Door Scholieren.com te bezoeken geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Ben je onder de 16? Zorg dan dat je toestemming van je ouders hebt om onze site te bezoeken. Lees meer over je privacy (voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018). Akkoord Instellingen aanpassen

HIPHOP

Muziek

Werkstuk

Hiphop

6.9 / 10
5e klas aso
  • mag
  • Nederlands
  • 5144 woorden
  • 72288 keer
    182 deze maand
  • 17 april 2005
Inhoudstafel

Inleiding
De geschiedenis van hiphop
- Het grote verhaal van Kool Herc
- Evolutie van hiphop
Waarden en normen van hiphop
- De oorspronkelijke waarden
- De huidige waarden
- Maatschappijkritiek
- De breuk in de hiphopcultuur
- Uitstraling en aanzien
Uiterlijke kenmerken van hiphop
- Gedrag
- Religie
- Taalgebruik en muziek
- Kleding

1) DJ
- Turntablism
- Beat Juggling
- Scratching
2) Graffiti
- De geschiedenis van graffiti
- Andere termen van graffiti
- Redenen voor graffiti
- Soorten van graffiti
3) Breakdance
- Afkomst
- De verschillende onderdelen van breakdance
- Battles
- Kledij en accessoires
4) Rappen
- Definitie rappen
- Verschillende soorten rap

Besluit

Inleiding

Hiphoppers: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Zo zou een welbepaald programma beginnen, moesten hiphoppers aan de rand van onze samenleving staan. Dit in tegenstelling tot de realiteit. De hedendaagse hiphopcultuur is één van de grotere subculturen van de jongerencultuur. Wij kozen ervoor om dit aspect verder uit te diepen. Voornamelijk omdat bepaalde leden van onze groep zelf hiphop beoefenen. We wilden wel eens weten hoe het eigenlijk ontstaan is en welke onderdelen er allemaal toe behoren. Hip hop wordt vaak in combinatie gebracht met racisme, vandalisme en criminaliteit; wij gaan proberen om in onze taak het tegendeel te bewijzen.

De geschiedenis van hiphop

Over de ontstaansgeschiedenis van de hiphopcultuur lopen de verhalen sterk uiteen. Wat de verhalen wel gemeen hebben is dat deze muziekvorm met zijn componenten ontstaan is in de Afro-Amerikaanse wijken van New York in de jaren ’70.

Het grote verhaal van Kool Herc
Een van de verhalen begint eind jaren ‘70 met Kool Herc, een immigrant van Jamaicaanse afkomst . Op ‘blockparties’ (buurtfeesten) introduceerde hij het zogenaamde ‘Toasting’. Hierbij reciteerde hij rijmpjes (rhymes) over reggaemuziek heen. Voor de muziek gebruikte hij twee draaitafels waarmee hij wisselde tussen verschillende liedjes. Hierdoor ontstond een geheel nieuw geluid. Het rijmen kreeg de term MC’ing, waarbij MC voor master of ceremony staat. Later legde Kool Herc zich volledig toe op het DJ’en – het bedienen van de draaitafels – en liet hij het rappen over aan Coke la Rock en Clark Kent. Het eerste rap-team was geboren en kreeg de naam Kool Herc and the Herculoids.
Alhoewel Kool Herc de grondlegger was van de huidige rapmuziek en turntablism, was hij niet de uitvinder van het ‘scratchen’. Bij scratchen wordt een plaat tegen de normale draairichting in gedraaid en geeft daardoor een typisch ‘krassend’ geluid wat veel gebruikt wordt in rapmuziek. Het verhaal gaat dat Grand Wizard Theodore het scratchen per ongeluk heeft uitgevonden.Toen zijn moeder hem riep omdat hij zijn muziek te hard aan had staan tijdens een oefensessie hield hij de draaiende plaat tegen en hoorde toen het ‘scratchende’ geluid dat de plaat maakte…

Evolutie van hiphop
Het eerste commerciële succes kwam op naam van de Sugarhill gang in 1979. Hun nummer “Rapper’s Delight” werd een internationale hit. In deze tijd werd ook de term hiphop geïntroduceerd.
Een andere grote hit was ‘The Message’ en werd in 1982 gescoord door Grandmaster Flash and the Furious Five. Los van het feit dat van de maxi-single een miljoen exemplaren over de toonbank gingen werd een nieuwe trend gezet. In plaats van op te scheppen over wie de beste of de grootste was, waren zij de eersten die in een rapsong het hopeloze leven van de Amerikaanse getto’s beschreven.
Toen in 1983 weer een rapsong hoog scoorde in de hitlijsten (ditmaal door Melle Mel met zijn anti- cocaïnenummer "White Lines") rekende de Rapscene definitief af met zijn ondergrondse karakter. Meer en meer rapartiesten braken door, waaronder enkelen die een nadrukkelijke stempel op de hedendaagse rapmuziek hebben gezet, zoals Afrika Bambaata en RUN DMC. RUN DMC verkocht in 1986 welgeteld 3 miljoen platen en bepaalde ook ineens de kledingcode zoals men ze vandaag nog steeds kent. Waren de eersten die zich kleedden met ‘sportsgear’, gouden kettingen en Adidas sneakers. Hiermee had RUN DMC een primeur: zij waren de eersten die een sponsorschap overhielden aan hun gratis reclame voor de Duitse schoenenfabrikant in het liedje ‘My Adidas’.

Ook had RUN DMC een tweede primeur, zij waren de eerste die samen een song componeerde met een rockgroep.(aerosmith) Deze manier van werken noemt men een ‘crossover’. Tegenwoordig worden deze stijlen vaker gemixt door groepen zoals Limp Bizkit.
Vele sterren volgenden elkaar snel op en eind jaren ’80 kwam er een nieuwe stijl op de markt. Het geluid was veel minder ruw en er werd gebruik gemaakt van samplers.(een sampler is een apparaat waarmee een stukje muziek zoals een baslijn of een drumritme apart kan worden genomen.) vanaf toen sprak men ook over copyrights. Gekende artiesten kloegen anderen aan omdat er stukjes van hun muziek werden gebruikt. Tegenwoordig wordt zoveel gebruik gemaakt van samples dat er gemiddeld zo’n $ 30.000 aan royalty’s afgedragen moet worden voor een rap album.
Begin jaren ’90 wordt het ‘creatief hoogtepunt’ genoemd. Er ontstaan vele nieuwe groepen met een nieuwe ‘sound’. Zij gebruiken veel samples uit oude soul-, funk-, en jazzplaten wat hun producties een rustiger en artistieker geluid geeft.
Tegenwoordig is Rapmuziek een volwaardige muzieksoort waarin miljarden dollars per jaar worden omgezet. Er valt veel geld te verdienen in deze industrie en dat veroorzaakt een grote stroom aan nieuwe artiesten. Er worden veel stijlen met elkaar gemixed, zoals R&B met rap en heavy metal met rap. Of dit ten goede komt aan de kwaliteit van de muziek, daarover verschillen de meningen. Sommigen houden de muzieksoort liever ‘underground’ en vinden dat de huidige hiphopcultuur niets meer te maken heeft met graffiti, breakdance en turntablism. Anderen zien in de huidige rapmuziek een nieuwe commerciële muziekstroming die gewoon lekker in het gehoor ligt.
En nog weer anderen, die zullen er waarschijnlijk nooit van houden.

Waarden en normen van hiphop

De oorspronkelijke waarden
Al de hiphoppioniers zijn begonnen in een sfeer van “underground” en moesten altijd opboksen tegen het onbegrip van de media. In deze beginperiode van hiphop waren alle hiphoppers op zichzelf aangewezen en werden waarden zoals oorspronkelijkheid (het “echt” houden) maatschappijkritiek en integriteit als zeer belangrijk beschouwd. Door deze waarden was de hiphop in de beginperiode voor buitenstaanders maar moeilijk te begrijpen. De hiphop werd ook door alle radiozenders genegeerd en dit zorgde voor een band tussen alle hiphoppers onderling.
Hiphop bevat ook altijd een boodschap (onderliggend of niet), maar deze boodschap was meestal niet al te kleurrijk want het schetste een beeld van de uitzichtloze toestand waarin de mensen in de zwarte getto’s in leefden.
Ook de originaliteit is een belangrijke waarde in de hiphop, je kan bepaalde dingen overnemen uit de hiphop maar het is ook heel belangrijk dat je ook je eigen stijl eraan toevoegt. Je moet gewoon jouw manier van denken en van leven verwerken in je muziek en dans.

De huidige waarden
Ondertussen heeft de hip hop een enorme opmars gemaakt en vooral de commerciële wereld heeft de hip hop groot gemaakt. Vroeger werd de hiphop genegeerd en nu is het niet meer weg te denken uit de hitlijsten. Dit dikwijls ten koste van de oorspronkelijke waarden die de hiphop zo interessant maakten. De oorspronkelijke solidariteit tussen de hiphoppers is door het grote geld dat ermee gemoeid is en de concurrentie teniet gedaan. Ook de originaliteit en integriteit hebben plaats moeten maken voor de marketing die inspeelt op de behoefte van de consument. De oorspronkelijke waarden zijn dus moeten wijken voor het geld.

Maatschappijkritiek
Een van de oorspronkelijke waarden van de hiphop was de maatschappijkritiek. De hip hop was 25 jaar geleden de cultuur van de arme zwarte jongeren. Deze cultuur fungeerde als hun stem, hun muziek was de enige manier om hun mening te laten horen. In hun muziek uitten ze hun gevoelens en bekritiseerden ze de maatschappij, dit was DE hoofdwaarde van de hiphop.
De hiphop die je een kwarteeuw later hoort bevatten dikwijls niets meer van de oorspronkelijk waarden, inhoudsloze teksten en makkelijk verteerbare deuntjes zijn troef. Adverteerders draaien liever geen originele muziek want alles wordt beoordeeld op kijk – en luistercijfers en niet op zijn echtheid. Zeker de nummers die duidelijke maatschappelijke meningen of zwarte statements bevatten worden achterwege gelaten. Zeker de nummers die duidelijke maatschappijkritiek bevatten worden geëlimineerd uit de hitlijsten terwijl dat dit DE hoofdwaarde van de hiphop is.

De breuk in de hiphopcultuur
Al deze inhoudsloosheid druist recht in tegen de waarden en normen van “the undergorund” en de hiphop. Maar ergens is dit ook positief want door al die inhoudsloosheid gaat “the underground” en de echte hiphoppers zich alleen nog maar meer manifesteren als tegenhangers van al deze inhoudsloosheid. Dit zorgt wel voor een scheiding binnen de hiphop zelf die steeds maar duidelijker wordt. Men spreekt nu van de commerciële (inhoudsloze) hiphop en de “echte” hiphop met al zijn oorspronkelijke waarden. De commerciële hiphop zal altijd de bovenhand blijven behouden want er is teveel geld mee gemoeid maar ook de “echte” hiphoppers zullen blijven bestaan. Weliswaar zullen ze meer op de achtergrond blijven maar de oorspronkelijke waarden en normen van de hiphop zullen nooit verloren gaan, daarvoor hebben de wortels van de hiphop te diepe sporen nagelaten.

Uitstraling en aanzien
Een andere waarde in de hiphop is de juiste uitstraling en kleding. Kleding en uitstraling waren en zijn nog steeds heel belangrijk voor hiphoppers. Als je een “goed” merk aanhad dan hoorde je er echt bij en had je veel aanzien. Vooral voor rappers en breakdancers was de uitstraling heel belangrijk. Zij moesten immers tegen anderen rappen en dansen en ze moesten hun tegenstanders kunnen imponeren. Daardoor hadden ze dikwijls een agressieve uitstraling die ook geuit werd in hun kleding.

De uiterlijke kenmerken van Hiphop.

Gedrag
In hiphop draait het vooral om respect. Respect voor jezelf en voor anderen. Respect krijg je dankzij je skills, door goed te kunnen rappen of dansen, gewaagde graffiti te maken, veel van muziek te weten en de juiste kleding te dragen. Maar ook door je houding. Cool zijn, echt zijn, rustig proberen te blijven en stoer doen. Bovendien gaat het in hiphop om originaliteit. Je mag wel nadoen en afkijken, maar je moet er iets mee doen. Je moet jouw manier van denken en verwerken in je muziek, graffiti, breakdance of iets anders. Je moet je eigen ding doen en geen kopie zijn van een ander. Het spelen met woorden, het anders dan anderen zijn. Een hiphopper is maatschappijkritisch hij heeft respect voor anderen, maar hij maakt zich niet zo druk over wat anderen van hem denken.
Naast respect draait het ook om concurrentie. Hiphoppers zijn vaak competitief ingesteld. Ze willen beter zijn dan de ander, of ze nou rappen, breakdancen, dj-en of graffiti maken.
De allereerste hiphoppers waren heel clean. Drugsgebruik en sigaretten waren taboe onder breakdancers. Maar hiphop komt van de straat en drugs raken vooral de jaren negentig snel geïntegreerd in de scène. Veel hiphoppers gaan blowen en drinken alcohol.
Voor veel jongeren is de hiphop een leerschool. Door hiphop ontwikkelen ze hun eigen identiteit en krijgen ze zelfvertrouwen. Hiphop geeft je de ruimte jezelf te ontdekken. Wie je bent, wat je voelt, maakt niet uit. Hiphop gebruikt wijsheden, over het leven, over de maatschappij.
Het ideaal van veel hiphoppers is om van hun hiphopactiviteiten te kunnen leven. Die activiteiten kosten vaak veel tijd en energie waardoor niet zelden school en werk op een tweede plaats komen te staan.

Religie
Religie neemt geen bijzondere plek in binnen hiphop. Een bescheiden aantal rappers draagt wel een religieuze boodschap uit, maar het komt vaker voor dat een spirituele, oosterse denkwijze in de teksten verweven zit.

Taalgebruik en muziek
Hiphop is een levensstijl, een sub- en straatcultuur waarbij rap de taal van de straat is.
Rappers en hiphoppers gaan creatief met taal om. Rappers, dj’s en producers bedenken bijnamen en hiphoppers creëren met een mix van Amerikaans en Nederlands taalgebruik een eigen slang.
Hiphop is de enige muziekstroming waarin zoveel woorden in een nummer zitten. Dat maakt het niet alleen een uniek medium, maar heeft er tevens voor gezorgd dat de inhoud van vele raps in de mediabelangstelling kwamen te staan. Was het niet vanwege de opschepperij over het eigen kunnen, dan was het wel vanwege de zinvolle of juist opruiende, shockerende teksten die op platen te horen waren. Hiphop predikt, nog steeds regelmatig vergelding, woede en teleurstelling die te maken hebben met seksualiteit, relaties en de postindustriële samenleving. Vooral de samenleving moet het nogal eens ontgelden.

Kleding
In hun kleding keren hiphoppers zich af van middenklassenconventies. Begin jaren tachtig dragen ze op het podium kleding die ze ook op staat aanhebben: sportschoenen, honkbalpetten, wielrenbroeken en trainingspakken in felgekleurde synthetische stoffen. De kleding is zowel een teken van ongebroken vitaliteit als een ontkenning van een bestaan als normale burger. Hiphop is de eerste jongerencultuur die het trainingspak of de trainingsbroek met sweater, de baseballpet en sneakers omarmt.
Als hiphop na 1985 aan terrein wint, verandert ook de hiphopmode. De glimmende, kleurige trainingspakken maken geleidelijk plaats voor strakke spijkerbroeken, leren baseballjacks, sweaters met capuchon, sportschoenen van Adidas en baseballpetten. Begin jaren negentig dragen hiphoppers wijde broeken, houthakkersblouses, T-shirts, sweaters met capuchon en sportschoenen. Ook dunne en dikke bodywarmers zijn populair.
Nadat de hiphopscène begin jaren negentig een vermainstreaming ondergaat, raakt het uiterlijke vertoon van luxe artikelen in een opmars. In clips voeren regelmatig grote auto’s, geld, dure merkkleding en gouden kettingen de boventoon. Rappers hebben iets bereikt en willen dat laten zien. Veel hiphoppers gaan van authentieke straatkleding over op het dragen van steeds duurdere merken. Het Amerikaanse hiphopcollectief Wu-Tang Clan start met Wu Wear een eigen kledingmerk en andere groepen en artiesten volgen hun voorbeeld.
Inmiddels zijn de wijde oversized broek, (sport)schoenen (Nike, Adidas, Timbaland), T-shirts, sweaters met capuchon en een baseballpet in trek. De kleding is dus over het algemeen oversized, gemakkelijk zittend en veel bewegingsruimte toelatend. Het kapsel is over het algemeen kort.
Kapsels die populair zijn, zijn onder andere dreadlocks en grote krullen. Voor meisjes was het ook populair om gekleurde plukken in hun haar te doen en hun haar te ontkroesen
Doordat hiphop in de loop der jaren is veranderd en aan populariteit heeft gewonnen, is ook de kledingstijl veranderd. De gedachte dat je origineler moet zijn dan de ander maakt dat tevens de kledingstijl regelmatig veranderd. Kleding is om op te vallen, het kopiëren van een stijl is fout binnen hiphop. Het gaat om het ontwikkelen van je eigen stijl en identiteit. De basis van hiphopkleding is om rebellie en ‘being different’ uit te drukken.

De hip hop omvat nog eens 4 onderdelen die heel gekend zijn voor de hip hop. De meeste hiphoppers beoefenen wel 1 of meerdere van deze onderverdelingen.

1) DJ

Turntablism
Turntablism vat alles samen wat met turntables (draaitafels) te maken heeft. De turntablist (dj) maakt gebruik van twee turntables en probeert daar het maximale uit te halen aan geluiden, ritmes en beats. Alhoewel dj's oorspronkelijk alleen de MC’s begeleidden zijn er ook veel dj's die zich alleen bezig houden met het creëren van de instrumentale vorm van rapmuziek. Er worden jaarlijks grote battles (wedstrijden) gehouden waarin de dj’s met de beste ‘skills’ worden gekozen. De meest toonaangevende toernooien zijn de ITF (International Turntable Federation) en DMC battles waaraan dj’s uit de hele wereld deelnemen. De meeste Turntablists maken deel uit van collectieven. Enkele bekende collectieven zijn: X-ecutioners, The Allies, Beat Junkies, 5th Platoon en The invisble Skratch Piklz.

Enkele termen zijn:

- Beat juggling
Hierbij wordt een continu ritme gecreëerd door de beats van twee verschillende platen af te wisselen. De snelheid kan aangepast worden waardoor een nieuwe beat ontstaat.

- Scratching
Het handmatig op en neer draaien van een plaat waardoor een ‘scratchend’ – krassend – geluid ontstaat. Er zijn met het mengpaneel verschillende geluidseffecten te maken terwijl wordt gescratched.

In Turntable battles is het de kunst zo origineel mogelijk te zijn in het creëren van nieuwe geluiden, ritmes en effecten. Een jury bepaalt wie de winnaar is. De jongste winnaar van alle toonaangevende battles Is DJ A-Trak uit Canada. Op zijn vijftiende won hij zijn eerste wereldtitel. A-Trak zat toen nog gewoon op de middelbare school en versloeg alle turntable-grootheden. Tegenwoordig zit hij bij The Allies en is nog steeds een van de beste Turntablists. Dat mag ook wel, hij oefent zo’n 4 a 5 uur per dag.

2) Graffiti

De geschiedenis van GRAFFITI
Sinds het begin der tijden hebben mensen op muren geschilderd. De Neanderthaler deed het de Egyptenaren deden het, de Romeinen deden het enzovoort. In WOII werd er veel gekalkt, het was een vorm van verzet en daarom ook levensgevaarlijk. Na de oorlog werd er minder op de muren geschreven.
In de jaren ’50 bakende Amerikaanse jongerenbendes hun territorium af met op de muren gekalkte merktekens te zetten. In de jaren ’60 werd het mode zijn politieke keuzes op allerlei gebouwen te zetten. Groepen jongeren wilden de maatschappij duidelijk maken dat opvattingen en verhoudingen aan vernieuwing en verandering toe waren.
Dankzij de technische ontwikkeling werden er naast krijt ook spuitbussen en viltstiften gebruikt.
Tussen 1970 en 1972 schreef een jonge Griekse New Yorker, Demetrios, zijn pseudoniem “Taki 193” op een metrostel wat heel wat consequenties meebracht. Bovendien viel het samen met het ontstaan van een heel nieuwe jongerencultuur, namelijk de HIPHOP. Graffiti is één van de 4 pijlers van de hiphopbeweging en het verspreide zich samen met de hiphop over de hele wereld.
Maar jammer genoeg is niet alle graffiti legaal, hier en daar komen er legale zones waar de graffitispuiters hun gang kunnen gaan, maar op de meeste plaatsen blijft graffiti nog illegaal. Zo is er een nieuw graffitibeleid aangekondigd, zodat de daders voortaan op gevangenisstraffen kunnen rekenen.
Ondanks alles groei de acceptatie van de kunstvorm. Steeds meer mensen komen tot de conclusie dat graffiti niet alleen maar ongecontroleerd kladwerk is. De meeste houden er na een vrij korte tijd mee op, niet zelden na een dure ervaring met het gerecht. Diegenen die het wel volhouden en het nodige talent hebben, ontwikkelen een eigen stijl en maken na verloop van tijd werken die het bekijken waard zijn. Rizon uit Antwerpen is zo iemand, hij staat bekend om zijn spectaculaire 3D-werken.

Andere termen van GRAFFITI
* BALLONLETTERS: dit zijn letters waar geen hoeken aan zitten en dus door ronde vormen zijn opgebouwd
* OUTLINEN: de letters of de tekening terug omlijnen

* HIGHLIGHTS: een soort glans die je ziet als je het werk van ver bekijkt

• TOY: beginner
• WRITER: artiest
• KING: volleerde spuiter

Redenen voor GRAFFITI
• soms alleen maar uit verveling
• om de kick, het opwindende gevoel iets te doen dat niet mag, omdat het illegaal is
• omdat de kunstwerken in het openbaar gemaakt worden, hierdoor krijg je bekendheid
• om het straatbeeld of stadsbeeld te veranderen, vrolijker, kleuriger en minder saai

De soorten van GRAFFITI
* TAG: de naam of het herkenningsteken van een graffitispuiter, men noemt het ook wel ‘een gestileerde handtekening’. Het bestaat ui een met kleur gespoten woord, naam, figuurtje, of soms zelfs alleen maar een letter, het dient als herkenningspunt voor de andere spuiters of voor diegene die hem kenen. Het is bijna altijd een schuilnaam, dit zet je meestal onder een kunstwerk.

* THROW UP: dit is een word of een simpele tekening. Het is meestal met 2, soms 3 kleuren gespoten, deze soort werd ontwikkeld doordat graffiti verboden werd. De graffitispuiters moesten sneller werken en konden dus niet meer als 2 of 3 kleuren veroorloven

* STAMP: dit is een geëvolueerde vorm van de throw up. Deze stijl maakt gebruik van letters die een driedimensionaal effect veroorzaken. Dit kan d.m.v. schaduwen of lichtere kleuren lijntjes binnen het werk. Deze vorm maakt meestal gebruik van 3 of 4 kleuren

* PIECE: dit is meestal een groot geheel en er is de tijd voor genomen. Alles wordt hierin erg goed uitgewerkt en er wordt met veel kleuren gewerkt. Er wordt gebruik gemaakt van een omlijning, schaduw en dergelijke. Er is een ongeschreven graffitiwet dat je nooit over een ander piece heen mag spuiten.

3) Breakdance

Breakdance wordt omschreven door het VanDale woordenboek als “acrobatische dans waarbij de danser zich ook liggend en draaiend op de grond beweegt.” Dit is volgens mij wel een hele droge omschrijving want breakdance is in werkelijkheid veel meer. Breakdance is een dans waarbij verschillende powermoves aan te pas komen die aan elkaar gezet worden door swingende bewegingen. Maar breakdance is veel meer dan alleen maar een dansstijl, het is ook een manier voor jongeren om zichzelf te uiten en door tegen elkaar te dansen gaat men zichzelf steeds weer verbeteren.

Afkomst
Breakdance is ontstaan in Amerika, breakdance is ingevoerd door Afro-Amerikanen die het oorspronkelijk als een tijdverdrijf toepasten. Daarom zijn de eerste bekende breakdancers bijna allemaal zwarte Amerikanen. Breakdance heeft allerlei bewegingen overgenomen uit de traditionele Afrikaanse dans, de Braziliaanse vechtsport en de Chinese vechtsporten ook capoiera genoemd. Breakdance is de lichaamstaal van het hiphoppen, daarbij is het een mix van grond-, vechtsport-, acrobatische en dansbewegingen. Men zegt wel dat breakdance ontstaan is als tijdverdrijf van Afro-Amerikanen maar in werkelijkheid waren de aanhangers van breakdance vooral jongeren uit zwarte getto’s die weinig kans hadden in de maatschappij. Deze jongeren trokken in verschillende bende’s op.En in plaats van dat die verschillende bende’s tegen elkaar gingen vechten( zoals voordien altijd gedaan werd) gingen deze bende’s elkaar beginnen uitdagen door tegen elkaar te dansen en elkaar proberen te overtreffen. Oorspronkelijk werd deze dans niet breakdance genoemd maar wel b-boying genoemd en de leden werden b-boys genoemd of b-girls maar in de beginjaren van het breakdance beoefenden alleen jongens deze dans. Meisjes kwamen meestal niet voor in de bende’s en kwamen dus ook niet in contact met breakdancen. Breakdance is pas rond de jaren 80 overgewaaid naar Europa en hier is het vooral populair geworden door de film Flashdance.
De verschillende onderdelen van breakdance
- Je hebt de powermoves, letterlijk vertaald betekent dit krachtbewegingen. Zoals de naam zelf zegt zijn dit heel snelle acrobatische bewegingen die vrij weel kracht vereisen. Breakdancers hebben heel veel kracht nodig daarom worden er soms ook krachttrainingen gehouden. Er zijn hel veel verschillende soorten powermoves en dit zijn ook de bekendste moves. Als je denkt aan breakdance ga je zeker aan de powermoves denken. Een paar voorbeeld van een powermove zijn de spins. Je hebt headspin, backspin, kneespin waarbij je snel rondtolt op je hoofd rug of knieën. Turtle, windmill, sixstep en threestep zijn allemaal voorbeelden van powermoves. Ook verschillende turnbewegingen zoals handstand, flikken en salto’s behoren tot de powermoves. Powermoves zijn het bekendste en ook de belangrijkste onderdelen van breakdance dus het is belangrijk dat je deze moves goed onder de knie hebt.
- Het tweede onderdeel van breakdance zijn de electrics. Dit is een heel moeilijk onderdeel van breakdance er zijn maar heel weinig mensen die dit echt goed kunnen. Je hebt 2 soorten electrics, bij de eerste soort is het de bedoeling om heel soepel te bewegen. Sommige mensen zijn hier zo goed in dat ze de illusie kunnen wekken dat ze geen botten hebben. Bij de tweede en meer bekende soort van electrics is het de bedoeling om te heel schokkerig te bewegen en je probeert hetzelfde effect te creëren als bij een robot. Dit is een heel aparte tak van het breakdancen en de mensen die zich hier op toeleggen gebruiken geen powermoves. Of je doet electrics of je doet powermoves, de meeste mensen kunnen maar 1 van beiden.
- Het derde onderdeel van breakdance zijn de freezes. Dit zijn stilstaande moves, wanneer je stopt in een powermove en deze positie langer dan 2seconden aanhoudt spreekt men van een freeze. Je moet eerts verschillende freezes geleerd hebben voordat je aan de powermoves kan beginnen want freezes zijn de basis van het breakdancen.
Battles
Als 2 breakdancers tegen elkaar gaan dansen dan spreekt men van een battle. Daarbij probeert men elkaar steeds te overtreffen en wie de moeilijkste moves kan vertonen wint de battle. Battles gebeuren vooral in groep, dan gaan 2 groepen tegenover elkaar staan en gaan alle leden zo moeilijk mogelijke moves laten zien om zo de andere groep te overtreffen. Maar dikwijls hangt het niet alleen af van de moves want het publiek beslist wie de battle wint. Dus de groep die het publiek het beste kan entertainen wint meestal de battle ongeacht of ze nu de beste moves hebben vertoont. Daarom proberen de groepen elkaar te imponeren door te “bluffen” en verbaal geweld te gebruiken. Er worden in verschillende landen heel veel grote battles georganiseerd zoals “battle of the Benelux” of freestyle sessions in Amerika. Elk jaar wordt er in Duitsland ook het onofficiële wereldkampioenschap gehouden dit evenement noemt “the battle of the year”. Vorig jaar heeft Japan “the battle of the year” gewonnen en had Frankrijk de tweede plaats veroverd.
Kledij en accessoires
Breakdancers dansen vooral in brede broeken en dit is noodzakelijk omdat ze onder hun broek meestal kniebeschermers dragen. Ook losse T-shirts en truien zijn vereist omdat ze dikwijls ook elleboogbeschermers dragen. Een helm is ook vereist zeker als je begint te breakdancen. Zelfs veel ervaren breakdancers blijven voor hun headspins een helm dragen omdat het heel moeilijk is om een headspin te doen zonder helm en ook vrij gevaarlijk.Sportschoenen zijn ook noodzakelijk. Andere accessoieres zijn polsbandjes om de druk op de polsen te verlichten, handschoenen (zonder vingers) voor de handglides en mutsen voor de headspins.(De gevordereden kunnen hun helm achterwege laten en een muts gebruiken voor de headspins) Er wordt meestal op rapmuziek of op breakbeat gedanst.

4) Rappen (MC)

Defintie Rappen

Rappen is dus één van de vier belangrijkste elementen van de hip hop cultuur
naast DJ-en, breackdance en graffity
Rappen (MC’en) is een vorm van rijmend praten/zingen.
De letterlijke vertaling van rappen is ‘slap ouwehoeren’ of ‘er uit flappen’.
Dit verschijnsel bestaat al voor de hiphop. Al in de jaren 1920 hoor je in jazzclubs mensen ritmisch praten op muziek. In de reggae kent men al het toasten en in de vroege jaren 1970 combineren The Last Poets en Gil Scott-Heron al muziek en poëzie op een manier die ook wel 'spoken words' genoemd
Meestal gebeurt het rappen in samenwerking met een dj die via zijn draaitafels (turntables) voor een beat zorgt.
MC staat voor Master of ceremony in de hip hop,de rol van de MC is de platen van de DJ aan elkaar te praten door te rappen.
De beste MC’s zijn degenen die razendsnel een tekst kunnen improviseren. Er worden MC-battles (wedstrijden) gehouden, waarbij het de bedoeling is dat twee MC’s elkaar verbaal proberen in te maken.
De MC’er gebruikt meestal de hulp van de human beatboxer dat letterlijk staat voor ‘menselijke drummachine’. Beatboxers doen met hun mond een drummachine na en maken zo een ritme waarop de rapper kan rappen.
Sommige zien beatboxers als het vijfde element van de hip hop.
Dankzij de human beatboxer heeft de rapper geen dure apparatuur nodig en kan hij zonder problemen op elke hoek van de straat een show opvoeren.

Verschillende soorten rap

- MAINSTREAM RAP
(Internationaal)

In de jaren 1980 weet hiphop in allerlei varianten een steeds groter publiek te bereiken. Hiphop wordt onderdeel van de westerse popmuziek. Al snel wordt hiphop met vele andere stijlen gemengd. Tegenover deze zogenaamde mainstream rap blijft echter ook de zogenaamde 'old school' hiphop uit de begintijd zich verder ontwikkelen. Mainstream rap is dansmuziek. Bekende mainstream-artiesten zijn LL Cool J, Sugarhill Hill Gang en Run DMC, die miljoenen platen weten te verkopen.
- CONSCIOUS RAP
(Internationaal)

De inhoud van de teksten van de populaire mainstream rap is vaak het 'opscheppen over zichzelf'. Het gaat eigenlijk hoofdzakelijk om muziek waar je goed op kan dansen. Maar daarnaast bestaat er ook rap die uitgaat van een boodschap, een 'message'. In de zogenaamde message rap heeft men het over het (vaak) moeilijke leven in de ghetto's en Amerikaanse binnensteden. Zaken als verloedering, sociale misstanden, chaos en criminaliteit komen hier aan de orde. Dit is niet nieuw. The Last Poets en Gil Scott-Heron hebben al in het begin van de jaren 1970 sociaalbewuste dichtkunst met jazz en funk gecombineerd. Ook bekende artiesten als Stevie Wonder, Sly Stone en Curtis Mayfield hebben deze misstanden al in hun sociaalbewuste soulmuziek bezongen.

De message rap of 'conscious rap' wordt een nieuw soort rapstijl met een sociaal-politieke lading. De rappers trekken ten strijde tegen discriminatie, onderdrukking en stereotypering van Afro-Amerikanen en andere minderheden in de Verenigde Staten van Amerika. Voorbeelden zijn artiesten in deze rapstijl zijn KRS-One en Public Enemy, die de woede en onrust onder jonge Afro-Amerikanen krachtig weten te verwoorden.
- ROCK BOX
(Internationaal)

In de jaren 1980 ontstaat een combinatie van rap en rockmuziek. Run DMC scoort samen met de rockband Aerosmith een hit. Ook de Beastie Boys, Public Enemy en Ice-T combineren beide muziekstijlen met groot succes. Deze vorm van rap die men ook wel rock box noemt, is al eerder uitgeprobeerd door Schoolly D en The Cold Crush Brothers.

Omgekeerd gaat ook de rap steeds meer een plaats krijgen in de harde rockmuziek. Daar vormt de rap momenteel een wezenlijk onderdeel van de meeste metal en trashmuziek. Rock box is heftige dansmuziek en draagt een boodschap uit. Naast de draaitafel en microfoon wordt de rap nu gecombineerd met elektrische (bas)gitaar en drums. Ook Limp Bizkit vertegenwoordigt deze stijl.
- GANGSTERRAP
(Internationaal)
In de jaren 1980 wordt de rap langzamerhand steeds controversiëler. In de Amerikaanse steden geven sommige criminelen hun leven als drugdealer en pooier op om rapper te worden. Zij scheppen natuurlijk niet zomaar op, maar vertellen over hun vroegere criminele leven. Velen van hen blijken echter toch al snel provocerende neppers te zijn die stoere taal uitslaan zonder echt crimineel geleefd te hebben. Toch nemen veel mensen aanstoot aan de seksueel getinte teksten.

Eind jaren 1990 komt deze gansterrap uitgebreid in het nieuws als twee rappers, Tupac Shakur en Notorious B.I.G., allebei de dood vinden bij een uit de hand gelopen strijd tussen twee platenlabels uit het Oosten en Westen van de Verenigde Staten. Hierna roepen de zwarte leiders en bekende rappers op tot een wapenstilstand, die redelijk stand blijkt te houden. Gansterrap draagt een (twijfelachtige) boodschap uit. Andere voorbeelden van gangsterrappers zijn Two Live Crew en Niggers With Attitude, waarvan Dr. Dre en Ice Cube deel uitmaken.
En tot slot enkele bekende rappers en eveneens hiphoppers
50 cent, Dr. Dré, Fat Joe, Jay – Z, Eminem, Lil’ Bow Wow, Nelly, P. Diddy,
Lil’ Kim, Missy Eliot, …

Bronnen

http://www.obeindhoven.nl/www/Muziek/Vervolgpagina's/What%20is%20Hip%20Hop.htm
http://www.obeindhoven.nl/www/Muziek/Vervolgpagina's/What%20is%20Hip%20Hop.htm
- http://www.culturebeats.kennisnet.nl/Mixtweb/OefHip.htm
- http://www.culturebeats.kennisnet.nl/Mixtweb/Hipint.htm
- http://www.nlhiphop.nl/article.php?id=13
- http://users.skynet.be/thomasgeuens/gra/graffiti.htm
- http://www.graffiti4all.tk/
- http//www.dansinstituutwalkiers.be
- http//www.cultonline.be
- www.b-boys.com

Prenten:
- http://home.t-online.de/home/Siedler.Karthause/mobilejugendarbeit- koblenz/frame_bildergallerie_graffiti.html
- http://archives.thedaily.washington.edu/2000/101100/O4.kr.hip.hop.ill.jpg

Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

voeg reactie toe

8022

reacties

danku voor dit werkstuk, het heeft me een heel eind verder op weg geholpen om een beetje structuur in de hiphop te krijgen. ik vond het heel goed omdat alles heel goed uitgewerkt is ik doe ook mee aan misscoastbelgium, dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om me te steunen door te stemmen op de site misscoastbelgium.be
door isaura fiers (reageren) op 30 mei 2005 om 19:43
Heey, Je werkstuk is echt top ! .. heeft me veel geholpen ik heb voor me werkstuk een 9.5 gehad =) ... echt bedankt ( en nee ik heb het iet overgenomen ) xxx.
door Chaya (reageren) op 18 september 2007 om 17:07
Niet al te goed, er zijn betere bronnen
door Gele kont (reageren) op 21 februari 2011 om 14:33
hallo ik keek bij kleding stijl maar ik vond t niet helemaal kloppen!
door pettie (reageren) op 15 april 2014 om 15:38
echt slecht
door vvn,bvyhbn (reageren) op 20 september 2016 om 9:53
er zijn veel betere bronnen hoor
door dkfzef (reageren) op 20 september 2016 om 10:00
hoi kan iemand me helpen
door oekiepoekie (reageren) op 8 oktober 2017 om 18:15

Welkom!

Goed dat je er bent. Scholieren.com is de plek waar scholieren elkaar helpen. Al onze informatie is gratis en openbaar. Met een profiel kun je méér:

snel zien welke verslagen je hebt bekeken
de verslagen die je liket terugvinden
snel uploaden en reacties achterlaten

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Huiswerk

Stel je bent leraar en een leerling heeft zijn huiswerk niet gemaakt, wat doe je?
  • Snitchen bij ouders
  • Strafwerk schrijven, moest ik vroeger zelf ook
  • Weddenschap afsluiten om de leerling gemotiveerd te krijgen
  • Je negeert het. Eigen verantwoordelijkheid toch?