Voorwoord
Ik vind dit onderwerp heel erg interessant, omdat ik eigenlijk helemaal niet wist wat de barok was en door dit verslag leer ik er heel veel van. Ik hoop dat u het verslag mooi vindt en er zelf ook iets aan heeft.
Wat is de barok?
De barok is een Europese stijlperiode die aan het begin van de 17e eeuw in Italië tot ontwikkeling kwam en tot in de eerste helft van de 18e eeuw voortduurde, en die zich kenmerkt door overdaad van vorm en heftigheid van gevoelsuitdrukking. De barok kwam tot uiting op alle terreinen van de cultuur, zoals beeldhouwkunst, schilderkunst, architectuur, tuinarchitectuur, literatuur en muziek. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vroeg-, hoog- en laatbarok. De laatbarok wordt ook wel rococo genoemd.
Kenmerken
De belangrijkste kenmerken voor beelden uit de
barok was een draaiing in het lichaam, waardoor
het je als het ware uitnodigt eromheen te lopen.
De kunstenaars, dus ook van de schilderkunst,
streefden naar een zo groot mogelijk dramatisch
effect in hun werk en op de toeschouwer. Door
de ingewikkelde vormen van de beelden, krijg
je een sterk licht-donker effect.
Bewogenheid
De barok beeldhouwer drukt de bewogenheid van zijn figuren uit door de schroefvorm van de gestalte, het breedsprakerig gebaar, de gespannen spierbundels en de wapperende draperie. Zelfs worden in de lucht zwevende figuren uitgebeeld, die niet aan de wetten van de zwaartekracht onderworpen schijnen. De bedoeling is niet, zoals bij de renaissance kunstenaars, louter schoonheid te scheppen, maar een bepaald gevoel of toestand uit te drukken, kracht, smachtende liefde tot God, onverzettelijkheid , smart, woede.
Picturaal effect
Al heeft de barok een voorkeur voor meer dan levensgrote beelden, gezwollen spieren, plastische vormen en hoogreliëf, toch denkt de beeldhouwer niet alleen plastisch. Hij maakt immers ook een contrast tussen licht en donker en het licht laat hij over de uitstekende rimpels van het gewaad spelen. Hij zoekt een meer picturaal effect, dat beantwoordt de samenvatting van de barok : het beeld wordt voor een bepaalde plaats gemaakt, waar het een geheel moet vormen met ruimte, vorm en kleur.
Onderwerpen
Heet meeste van het beeldhouwwerk in de barok werd gemaakt als versiering voor in de kerk, met als hoofdfiguren de H. Maagd als middelares tussen de mens en haar goddelijke Zoon, de voor ons lijdende Verlosser, de kardinale deugden, heilige figuren, de apostelen, de zegevierende kerk, gevleugelde engelkopjes en een zwerm van engelen. Zo wordt de kerk een hemel op aarde.
Maar ook de vorsten en de adel bestelden beelden : staatsieportretten te voeten uit of in borstbeeld, waarbij alleen de algemene indruk van de machtige heerser of de karaktersterkte van belang is, machtige fonteinen met beelden voor tuin en stadsplein, ruiterstandbeelden ter verheerlijking van de vorst, allegorische en mythologische figuren voor de binnenversiering van paleis of buitenverblijf.
Gian Lorenzo Bernini
Gian Lorenzo Bernini was (een van) de bekendste beeldhouwer(s), architect en schilder van de Barok. Hij is geboren in Napels op 7 December 1598 en overleden in Rome op 28 November 1680. Hij was beeldhouwer, architect, tekenaar en schilder en was zoon en leerling van Pietro Bernini.
Zijn vroege werken, o.a. David, 1619, Gall. Borghese, Rome, en Neptunus, 1620, Victoria and Albert Museum, Londen, tonen reeds duidelijk typische barokelementen namelijk: zin voor het picturale, invloed van de klassieke kunst, beweging en beweeglijkheid, heftige gemoedsaandoeningen, grote aandacht voor naturalistische weergave. Tussen 1623 en 1640 vervaardigde hij het beroemde bronzen baldakijn in de St.-Pieter te Rome en een reeks realistische portretbustes, waarin het weergeven van het monumentale samen met de individuele karakterisering van de modellen, de levendigheid verhoogt.
Van Bernini's reis naar Frankrijk in 1665 is het belangrijkste overgebleven werk de geïdealiseerde portretbuste van Lodewijk XIV, Versailles, die het voorbeeld werd voor de Franse portrettisten tot in de 18de eeuw.
Van zijn vele belangrijke werken uit de latere periode kunnen worden genoemd: de cathedra van St.-Pieter, het ruiterstandbeeld van keizer Constantijn, het grafmonument van paus Alexander VII .
Bernini was virtuoos in de technische behandeling van marmer en brons. In zijn latere werken kreeg de beweging een meer decoratief karakter; daardoor werd de inhoud enigszins ondergeschikt gemaakt aan de vorm. Hij had toen een groot atelier en kreeg vele opdrachten.
Bernini werkte bij voorkeur in brons en marmer. Hij slaagde er op overtuigende wijze in om in wit marmer echt vlees, haar en draperieën te suggereren. Hij onderscheidde zich niet alleen door zijn illusionistische beeldhouwstijl, maar ook door zijn technische virtuositeit. Haast alle werkzaamheden van Bernini kwamen in Rome tot stand. Een uitzondering vormde zijn werkbezoek aan Parijs in 1665. Hiertoe was hij uitgenodigd door koning Lodewijk XIV. Hij vervaardigde in Frankrijk een portretbuste van Lodewijk XIV en een later verworpen plan voor de façade van het Louvre.
Het verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden