Interview acteur: Porgy Franssen

Beoordeling 5.9
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 3e klas havo | 1438 woorden
  • 4 april 2002
  • 72 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
72 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
ADVERTENTIE
Fix onze energie!

Studeer energie & techniek. Iedereen staat te springen om jou! We hebben namelijk veel technische toppers nodig die de energie van morgen fixen. Met een opleiding in energie & techniek ben je onmisbaar voor de toekomst. Check Power Up The Planet en ontdek welke opleiding het beste bij je past! 

Check Power Up The Planet!

Ik heb Porgy Franssen (een acteur) telefonisch geïnterviewd. Mijn moeder en ik zijn naar een toneelstuk van hem geweest genaamd: “the prefab four”. Na afloop van dit stuk hebben we bij de bar gewacht totdat hij zijn familie kwam begroeten, en hebben hem toen aangesproken. Hij wilde zich wel laten interviewen en ik heb een afspraak gemaakt om hem de volgende dag te bellen
Dit heb ik gedaan,en dit is het resultaat:

Arbeidsomstandigheden
1. Hoe zijn de werktijden? Zijn ze erg verschillend?

“ Als we het over een toneelstuk hebben zijn de werktijden ongeveer hetzelfde. De repetities zijn zo ongeveer 7 a 8 weken en je repeteert dan van 10.00 tot 16.00”

2. Wissel je vaak van werkplek, en hoe bevalt je dit? Steeds bij een andere theatergroep of andere productie spelen, is dat wel leuk?

“ Het wisselen van werkplek vind ik heel erg fijn. Het is niks voor mij om steeds op dezelfde plaats te moeten werken. En ik ben freelancer. Dit betekent dus dat je steeds bij een ander gezelschap werkt. Het komt niet meer zo vaak voor dat acteurs steeds bij hetzelfde gezelschap werken. Dit zou ook niks voor mij zijn. Net als een kantoorbaantje. Als je iedere keer met dezelfde mensen moest werken zou ik het al snel zat worden”

3. Wissel je vaak van collega’s, of is het steeds een vaste groep waar je mee werkt? Is het moeilijk om steeds van collega’s te wisselen?

“Zoals ik al zei heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ik vind het net leuk als je elke keer weer andere mensen tegenkomt. Tijdens mijn loopbaan in Arnhem had ik steeds dezelfde collega’s, en dat had ik na een tijd wel gezien hoor.”

4. Is er vaak onzekerheid over het werk en de producties? Zijn er veel acteurs/actrices na de opleiding werkloos?

“ Ja er is vaak onzekerheid over het werk en de producties. Voor vrouwen is het helemaal moeilijk, omdat er gewoon voor vrouwen veel minder rollen, en veel minder interessante rollen zijn dan voor mannen. Je moet dus als vrouw echt heel goed zijn. Veel vrouwen (maar ook mannen hoor) kiezen dan een andere richting, doordat ze het toneelspelen gewoon niet leuk meer vinden, of omdat het niet lukt. Ongeveer 20% - 25% van de acteurs gaan er ook echt mee door, schat ik. Echt heel weinig dus.”

5. Klopt het dat je in dit vak vaak te weinig wordt betaald voor je prestaties??

“Nou dat is dan weer van persoon tot persoon verschillend. Ik zelf heb er niet zo’n last van. Maar ja ik zit dan ook wel ongeveer aan de top van het toneel hier in Nederland, dus krijg ik ook een hoog salaris. Maar dat je vaak onderbetaald wordt? Ik denk dat dat wel zal meevallen.”

6. Bevat dit werk ook reclamewerk? Zoals bijvoorbeeld stemmetjes in reclamespotjes?

“Ja, vroeger was het meer taboe dan nu. Nu komt het vrij vaak voor. Ik doe zelf ook regelmatig stemmetjes voor de radio. Ook voor de tv trouwens. Maar een acteur die op het toneel staat komt eigenlijk op tv niet in beeld, omdat je dan vaak herkend wordt als je op het toneel staat en je dan misschien nageroepen zal worden, terwijl je op het toneel staat, voor de rol die je in het reclamespotje speelt.” Ik: “vind je dat leuk, die stemmetjes doen?” “Ik vind het leuk ja. Je bent er niet veel tijd mee kwijt en het verdient goed. En het is gewoon leuk om te doen”

Dit wil je ook lezen:

7. Kan een acteur ook werken als regisseur?

“Ja, dat doe ik regelmatig. Regisseren en acteren is allebei leuk. En het is heel erg leuk voor de variatie. Er zijn nog wel een boel acteurs naast mij die dit doen, denk ik. Je moet het wel kunnen en willen natuurlijk.”

Werkzaamheden/capaciteiten
8. Kun je mij een doorsnee dagindeling geven?

“Als we het over een toneelstuk hebben? Dan neem ik een dag uit deze week even als voorbeeld. Nou, ik sta dan rond 9.30 op, omdat ik vaak laat ’s nachts thuiskom en dan kan ik tot 15.00 uur andere afspraken maken. Vanaf 15.00 zijn we dan bezig met het toneelstuk dat ’s avonds wordt opgevoerd. En ik ben dan pas laat ’s nachts thuis.”

9. Neemt de voorbereiding van een toneelstuk veel tijd in beslag? En kun je me zeggen hoe lang je met het toneelstuk “The prefab four”(het toneelstuk waar mijn moeder en ik naar toe zijn geweest) bezig bent geweest?

“Bij mij neemt de voorbereiding niet veel tijd in beslag, nee.” Ik: “en teksten uit het hoofd leren? Kost dat dan niet veel tijd?” “Nee, je begint gewoon vanaf dag 1 van de repetities. Maar het kost niet zoveel tijd nee. En met “the prefab four” zijn we 7 weken bezig geweest. Je repeteert dan van 10.00 tot 16.00. “ Ik: “wordt het dan niet vervelend, steeds dat repeteren?” “Nee ik vind het niet vervelend. Je gaat op een gegeven moment wel verlangen naar publiek, en vaak nodigen we dan ook mensen uit, om te testen hoe het gaat. Maar vervelend wordt het niet nee.” Ik: “krijg je dan geen last van zenuwen, als je zolang geoefend hebt, en dan ineens voor publiek moet optreden?” “Ik heb daar helemaal geen last van. Of ik nou de Albert Heyn binnenstap, of het toneel op ga, ik vind het geen verschil. Een collega die ook meedeed met “the prefab four” heeft daar wel enorme last van. Hij moet dan een sigaretje roken en kan niets eten. Gelukkig heb ik daar absoluut geen last van.”

10. Hoe weet je of je voldoende talent of capaciteiten hebt om acteur/actrice te worden?

“hmm, dat zou ik niet weten. Wat een lastige vraag. Ik denk dat je het niet kan weten. En ik weet niet of je wel echt capaciteiten moet hebben. Toen ik op de toneelschool kwam, wist ik ook helemaal niks. Maar ik wilde het gewoon graag. Je moet het gewoon heel graag willen, meer niet denk ik”

Het werkstuk gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

“hmm, dat zou ik niet weten. Wat een lastige vraag. Ik denk dat je het niet kan weten. En ik weet niet of je wel echt capaciteiten moet hebben. Toen ik op de toneelschool kwam, wist ik ook helemaal niks. Maar ik wilde het gewoon graag. Je moet het gewoon heel graag willen, meer niet denk ik”

11. Is er een manier om die capaciteiten te vergroten?

“ Ja, de toneelschool natuurlijk. Daarna denk ik alleen door veel ervaring op te doen. Je moet je vooral niet teveel vastgrijpen aan wat je al kan. Ik heb zelf een cursus gedaan. Dat is ook een manier natuurlijk.”

Opleiding/doorgroei
12. Wat is de laagste vereiste opleiding?

“Ja, dat is de havo toch? Ik heb zelf ook havo gedaan.” Ik: “ah, dat is mooi, want ik wil zelf heel graag naar de toneelschool, en ik doe ook havo” “Ja, dan moet het lukken toch?”

13. Wat is volgens jou de best aangeschreven opleiding in Nederland? Is dit inderdaad Maastricht, waar je gestudeerd hebt?

“ Nou, dat ligt er maar aan. Maastricht heeft de naam dat het technisch heel goed is. In Arnhem gaat het vooral om de eigen inbreng. In Maastricht helemaal niet.” Ik: “en in Amsterdam zit er toch ook een? Hoe is die school dan?” “In Amsterdam ligt de minst gedefinieerde toneelschool. Ik heb vaker verhalen gehoord dat het daar een beetje een rotzooitje is. Ik weet niet of ik zo negatief mag spreken over die toneelschool, maar het blijkt toch niet zo geweldig te zijn” Ik: “en hoe is het bevallen, de toneelschool in Maastricht?” “ Dat was echt een geweldige tijd. Ja, was echt hartstikke leuk”

14. Heb je misschien tips om op de toneelschool toegelaten te kunnen worden?

“Hmm, de voorcursus volgen. Maar ja, dat is logisch, want dat hoort bij de toelating. Maar verder zou ik geen dingen ondernemen. Daar hebben ze niks aan. Je moet vooral willen. Dan kom je ergens.” Ik: “ik wil al heel lang en heel erg graag naar de toneelschool, dus ik zou het gewoon moeten proberen?” “Ga ervoor zou ik zeggen. Als je het graag wilt, moet je het vooral doen. Maar je moet wel rekenen op tegenslagen, want die zijn er gegarandeerd!” Ik: “nou heel erg bedankt voor dit interview. Ik ben heel erg blij dat je er tijd voor hebt kunnen vrijmaken” “Nou geen probleem, misschien kom ik je nog wel eens tegen, wie weet. En als je nog vragen hebt voor aanvulling ofzo, kun je me bellen”

Het interview heeft ongeveer 3 kwartier geduurd. Ik Porgy nog een aantal dingen gevraagd over wat hij na “the prefab four” ging doen. Hij gaat na het toneelstuk “the prefab four” een speelfilm opnemen, waar hij zelf de regie van doet. Hij is de producent en speelt de hoofdrol. Dan is er een baby op komst, en gaat hij dus alleen maar kleine producties doen. In januari gaat hij regisseren. En hij gaat het toneelstuk “the prefab four” in Parijs opvoeren, in het frans. Ik heb hem gevraagd of dit niet moeilijk was, maar hij sprak goed frans, zei Porgy.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.