De wereld van Diddl

Beoordeling 7
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • groep 7 | 6675 woorden
  • 5 februari 2007
  • 56 keer beoordeeld
  • Cijfer 7
  • 56 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
ADVERTENTIE
Studententijd zomerspecial

Heb jij de Zomerspecial van Studententijd de podcast al geluisterd? Joes, Steie, Dienke en Pleun nemen je mee in hun zomer vol festivals, vakanties en liefde. En kijken ook alvast vooruit naar de introductietijd van het nieuwe collegejaar. Luister lekker mee vanaf je strandbedje, de camping of onderweg. 

Luister nu!
De wereld van Diddl

Het verhaal achter Kaaskoekjesland

Voorwoord

Al een paar jaar ben ik helemaal gek op Diddl. Ik verzamel heel veel Diddl-spulletjes. Ik ben dol op de knuffels en tasjes. Voor het slapen gaan lees ik graag in Diddl’s Kaasblad en ik wordt wakker onder een Diddl-dekbed.

Er is voor de fans genoeg informatie te vinden over Diddl, zijn familieleden en zijn vriendjes. Maar ik zou ook wel eens graag wat meer willen weten over het verhaal daar achter. Zoals hoe en door wie Diddl is ontstaan, welk bedrijf Diddl maakt, hoe ze op al die leuke ideeën komen en waarom Diddl nu toch zo populair is.

Daarom gaat dit werkstuk over Diddl, zijn vriendjes, zijn tekenpapa, de Diddl-werkplaats enz. Dus over alles wat met Diddl te maken heeft.


Inhoudsopgave

Voorwoord

Woordenlijst

Inleiding

Hoofdstuk 1: Dit is Diddl
1.1 Springmuis
1.2 Kaaskoekjesland
1.3 Karakter

Hoofdstuk 2: Diddl’s tekenpapa
2.1 Het begin
2.2 De samenwerking met Depesche
2.3 Gave en succes
2.4 Hobby’s
2.5 Favoriet
2.6 Werkdag
2.7 Interviews
2.8 Motivatie

Hoofdstuk 3: Diddl, toen en nu
3.1 Ontdekking
3.2 Ontwikkeling
3.3 Naam

Hoofdstuk 4: Springmuizen
4.1 Familie
4.2 Uiterlijk
4.3 Leefomgeving en gedrag
4.4 Voeding

4.5 Vergelijking

Hoofdstuk 5: Diddl’s vriendjes

Hoofdstuk 6: De Diddl-werkplaats
6.1 Depesche
6.2 Samenwerking
6.3 Praktijk
6.4 Afdelingen
6.5 Reis in de tijd

Hoofdstuk 7: Van idee tot OK
7.1 Ideeën
7.2 Hand- en computerwerk
7.3 Achtergronden
7.4 Lettertype
7.5 Knuffels
7.6 OK

Hoofdstuk 8: De winkel van Diddl
8.1 Producten
8.2 Verzamelen
8.3 Diddl’s Kaasblad

Hoofdstuk 9: Het geheim van Diddl’s populariteit
9.1 Rage
9.2 Bijzonder

Nawoord

Bibliografie 34

Woordenlijst

Hieronder staan op alfabetische volgorde enkele moeilijke woorden met hun betekenis. In de tekst staat achter deze woorden een sterretje (*).

Acrylkleuren Kleuren die zijn gemaakt met verf van een bepaalde kunst-vezel.
Associaties Door het één vanzelf aan het ander moeten denken, onwil-lekeurige verbinding van soortgelijke voorstellingen.
Geborgenheid Beschutting, veilig voor gevaar.
Grafisch Gezegd van iets dat met het drukken van boeken, tijdschriften enz. te maken heeft.
Graficus Grafisch kunstenaar: ontwerper in de schrijf- en tekenkunst.
Haaks In een rechte, hoekige bocht.
Hartstocht Groot verlangen of grote liefde, passie.
Hecht Nauw verbonden, innig.
Inkeping Groef of kerf.
Karikaturen Overdreven voorstellingen van een of meer personen, waardoor zij belachelijk worden.
Marketing Het maken van een plan om een product zo goed mogelijk te kunnen verkopen.
Marketingspecialisten Mensen die heel goed zijn in marketing.
Mondjesmaat Maar net genoeg, in erg kleine hoeveelheden.
Motivatie Zin om iets te doen omdat je denkt dat het nut heeft..
Ontwikkelingsfasen Achtereenvolgende stappen bij het maken van een product.
Oplage Aantal boeken, kranten enz. dat in één keer wordt gedrukt.
Optimist Iemand die alles van de gunstigste kant bekijkt, het tegenoverge-stelde van ‘pessimist’.
Praktischer Handiger, bruikbaarder.
Productieproces De fasen van grondstof tot eindresultaat.
Product-printpatronen Afdrukken op papier van op de computer ontwikkelde modellen, die worden gebruikt bij het maken van producten in een fabriek.
Prototype Het eerste model, dat dient als voorbeeld voor een serie producten.
Reproductieproces Het steeds opnieuw namaken/kopiëren van een bepaald product.
Textiel Geweven stoffen en alles wat daarvan is gemaakt, zoals kleren, handdoeken en lakens.

Inleiding

Voor iedereen die nog niet weet wie Diddl, de vrolijke springmuis van Kaaskoekjesland, nu eigenlijk is, heb ik hoofdstuk 1 geschreven. Al kan ik me het bijna niet voorstellen dat deze mensen nog bestaan!

De Duitse tekenaar Thomas Goletz is de ontdekker van Diddl. Daarom begin ik met hem in hoofdstuk 2. Ik vind het heel knap dat hij zich het cartoontekenen helemaal zelf heeft aan-geleerd.

Diddl zag er in het begin heel anders uit dan nu. Hoe hij in de loop der tijd steeds verder is veranderd, kan je lezen in hoofdstuk 3. Wil je wat weten over Diddl’s naam? Kijk dan in paragraaf 3.3.

Hoofdstuk 4 gaat ‘van kop tot staart’ over de levende springmuizen. Die bestaan namelijk echt. Diddl lijkt daar best wel veel op. Maar er zijn toch ook een aantal verschillen. Kijk maar eens in paragraaf 4.5.

In hoofdstuk 5 vertel ik een heleboel over de vriendjes van Diddl. Niet over iedereen en alleen de belangrijkste informatie. Anders zou dit werkstuk veel te groot (en misschien ook wel te saai) worden.

Diddl wordt bedacht door Thomas Goletz, maar gemaakt en verkocht door een Duitse uit-geverij, Depesche Vertrieb GmbH & Co. KG. Voor het gemak ook wel de Diddl-werkplaats genoemd. Niemand anders heeft het recht om de figuurtjes van Kaaskoekjesland op de markt te brengen. Ben je nieuwsgierig? Blader dan snel door naar hoofdstuk 6.

In hoofdstuk 7 leg ik stap voor stap uit hoe een Diddl-product wordt gemaakt. Omdat Depesche en Thomas Goletz alleen maar tevreden zijn met de allerhoogste kwaliteit, komt daar heel wat voor kijken.

Er bestaan inmiddels heel veel verschillende Diddl-producten. Voor ieder wat wils. Je kan er mee spelen, in lezen, op schrijven, lekker mee knuffelen, verzamelen en ruilen, enz. Lees over deze ‘ditjes en datjes’ meer in hoofdstuk 8.

En tot slot probeer ik in hoofdstuk 9 achter het geheim van het succes van Diddl te komen. Waarom is Diddl al zó lang zó vreselijk populair? Ik denk dat ik het weet …

Hoofdstuk 1: Dit is Diddl

1.1 Springmuis

Diddl is een tekenfiguurtje. Hij ziet er uit als een springmuis; met grote voeten en oren, drie haren en een lange staart. Hij draagt altijd een bontgekleurde tuinbroek. Hij is dol op kaas, vooral de ‘Sokkenlandse Grootgatige Superstinker’. Diddl woont in Kaaskoekjesland, in een kaasholletje onder de zolderboom.

1.2 Kaaskoekjesland

Ook al Diddl’s vrienden en familieleden wonen in Kaaskoekjesland. Maar hij is de belangrijkste figuur. Zijn vriendinnetje heet Diddlina. Zij is ook een springmuis. Z’n beste vrienden zijn de knuffelteddy Pimboli, het voskonijntje Mimihopps en de vuurstaartminiraaf Ackaturbo. Samen beleven ze allerlei spannende en grappige avonturen.

1.3 Karakter

Diddl is altijd blij. Het is een echte optimist*, die altijd in alles eerst het goede ontdekt. Hij probeert iedereen om hem heen met zijn onbezorgde vrolijkheid aan te steken. Hij is grappig, vrolijk, knuffelig, speels, goedgelovig, vindingrijk en altijd absoluut eerlijk. Diddl zal nooit kwaadaardig, brutaal of gemeen zijn. Zijn grootste wens is dat iedereen op de wereld elkaar verdraagt, dat Diddlina altijd van hem zal houden, dat het altijd mooi weer is en dat zijn kaasvoorraad nooit op zal zijn.

Hoofdstuk 2: Diddl’s tekenpapa

2.1 Het begin

Thomas Goletz, Diddl’s ontdekker, heeft altijd al getekend. Op de middelbare school schetste hij met veel plezier tafels vol met karikaturen* van zijn klasgenoten en de leraren. Hij heeft toen ook zijn vrouw Jutta al leren kennen. Thomas wou koste wat het kost handenarbeidleraar worden. Het idee, kinderen voor het verven, knutselen en creatief zijn enthousiast te maken, leek hem erg leuk. Jammer genoeg was er voor hem geen plek op een kunstacademie. Na het eindexamen VWO kreeg hij wel de mogelijkheid om een praktische opleiding als graficus* te volgen. Toen begon hij zich echt te interesseren voor het cartoontekenen. Dat heeft hij zich helemaal zelf aangeleerd. Hij vond het zo leuk, dat hij daarvan zijn beroep wilde maken.

Diddl moet altijd al in hem hebben gezeten. Uiteindelijk is hij tussen alle cartoons op het tekenpapier geslopen. De dag van de allereerste schets van Diddl kan Thomas zich nog goed herinneren. Hij voelde toen aan, dat een bijzonder iemand het licht zou zien. Dat was 24 augustus 1990: Diddl’s geboortedag.

2.2 De samenwerking met Depesche

In Depesche vond Thomas de perfecte uitgeverij voor zijn Diddl-ansichtkaarten. In januari 1991 kwam de eerste serie van 48 kaarten al op de markt. Dat werd direct een groot succes. Thomas’ Diddl-kaarten waren iets heel nieuws op de kaartenmarkt. En dus bleef het niet bij slechts één kaartenserie. Thomas ontwierp en ontwikkelde langzaam maar zeker steeds meer artikelen voor Depesche. Naast de illustraties tekende hij destijds ook de teksten met de hand. Dat gaat tegenwoordig met de computer. In 1995 kreeg hij zijn eigen grafisch* team. Inmiddels bestaat dit team uit meer dan 30 medewerkers.

2.3 Gave en succes

Met Diddl heeft hij een bijzondere snaar bij de mensen geraakt. Tegelijkertijd heeft hij bij zichzelf de Diddl-gave ontdekt. Want als hij Diddl tekent, krijgt hij het warm van binnen. Hij betrapt zich er ook elke keer op, dat hij tijdens het tekenen dezelfde gezichtsuitdrukking heeft als de muis, die hem vanaf het papier aankijkt. Er gebeurt dan iets bijzonders tussen die twee. Voor een passende boodschap bij het plaatje hoeft hij dan alleen maar naar Diddl te luisteren.

Thomas had nooit gedacht, dat Diddl zo´n succes zou worden. Hij wist wel dat hij met Diddl een interessante ontdekking had gedaan en dat deze muis hem nog wel een tijdje zou bezighouden. Maar zo´n succes had hij echt niet verwacht.

2.4 Hobby’s

Thomas doet ook nog andere dingen dan Diddl tekenen. Samen met mijn vrouw in de zon liggen knipperen bijvoorbeeld, of de natuur beleven, naar goede muziek luisteren, mooie films kijken, vrienden bezoeken, in boekenwinkels struinen, tuinieren, fotograferen, op de piano improviseren, kunsttentoonstellingen bezoeken. Met andere woorden, zich inspireren.

2.5 Favoriet

De eerste Diddl-ansichtkaarten zijn Thomas erg dierbaar, omdat daarmee alles is begonnen. Maar hij heeft natuurlijk een zeer nauwe band met alle Diddl-artikelen. Hij weet als geen ander hoeveel tijd, overleg en handwerk in elk afzonderlijk product zit tot het uiteindelijk klaar is. Eigenlijk vindt Thomas alles van Diddl leuk. Maar één artikel is toch wel een beetje zijn favoriet. Dat zijn de Diddl-knuffels. In zo’n knuffeldier zit namelijk wel een jaar werk. Maar bovendien vormen die knuffels met elkaar een goed overzicht van de tot nu toe gemaakte Diddl-series. En daar is hij echt trots op.

Thomas heeft geen speciaal Diddl-vriendje. Hij vindt Pimboli wel cool. Maar Merksmir vindt hij ook leuk. En de Frogbrothers, omdat ze altijd zo irritant en geinig zijn. Zo kan hij wel alle figuren opnoemen. Ze hebben allemaal iets leuks. En dat is steeds iets anders.

Thomas is een grote fan van Disney´s ‘Bambi’, ‘Jungleboek’ en ‘Tarzan’. Verder vindt hij de tekenfilms van ‘Toystory’, ‘Ice Age’ en ‘Monster AG’ leuk. Figuren, die geen hartelijkheid of identiteit uitstralen, doen hem niets. Met de meeste Japanse ‘hup-hup-getekende-bam-boem’ karakters kan hij niet veel beginnen.

2.6 Werkdag

Thomas is geboren op 13 oktober 1966. Hij woont met zijn vrouw Jutta in een klein dorpje in het zuiden van Duitsland. Het grootste deel van de dag brengt hij daar door in zijn werkkamer. Dan laat hij de Diddl-ideeën boven zijn hoofd samenkomen, vangt ze op en zet ze op tekenpapier. Thomas werkt dus niet zelf bij Depesche. Via de telefoon, fax of de post kunnen ze elkaar als dat moet wel bereiken. Zo heeft Thomas contact met de mensen van Depesche, maar heeft hij ook de nodige rust om creatief te kunnen zijn. Natuurlijk gaat hij wel regelmatig op bezoek bij de Diddl-werkplaats. Om te overleggen, welke nieuwe Diddl-producten ze zullen bouwen en welke wensen de Diddl-fans hebben. Thomas krijgt meer dan 700 brieven per dag aan fanpost, de brieven voor de wedstrijden meegerekend. Toch wordt nog elke brief afzonderlijk en met veel liefde beantwoord.

2.7 Interviews

Thomas geeft slechts mondjesmaat* een interview. Hij houdt zich bewust uit de openbaarheid. Het is voor hem belangrijk om ongestoord en te kunnen werken. Alleen op die manier kan hij de Diddl-ideeën bedenken en op het papier toveren. Het liefst zou hij alleen Diddl in de schijnwerpers willen zetten. Maar steeds meer Diddl-fans en journalisten willen weten wie er eigenlijk achter de Diddl-uitvinding zit.

2.8 Motivatie

Zijn motivatie* haalt Thomas uit de vele positieve reacties op zijn werk. Dat spoort hem elke dag weer aan om door te gaan met het brengen van een beetje vrolijkheid in de harten van de mensen. Het gaat hem ook nooit ook maar een klein beetje vervelen om telkens Diddl te moeten tekenen. Hij vindt het altijd weer leuk. Omdat hij hem elke keer anders tekent. Natuurlijk ook wel eens hetzelfde, heel vaak misschien. Maar vervelen? Dat nooit!

Hoofdstuk 3: Diddl, toen en nu

3.1 Ontdekking

Op 24 augustus 1990 tekende Thomas Goletz zijn eerste Diddl-tekening. Die zag er toen nog niet zo uit als een springmuis, meer als een kangoeroe. Maar al wel met zijn typische, grote voeten en de bekende tuinbroek. Omdat Thomas niet zo tevreden was met het kangoeroe-figuurtje ging hij het al snel veranderen. Hij besloot het kereltje veel kleiner en praktischer* te tekenen, zodat het beter op bijvoorbeeld een koffiebeker past. Bovendien vond hij de kangoeroe niet knuffelig genoeg. En zo ontstond de kleine springmuis.

3.2 Ontwikkeling

Diddl verschilde in het begin nog veel met hoe hij er nu uit ziet. Zijn oren waren kleiner en spitser. De voeten waren vlakker en smaller en zijn voetzolen waren nog niet roze. De gezichtskleur was niet zo mooi als nu en ook zijn neus had een inkeping*.

Van ansichtkaart tot ansichtkaart ontwikkelde het Diddl-figuurtje zich steeds meer. De oren werden ronder en groter. De verhoudingen veranderden ook waardoor hij er anders uit ging zien. De voeten groeiden en werden groter. Onbewust werkte Thomas verder aan de details.

Op een dag merkte Thomas dat hij zijn springmuis al een tijdje niet meer veranderd had. Hij had eindelijk zijn heel eigen, onvervangbare uiterlijk. Met zijn knuffelige en vrolijke aard was hij een echte persoonlijkheid geworden. Diddl, de schattige, lieve springmuis waar zoveel mensen van houden.

3.3 Naam

De naam ‘Diddl’ heeft geen speciale betekenis. Thomas heeft de naam in de eerste plaats naar de klank gevormd. Hij wilde een naam, die lief en springerig klinkt. Het moest bij zijn muis passen. Hij dacht aan namen die gemakkelijk te onthouden waren. Tijdens het tekenen kwam de naam ‘Diddl’ opeens door zijn hoofd geflitst en hij besloot de springmuis zo te noemen.

Vele jaren later heeft Thomas’ schoonmoeder een eigenaardige ontdekking gedaan. De apostel Thomas, zijn naamgenoot, heeft de bijnaam ‘tweeling’. De Griekse naam voor ‘tweeling’, ‘Didymos’, klinkt bijna hetzelfde als ‘Diddlmuis’. Zou dat toeval zijn of niet?

Hoofdstuk 4: Springmuizen

4.1 Familie

Diddl en Diddlina zijn getekende springmuizen. Samen met de ongeveer 30 soorten ‘echte’ springmuizen behoren zij tot de knaagdierfamilie Dipodidae. Dit zijn de meest lenige dieren van de muisachtige knaagdieren.

4.2 Uiterlijk

Alle soorten springmuizen hebben een lichtbruine kleur en zijn tamelijk klein. Ze hebben extreem lange achterpoten en kleine voorpootjes, wat ze een opvallend uiterlijk geeft. Die achterpoten zijn zeker vier keer zo lang als de voorpoten, die maar zelden op de grond komen. De drietenige achterpoten zijn sterk ontwikkeld en doen dienst als springpoten. Onder de voetjes zit veel haar om te voorkomen dat ze door het zand heen zakken tijdens het springen. En het helpt tegen verbranding van de pootjes door het hete zand. Ook zijn de oren bijzonder goed ontwikkeld.

Springmuizen danken hun naam aan de kangoeroeachtige wijze van voortbewegen. Ze lopen en huppelen op hun achterpoten, net zoals een kangoeroe. Ze maken grote stappen of sprongen, waarbij ze hun lange staart gebruiken om het evenwicht te bewaren. Als ze stilstaan, dient de staart als steun. Aan het einde van de staart heeft een springmuis een prachtige pluim, zwart met een witte punt. Deze dient als afleidingsvlag tegen vijanden.

4.3 Leefomgeving en gedrag

Springmuizen leven in droge, maar niet altijd warme streken met weinig plantengroei, zoals de grasvlakten en zandwoestijnen van Azië en Noord-Afrika.

Het zijn over het algemeen dieren, die de grootste hitte ontlopen door hun activiteit te beperken tot de koelere tijden van de dag en te schuilen in goed afgesloten ondergrondse gangen. In hele hete periodes houden ze zich heel gedeisd om zo hun energie te bewaren. Ze zullen in die barre tijden niet ver springen om voedsel te halen. Ze gebruiken dan hun aangelegde voorraden.

De meeste springmuizen houden een winterslaap. Omdat ze geen voedsel opslaan, moeten ze dan hun vetreserves aanspreken om te overleven. De paring vindt meestal na de winterslaap plaats. Er worden maximaal drie jongen geboren. Deze zijn snel zelfstandig, zodat de vrouwtjes vaak meerdere keren per jaar jongen kunnen krijgen.

Ze kunnen een meter hoog en drie meter ver springen en bij elke sprong kunnen ze haakse* bochten maken door middel van hun staart. Die staart helpt ook nog eens om hun temperatuur te kunnen regelen door de vele bloedvaatjes die erdoor heen lopen.

Door met de achterpoten op de grond te stampen waarschuwen ze elkaar voor gevaar. Ze kunnen ook hoge fluittonen laten horen bij bedreiging.

4.4 Voeding

Springmuizen zijn uitstekend aangepast aan het leven in droge gebieden. Ze kunnen lange tijd zonder water omdat hun nieren met zo weinig mogelijk vocht de afvalstoffen afvoeren. De darmen halen bovendien meer vocht uit het eten dan bij een gemiddeld zoogdier.

Al het voedsel, zoals zaden, wortels, andere sappige plantendelen en in-secten, wordt verzameld met de zeer behendige voorpoten, die ideaal zijn om dingen vast te grijpen.

4.5 Vergelijking

Diddl, Diddlina en de rest van de springmuisfamilie in Kaaskoekjesland lijken op de ‘echte’ springmuizen. Diddl was in eerste instantie een getekende kangoeroe. Zijn ‘tekenpapa’ vond hem toen te groot en maakte er een springmuis van. De ‘echte’ springmuizen hebben ook iets weg van kangoeroes. De springmuizen van de Diddl-wereld en hun ‘echte’ soortgenoten hebben grote, drietenige achterpoten en kleine voorpoten, waarmee ze van alles kunnen vastpakken, net als handjes. Ze zijn klein van stuk, maar hun oren zijn weer behoorlijk groot. Ze hebben lange staarten en ze kunnen springen als de besten. Ze leven graag in hollen.

Toch zijn er ook wel wat verschillen tussen de getekende en de ‘echte’ springmuizen. De grootste verschillen zitten ‘m in de leefomgeving en de voeding. Diddl woont in het fleurige Kaaskoekjesland, in een kaasholletje onder de zolderboom aan de oever van het Maanschijnvonkelmeer. Hij houdt van ‘Sokkenlandse Grootgatige Superstinker’-kaas en Gaatjesberger Kaaslimonade. De ‘echte’ springmuizen hebben het daarentegen heel erg zwaar. Zij leven in droge, voedselarme gebieden waar het overdag heel heet kan zijn. Geen groene bomen, wat gras, een meertje, kaas en limonade voor hen dus. Gelukkig is hun lichaam goed aangepast aan deze moeilijke omstandigheden. Ze hebben nauwelijks water nodig, ze leven vooral ’s nachts omdat het dan koeler is en houden een winterslaap. Ze zouden het niet lang volhouden in het luxe Kaaskoekjesland.

Verder zijn er nog wat kleine verschillen in het uiterlijk. Diddl is wit met roze, de ‘echte’ springmuizen hebben een meer onopvallende kleur. Vanwege de zanderige omgeving hebben ze haar onder hun achterpoten. Diddl heeft dat niet nodig. Hij heeft mooie roze voetzolen. En die pluim aan z’n staart kan Diddl wel missen, want in Kaaskoekjesland leven gelukkig geen vijanden.

Hoofdstuk 5: Diddl’s vriendjes

In dit hoofdstuk staan de belangrijkste weetjes over de vrienden van Diddl op een rij.

Naam Diddlina

Diersoort Springmuis-meisje
Geboortedatum 1 mei 1991
Woonplaats In een kaasholletje onder de bloemenweide
Eigenschappen Romantisch, speels, slim, houdt van bloemen en
wattenzachte haarstrikjes
Kenmerken Gestippelde haarstrikjes, grote voeten, drie haren
Wens Dat ze samen met Diddl voor altijd gelukkig zal blijven
Bijzonderheden Diddl’s eerste grote liefde. Ze wil later primaballerina worden, net als ik.

Naam Pimboli

Diersoort Zuidwestknautschanische knuffelteddy
Geboortedatum 13 december 1998
Woonplaats In een woonkoffer op de zolder van Diddl’s
Kaasholletje
Eigenschappen Stuntelig, verlegen, nieuwsgierig, aardig, houdt
van honing, is bang in het donker
Kenmerken Rode knuffelneus
Wens Zuidwestknautschanië eens te vinden en dat er nooit meer gevaarlijke dingen gebeuren in de wereld

Bijzonderheden Pimboli speelt graag verstoppertje met Mimihopps

Naam Ackaturbo

Diersoort Vuurstaartminiraaf
Geboortedatum 12 december 1998
Woonplaats In het nest in de hoogste top van Diddl’s
zolderboom
Eigenschappen Brutaal, waaghalzig, absoluut betrouwbaar, vreet
het liefste plopcorn
Kenmerken Vuurrode staartveren
Wens Eindelijk eens de geluidsbarrière te doorbreken
Bijzonderheden Hij heeft moeite met landen

Naam Mimihopps

Diersoort Voskonijntje; haar vader is een vos en haar
moeder een konijntje
Geboortedatum 14 januari 1999, precies één maand, één week,
één dag en één uur later dan Pimboli
Woonplaats In de reuzenwortel
Eigenschappen Eet graag, verzamelt kleine, mooie dingen
Kenmerken Knuffelzacht streelvel, hartjesneus, drie haarstrikjes
Wens Een echte schat vinden
Bijzonderheden Allerbeste speelkameraadje van Pimboli

Naam Wollywell

Diersoort Zwart Angora-schaap
Geboortedatum 6 juni 1996
Woonplaats Overal in Kaaskoekjesland
Eigenschappen Klein ‘pech’-schaapje, verlegen, onhandig, vaak
verdrietig, snoept graag bloemen
Kenmerken Zwarte knuffelwol, een traan op z’n gezicht
Wens Eens een wit schaap te zijn
Bijzonderheden Niemand is lang boos op Wollywell, omdat hij er niets aan kan doen dat hij zo onhandig is

Naam Vanillivi

Diersoort Wit geluksschaap
Geboortedatum 7 juli 1996
Woonplaats Overal in Kaaskoekjesland
Eigenschappen Gelukkig, tevreden, geluksbrenger, eet graag
klavertjesvier
Kenmerken Witte knuffelwol
Wens Een keer van wolk naar wolk springen
Bijzonderheden Vanillivi vindt altijd het geluk

Naam Galupy

Diersoort Galoppogos-paard, een wildponypaardje
Geboortedatum 22 september 2002
Woonplaats Onder de Aplsapbronnenboom aan de
Aplboomrots
Eigenschappen Razendsnel, speels, avontuurlijk
Kenmerken Witte staart- en oorpunten, donker voor- en achterbeen
Wens Eens een ballontocht te maken en dan de Aplboomweide van bovenaf te zien
Bijzonderheden Galupy neemt graag de Frog-Brothers in de maling

Naam Professor Diddldaddl Blubberpeng

Diersoort Springmuis
Geboortedatum 11 oktober 1927 (kan niet echt kloppen, want de
Diddl-wereld bestaat nog geen 15 jaar)
Woonplaats In zijn probeerknutseltestlaboratorium
Eigenschappen Geniaal verstrooid, knutselt graag, doet veel
bruikbare, maar ook onzinnige uitvindingen
Kenmerken Bontgekleurde bril, vingergedraaide baard
Wens Eindelijk een kaas uitvinden, die nooit opgaat
Bijzonderheden Oudoom van Diddl

Naam Merksmir Lettervreter

Diersoort Boekenwurm
Geboortedatum Is hij helaas vergeten
Woonplaats In het boekenrek van professor Blubberpeng
Eigenschappen Superintelligent, voedt zich met slimme boeken,
slist
Kenmerken Leeslampje in hoed, draagt alleen een turquoisegroen strikje
Wens Dat hem zijn geboortedatum weer te binnen schiet
Bijzonderheden Raadgever van professor Blubberpeng

Naam Fritt, the Frog

Diersoort Gemeenkikker
Geboortedatum 29 februari 1992
Woonplaats In een hutje in het paddenmoeras
Eigenschappen Gemeenste en oudste Frog-Brother, creatief in
het verzinnen van boze plannen
Kenmerken Rode oogleden, borsthaartoupet (als teken van zijn stiekeme slimheid)
Wens De nieuwe Pladstation 2
Bijzonderheden Hij is maar eens in de 4 jaar jarig

Naam Fratt, the Frog

Diersoort Vetkikker
Geboortedatum 29 februari 1992
Woonplaats In een hutje in het paddenmoeras
Eigenschappen Vet, onhandig, blijft met z’n tong soms aan die
van zijn broer Friedl hangen
Kenmerken Vette pens, groene oogleden
Wens Een vriendin
Bijzonderheden Zie bij Fritt

Naam Friedl, the Frog

Diersoort Luikikker
Geboortedatum 29 februari 1992
Woonplaats In een hutje in het paddenmoeras
Eigenschappen Dom, onverzorgd, smerig, maakt graag ruzie met
Fratt, kletst Fritt altijd na
Kenmerken Violette oogleden, eendenbips
Wens Vaker dan elke vier jaar jarig zijn
Bijzonderheden Zie bij Fritt

Naam Hampfdiddl Bogart

Diersoort Springmuis
Geboortedatum 4 april 1944 om 4.44 uur (kan niet echt kloppen,
want de Diddl-wereld bestaat nog geen 15 jaar)
Woonplaats In Kaaskoekjesland
Eigenschappen Houdt van moeilijke misdaden, kan goed
combineren, observeren en verborgen dingen ontdekken
Kenmerken Cubaanse kaaskauwstengel in de mond, detective-outfit
Wens Eens de hoofdrol in een detectivefilm te spelen
Bijzonderheden De Frog-Brothers behoren meestel tot zijn eerste verdachten

Hoofdstuk 6: De Diddl-werkplaats

6.1 Depesche

Sinds 1990 is Europa’s meest succesvolle tekenfiguurtje, de optimistische springmuis Diddl, hét trekpaard van het Duitse bedrijf ‘Depesche Vertrieb GmbH & Co. KG’. Deze belangrijke Europese leverancier van ansichtkaarten en geschenkartikelen is in 1985 opgericht door Kjeld Schiøtz. In het kleine dorpje Geesthacht in het noorden van Duitsland vlakbij Hamburg werken op dit moment zo’n 350 mensen. De omzet van Depesche in 2004 wordt geschat op rond de 150 miljoen euro.

6.2 Samenwerking

Diddl’s tekenpapa Thomas Goletz en de Diddl-werkplaats Depesche werken inmiddels al bijna vijftien jaar samen. Van het begin af aan konden ze goed met elkaar overweg.

Thomas had in 1990 zijn eerste dertien ontwerpen voor ansichtkaarten van Diddl gemaakt. Daarmee ging hij op zoek naar een geschikte uitgeverij. Dat werd Depesche. Uit die eerste collectie ontstond uiteindelijk een serie van 48 ansichtkaarten. Die werden in januari 1991 in Duitsland op de markt gebracht. Buiten alle verwachtingen in werden de kaartjes in zeer korte tijd superpopulair.

Kort daarna ontwierp en ontwikkelde hij geleidelijk meer artikelen voor Depesche. Dubbele kaarten, kerstkaarten, maar ook knuffels, sleutelhangers, briefpapier enz. Naast de illustraties tekende hij ook de teksten met de hand, dat wil zeggen met pen en tekeninkt. Tegenwoordig worden die teksten met de computer ingeplaatst.

Vanaf 1995 heeft Thomas een eigen grafisch* team bij Depesche. De mensen van dit team verwerken de handgemaakte, originele tekeningen op grafische computers verder tot product-printpatronen*. Uit de toen twee aangestelde grafische medewerkers is inmiddels een team van over de 30 man ontstaan.

6.3 Praktijk

De meer dan 2.500 Diddl-artikelen verkoopt Depesche in 16 verschillende taalversies naar 26 landen, waaronder Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Italië, Frankrijk, Engeland, Noorwegen, Zweden, Hongarije, Spanje, Portugal, Zwitserland en de Verenigde Staten.

Alle Diddl-producten ontwikkelt en verkoopt Depesche volledig in eigen beheer. Andere (buitenlandse) bedrijven krijgen hiervoor geen vergunning. Zo blijft de hoge kwaliteit binnen het gehele productieproces* behouden. Van het eerste idee en de gebruikte materialen tot aan de klantenservice.

Bij Depesche in Geesthacht worden geen Diddl-producten gemaakt. Er staat alleen een enorm groot pakhuis met daarin alle, in kartonnen dozen verpakte, artikelen van Diddl. Het enige wat er valt te zien zijn mensen die allemaal achter hun computers zitten te werken aan de verschillende opdrachten.
Iedereen die met Diddl werkt doet dit met veel liefde en plezier. Bij Depesche heerst een zeer prettige sfeer. De (jonge) medewerkers voelen zich verbonden met hun producten. En dat is daaraan ook af te zien. Dit wordt nog eens bevestigd door de vele positieve reacties van de fans. En daardoor worden de mensen bij Depesche weer extra aangemoedigd om vooral zo door te gaan. De lijfspreuk van de Diddl-werkplaats is niet voor niets ‘Kwaliteit door hartstocht* en overtuiging’.

6.4 Afdelingen

Bij Depesche werken een flink aantal verschillende afdelingen aan de Diddl-producten. Over het grafisch* team en de afdeling Illustratieverwerking vertel ik meer in het volgende hoofdstuk ‘Van idee tot OK’.

In de textielafdeling ontstaan uit de handen van vele creatieve koppen niet alleen de ideeën voor alle pluche figuren, inclusief kleding, maar ook voor talrijke tassenseries of textiel*, zoals mutsen, kussens enz.

De inkoopafdeling beslist hoeveel blokken of briefkaarten gedrukt of tassen genaaid zullen worden. Ze bestelt bij vele producerende fabrieken over de hele wereld de nieuwe Diddl-artikelen.

In grote kartonnen dozen worden de producten aangeleverd en in de opslagruimtes opgeslagen. Van hieruit worden de artikelen naar de Diddl-winkels gebracht, waar de fans ze ten-slotte kunnen kopen.
Op de Redactie zitten drie dames die het Kaasblad schrijven en alle teksten op de website en de producten.

Op de fanafdeling worden de brieven van fans met bijvoorbeeld vragen over de Diddl-producten beantwoord. Ook beoordelen ze de inzendingen voor de vele wedstrijden uit het Kaasblad plus die van de website.

6.5 Reis in de tijd

De jaarlijkse mijlpalen en successen van Depesche op een rij.
1985 Depesche wordt opgericht door Kjeld Schiøtz
1985-1990 Depesche vestigt zich als uitgeverij van ansichtkaarten en specialist op het gebied van bepaalde reclameartikelen, zoals sleutelhangers en tassen
1990 De eerste Diddl-tekeningen
1991 De eerste Diddl-kaarten
1992 De eerste Diddl-knuffel
1993 Depesche groeit uit zijn jasje en verhuist naar Geesthacht
1994 De eerste Diddl-schrijfblokken
1995 De eerste uitgave van ‘Diddls Käseblatt’
1996 Depesche krijgt een eigen logo
1997 De eerste 120-cm-grote Diddl-knuffel
1998 Alle 2.400 Diddl-producten verschijnen in een catalogus
1999 De eerste Diddl-CD, de eerste Diddl-tentoonstelling en de eerste Diddl-winkel buiten Duitsland, in Utrecht
2000 Diddl gaat het internet op en het eerste Diddl-hoorspel
2001 De eerste Pimboli-kaarten en een Diddl-winkel in Antwerpen
2002 Diddl ontvangt een ‘Gouden Plaat’ voor zijn CD en de Diddl-website krijgt een nieuw uiterlijk
2003 Zwitserland geeft officiële Diddl-postzegels uit, Diddl krijgt ook in Nederland een eigen website en een Diddl-winkel in Nottingham (Engeland)
2004 Depesche breidt uit richting Spanje en in augustus verschijnt de eerste uitgave van een vernieuwd Käseblatt
2005 Depesche opent een eigen winkel in de Verenigde Staten en het eerste Kaasblad in de Nederlandse taal

Hoofdstuk 7: Van idee tot ‘OK’

7.1 Ideeën

Voordat een Diddl-product ontstaat, moeten Thomas Goletz en zijn grafisch* team eerst heel veel originele tekeningen maken. Dus afbeeldingen van Diddl en zijn vrienden, die later op de artikelen te zien moeten zijn. Hiervoor bedenken ze steeds weer nieuwe plaatjes.

Er schieten Thomas nog steeds nieuwe thema’s, teksten, elementen en figuren voor de Diddl-wereld te binnen. Dit komt omdat hij gewoon altijd zijn ogen en oren ver open houdt en zo continu indrukken en inspiratie verzamelt. Alsof hij een wandelend fotoapparaat met een ultra antenne is, die onbewust beelden en teksten opneemt. Dat gebeurt overal: in de natuur of bij het boodschappen doen, thuis of op reis, bij het bekijken en bestuderen van afbeeldingen, boeken, mensen, dieren enz. Al die informatie slaat Thomas ergens in zijn grote hersenpan-harde-schijf op. Ook stemmingen, gevoelens en belevenissen kan hij goed onthouden. Vervolgens schudt hij alles heftig door elkaar en vormt daaruit associaties*, draait deze om en mixt ze weer met nieuwe informatie. Delen daarvan krabbelt hij dan heel ontspannen op het lege tekenpapier of typt hij op zijn laptop.

Thomas heeft ook twee speciale ideeën-bronnen. Heel veel Diddl-uitdrukkingen heeft hij afgekeken van zijn hond Berry. En Bella, zijn grijze papagaai, heeft hem geïnspireerd voor de vuurstaartminiraaf Ackaturbo.

7.2 Hand- en computerwerk

De originele tekeningen worden nog steeds met de hand - met potlood, inkt, en met de verschillendste aquarel- en acrylkleuren* - op papier gezet. Alleen zo ontstaat die typische handgemaakte Diddl-stijl.

Het is altijd verschillend hoe lang er over zo’n tekening wordt gedaan. De ene keer lukt het sneller dan een andere keer. Uiteindelijk moet alles er wel altijd perfect uitzien.

In de afdeling Illustratieverwerking worden deze originele tekeningen op de computer ingescand, uitgewerkt en voor de verschillende producten samengesteld. Hiervoor worden op de computer achtergronden met afbeeldings-figuren en de meest verschillende spulletjes met elkaar gecombineerd en voor het afdruk- en reproductieproces* voorbereid. Deze kant- en klare afbeeldingspakketten, ook wel ‘kopieën’ genoemd, worden dan naar de ver-schillende drukkerijen gestuurd en tot de bekende Diddl-producten verwerkt.

7.3 Achtergronden

De aparte achtergronden ontstaan heel ‘toevallig gepland’. Thomas en de mensen van zijn grafisch* team experimenteren veel met verschillende kleuren en mengen ook verftechnieken door elkaar. Dan ontstaan vaak de grappigste dingen. Na verloop van tijd krijgt men een gevoel voor deze verschillende technieken en materialen. Zo kunnen die ‘toevallige’ effecten heel doelgericht ingezet worden. Daarna worden die handgemaakte achtergronden met de computer nog extra gemixt en bewerkt.

7.4 Lettertype

Het speciale Diddl-schrift heeft Thomas Goletz zelf bedacht. Het moest een lettertype zijn, dat bij Diddl en zijn karakter zou passen. Aan de eerste Diddl-kaarten is te zien, dat die letters er toen nog niet waren.

In het begin moest Thomas de teksten steeds met de hand - met pen en tekeninkt - intekenen. In-middels is het hele Diddl-alfabet als computer-schrift ontwikkeld. Hierdoor kunnen de teksten per computer in de illustraties worden geplaatst.

Alle hoofdstuktitels van dit werkstuk staan in Thomas’ speciale lettertype ‘Diddl Maus’.

7.5 Knuffels

Thomas Goletz was behoorlijk trots en erg blij met de eerste Diddl-knuffels. Want in het begin was er geen één fabrikant van knuffels in staat om het bijzondere uiterlijk van Diddl in een knuffeldier om te zetten. Op een gegeven moment, na een heleboel mislukte pogingen, geloofde niemand er meer in om de cartoonfiguur ooit als knuffel te kunnen zien.

Toen is Thomas zelf maar begonnen om met zijn moeder een Diddl-knuffel te ontwikkelen. Onvermoeibaar sneed ze het ene na het andere patroon uit en corrigeerde steeds weer de verhouding en de uitdrukking. Pas na tien modellen was het eindelijk zover. Het eerste prototype*, met toen nog zelfgemaakte piepschuimogen, was daar. Iedereen was enthousiast en de Diddl-knuffels konden daarna eindelijk geproduceerd worden.

7.6 OK

Alle Diddl-artikelen worden tijdens hun verschillende ontwikkelingsfasen* steeds weer door Thomas Goletz gecorrigeerd en verbeterd. Want het is vanwege de enorm grote hoeveelheid verschillende producten erg belangrijk, dat de bijzondere uitdrukking en de ziel van Diddl altijd behouden blijft. Daar ligt ook het geheim van het succes. Alleen zo springt de speciale Diddl-boodschap over naar de ontvanger. Pas dan geeft hij zijn ‘OK’.

Hoofdstuk 8: De winkel van Diddl

8.1 Producten

Het begon allemaal bijna 15 jaar geleden met 48 ansichtkaarten. Sindsdien is het aantal Diddl-spullen snel gegroeid. Er zijn knuffels, sleutelhangers, mappen, zeepjes, tassen, portemonnees, doosjes, kistjes, allerlei schrijf- en tekenartikelen, T-shirts, bikini’s en badpakken, wekkers, kussens, maar vooral veel papier. Diddl-briefpapier, notitieboekjes, schrijfblokken in allerlei soorten en maten, vriendenboekjes, postzegels, enveloppen, allerlei wenskaarten, zelfs de kleine papieren tasjes waarin de Diddl-spulletjes worden verkocht zijn zeer geliefd.

Ieder seizoen worden er speciale series uitgebracht in trendy, bijpassende kleuren en motieven Zo is er iedere keer weer wat nieuws te koop. Binnenkort ligt de serie ‘Diddlina zomer’ in de winkel. De artikelen hebben allemaal een roze en rode achtergrond met daarop verschillende soorten klein, rood fruit, zoals kersen, aardbeien en frambozen.

8.2 Verzamelen

Sommige Diddl-artikelen worden fanatiek verzameld, vooral de blaadjes van de schrijfblokken. Hiervoor zijn speciale mappen met plastic inleghoezen te koop. Ook geeft Depesche regelmatig een catalogus uit, waarin alle schrijfblokken, ansichtkaarten, papieren tasjes, enz. zijn opgenomen.

Om schrijfblokken te ruilen of te (ver-)kopen zijn er verschillende verzamelbeurzen, bijvoorbeeld op internet, ruilmarkten op scholen, vlooienmarkten enz. Bovendien kan iedere Diddl-vriend gratis een advertentie opgeven voor op de Diddl-website of in Diddl’s Kaasblad.

Hoe hoog de waarde van een schrijfblok is, bepalen de Diddl-verzamelaars zelf. Alle blokken worden met dezelfde oplage* gedrukt. Geen één schrijfblok komt dus heel zelden of juist heel veel voor. De eerste schrijfblokseries worden niet meer gemaakt. Depesche heeft die ook niet meer op voorraad. Voor deze schrijfblokken worden op de verza-melmarkt wel enorme prijzen gevraagd.

8.3 Diddl’s Kaasblad

Omdat Depesche steeds meer brieven van fans ontving met zelfgemaakte knutselwerkjes, kwamen ze al snel op het idee een eigen fanblad te maken. Daarin kunnen ze die ontwerpen aan iedereen laten zien. In het begin was er alleen een blad in het Duits. Maar vanaf 1 januari 2005 heeft Diddl ook voor zijn Nederlandse vrienden een eigen tijdschrift: Diddl’s Kaasblad.

Elke maand kunnen de fans genieten van die vrolijke springmuis en zijn vrienden uit Kaaskoekjesland. Behalve strips, recepten van Diddlina, reisverslagen van Acka-turbo, posters, Prof. Blubberpeng’s experimenten, korte verhalenwedstrijden, detectiveraadsels van Hampfdiddl Bogart, Pimboli’s dierpagina’s, raadsels, tekenwedstrijden, Mimihopp’s spel- en knutselpagina’s, groeps- en fotowedstrijden, Merksmir’s wurmweetjes en nóg veel meer, kan je ook nog alles lezen over de laatste nieuwtjes op het gebied van de Diddl-spulletjes.

Het Kaasblad wordt uitgegeven door Depesche zelf. Het is alleen verkrijgbaar bij de winkels, die ook de andere Diddl-artikelen verkopen of als abonnement. Dus niet in een gewone tijdschriftenwinkel of de supermarkt. Het Kaasblad is 68 pagina’s dik en kost € 2,50.

Hoofdstuk 9: Het geheim van Diddl’s populariteit

9.1 Rage

Diddl, de springmuis met de grote voeten, is een echte rage geworden. Het aantal Diddl-spullen groeit nog steeds. Diddl heeft inmiddels twaalf vriendjes, onder wie zijn grote liefde Diddlina, en dertien familieleden.

Eerdere rages, zoals Pokémon of Beyblades, waren specifiek op jongens gericht. Nu vallen vooral meisjes ervoor en dat op zich is al redelijk uniek. Marketingspecialisten* weten dat ze jongens veel makkelijker meekrijgen. Jongens zijn nu eenmaal veel grotere meelopers. Meisjes hebben op jonge leeftijd meer een eigen persoonlijkheid. Ondertussen laten overigens ook steeds meer jongens zich in de Diddl-manie meeslepen.

Diddl is nauwelijks leeftijdsgebonden: tieners downloaden de gsm-logo’s en hebben de sleutelhangers. Op de officiële website is zelfs iemand op zoek naar een grote Diddl-knuffel voor zijn huwelijk.

De Diddl-rage is heel langzaam gegroeid. Het figuurtje bestaat immers al bijna 15 jaar. Het is waarschijnlijk groot geworden vanuit de verjaardagscadeautjes: iemand geeft zo’ n knuffel als cadeau, heeft daar succes mee en zo gaat de bal aan het rollen. Ook is bijzonder dat de Diddl-rage, vergeleken met de eerdere rages, niet snel is overgewaaid. Diddl is een blijver. Dat komt omdat deze rage voor een keer niet het resultaat is van marketing*, maar komt vanuit de kinderen zelf.

9.2 Bijzonder

De Diddl-kaarten zijn iets heel nieuws op de kaartenmarkt. De kleuren, het figuurtje, de spreuken. Ze spreken de harten van veel mensen op een bijzondere manier aan. Toch had Thomas Goletz nooit verwacht, dat Diddl zo´n succes zou worden.

Diddl valt natuurlijk in de eerste plaats op door zijn vrolijke kleuren en zijn schattige verschijning. Maar Diddl is veel meer. Door het grote aantal onderwerpen, groet-boodschappen, gezichten en interacties met de fans is hij zeer geliefd. Hij is een vriend, die gevoelig is en liefde geeft, waar kinderen naar verlangen. Een vriend, bij wie ze zich geborgen voelen, die altijd bij hun is. Want niemand is graag alleen.

In Diddl kan jong en oud zich herkennen. Door zijn veel te grote voeten en zijn kriebelkrab-belige tekenwijze maakt hij geen perfecte indruk. Maar wie van ons doet dat wel? Diddl voelt zich ook wel eens slap. Maar Diddl steekt door zijn blubberbonte optimisme zijn muizensnoetje altijd weer naar boven. En wij daardoor soms ook.

Diddl is erg gelukkig met zijn vriendin Diddlina en zijn vrienden Pimboli & Co. Een beetje een hechte* familie. Ook iets wat door de vele scheidingen in deze wereld tegenwoordig meer en meer verloren gaat en waarnaar wij toch steeds naar verlangen.

Diddl helpt ook om gevoelens te tonen. Hij spreekt dingen uit die soms moeilijk over je lippen komen. Diddl is levendig en heeft een goed karakter. En dat voelen de mensen. Ze houden van zijn charme, zijn humor en zijn gezichtsuitdrukking. Daardoor sluiten ze hem graag in hun hart.

Wij kunnen van Diddl en zijn vrienden een hoop positieve waarden en karaktereigenschappen leren, zoals eerlijkheid, optimisme, humor, ‘het kind-zijn-behouden’, geborgenheid*, voor-elkaar-daar-zijn, de moed om gevoelens te tonen en de juiste woorden daarvoor te vinden. Dus net als een mens te zijn. Een werkelijk grote opgave voor een kleine springmuis!

Nawoord

Nu het werkstuk af is weet ik heel veel meer over het verhaal achter Kaaskoekjesland. En dat was de belangrijkste reden waarom ik dit onderwerp heb gekozen. Het is dus geen verkeerde keus geweest. Maar het was niet gemakkelijk. Informatie over Diddl en de andere cartoonfiguurtjes is er genoeg. Maar ik was nu juist speciaal op zoek naar het verhaal daar achter. En die informatie was heel moeilijk te vinden.

Er bestaat maar één boek over Diddl en z’n vriendjes. In dit boek staat alleen een klein stukje over de ontdekker van Diddl. Het bedrijf achter Diddl geeft alleen informatie op de officiële Diddl-website. En dat gaat weer bijna alleen over de cartoonfiguurtjes. Depesche heeft ook wel een eigen website, maar die is geheel in het Duits. Diddl-winkels ontvangen geen extra informatie. Zelfs de officiële Diddl-shop in Antwerpen kon alleen maar naar de website verwijzen. Thomas Goletz geeft bijna geen interviews. En de drie interviews die ik gevonden heb, waren weer slecht tot superslecht vertaald uit het Duits. Op internet staan wel veel websites van kinderen over Diddl. Maar daarin staat eigenlijk hetzelfde als wat ook al op de Diddl-website staat. Bovendien gaat bijna alles alleen over de figuurtjes. Zelfs in Diddl’s eigen Kaasblad staat slechts heel zelden wat ‘serieuze’ informatie.

Ik heb m’n moeder gevraagd de Duitse teksten voor mij te vertalen en de Nederlandse vertaling van de interviews na te kijken. In die interviews stond de informatie flink door elkaar. Ik heb alles opnieuw gesorteerd en ingedeeld in hoofdstukken. De interviewzinnen (spreektaal) heb ik moeten omzetten in ‘gewone’ zinnen (schrijftaal).

Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik op het idee om wat dieper in te gaan op de ‘echte’ springmuizen. Ik wist niet eens dat die bestonden. Ik heb toen zelf een paragraaf gemaakt met de overeenkomsten en de verschillen tussen Diddl en zijn ‘echte’ soortgenoten. Ook vond ik het leuk om er achter te komen waarom nu juist Diddl zo populair is en waarom dit niet snel is overgewaaid, zoals bij eerdere rages vaak wel het geval was. En ik weet nu ook, waarom de Diddl-producten alleen in bepaalde winkels worden verkocht en het Kaasblad niet in iedere tijdschriftenwinkel of supermarkt ligt.

Tot slot heb ik door dit werkstuk nog meer geleerd over het maken van afbeeldingen. Van het inscannen, het op allerlei manieren bewerken en corrigeren tot het kopiëren, plakken en verschuiven boven of onder een tekst. Er is echt heel veel mogelijk. Dat vond ik erg grappig om te ontdekken. Wat vind je bijvoorbeeld van mijn lieve ‘paginanummer-aanwijzer’?

Bibliografie

Thomas Goletz en Depesche Vertrieb GmbH & Co. KG, Het grote boek van Diddl en zijn vrienden, 2004, Geesthacht (Duitsland): Depesche Vertrieb GmbH & Co. KG

Monique Huijgen en Marja Verburg, Van Dale Basiswoordenboek van de Nederlandse taal, 1996, Utrecht: Van Dale Lexicografie - Houten: Educatieve Partners Nederland BV

Barbara de Jong, Diddl altijd vrolijk en blij!, Algemeen Dagblad, 20 oktober 2004, blz. 21

Barbara de Jong, Pimboli en Mimihopps: dikke vrienden, Algemeen Dagblad, 19 januari 2005, blz. 23

Fred Petrij & Netty de Wit, De gerbil als gezelschapsdier, 1996, Nieuweschans: Etiko Uitgevers

Esther Verhoef-Verhallen, Konijnen en Knaagdieren encyclopedie, 1997, Lisse: Rebo Productions BV

Encarta Encyclopedie Winkler Prins, 1993-2003, Redmond (USA): Microsoft Corporation/Het spectrum

Verschillende websites, zoals www.diddl.nl, www.depesche.co.uk, www.baink.nl/diddl (voor de interviews en het lettertype ‘Diddl Maus’), www.kids.be/news/news (voor een krantenar-tikel over de populariteit van Diddl), ww.dessie.be/wildlife/springmuis en www.vez.nl (voor informatie over de ‘echte’ springmuizen)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

S.

S.

hoi ik vind he een leuk onderwerp zelf ben ik eg gek op diddil ik heb me kamer als diddl horloges stickers van alles doei kusies semja

15 jaar geleden

D.

D.

ja maar weet je 1 van die namen zijn leuk voor een cavia welke kan je me helpen?

xxxxDc

9 jaar geleden