Nederlandse popmuziek

Beoordeling 5.9
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas havo | 2825 woorden
  • 24 september 2002
  • 118 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
118 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1920-1946 Altijd al was er muziek die ‘in’ was, populaire muziek. In de middeleeuwen en de renaissance zijn er al deuntjes die algemeen bekend zijn. Hoe die klonken weten we in veel gevallen nog omdat de melodieën terug te horen zijn in psalmen, gezangen en kinderliedjes. Met de uitvinding van de radio en de grammofoonspeler eind 19e eeuw wordt het mogelijk geluid vast te leggen en te verspreiden. Dit betekende ook een groei voor de cultuur van liederen in de jaren twintig en dertig. De bekendste Nederlandse artiesten in die tijd zijn de cabaretier Jean-Louis Puisuisse en de revueartiesten Louis Davids, Willy Derby, Lou Bandy en Frans van Schaik. In de jazz waren vooral The Ramblers en het Miller Sextet erg bekend. Erg opvallend was de populariteit van de hawaiianmuziek, in de jaren twintig geïntroduceerd door mensen uit Indië. - Bekende artiesten in deze tijd: Louis Davids
Willy Derby

The Ramblers
Kilima Hawaiians 1946-1956 Van popmuziek is pas sprake wanneer een grote groep jongeren zich voor die muziek interesseert. In Nederland gebeurt dat in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. In de jaren vijftig krijgen jongeren, voor het eerst in de geschiedenis, zakgeld. Ze besteden dit aan bromfietsen, sigaretten, snacks en grammofoonplaten. De eerste Nederlandse artiest die veel platen verkoopt is Eddy Christianie. Andere populaire artiesten waren Max van Praag, Willy Alberti en de Skymasters. Halverwege de jaren vijftig doet ook het levenslied het goed, enkele voorbeelden zijn Johnny Jordaan, de Zangeres Zonder Naam en de Straatzangeres. - Bekende artiesten in die tijd: Eddy Christiani
The Skymasters
Zangeres Zonder Naam
Johnny Jordaan 1956-1963 In de jaren vijftig is de invloed van de Amerikaanse bevrijders groot. Alles uit de Verenigde Staten was ‘beter’, of het nu frisdrank was of de populaire muziek. Swing, jive, boogie woogie, rhythm & blues en country & western waren erg geliefd. Als in de Verenigde Staten in 1955 popmuziek met rock & roll voor het eerst erg populair wordt volgt Europa meteen. De eerste Nederlandse artiesten op dit gebied kopiëren echter alleen de vorm, niet de rauwheid. Pas in 1960 verschijnt de eerste echte Nederlandse rockplaat: ‘Kom van dat dak af’ van Peter Koelewijn En Zijn Rockets. Nederlandse artiesten krijgen in deze periode hun eerste internationale successen. Eddy Christiani en Willy Alberti halen de Amerikaanse hitparade. De Blue Diamonds scoren een wereldhit met ‘Ramona’. In speciaal op jongeren gerichte radioprogramma's als ‘Tijd Voor Teenagers’ en ‘Tussen 10+ en 20-’ groeien Rob de Nijs, Anneke Grönloh, Ria Valk en Willeke Alberti uit tot tienersterren. Aan het eind van de jaren vijftig bestaat er ook in Nederland al een underground-circuit. In nachtclubs en andere rokerige gelegenheden heeft de indo-rock succes. Onder Indische jongeren is de Amerikaanse populaire cultuur al veel langer ingeburgerd. - Bekende artiesten in deze tijd: Butterflies Peter en zijn Rockets
Blue Diamonds

Rob de Nijs
Anneke Grönloh
Tielman Brothers 964-1967 De opkomst van de zeezender Radio Veronica en het internationale succes van The Beatles leidt tot een stroom aan nederbeat: de Golden Earrings, The Motions, Q65, de Ro-d-ys, The Outsiders, The Shoes, Les Baroques en The Hunters. Het ‘centrum’ van de nederbeat is de Scheveningse boulevard, waar de bands vaak optreden en van waar men Radio Veronica kan zien liggen. In tegenstelling tot de tienersterren zingen deze beatgroepen in het Engels. Jaap Fischer en Boudewijn de Groot brengen met de akoestische gitaar Nederlandstalige liedjes in een stijl die het midden houdt tussen het Franse chanson en de Amerikaanse folk. Cabaretiers zoals Toon Hermans en Wim Sonneveld. Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, ook erg geliefd in deze periode, schrijven geschiedenis met de televisiemusical ‘Ja zuster, nee zuster’. - Bekende artiesten in deze tijd: Golden Earrings
Q65
Outsiders
Het Armand
Wim Sonneveld
Ja Zuster Nee Zuster 1967-1973 Popmuziek kreeg verschillende stijlen en er ontstaat een verschil tussen hitparadepop en albumrock. Tot deze laatste categorie behoren Rob Hoeke's Rhythm & Blues Groep, Cuby & The Blizzards (blues), Groep 1850 (psychedelica), The Swinging Soul Machine (soul), Brainbox (rock), CCC Inc (folkrock), en de symfonische rockgroepen Supersister, Kayak, Alquin en Solution. Nederlandse hitparadepop klinkt meer volwassen en krijgt steeds meer grotere successen, ook over de landsgrenzen. Als in 1970 Shocking Blue met Venus de eerste plaats van de Amerikaanse hitparade haalt richt de internationale muziekwereld haar ogen op Nederland. Deze artiesten scoorden hoog in de (internationale) hitlijsten: George Baker Selection, Tee-Set, Sandy Coast, Mouth & MacNeal, Earth & Fire, Dizzy Man's Band, Greenfield & Cook, Ekseption, Focus, Catapult en de Golden Earrings. Het zijn vooral middelbare scholieren en studenten die deze popcultuur dragen. De rest van Nederland luistert in deze jaren liever naar de Cats en BZN of de smartlappen van Heintje, Corry (Konings) & de Rekels, Jacques Herb en Vader Abraham. - Bekende artiesten in deze tijd: Shocking Blue
Rob Hoeke's

Rhythm & Blues Groep Cuby & The Blizzards
Group 1850 Swinging Soul
Machine
Brainbox
Supersister 1974-1981 /b> In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er niet in een plek in de harten van de jongeren te veroveren. De succesvolle namen uit de tijd van de zeezenders verdwijnen in de anonimiteit. Hun plaats wordt ingenomen door middle-of-the-road (MOR-) acts als Teach-In, Luv', Long Tall Ernie & The Shakers, Lucifer en Anita Meyer. Pussycat haalt in 1976 de eerste plaats van de Britse hitparade. Met het verdwijnen van de zeezenders is de bodem onder het succes van de Nederlandse hitparadepop weggeslagen. Wat wel in stand blijft is de live-muziek in de open jongerencentra. Herman Brood & His Wild Romance, Gruppo Sportivo, The Meteors, Vitesse en de Molukse groep Massada vieren er grote successen. Ze inspireren veel jongeren om ook een band te beginnen. - Bekende artiesten in deze tijd: Anita Meyer Pussycat
Stars On 45 Herman Brood & His Wild Romance
Gruppo Sportivo Massada Luv’ 1982-1989 In de jaren zeventig wordt het zingen in de Nederlandse taal verbonden met het levenslied. Popmuzikanten trekken zich hier niks van aan. Alleen voor gesubsidieerde projecten (Zing In Je Moerstaal, Uitholling Overdwars) willen ze wel eens meedoen. Rond 1982 worden de jongerencentra bezocht door een nieuwe generatie die de eigen taal minder met vooroordelen tegemoet trad. Groepen als Doe Maar, Toontje Lager, Het Goede Doel, De Dijk, de Frank Boeijen Groep en Het Klein Orkest vinden zich hier wel in en veroveren ook de hitparade. Net op tijd want in het begin van de jaren tachtig moeten door bezuinigingen veel jongerencentra hun deuren sluiten. Het verklaart ook waarom vernieuwende genres als punk en new wave weinig aandacht kregen. Groepen als Ivy Green, The Tapes, Nasmak, Minny Pops, The Ex en De Div komen niet verder dan de underground, net als de gitaarrock van de Amsterdamse gitaarschool. Uit het clubcircuit breken alleen de melodieuze Nits en Mathilde Santing door naar een groter publiek. In kleinere kring zijn ook de hardrockgroepen Vandenberg en Vengeance succesvol. Regelmatig terugkerend hitparadesucces is jammer genoeg alleen weggelegd voor meidengroepen (Dolly Dots, Doris D. & The Pins, Mai Tai), disco-acts (Time Bandits, Spargo), levensliederen (André Hazes, Koos Alberts) en de Golden Earrings. - Bekende artiesten in deze tijd: Normaal Doe maar
Het Goede Doel
De Dijk
Ivy Green
The Ex
Fatal Flowers Claw Boys Claw Tröckener Kecks
Nits Vandenberg
Dolly Dots
Time Bandits
Spargo
André Hazes 1990-2000 In de dansmuziek ontstaat een nieuw genre: house. Eerst in de clubs, daarna op grootschalige feesten en in discotheken. Er komt zelfs een typisch Hollandse variant van House: gabberhouse, met als meest succesvolle vertegenwoordigers DJ Paul Elstak, Charly Lownoise & Mental Theo en de Party Animals. In de tweede helft van de jaren negentig is de gabberrage voorbij, maar Nederlandse dance-DJ's en -producers blijven het goed doen in binnen- en vooral ook buitenland. In Nederland leidt de introductie van commerciële radio en televisie tot een totale verandering; er is meer zendtijd te vullen en dus ook meer ruimte voor muziek van MOR-artiesten als René Froger, Gerard Joling, André Rieu of Frans Bauer. De geruchtmakende televisieprogramma's van Paul de Leeuw spelen een belangrijke rol in het populair maken van Nederlandstalige muziek. Hiervan profiteren Marco Borsato, Guus Meeuwis, Ruth Jacott, Acda & De Munnik en vele anderen. Wat opvalt is dat het vooral groepen uit de provincie zijn die succes hebben met liedjes in hun moerstaal: Van Dik Hout, De Kast, Bløf, Skik, Volumia! en Rowwen Hèze. Er komen weer nieuwe talenten zoals: De Heideroosjes, Daryll-Ann, Junkie XL, Caesar, Travoltas, Green Lizard, Johan, Racoon, After Forever, Peter Pan Speedrock, J. Perkin en Within Temptation. Anouk, Ilse De Lange, Kane en Krezip groeien uit tot de populairste acts van ons land, terwijl Solex en Arling & Cameron vooral in het buitenland populair zijn. In de jaren negentig groeit Nederland steeds meer uit tot een multiculturele samenleving. Voor het eerst zijn er groepen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. De tweede generatie Surinamers en Antillianen laat van zich horen. Een nieuwe ster is Jody Bernal, die met het zomerse Que Si Que No de langste nummer 1 hit (veertien weken) in de Nederlandse hitparadegeschiedenis scoort. - Bekende artiesten in deze tijd: Vengaboys
Tiësto
Armin van Buuren
DJ Jean
Anouk
Green Lizard
Within Temptation
Ilse DeLange
Kane
Krezip
Postmen
Osdorp Posse
Brainpower Def Rhymz
Jody Bernal 2001 In 2000 was er een reünie van Doe Maar; ze brachten voor nog één keer een single uit. Supersister, Kayak, Gruppo Sportivo en Pussycat volgden hen later dit jaar. Verder zijn er dit jaar nogal wat bekende artiesten die overlijden. Q65-zanger Wim Bielen, Cats-drummer Theo Klouwer, Bløf-drummer Chris Götte en Supersister-fluitist Sasha van Geest. Maar de beroemdste van allemaal is Herman Brood, die op 11 juli zelfmoord pleegt door van het dak van het Hilton hotel in Amsterdam te springen. Zijn dood leidt tot een ware Brood-rage en levert de zanger zijn eerste nummer 1-hit op met het nummer My Way. Dat sterren echt gemaakt kunnen worden bewijst Starmaker, een multimediaproject waarvoor Mojo Concerts, platenmaatschappij Zomba, John de Mol Producties en Holland Media Groep de handen in een slaan. In een afgesloten huis strijden twaalf jeugdige zangtalenten om een plaats in een nieuwe tienerband, waarbij zij dag en nacht door televisiecamera's worden gevolgd. Het televisieprogramma is zeer succesvol en Starmaker scoort de ene na de andere nummer 1 hit. De zeven winnaars gaan uiteindelijk onder de naam K-Otic verder. Zij maken een cd en touren in het najaar uitgebreid door Nederland. In oktober vindt in Amsterdam de eerste editie plaats van de internationale muziekconventie Access To Amsterdam (A2A). Meer dan driehonderd bands treden tijdens vier avonden op in de Amsterdamse binnenstad
De popliefhebber moet dit jaar afscheid nemen van een van de meest populaire bands in het clubcircuit van de jaren tachtig en negentig: de Tröckener Kecks. De groep rond zanger Rick de Leeuw vindt het na twintig jaar mooi geweest. - Bekende artiesten in deze tijd: Coparck
Beef
16Down
Birgit Schuurman
Amsterdam Klezmer Band
Rosemary's Sons
Incense
Dreadlock Pussy
Bastian
K-Otic Extra Biografie van Herman Brood Wij hebben voor Herman Brood gekozen om dat hij ‘de persoon’ is die diverse kunsten (muziek & kunst) in Nederland heeft vertegenwoordigd. Hij was een altijd aandacht vragende zanger, pianist, songwriter, junk en kunstenaar. Herman Brood werd op 5 november 1946 geboren in Zwolle. In 1959 neemt hij zijn eerste pianolessen. Herman verlaat Zwolle om te gaan studeren aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem in 1964. Muziek begint steeds belangrijker te worden en hij richt de beatgroep The Moans op, waarmee hij enkele tournees in West-Duitsland onderneemt. Hij wordt gevraagd als pianist in Cuby & The Blizzards. De samenwerking wordt echter verbroken, wanneer de platenmaatschappij verneemt dat Brood drugs gebruikt. De jaren hierna verblijft Herman in de gevangenis (wegens handel in LSD) of aan de Middellandse Zee. Op muzikaal gebied wordt niet veel van hem vernomen. 1976 is een belangrijk jaar voor Brood. Hij sluit zich even aan bij de herenigde Blizzards en loopt dan horecaman Koos van Dijk tegen het lijf, die al snel zijn manager wordt. Dit betekent een totale ommekeer. Brood besluit een solocarrière te beginnen en richt als begeleidingsgroep Wild Romance op. Deze popgroep treedt voornamelijk op in de kroegen in Groningen. Dit leverde later ook landelijke bekendheid op. In 1977 bracht Herman Brood zijn eerste LP uit. Dit betekende een nieuwe, succesvolle periode in zijn carrière. De LP Shpritsz komt uit en de single Saturday Night begint te lopen. In korte tijd groeit Herman Brood uit tot een ster. Na het verschijnen van de live-plaat Cha Cha en de single Still Believe raken ook West-Duitsland en Frankrijk geinteresseerd. In 1979 neemt Herman Brood de film Cha Cha op. In juli vertrekt hij naar de Verenigde Staten waar hij langzaam maar zeker ook bekend wordt. In eigen land scoort Brood weer twee grote hits met de singles Never Be Clever en I Love You Like I Love myself. Brood neemt de Zilveren Harp in ontvangst uit handen van Stichting Conamus. De opnamesessies voor Go Nutz verlopen rampzalig. De Amerikaanse producers weigeren te werken met de ritmesectie van de Wild Romance en laten wat anonieme studiokrachten invallen. Het resultaat is een zielloze plaat, die in Nederland en de VS slecht wordt ontvangen. Doordat Herman zo graag bekend wilde worden dacht hij alleen aan zijn eigen. Dit zorgde voor onenigheid binnen het succesvolle kwartet, dat dan ook uit elkaar valt. Na te zijn veranderd van platenmaatschappij komt Brood, in 1984, met zijn beste plaat in jaren, ‘The Brood’. Bovendien treedt hij in het huwelijk met Xandra Jansen, wat hem weer de nodige aandacht van de media oplevert. Samen met Henny Vrienten (ex-lid van Doe Maar) scoort hij een top tien hit met het nummer ‘Als Je Wint’. Ook het reggaedeuntje ‘Tattoo Song’ wordt een hit. In 1986 acteert Brood in het spectaculaire toneelstuk Kamikaze, dat zich afspeelt in een rijdende en geblindeerde autobus. Ondertussen maakt Brood ook flink carrière in de beeldende kunst. Zijn schilderijen worden voor erg hoge bedragen verkocht. In 1990 komt het album ‘Freeze’ uit. Als het succes uitblijft kondigt Brood aan te stoppen met optreden. Zijn werk als schilder begint steeds succesvoller te worden. In 1994 brengt Herman Brood een nieuwe Cd uit, “Fresh Poison’ geneoemd. De verwachtingen zijn hoog. De plaat wordt dan ook erg aangeprezen maar verkoopt niet echt goed. Jan Eilander schrijft ‘Rock ’n Roll’ Junkie, een verhaal over het fenomeen Brood. Het boek is binnen een jaar aan een herdruk toe. Eilander maakt onder dezelfde titel ook een documentaire. In 1996 schrijft Bart Chabot de biografie Broodje Gezond, een boek dat maar liefst acht keer wordt herdrukt. Brood verrast vriend en vijand en vooral zichzelf door in dit jaar Abraham te zien. Er wordt een groots feest georganiseerd in poptempel Paradiso. Een bonte verzameling gasten rockt met Brood op het podium. Vrijwel elke genodigde krijgt van Brood een VIP-pas waar hij of zij niets mee kan. De cameraploegen en fotografen struikelen over elkaar. Alle muzikale gasten zijn te horen op een CD die ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag wordt uitgebracht. Begin ’99 wordt Herman Brood opgepakt wegens verboden wapenbezit. Daarna brengt hij een nieuwe CD, ‘Back On The Corner’, uit. Hij wet de publiciteit te halen door de CD te beveiligen tegen illegaal kopiëren. Provider Planet Internet maakt de officiële site voor Brood, onderleiding van Koos van Dijk. In 2000 besluit Brood zijn leven te beteren en te stoppen met het gebruiken van drugs. Het autobiografische album ‘Ciao Monkey’ is een duidelijke verwijzing naar zijn afscheid van de drugs. De cd verschijnt in twee verschillende versies. Een goedkopere versie met zwart-wit hoesje en slechts tien in plaats van dertien nummers en een duurdere versie, met naast de extra nummers en een kleurenhoes een extra gedeelte met tekeningen, een screensaver, wallpaper en links naar de website van Brood. Hij speelt ook de rol van Drugsbaron in de Nederlandse film Total Love. Madame Tussaud maakt van Herman Brood een wassen beeld dat, op zijn uitdrukkelijke verzoek, aan het eind van het jaar naast het beeld van Elvis Presley gezet wordt. Brood heeft dit niet meer meegemaakt. Op woensdag 11 juli overlijdt hij op 54 jarige leeftijd na een sprong van het Amsterdamse Hilton Hotel. Hij laat een afscheidsbriefje achter met de woorden: "Ik heb er geen zin meer in, misschien zie ik jullie nog wel eens. Maak er een mooi feest van." Voor vrienden en familie vindt op maandag 16 juli een herdenking plaats in Paradiso waarna Brood onder grote belangstelling naar het crematorium Westgaarde in Amsterdam-Osdorp wordt gereden. Brood's versie van My Way die tijdens de dienst wordt gedraaid verschijnt op single en belandt enkele weken later op de eerste plaats van de Top 40. Uitgeverij De Bezige Bij brengt de dichtbundel Zoon Van Alle Moeders (1988) opnieuw uit en de documentaire Rock'n'Roll Junkie van Jan Eilander draait weer in enkele bioscopen. Het beeld van Brood dat kunstenaar Frank Rosen heeft gemaakt krijgt een plek in Brood's geboorteplaats Zwolle. Tegelijkertijd met het afscheidsfeest in Paradiso op 5 november (de verjaardag van Brood) verschijnt My Way: The Box, een vier cd's tellende compilatie. De single Saturday Night wordt opnieuw uitgebracht.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.