David - Michelangelo

Beoordeling 6.1
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas vwo | 1584 woorden
  • 2 december 2003
  • 175 keer beoordeeld
Cijfer 6.1
175 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
David Het beeld dat ik heb uitgekozen is het beeld David van Michelangelo Buonarroti. Op 6 maart 1475 werd Michelangelo geboren in Caprese, in de buurt van Arrezo in Toscane. Hij werd grootgebracht door de familie Topolino, omdat zijn jonge moeder verzwakt was door twee geboorten in twee jaar en doordat ze te weinig geld hadden. Bij deze familie leerde hij al gauw hoe hij een steen moest bewerken. Later werd hij door zijn vader naar een school gestuurd om Grieks en Latijn te leren. Dit was zonder resultaat, want hij maakte in plaats van zijn vertalingen, tekeningen in de boeken en schriften. Iemand vertelde hem dat hij zijn tekeningen aan een schilder moest gaan uitbeelden. Tegen de zin van zijn vader deed hij dat en kreeg een baan. Na een jaar mocht hij meehelpen met een groot kunstwerk, en toen besloot hij dat zijn interesse uitging naar beeldhouwen. Daarmee is hij verder gegaan en na een aantal jaren ervaren is hij in 1501 begonnen met het beeld David. Dit beeld was in 1504 af. Lorenzo de Medici toonde interesse in Michelangelo en vroeg hem om bij hem in het paleis te komen wonen. Hier kwam ontdekte Michelangelo de schoonheid van de taal en begon te dichten. Michelangelo kwam niet alleen in aanraking met beeldhouwkunst en gedichten, maar hij is ook een groot schilder en architect geweest. Het kunstwerk komt bijna tot helemaal overeen met de werkelijkheid. Het is dus een realistisch kunstwerk. Het kunstwerk is een mens (David), en alles wat er te zien is komt overeen met de werkelijkheid. David beeld is volledig naakt, in de ene hand draagt David een slinger en in zijn andere hand een steen. Verder straalt zijn gezichtsuitdrukking haat en uitdaging uit. Het beeld is grijsachtig omdat het uit grijs marmer is gemaakt. Het lichaam is heel natuurlijk. Het beeld is driedimensionaal. Het is gemaakt van marmer. De kleur van het marmer past heel goed bij het lichaam van David. Het is namelijk zacht grijs en dat komt overeen met de toch wel zachte vormen van het lichaam. Het is uit marmer gehakt. Waarschijnlijk is dat gebeurd met hamer en bijtel, want vele betere gereedschappen hadden ze in de tijd van Michelangelo vast niet. Aan het beeld zelf is niet meer te zien dat het gehakt is, het beeld is helemaal glad afgewerkt. Je kan geen gaatjes meer zien van de bijtel of dergelijke. Er zijn wel beeldende middelen gebruikt. Wat ik heb opgezocht is dat David in de 19de eeuw werd verplaatst naar Galleria dell'Accademia in Florence. En dat David daar staat in een hele grote ronde ruimte. De kleur van David zou heel goed passen bij de ruimte waar hij in is gezet. Maar dat zegt het al in is gezet dus dat is niet van te vore gepland. Het beeld neemt wel veel ruimte in. Ik heb niet kunnen vinden hoe groot het nou is want dat verschil van 3,43 meter met 5,5 meter. Maar het beeld neemt in ieder geval veel ruimte in maar het blijkt er uit te zien alsof er niet eens zo heel veel ruimte wordt ingenomen. Voor de rest zie je op het beeld zelf ook wel iets van diepte, je ziet namelijk de ogen er goed uit komen. De huid van David is verder glad afgewerkt zelfs de haren zijn glad, alleen de krullen zijn aangegeven. De kleur van het marmer is een beetje zacht grijs en dat is ook de enige kleur in het beeld, dus je kan zeggen dat het beeld monochroom is. De hoofdbestanddelen van het beeld zijn organisch en met duidelijke contouren. Het beeld lijkt namelijk sprekend op een mens. Dit beeld is absoluut niet enkelvoudig, het is heel mooi samengesteld. Als ik ga denken aan enkelvoudig dan vind ik dit beeld toch wel heel knap gemaakt is. Het kunstwerk gaat over een verhaal uit de bijbel. Het verhaal ‘’ David en Goliath’’ Het verhaal gaat als volgt. In de tijd dat David aan het hof van Saul verbleef, woedde er een oorlog met de Filistijnen. Eén van de Filistijnen was een reus met een wapenrusting van koper, die Goliath heette. Hij daagde de Israëlieten uit om één man met hem te laten strijden en zo voorgoed de oorlog te beslechten. Maar niemand durfde het op te nemen tegen deze reus. David was op het slagveld om de mannen kaas en brood te brengen. Hij zei tegen Saul dat hij wel met Goliath durfde vechten. Saul vond dat David veel te jong was om die strijd aan te gaan. David zei dat hij al gestreden had met beren en leeuwen om de schapen van zijn vader te redden. Telkens was hij weer gespaard door de hulp van God. Ook deze keer zou God hem wel beschermen. Toen stemde Saul in met de strijd, en liet een wapenrusting brengen. Maar David was niet gewend aan die zware wapens en nam alleen zijn steenslinger en vijf stenen mee. Toe Goliath aanviel, nam David een steen en slingerde hem op zo'n manier tegen Goliaths voorhoofd dat die bewusteloos neerviel. David nam Goliaths eigen zwaard en doodde hem ermee. Daarna versloegen de Israëlieten de Filistijnen. Dit verklaart wel waar het kunstwerk over gaat. Voordat ik wist waar het kunstwerk overging was mijn idee dat het over een krijger ging. Een krijger die veel mensen aan kon en een held was vroeger. Met wat ik toen dacht zat ik er niet zo heel ver naast. Ik denk dat dit kunstwerk is gemaakt als verering van David, om wat hij heeft gedaan. Voor gelovige mensen zou dit beeld best wel een betekenis hebben. Voor mij zelf niet maar als mensen in de verhalen uit de bijbel geloven dan kan dit een eerbetoon zijn aan David. Waarschijnlijk wil Michelangelo uitten met wat hij vond van David, en uit het beeld blijkt wel dat hij hem waarschijnlijk strijdlustig vond, ik snap alleen niet waarom David naakt is gemaakt. Maar dat zal misschien ook nog wel een bepaalde betekenis hebben. Het beeld is asymmetrisch gestructureerd, het is namelijk niet symmetrisch. De ene helf is niet gelijk aan de andere helft. Het beeld heeft een over-all compositie, het heeft geen deel wat echt het belangrijkst is. Je zou kunnen zeggen dat na het bijbelse verhaal je kunt zeggen dat de slinger en steen belangrijke delen zijn maar die zijn niet in het beeld bewerkt zo van dit is het belangrijkste. Op de plaatjes in het boek is op het ene plaatje alleen het hoofd van David afgebeeld. Misschien hebben de schrijvers van het boek daarmee duidelijk willen maken dat het toch wel om de moedige uitdrukking van David ging. Volgens mij is het kunstwerk bedoeld als een anekdote. Het is namelijk een illustratie van iemand uit een verhaal. Ook denk ik dat het een oproep is tot eigen interpretatie. Want je hebt gelovige en mensen die niet geloven, dit beeld stimuleert de beschouwer om zelf over het onderwerp na te denken. En wanneer je over dit onderwerp gaat nadenken, ga je waarschijnlijk ook wel denken aan het verhaal wat de aanleiding was tot dit beeld, en of je dat verhaal gelooft of niet. Zoals ik al eerder vertelde is het beeld in de 19e eeuw overgeplaatst naar Galleria dell'Accademia in Florence en daar staat het in een hele grote ronde ruimte, een soort koepel. Ik weet niet of het daar staat op de plaatjes uit het boek. Op het ene plaatje staat het daar volgens mij maar op het andere plaatje weet ik niet. Maar het kunstwerk is dus niet op dezelfde plaats gemaakt als dat je hem op het rechter plaatje ziet. In die tijd dat het beeld werd gemaakt, maakt Florence een moeilijke tijd door. En er wordt gezegd dat Michelangelo David maakte om dapperheid en moed te tonen aan de mensen. Het beeld is dus wel symbolisch. En de titel die het beeld heeft gekregen is eigenlijk gewoon de naam van de held uit het verhaal. Het beeld straalt ook wel uit van wij zijn sterk en onoverwinnelijk dat was natuurlijk wel een steun in de rug voor de mensen die leefde in die moeilijke tijd. Als dit echt de bedoeling was van Michelangelo dan was de functie van het beeld te zijner tijd dus anders als wat het nu is. Nu is de functie waarschijnlijk meer gewoon het vermaken van mensen door ze er naar te laten kijken, het is echt zoiets voor in een museum. Voor de mensen in Florence zelf kan het beeld nog wel een betekenis hebben. Ik vind het beeld zelf best mooi, ik heb het niet in het echt gezien maar van wat ik heb gezien door het zoeken van informatie vind ik erg mooi. Ik las ook ergens dat er al meerdere beeldhouwers hadden geprobeerd om David te maken. En ik heb daar ook plaatjes van gezien en als ik daar naar kijk dan vind ik toch dat het beeld van Michelangelo het mooist is. De andere gemaakte beelden zien er ook wel apart uit. Het beeld van Donatello gemaakt van brons, is ook naakt maar kijkt naar mijn mening een beetje vrolijk en het beeld David van Bernini kijkt weer super moeilijk. Michelangelo zit hier een beetje tussenin met de gezichtsuitdrukking van David dat vind ik heel mooi. Die uitdrukking klopt volgens mij ook precies bij het verhaal uit de bijbel. En omdat er een model is gebruikt is het best moeilijk om dat model zo goed mogelijk na te maken en dat vind ik heel knap.

REACTIES

X.

X.

Zit jij ook op gymnasium? =]
dan is t wel vet,
dan kan ik t gebruiken hahha. heel mooi werkstuk!

Groetjes Manon;)

13 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.