Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Peachez, een romance door Ilja Leonard Pfeijffer

Zeker Weten Goed
Foto van Jiska
Boekcover Peachez, een romance
Shadow
  • Boekverslag door Jiska
  • Zeker Weten Goed
  • 3 januari 2018
Zeker Weten Goed

Boekcover Peachez, een romance
Shadow
Peachez, een romance door Ilja Leonard Pfeijffer
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Feitelijke gegevens

  • 1e druk, 2017
  • 174 pagina's
  • Uitgeverij: De Arbeiderspers

Flaptekst

‘Ik vind het eerlijk gezegd een nogal beperkt en zelfzuchtig concept van de liefde om haar te definiëren in termen van het rendement van een investering van gevoelens van genegenheid die zich in gelijke mate terugbetaalt. Wat zij mij heeft geleerd, is dat ware liefde veel altruïstischer is dan dat en dat geven in de liefde geen ander doel kent dan het geven zelf.’

Een professor op zekere leeftijd vindt de liefde waarop hij niet meer had durven hopen en die zijn leven verandert. Een filosofische roman over geloof, hoop en liefde die leest als een thriller.

Eerste zin

In het paars was zij mijn bruid.

Samenvatting

Een professor van ongeveer zestig jaar oud heeft zich altijd gewijd aan zijn colleges en onderzoek en had de hoop al opgegeven dat het hem ooit nog zou kunnen overkomen maar toen ontmoette hij toch de liefde van zijn leven. Hij wil zijn verhaal vertellen vanuit de Complejo Penitenciario Conurbano Bonaerense Norte, een gevangenis in Buenos Aires, Argentinië, niet omdat hij denkt iets nieuws te vertellen of om zichzelf vrij te pleiten – waarschijnlijk sterft hij in de gevangenis – maar om de indruk weg te nemen dat haar iets te verwijten valt.

De professor maakte kennis met zijn geliefde Sarah via een e-mail (later blijkt dat een phishingmail te zijn geweest). In die mail schreef zij dat haar levensmotto ‘capre diem’ is en in zijn antwoord verbeterde hij haar. Sarah antwoordde hem vrij snel maar vanwege allerlei werkzaamheden rondom het internationale Tertullianus-congres, dat hij organiseerde ter ere van zijn zestigste verjaardag en zijn twintigjarig ambtsjubileum als ordinarius, las hij haar haar in zijn ogen onbeleefde reactie pas later. Hij stuurde haar een zakelijk en hooghartig bericht terug en verwachtte niets meer van haar te horen, maar ze antwoordde wel, o.a. met een zeer directe en vrijpostige interpretatie van het citaat dat hij gebruikte. De ik is aangenaam verrast en er ontstaat een mailwisseling waarbij de professor en Sarah elkaar dagelijks berichten stuurden en de professor teleurstelling voelde als ze niet meteen antwoordde.

De voorbereidingen voor het congres verliepen stroef en de professor moest de Koninklijke Academie bellen omdat zij een grote subsidieaanvraag afgewezen had, waardoor de financiële dekking op losse schroeven was komen te staan. Hierdoor had hij weinig tijd voor Sarah en ze stuurde hem een foto van zichzelf op hem op te vrolijken. De professor was verliefd en vroeg om meer foto’s waarover hij na ontvangst de hele dag fantaseerde.

De professor en Sarah fantaseerden ook samen over een toekomst waarin ze elkaar ontmoetten en de mails en foto’s werden steeds explicieter. Ze stuurde hem een nieuwe foto waarop ze in een kleine bikini poseerde en in de hoek van de foto stond ‘Peachez’. Toen de professor dit woord gecombineerd met haar voornaam opzocht in Google, ontdekte hij dat de foto’s afkomstig waren van pornosites. Hij realiseerde zich dat hij helemaal niets over haar wist en dat ze zelfs niet de Sarah Peachez van de foto’s hoefde te zijn omdat iedereen die foto’s van Internet kon halen.

Sarah bleef hem berichten sturen maar hij antwoordde niet meer en richtte zich weer op de organisatie van het congres dat redelijk in de soep liep. Omdat haar berichten aanhielden, stuurde hij haar uiteindelijk een bericht met alleen de link van de pornosite. Sarah antwoordde na een tijdje dat ze min of meer blij was dat hij had ontdekt wie ze was omdat ze niet wist hoe ze het anders moest vertellen. Sinds ze hem ontmoette, droomde ze ervan te sparen voor een opleiding op zijn universiteit. De professor was ontroerd en geloofde haar. Het contact werd nu nog intensiever maar ineens verdween ze.

Twee dagen later liet ze weer van zich horen maar ze schreef dat ze eigenlijk niet meer in de droom geloofde en ermee op wilde houden. De professor schrok en beloofde meteen na zijn congres naar Curaçao te komen waar ze een fotoshoot had. Dat hield in dat hij voor haar zijn vliegangst zou moeten overwinnen. Voordat hij echter had kunnen boeken, ontving hij van haar al een betaald ticket. Vervolgens gingen ze samen op zoek naar technieken en medicijnen tegen zijn vliegangst. Ze vroeg hem ook of hij zich voor een tropisch eiland iets vlotter kon kleden.

De professor verscheen in zijn nieuwe outfit op het congres en sloeg daar een slecht figuur. Het maakte hem echter niets uit want na zijn lezing snelde hij meteen naar het vliegveld en verdoofd door de medicijnen vloog hij naar Curaçao. In het hotel wachtte niet Sarah maar een geprinte mail van haar op hem: ze legde uit dat het werk zo goed ging dat ze al klaar was en door was gegaan naar de volgende klus in Buenos Aires. Ze verwachtte hem daar de volgende dag en vroeg hem een kleine zwarte koffer mee te nemen, die ze vergeten was.

De professor stond voor de tweede keer doodsangsten uit op het vliegveld en in het vliegtuig maar landde uiteindelijk veilig in Buenos Aires. Hij zag er echter zo nerveus en zweterig uit dat hij staande werd gehouden door een douanebeambte die ook in zijn koffers wilde kijken. In het zwarte koffertje werd vier kilo cocaïne gevonden. Hij was erin geluisd door een internationale drugsorganisatie.

De professor benadrukt dat Sarah geen schuld heeft en dat hij dankbaar is voor de gevoelens van liefde die hij voor haar heeft gehad. Hij heeft geleefd en voelt zich vrijer dan ooit. Hij realiseert zich dat Sarah een projectie was van de liefdevolle gevoelens die hij in zichzelf heeft, zoals God dat ook is. Het is niet God of de geliefde die ons leven verrijkt, maar ons geloof in Hem of haar. Zodra de geliefde werkelijkheid wordt en volledig gekend wordt, verdwijnt de liefde sowieso vaak.

Dit verslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

Personages

De professor

Hij is ongeveer zestig jaar oud, hoogleraar latinistiek, academische carrière aan de Fredo Universiteit, nationaal en internationaal gerespecteerd, ongehuwd maar getrouwd met de wetenschap, geen vrienden, kleedt zich altijd fatsoenlijk, vliegangst die voortkomt uit een combinatie van hoogtevrees, claustrofobie en de angst voor controleverlies, er huist een schoolmeester in hem, hij heeft nooit eerder belangstelling getoond voor het uiterlijk van zijn studentes en voelt zich thuis op Internet maar heeft geen mobiele telefoon.

Sarah

Hoewel Sarah niet daadwerkelijk bestaat heeft de professor wel werkelijke gevoelens voor haar gehad, voor de persoonlijkheid die uit haar mails bleek. De professor beschouwt haar als een godin en vindt haar direct en vrijpostig. Op haar foto’s is ze blond, heeft ze golvend halflang haar en heeft ze ongeveer de leeftijd van een eerstejaars studente, haar ouders zijn beiden alcoholisten en op haar zestiende is ze alleen naar Las Vegas getrokken om voor zichzelf te zorgen, ze werkte eerst in een stripbar en heeft zich later op internetporno gericht.

Thematiek

Liefdesrelatie: onbereikbare liefde

Voor zijn habilitatie is de ik teruggekeerd naar de passie van zijn studententijd: de adoratie van de afwezige geliefde in de Latijnse elegieën. En hoewel hij zegt getrouwd te zijn met de universiteit is dat ook wat er met hem aan de hand is: er mist liefde in zijn leven totdat hij Sarah ontmoet. Hij heeft er al die tijd de voorkeur aan gegeven te leven in zijn hoofd en werk en hij heeft gelezen over liefde, beminnen en zoenen maar hij heeft dat zelf nog nooit gedaan. Als hij dan Sarah ontmoet, kiest hij ervoor in deze liefde te geloven, de titel van het door hem te organiseren congres is niet voor niets ‘Credo quia absurdum est’ (= ik geloof omdat het absurd is). Hun verhaal was zo ongeloofwaardig dat het niet verzonnen kon zijn. ‘Zoals een religieus aangelegd mens troost en zingeving vermag te ontlenen aan de vrijwillige onderwerping aan een willekeurige en desnoods zelfverzonnen God en zijn leven verrijkt acht door regels, riten en gebeden meer dan door de belofte die de desbetreffende God belichaamt, zo wilde ik in Sarah en in mijn liefde voor haar geloven.’ (p. 102) Het is dan ook niets voor niets dat hij tot haar afbeelding op de foto’s op de computer bidt en dat hij vervolgens een offer moet brengen, namelijk vliegen, om haar in zijn armen te kunnen sluiten. De lezing tijdens het door hem georganiseerde congres gaat ook over het samenvallen van geloof, hoop en liefde: geloof in de liefde volstaat om de liefde te kennen. En dat het allemaal een leugen bleek te zijn, maakt voor zijn ervaring niets uit: hij heeft werkelijke gevoelens voor haar gehad en dat is wat voor hem telt.

Motieven

Fictie en realiteit

De ik leeft in zijn werk en zijn geest. ‘Ik verplaats mij in de geest met de beste leidsmannen die de mensheid ooit heeft voortgebracht.’ (p. 68) Hij verkiest de beelden die hij zelf gecreëerd heeft op basis van verhalen en boeken boven de werkelijkheid en raadpleegt bibliotheken liever digitaal dan in het echt. De wereld buiten zijn studeerkamer heeft hij tot zijn ontmoeting met Sarah slechts als toeschouwer bekeken. Zijn relatie met Sarah bevindt zich eigenlijk ook alleen in zijn computer en geest: hij besluit in haar en deze liefde te geloven en gaat heel ver voor dat geloof. Uiteindelijk blijkt Sarah Peachez wel te bestaan maar niet de vrouw te zijn met wie hij mailde en hij beseft dat zijn geliefde en liefde toch een fantasie waren. ‘In de weidse kruipden die boven de betonnen muren om de luchtplaats uittorent, wordt steeds meer structuur zichtbaar van takken, alsof technici na afloop van een kleurrijk en wervelend schouwspel het decor ontmantelen en de staketsels zichtbaar worden waaraan de fantasiewereld, waarin elke toeschouwer zo graag geloofde, was opgehangen.’ (p. 151)

Klassieke tijd

De professor is een latinist en Sarah houdt van de klassieke mythologie, daarom vind je veel verwijzingen naar de klassieken in het verhaal, bijvoorbeeld naar Pygmalion, de Wijze van Ribbon, Pegasus en Theseus in het labyrint van Knossos. De eerste is het meest symbolisch: beeldhouwer Pygmalion maakt een levensgroot beeld van de godin van de liefde Aphrodite, waarop hij vervolgens zelf verliefd wordt. Hij vraagt aan de hemel of het beeld tot leven mag komen en Aphrodite is hiermee zo vereerd dat zij zijn wens in vervulling brengt. Ook de professor heeft een beeld gecreëerd van zijn geliefde Sarah en hoopt en bidt dat dit beeld werkelijkheid wordt. Uiteindelijk is Sarah een leugen maar zijn gevoelens waren dat niet.

Decor

Het decor vormt ook een motief: zie de uitleg daar.

Motto

Er is geen motto maar wel deze zin:

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal

Titelverklaring

'Peachez' is de fictieve achternaam van Sarah, de geliefde van de professor, hoewel 'Sarah' uiteindelijk natuurlijk ook verzonnen blijkt te zijn. 'Peachez' is haar 'geile ruknaampje', bedacht door het modellenbureau, en uiteindelijk is het een verzinsel in een nog grotere leugen waarin de professor besloot te geloven. In dat geloof bidt hij zelfs tot haar foto en zegt dan haar 'verboden' naam op.

'Een romance' slaat natuurlijk op het liefdesverhaal dat verteld wordt.

Structuur & perspectief

Het boek bestaat uit 33 genummerde hoofdstukken en een verantwoording. Het verhaal verloopt niet-chronologisch: de ik zit in de gevangenis en vertelt hoe hij daar terecht gekomen is. Hoofdstukken in het heden en verleden wisselen elkaar af.

Het verhaal wordt verteld vanuit het ik-perspectief. De ik heeft pen en papier aan zijn advocaat gevraagd en schrijft zijn bekentenis op. Zijn verhaal over de liefde en Sarah is dus zeer eenzijdig maar hij benadrukt vaak dat hij geen enkele reden meer heeft om niet de waarheid op te schrijven.

Decor

Het verhaal wordt verteld vanuit de Complejo Penitenciario Conurbano Bonaerense Norte, een gevangenis in Buenos Aires, Argentinië. Zijn cel heeft geen raam maar hij heeft die wel voor zichzelf. De ik heeft zijn geliefde ontmoet in de fictieve (Italiaanse?) stad Steppoli: een met historie beladen stad niet ver van de zee. (Zijn status in) de stad Steppoli en (die in) de gevangenis vormen een tegenstelling: ‘Waar ik mij eerder vertrad in het hart van leven, beschaving en historie, word ik nu onder begeleiding van een verveelde cipier naar een vierkante binnenplaats geleid van vijf bij vijf meter die hermetisch van de wereld is afgesloten met muren die ongeveer even hoog zijn als de lengte en breedte van de patio.’ (p. 24) Zijn historische woon- en werkplaats vormt ook een tegenstelling met Sarahs woonplaats Las Vegas: ‘Waar het stille oude marmer, basalt en zandsteen van mijn Arcadië was afgesleten onder het gewicht van eeuwen en in al haar verborgenste krochten sporen en littekens vertoonde van oude verhalen en de waarheid, toonde zij mij een fata morgana in neon van een gloednieuw paradijs, geheel verzonnen en uit het niets geconstrueerd op barre woestijngrond waar eerder geen bloem had gebloeid.’ (p. 65) Ze leven dus in totaal verschillende werelden. Al met al vormt het decor vol tegenstellingen hier een motief.

De tijd waarin het verhaal zich afspeelt, is het heden. Sarah en de ik converseren weliswaar per e-mail waar je op een gegeven moment appjes zou verwachten, maar de professor heeft geen mobiele telefoon. Hij is in het najaar uit zijn stad vertrokken en in Argentinië is het nu ook herfst en hij zegt dus al een half jaar in Argentinië te zijn.

Stijl

'De kracht van dit boek schuilt noch in Pfeijffers eloquente stijl die weer het midden houdt tussen stilistische krachtpatserij en poëtische hoogstandjes (neerstorten heet 'een letale knieval voor de zwaartekracht', ingeklapt terrasmeubilair bestaat uit 'de wanhopige relicten van voorgoed vervlogen hoop'), noch in de suspense van de pijnlijke ontknoping, maar in het vurige pleidooi dat de schrijver afsteekt voor een onvoorwaardelijk geloof in de liefde.' (Van Houwelingen 2017)

'Daarbij verschillen de professor en Sarah nogal. Waar hij zijn zinnen doorspekt met Latijnse spreuken, daar strooit zij met het woord 'fucking'. Zij spreekt platvloers over 'tieten', hij, de oude romanticus, heeft het liever over 'twee sneeuwwitte welpen'.' (Van Houwelingen 2017)

Slotzin

Wanneer door toedoen van mijn relaas voor immer onomstotelijk vast is komen te staan dat zij onschuldig is, dan is het niet voor niets geweest.

Beoordeling

'Peachez' is alles wat de achterflap belooft: een pleidooi voor de (niet geconsumeerde) liefde en een thriller die je in een dag uitleest, ook al voel je heel snel welke kant het verhaal opgaat. De professor is zo wereldvreemd en sympathiek dat je wil dat het een andere kant opgaat. Mooi om te vergelijken met 'Godin, held' van Gustave Peek, 'Turks fruit' van Jan Wolkers en de petrarkische poëzie uit de renaissance.

Recensies

"Peachez is nu al het meest romantische boek van het jaar" https://www.volkskrant.nl...~a4466835/
"Peachez, een romance is meer een spelletje." https://www.tzum.info/201...z-romance/

Bronnen

Peachez is nu al het meest romantische boek van het jaar
https://www.volkskrant.nl...~a4466835/
Recensie: Ilja Leonard Pfeijffer – Peachez, een romance
https://www.tzum.info/201...z-romance/
Je hebt nog 2 Zeker weten goed verslagen over.

Wil je onbeperkt toegang tot alle Zeker Weten Goed verslagen? Meld je dan aan bij Scholieren.com.

35.459 scholieren gingen je al voor!

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Peachez, een romance door Ilja Leonard Pfeijffer"

Ook geschreven door Jiska