2003