Eindexamens 2024

Wij helpen je er doorheen ›

Ravers

Beoordeling 5.1
Foto van een scholier
  • Verslag door een scholier
  • 5e klas aso | 3408 woorden
  • 10 juni 2014
  • 7 keer beoordeeld
Cijfer 5.1
7 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Nieuw seizoen Studententijd de podcast!

Studenten Joes, Tess en Annemoon zijn terug en bespreken alles wat jij wilt weten over het studentenleven. Ze hebben het onder andere over lentekriebels, studeren, backpacken, porno kijken, datediners, overthinken, break-ups en nog veel meer. Vanaf nu te luisteren via Spotify en andere podcast-apps! 

Luister nu

1. Inleiding

In de jaren '80 van de 20e eeuw begon de elektronische muziek zijn plek op te eisen in de muziekwereld van toen en daarbij komend ontstond er natuurlijk een hele nieuwe soort van uitgaan: het raven. Ik heb ervoor gekozen mijn verhandeling over ravers te schrijven omdat ik steeds meer met hen in contact kom sinds ik kennis ben beginnen maken met het uitgaansleven van Antwerpen. Ik hou zelf ook van uitgaan en het raven is in mijn opinie toch een belangrijk onderdeel van de hedendaagse uitgaanscultuur, vooral onder jongeren. Steeds meer jongeren beschrijven zichzelf als rasechte ravers en ik begon mij af te vragen wat het dan precies inhield om een raver te zijn. Hoe meer ik hierover las voor deze verhandeling, hoe vaker ik merkte dat ik er al meer over wist dan ik dacht. Niettemin ben ik wel veel interessante dingen te weten gekomen over de geschiedenis ervan en bijvoorbeeld het ontstaan van de elektronische muziek en zijn subgenres. Ik heb gekozen voor een ontwikkelingsstructuur omdat ik graag een volledig beeld wil scheppen over het raven en de ravers. Om niet enkel het internet te gebruiken als bron heb ik op enkele feestjes in het Antwerpse en zelfs op één in Gent wat mensen geïnterviewd, waardoor ik meer te weten ben gekomen over de feestgewoonten en vooral ook de toestand waarin de hedendaagse ravers feesten.

2. Hoe het ontstaan is

2.1. De term 'raven'

De term rave werd eerst gebruikt voor het beschrijven van de wilde Boheemse feestjes in de Soho Beatnik scene in de late jaren '50. Velen geloven dat het woord 'rave' zijn betekenis van 'wild feestje' heeft gekregen door Mick Mulligan en Jim Godbolt, twee zeer bekende jazz-muzikanten in de jaren '50[1]. De benaming is altijd al gekoppeld geweest aan het dance-genre, omdat de muziek die aan de basis ligt van wat wij vandaag kennen als dance, afkomstig is uit de Caraïben. In de jaren '60 werd het frequent door de jeugd gebruikt en was elk wild feestje een rave. Tijdens de hippie-periode was de term echter niet zo populair meer en was hij zelfs bijna uitgestorven, tot een nieuwe jeugdcultuur, de latere ravers, deze term adopteerde.

2.2. Invloeden

De rave scene is heel hard beïnvloed door de Northern Soul scene, waar in de late jaren '60, de jaren '70 en '80 een grote groep middenklasse-jongeren in verzeild geraakt was. Deze jongeren gingen de hele nacht feesten op zeldzame acid-platen van de US in pakhuizen die leegstonden door het einde van de Engelse textielindustrie. Deze feestjes waren uiteraard illegaal, de pakhuizen vaak absoluut niet veilig. Om een excuus te vinden voor deze illegale feesten, vertelde men agenten dat het geen echt feestje was maar een videoshoot die de hele nacht zou duren.

2.3. Het 'echte' begin

De pakhuisfeestjes werden steeds populairder en in 1988 sprong Londen op deze trend: wat net eerder nog gewoon house muziek geweest was, heette vanaf toen plots acid-house muziek. Het was ook toen dat de smiley gekoppeld is aan psychedelische feestjes en muziek[2]. De allereerste rave-feestjes werden toen nog 'Acid House Music Parties' genoemd. De feestjes die eerst rond de 4000 mensen konden verwachten, werden op zeer korte tijd nog veel populairder en konden al snel rekenen op een opkomst van +-25000 mensen. Het was de media die deze feestjes omdoopte tot wat wij vandaag kennen als raves. Vanaf de jaren '90 begon het principe van het raven ook door te dringen in de rest van West-Europa, waar de op hun beurt raves hielden, soms in pakhuizen maar een nieuwere trend was het organiseren van een rave in de bossen.  

3. Verspreiding, Opsplitsing
    & Eerste Problemen

3.1. Groot-Brittannië

De steeds groter wordende rave-scene en de té grote raves begonnen steeds meer voor overlast te zorgen en dat was sterk tegen de wil van de overheid. De overheid op zijn beurt begon allerlei wetten op te stellen en zorgde ervoor dat men veel licenties nodig had voor het organiseren van een rave (en aan die licenties was uiteraard moeilijk te geraken). De sterke toename van het gebruik van recreatieve drugs (daarover later meer) zorgde ook voor de nodige zorgen over de volksgezondheid. Eén van die problemen, namelijk de te grote feestjes, loste zich uiteindelijk vanzelf op in het midden van de jaren '90, toen de Old Skool grotendeels werd vervangen door de donkerdere Jungle en de snellere Happy Hardcore. Door deze splitsing van genres, trokken de feestjes automatisch een kleiner doelpubliek aan en haakten er ook gewoon veel ravers af.  Omdat er nu veel meer kleinere raves kwamen voelde de overheid zich in 1994 toch genoodzaakt te handelen: er werden wetten opgesteld tegen de gratis feesten. Als een rave bestond uit meer dan 100 mensen mocht de politie deze stopzetten en als 2 of meer mensen een terrein aan het klaarmaken waren voor een rave mocht de politie hen arresteren. [3]

3.2. Verenigde Staten

In de VS was de rave-scene ondertussen ook behoorlijk uitgebreid: grote raves werden gehouden in Indianenreservaten en ski-resorts tijdens de zomer en hier werden records gehaald op vlak van opkomst; een rave genaamd Narnia kon rekenen op meer dan 60 000 ravers en won dan ook de 'Event of the Year'-prijs in 1995. Het speciale aan dit festival was dat op een bepaalde ochtend een gevoel van verbondenheid werd gecreëerd doordat zeer veel van de feestgangers hand in hand gingen staan en dit werd op MTV wereldwijd uitgezonden.[4] Het bijzondere aan de Amerikaanse raves was dat er ook een groot aantal volwassenen bij aanwezig waren. Hoewel het dus in Amerika als normaal werd beschouwd dat ook volwassenen af en toe nog eens volledig uit hun bol gingen, is dit idee nooit echt doorgedrongen in West-Europa. Het druggebruik tijdens de hedendaagse raves is wel grotendeels overgewaaid vanuit de VS: daar waren raves lange tijd verboden, tenzij er geen alcohol werd geserveerd: dit resulteerde in een stijging van het gebruik van recreatieve drugs zoals ecstasy, LSD & wiet. Doordat dit druggebruik niet snel werd opgemerkt door de overheid trokken deze raves in kleine clubs al snel honderden mensen per weekend aan. Toen in 1991 het raven doorbrak in Californië was het hek van de dam: de raves waren niet langer geheim. Overal hingen posters en werden flyers uitgedeeld. Duizenden mensen leefden enkel nog voor het raven: de tweede generatie raves begonnen werkelijkheid te worden. Dit soort raves zijn echter niet lang kunnen blijven bestaan: de overheid had snel door dat er veel illegale zaken gebeurden en greep in. Vanaf 2000 was het gedaan met de wilde feestjes tot zes uur 's ochtends of tot de volgende avond, vanaf dan moest elke club sluiten om twee uur 's nachts, wat ervoor zorgde dat twee van de grootste rave-clubs moesten sluiten.[5]

Het verslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

4. Gebruiken & kenmerken

4.1. Locaties

Voor de commercialisatie van de raves, als we het nu nog zo kunnen noemen, vonden raves niet plaats in clubs, maar in leegstaande pakhuizen, turnzalen, schuren, grasvelden, weiden en noem maar op; elke plek waar men een muziekinstallatie kon zetten was goed.  De locaties werden bekend gemaakt door middel van flyers die op straat werden uitgedeeld, waarbij er werd opgelet dat er geen op de grond vielen zodat de politie de locatie niet te weten kon komen. Dit gaf de ravers ook het gevoel van vrijheid ten opzichte van de maatschappij waar ook zij gedwongen in moesten meedraaien.  Vandaag de dag ligt dat echter een beetje anders: raves zijn veelal kleiner geworden en worden meestal in clubs gehouden. De organisator maakt dat de ravers zich voelen als in een fantasiewereld d.m.v. stroboscopen, schermen met psychedelische films, lichtshows etc. Dit zorgt voor het creëren van de speciale rave-vibe, die op zijn beurt zorgt voor een gevoel van eenheid, liefde, respect en acceptatie. Al moet ik er bij zeggen dat er ook nog een underground rave scene bestaat die wel gebruik maakt van illegale locaties.

4.2. Dans

Er is geen specifieke 'ravedans', de meeste mensen laten zich leiden door hun ritmegevoel, hun mood en de muziek. Uiteraard zijn er wel ravers die een unieke dansstijl creëren en deze vaker toepassen dan enkel op één rave, maar over het algemeen dansen de meesten willekeurig. Wel zijn er voor bepaalde genres binnen de rave muziek specifieke dansen, zoals het skanken op drum & bass, het stampen op core en het waven op house, maar ook hier geldt dat lang niet iedereen zich aan die manier van dansen houdt. Dit soort dansen wordt streetdance genoemd omdat deze stijl is voortgevloeid uit de muziek en dus niet met tussenkomst van dansclubs etc.

4.3. Accesoires & kleding

Vaste rave accessoires zijn onder andere glow sticks, om het psychedelische effect binnen in de zaal te vergroten, kauwgom omdat veel ravers drugs gebruiken die ervoor zorgen dat je gaat kauwen en knarsetanden en luchtige kleding. Bij raven geldt de 'Dress to Impress'-regel dus niet! De luchtige kleding dient vooral voor het koel houden van het lichaam: aangezien ravers vaak heel de nacht doorfeesten, al dan niet onder invloed, ligt oververhitting op de loer. Sommige raves, zoals de raves georganiseerd door Sensation, hebben echter wel een dresscode die dient om de gelijkheid tussen iedereen te benadrukken. De underground raves hebben deze dresscode meestal niet omdat men vindt dat iedereen gewoon zichzelf moet kunnen zijn en ook op die manier geaccepteerd moet worden. In West-Europa zijn piercings, tatoeages en dreadlocks onder de ravers wel populair.

4.4. Drugs

Zoals eerder al enkele keren kort vermeld werd, gaat het raven grotendeels gepaard met het gebruik van drugs. De drugs die geregeld geconsumeerd worden tijdens het raven zijn gevarieerd: wiet, ecstasy, LSD, paddo's, cocaïne, speed, 2CB, ketamine, GHB, GBA, etc[6]. De twee populairste drugs zijn veruit wiet en ecstasy en op deze raves houden de meesten het niet bij één joint of tablet. De reden dat deze drugs zo populair zijn is, en dat geld zeker voor ecstasy, dat ze ervoor zorgen dat je mee in de vibe geraakt. Onder invloed van een ecstasy tablet wordt iemand zelfverzekerd, euforisch, sociaal, losser, zweverig, actief, heeft hij of zij het gevoel van verliefdheid én gaat men meer op in de muziek[7]. Dat deze drug dus automatisch wordt gekoppeld aan de rave scene is niet verwonderlijk; ze zorgt er mee voor dat alle PLUR-factoren (Peace, Love, Unity en Respect[8]) op het feest aanwezig zijn (als men met mate gebruikt)
Het druggebruik werd opgepikt door de media toen op korte tijd 2 meisjes, Anna Wood & Leah Betts, stierven na het consumeren van een ecstasy pil. De vaders van beide meisjes richtten anti-drugscampagnes op om jongeren bewust te maken van de gevaren van deze drug, maar later bleek dat de ecstasy niet echt de oorzaak was van de dood van de meisjes. De meisjes hadden zich niet goed over de drug geïnformeerd en hadden enkel gehoord dat je om uitdroging te voorkomen veel water moet drinken. Dit is waar, maar er is een maximum van 2 glazen per uur omdat ecstasy er ook voor zorgt dat je minder goed kan urineren. Beide meisjes werden het slachtoffer van water-intoxicatie: door een teveel aan water begonnen hun hersencellen op te zwellen waardoor ze beiden in een coma belandden en enkele dagen later stierven. Water-intoxicatie is tevens vandaag de dag nog steeds hetgeen dat onder ecstasy gebruikers voor de meeste ongelukken zorgt, al zijn oververhitting en uitdroging natuurlijk niet uitgesloten. Wel worden de pillen die geconsumeerd worden steeds zwaarder: onlangs verscheen nog in het nieuws dat er ecstasy pillen op de markt waren met de naam 'Rode Superman' die een dubbel zo hoge dosis MDMA bevatten dan normaal is[9].

4.5. Ideeën

Toch zijn ravers niet gewoon mensen die van feestjes houden en de sfeer die er hangt op een rave is natuurlijk ook niet enkel te danken aan drugs. De meeste ravers geloven dat er in onze maatschappij teveel regels zijn om te volgen en dat de maatschappij ons te hard in de richting duwt die zij wilt dat we opgaan. Dit zorgt ervoor dat zij een 'fuck the system'-attitude gaan uitstralen[10]. Het raven wordt gezien als een verzet tegen het systeem, althans voor één avond. Op een rave draait het om het accepteren van iedereen, dus ook zij die door de maatschappij worden gezien als uitschot. Ravers zijn mensen die graag liefde geven en krijgen, meteen de reden dat er zo weinig geweld is op raves. Veel ravers zijn alternatievelingen, buitenbeentjes of anders geaarden die niet overal op veel respect of acceptatie kunnen rekenen en die echt voldoening halen uit de sfeer van eenheid die er hangt op een rave. De meesten zijn ook niet echt geïnteresseerd in politiek, omdat zij het gevoel hebben dat het toch nooit zal zijn zoals zij het graag zouden hebben (aangezien dat onmogelijk is wegens machtslust & hypocrisie).

5. Conclusie

Het raven is dus toch al redelijk lang een vaste waarde onder de subculturen. Mijn onderzoek heeft veel dingen waar ik louter een idee over had, bevestigd: ik vroeg mij namelijk al lang af of het wel écht een subcultuur is (met als kenmerk dat deze zich afzet tegen wat wordt gezien als de norm), maar daar heb ik nu dus een goed antwoord op gekregen. Aangezien ravers zich afzetten tegen de regels die zij te beklemmend vinden, kan ik hier een volmondig ja op antwoorden.  Ik vond het heel interessant om te lezen over de opbouw van de raves in de verlaten pakhuizen en scholen, hoe ze er bijvoorbeeld door middel van flyers voor zorgden dat de locatie onbekend bleef en ook de splitsing in subgenres zoals core en jungle vond ik echt wel boeiend, mede doordat ik zelf graag naar deze muziekgenres luister! Naar mijn mening staan ravers vandaag de dag in een veel te slecht daglicht. In plaats van over hen te oordelen zouden we beter ook openstaan voor de dingen die ze ons misschien kunnen leren, zoals acceptatie, respect, eenheid, liefde voor iedereen en vredelievendheid. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat deze mensen zich niet meer mengen in onze politiek omdat ze dan misschien daadwerkelijk de maatschappij een beetje meer zouden kunnen sturen in de utopische richting die zij in hun hoofd hebben en misschien wel de acceptatie zouden kunnen bereiken waar ze al zo lang naar hunkeren. Om af te sluiten voeg ik nog een tekst bij, die naar mijn mening en ook volgens de mening van de andere lezers, de spijker op de kop slaat. (zie volgende pagina)

A RAVER'S MANIFESTO 

(author unknown)

Our emotional state of choice is Ecstasy. Our nourishment of choice is Love. Our addiction of choice is technology. Our religion of choice is music. Our currency of choice is knowledge. Our politics of choice is none. Our society of choice is utopian though we know it will never be.

You may hate us. You may dismiss us. You may misunderstand us. You may be unaware of our existence. We can only hope you do not care to judge us, because we would never judge you. We are not criminals. We are not disillusioned. We are not drug addicts. We are not naive children. We are one massive, global, tribal village that transcends man-made law, physical geography, and time itself. We are The Massive. One Massive.

We were first drawn by the sound. From far away, the thunderous, muffled, echoing beat was comparable to a mother's heart soothing a child in her womb of concrete, steel, and electrical wiring. We were drawn back into this womb, and there, in the heat, dampness, and darkness of it, we came to accept that we are all the same. We came to accept that we are all equal. Not only to the darkness, and to ourselves, but to the very music slamming into us and passing through our souls: we are all equal. And somewhere around 35Hz we could feel the hand of God at our backs, pushing us forward, pushing us to push ourselves to strengthen our minds, our bodies, and our spirits. Pushing us to turn to the person beside us to join hands and uplift them by sharing the uncontrollable joy we felt from creating this magical bubble that can, for one evening, protect us from the horrors, atrocities, and pollution of the outside world. It is in that very instant, with these very realizations that each of was truly born. We continue to pack our bodies into clubs, or warehouses, or buildings you've abandoned and left for naught, and we bring life to them for one night. Strong, throbbing, vibrant life in it's purest, most intense, most hedonistic form.

In these makeshift spaces, we seek to shed ourselves of the burden of uncertainty for a future you have been unable to stabilize and secure for us. We seek to relinquish our inhibitions, and free ourselves from the shackles and restraints you've put on us for your own peace of mind. We seek to re-write the programming that you have tried to indoctrinate us with since the moment we were born. Programming that tells us to hate, that tells us to judge, that tells us to stuff ourselves into the nearest and most convenient pigeon hole possible. Programming that even tells us to climb ladders for you, jump through hoops, and run through mazes and on hamster wheels. Programming that tells us to eat from the shiny silver spoon you are trying to feed us with, instead of nourish ourselves with our own capable hands. Programming that tells us to close our minds, instead of open them.

Until the sun rises to burn our eyes by revealing the distopian reality of the world you've created for us, we dance fiercely with our brothers and sisters in celebration of our life, of our culture, and of the values we believe in: Peace, Love, Freedom, Tolerance, Unity, Harmony, Expression, Responsibility and Respect.

Our enemy of choice is ignorance. Our weapon of choice is information. Our crime of choice is breaking and challenging whatever laws you feel you need to put in place to stop us from celebrating our existence. But know that while you may shut down any given party, on any given night, in any given city, in any given country or continent on this beautiful planet, you can never shut down the entire party. You don't have access to that switch, no matter what you may think. The music will never stop. The heartbeat will never fade. The party will never end. I am a raver, and this is my manifesto. [11]

Sites:

Onbekende auteur, Rave, internet, 29.04.'14,  http://en.wikipedia.org/wiki/Rave, 07.04.'14

Onbekende auteur, Rave, internet, 29.04.'14,  http://en.wikipedia.org/wiki/Rave, 07.04.'14

Helen Evans, Out of sight, Out of mind: An analysis of Rave culture, internet, 1992, http://hehe.org.free.fr/hehe/texte/rave/#hist, 10.04.'14

Onbekende auteur, Leah Betts, internet, 19.04.'14, http://en.wikipedia.org/wiki/Leah_Betts, 23.04.'14

Billionaires, Of dances past: 40 years of raving, internet,  15.09.'12, http://billionairesapparel.com/of_dances_past/, 21.04.'14

Onbekende auteur, A raver's manifesto, internet, geen verschijningsdatum, http://www.livingart.com/raving/articles/article11.htm, 01.05.'14

Chris Sullivan, Smiley culture: the symbolic relationship between acid and the smiley face, internet, 13.12.'11, http://www.redbullmusicacademy.com/magazine/smiley-culture-rave-feature, 07.04.'14

Drugsinfoteam,  XTC – Werking, internet, geen verschijningsdatum, http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-feiten/ 01.05.'14

Onbekende auteur, Anna Wood, internet, 07.01.'14, http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Wood_(schoolgirl), 23.04.'14

Mark Townsend, Return of underground rave culture is fuelled by the recession and Facebook, internet, 04.11.'10, http://www.theguardian.com/society/2010/nov/07/underground-rave-culture-recession-facebook, 25.04.'14

RTL nieuws, Dodelijke xtc ook in Nederland te koop, internet, 23.01.'14,  http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/dodelijke-xtc-ook-nederland-te-koop, 01.05.'14

Boeken:

Wayne, A. Class of 88,  1e druk,  Virgin Books, Engeland, 19 Februari 1998, 203 pagina's.

Films:

Welsh, I., Hodge, J., Trainspotting, Danny Boyle, 1996

Kerrigan, J., Human Traffic, Kerrigan, J., 1999

[1]www.djhistory.com & George Melly in Owning Up (Penguin, 1970)

[2]Chris Sullivan, Smiley Culture: The Symbiotic Relationship Between Acid and the Smiley Face, 13/12/2011

[3]Criminal Justice and Public Order Act, 1994, artikel 63, 64 & 65

[4]Billionaires, Of Dances Past: 40 years of raving, 15/09/2012, www.billionairesapparel.com/of_dances_past/

[5]Wikipedia, 29/04/2014

[6]Intervieuws met ravers op Invaderz, Skank & Bass, FOORCORE & Antwerp City Flow

[7]Drugsinfoteam, XTC – Werking, www.drugsinfoteam.nl

[8]Billionaires, Of Dances Past: 40 years of raving, 15/09/2012, www.billionairesapparel.com/of_dances_past/

[9]RTL nieuws, Dodelijke XTC ook in Nederland te koop, 23/01/2014

[10]A Raver's Manifesto, unknown author, www.livingart.com/raving/articles/article11.htm

[11]A Raver's Manifesto, author unknown, www.livingart.com/raving/articles/article11.htm

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.