Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Goden en Mythen in de Europese kunst

Beoordeling 5.3
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 5e klas vwo | 1242 woorden
  • 31 januari 2006
  • 78 keer beoordeeld
Cijfer 5.3
78 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
6. GODEN EN MYTHEN IN DE EUROPESE KUNST. 1.a. Beschrijving: Je ziet een man, waar de naam Paris boven staat. Hij heeft een pijl en boog bij zich en een zwaard, Naast hem staat nog een man, waarbij de naam Mercurius staat. Daarnaast staan drie blote vrouwen, waar de namen Venus, Juno en Pallas boven staan. Mercurius heeft een appel vast, de zogenaamde ¡§gouden appel¡¨, oftewel het Parisoordeel.. Ook zie je nog een fontein en wat bomen en struiken. De tijd waarin het gemaakt is: Middeleeuwen. Dit kun je zien aan de kleding van Mercurius en Paris, en aan het zwaard van Paris. Ook zie je het aan de fontein, die eruit ziet als een gotische kerk. De Mythe: De Trojaanse Oorlog begon op de bruiloft van twee Griekse goden, Peleus en Thetis. Alle goden waren uitgenodigd, behalve Eris, de godin van Ruzie en Twist. Zij werd daar zo boos om, dat ze besloot wraak te nemen. Toen het feest aan de gang was, sloop ze naar een raam en gooide een gouden appel naar binnen. Eris had een boodschap op de appel geschreven:"Voor de mooiste godin." Drie godinnen vonden dat zij recht hadden op de appel. Hera (Latijn: Juno), Pallas Athena (Latijn: Minerva) en Aphrodite (Latijn: Venus) meenden alle drie de mooiste godin te zijn. Hera was mooi, en vooral machtig, want zij was de vrouw van de oppergod Zeus (Latijn: Juppiter). Pallas Athena vond zichzelf het mooiste, schitterend in haar wapenrusting. En Aphrodite, de godin van Liefde en Schoonheid, vond dat zij recht had op de appel. Welke godin mocht de appel hebben? De goden kwamen er niet uit, en het feestje was verpest. Eris had wraak genomen. Maar die wraak had grote gevolgen. De goden stuurden de drie godinnen samen met de bode van de goden, Hermes (Latijn: Mercurius) naar het stadje Troje (Latijn: Ilium) , in het huidige Turkije. Daar vroegen ze aan Paris, zoon van Priamus, de koning van Troje, wie hij de mooiste godin vond. Hij dacht lang na, en de godinnen werden zenuwachtig. Hera wilde dolgraag dat Paris haar koos, maar daar was ze niet echt zeker van. Daarom probeerde ze Paris om te kopen. Ze fluisterde in zijn oor:"Als je mij kiest, wordt je de machtigste man ter wereld.". De andere twee godinnen begrepen wel dat Hera de prins probeerde om te kopen, en moesten de jongen dus ook een aanbod doen, anders werd Hera vast en zeker gekozen. Pallas Athena beloofde Paris eeuwige roem. Als laatste deed Aphrodite een aanbod:"Van mij krijg je de allermooiste vrouw ter aarde." Nu hoefde Paris niet lang meer na te denken: hij koos Aphrodite. Manier waarop het is afgebeeld: De mythe is hier afgebeeld op het moment dat de drie godinnen en Mercurius net bij de slapende Paris zijn aangekomen, en hem net gaan vragen of hij wilt beslissen wie van de godinnen de gouden appel krijgt. Hier zijn de godinnen al naakt, terwijl ze eigenlijk eerst kleren aanhadden, en ze pas na een tijdje uittrokken. Het is in deze tijd wel gebruikelijk om godinnen en vrouwen naakt of net bedekt te tonen, om hun natuurlijke schoonheid te laten zien. b. Beschrijving: Helemaal in de hoek zie je twee mensen die met elkaar praten. Boven hun zie je drie vrouwen, met een gouden appel in hun hand. Daarnaast zie je een ram, en boven de ram vliegt iemand. Daarnaast, weer iets lager, zie je twee mensen praten. Vrij centraal zie je drie vrouwen met een man praten, de man heeft een appel in zijn hand. De mythe: Het Parisoordeel. De manier van afbeelden: Het is rond, en je ziet verschillende momenten van de mythe. c. Hier zie je een man met een gouden appel, naast hem staat een blote vrouw, achter haar staan nog twee vrouwen. De mythe die is afgebeeld is het Parisoordeel. Ik vind dit de mooiste afbeelding, omdat er mooie kleuren worden gebruikt, en de andere er heel erg oud uitzien, dit schilderij niet zo. 2. Beschrijving: Links zie je een vrouw, zij stelt Venus voor. Daarnaast zie je drie jongetjes afgebeeld, met hoorns en een soort van geitenpoten, die weglopen met een scepter en een helm. Daarnaast ligt een man te slapen, hij stelt Mars voor. Achter hem langs ligt nog een jongetje met hoorns en bokkenpoten. Dit jongetje heeft een harnas om. Tijd: c. 1483/1485-1490. eind Middeleeuwen, De god mars wordt vrijwel naakt afgebeeld, en de gezichten zijn echt zo geschilderd zoals men dat deed in de Middeleeuwen. De Mythe: Venus werd uitgehuwelijkt aan Vulcanus. Venus schonk hem 3 kinderen. Phobos(vrees), Deimos(paniek) en Harmonia. Maar de echte vader van de kinderen was de zoon van Jupiter en Juno, de oorlogsgod Mars, die door de meeste goden verfoeid maar door Venus hartstochtelijk bemind werd. Homeros vertelt hoe zij elkaar heimelijk ontmoetten in het paleis van Vulcanus en de liefde bedreven. Hier ziet men hoe Venus over de slapende Mars waakt. Liefde overwint oorlog. Verschil met de Griekse manier van afbeelden: In het Grieks heet Mars Ares, en in de Griekse mythologie was hij niet erg belangrijk, dus zullen er niet echt veel schilderijen hierover zijn van Griekse kunstenaars. 4.Beschrijving: Links zie je een man, met een vrouw in zijn armen. De man heeft vleugels, en een blauwe doek om. De vrouw heeft een bruine doek om. In het midden zie je een schelp, waarop een naakte vrouw staat, die een hand voor haar borst houdt, en met de andere hand met haar eigen haar haar kruis bedekt. Helemaal rechts zie je nog een vrouw, met een bloemetjes jurk aan, die als het ware een doek om de vrouw die op de schelp staat een rode doek wilt slaan. Van links uit zie je op de achtergrond een zeem die rechts in een kust met bomen uitmondt. De tijd: het is geschilderd rond 1485, dat zie je aan de manier waarop de personages geschilderd zijn, en aan de kleding. Literaire bron: bron 12, bladzijde 30, werkboek. Overeenkomsten en verschillen met de literaire bron: Ze wordt ook uit de zee geboren, alleen zie je hier maar een vrouw naast haar staan, en in de literaire bron wordt gesproken van vier vrouwen. De houding: Dit is een zeer belangrijke houding, namelijk de zogenaamde kuise houding van Venus. Ze bedekt bepaalde delen van haar lichaam, terwijl ze naakt is. In sommige tijden beelde men de goden en godinnen naakt af, en hier laat Venus haar kuisheid zien, door zichzelf te bedekken. „²Hier zie je Venus weer in kuise positie, terwijl Pan haar lastigvalt. Beoordeling schilderij de geboorte van Venus: Ik vind het een mooi schilderij, het is geschilderd met prachtige kleuren, de personen lijken vrijwel levensecht. 6. Beschrijving: in de hoek links beneden zie ik een man, die een appel vast heeft. Boven hem zijn drie godinnen afgebeeld, vrijwel geheel naakt. Ook zijn er 4 kleine engeltjes afgebeeld. Stijl: Rococo 1720-1770
Late barok periode, nog grilliger. De onderwerpen werden steeds luchtiger en speelser, de sensuele liefde nam een grote plaats in. Je kunt er bij weg dromen in een zoete fantasiewereld vol lichte kleuren, vooral lichtblauw en roze. De vormen zijn krullerig en speels. Asymmetrie en grilligheid van schelpvormen. De schilderijen hebben een zekere weemoed. Bekend schilder: Francois Boucher. Mythe die is afgebeeld: De mythe die is afgebeeld is weer die van Paris en Hera, Pallas Athena en Aphrodite en de gouden appel. Benoeming van figuren: Minerva - Athene: hoorn.,Juno - Hera: pauw, Venus - Aphrodite: cupido. Paris: de appel.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.