Tijdvak: Tijd van ontdekkers en hervormers
Periode: 1500 – 1600
Maak een tijdbalk met 10 belangrijke gebeurtenissen:
1492: Columbus ontdekt Amerika.
1498: Vasco da Gama ontdekt zeeroute naar India.
1515: Karel V heer der Nederlanden.
1517: Luther publiceert 95 stellingen.
1555: Augsburgse Godsdienstvrede, Filips II nieuwe vorst.
1560: Calvijn krijgt steeds meer aanhang in de Nederlanden.
1566: Beeldenstorm.
1572: Watergeuzen nemen Den Briel in.
1581: Acte van Verlatinghe.
1584: Willem van Oranje wordt vermoord.
Titel kenmerkend aspect: Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling.
Omschrijf dit aspect aan de hand van een persoon / gebeurtenis / ontwikkeling / afbeelding:
In de Middeleeuwen had de kerk weinig waardering voor de kennis uit de Oudheid. Door de kruistochten en de handel waren de christenen in contact gekomen met de Arabische wetenschappers die de wetenschappelijke kennis uit de Klassieke Oudheid kenden en die ook hadden uitgebreid. Door de informatie uit de Klassieke Oudheid die opnieuw aansloeg ontstond de Renaissance. In de Renaissance wilden veel burgers zich losmaken van de Kerk. Veel burgers lieten zich inspireren door de Klassieke Oudheid. Architecten en kunstenaars kregen de opdracht om gebouwen te verfraaien en de Klassieke kunst beleefde een wedergeboorte. Het verschil tussen de Klassieke Oudheid en de Renaissance was dat individuele expressie een rol speelde bij kunstwerken in plaats van alleen strenge en ernstige gezichten.
Humanistisch onderzoek vernieuwde het geestelijke en godsdienstige mensbeeld. Artsen bestudeerden de mens als biologisch wezen en gingen daarbij uit van de klassieke theorieën, maar niet zonder volgden deze niet zonder kritiek. Cartografen brachten de nieuwe kennis van de ontdekkings-reizigers in beeld en dit verbeterde dus ook het wereldbeeld. Er kwam dus een nieuw mens- en wereldbeeld.
Begrippen bij dit aspect:
Dit begrip past erbij, omdat:
Wereldbeeld
Dit veranderde bij de Renaissance.
Humanisme
Dit voor verandering in het mensbeeld zorgde in de Renaissance.
Renaissance
Door middel van de Renaissance veranderde het mensbeeld in dit tijdvak.
Titel kenmerkend aspect: Het begin van de overzeese Europese expansie.
Omschrijf dit aspect aan de hand van een persoon / gebeurtenis / ontwikkeling / afbeelding:
De Portugezen organiseerden als eersten ontdekkingsreizen langs de noordwestkust van Afrika. Hun doel was te concurreren met de Arabische handel in goud, ivoor en slaven. Ze veroverden eilandengroepen om deze later te kunnen gebruiken als uitvalsbases voor verdere reizen. Langs de route en de kusten van de Indische Oceaan bezetten ze eilanden en kustplaatsen en versterkten deze met forten en soldaten. Vanuit deze factorijen dreven ze handel met de bevolking. Op deze manier kregen ze de handel in specerijen, zijde en edelstenen grotendeels in handen. Ook Spaanse ontdekkingsreizen begonnen als een vervolg op de Reconquista. Na Columbus trok de Conquistadores naar de Nieuwe Wereld om gebieden te veroveren. Als beloning voor de veroveringen die de Spaanse conquistadores gedaan hadden op het Incarijk en Aztekenrijk kregen ze grote landgoederen genaamd haciënda’s, waarvan ze de opbrengsten mochten houden.
Begrippen bij dit aspect:
Dit begrip past erbij, omdat:
Wereldbeeld
Het wereldbeeld mede veranderde door de ontdekkingsreizen die de mensen deden.
Conquistadores
Deze mensen nieuwe gebieden veroverden, waardoor er handel mee gedreven kon worden.
Factorij
De factorijen werden neergezet in nieuwe veroverde gebieden, zodat er handel mee gedreven kon worden.
Titel kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
Omschrijf dit aspect aan de hand van een persoon / gebeurtenis / ontwikkeling / afbeelding:
In de Tijd van steden en staten was in Noord-Italië een welvarende en zelfbewuste burgerij opgekomen. Deze burgers kochten luxegoederen en kunst, geïnspireerd door gebouwen of ruïnes uit de Romeinse tijd. Er kwam ook belangstelling voor de geschriften uit de Oudheid. Toen in 1453 Constantinopel in Turkse handen viel, kreeg deze mentaliteit een extra impuls. Veel rijke burgers vluchtten naar Italië en namen de klassieke denkbeelden en idealen mee. Doordat de Klassieke Oudheid opnieuw aansloeg (de Renaissance), kregen architecten en kunstenaars de opdracht gebouwen te verfraaien: ze grepen daarvoor terug op het erfgoed uit de Klassieke Oudheid, volgens hen een artistiek hoogtepunt. Nieuwe gebouwen kregen zuilen en tempanen en beeldhouwwerken leken op klassieke beelden. Er was ook een verschil: de gezichten waren niet meer streng en ernstig zoals in de Klassieke Oudheid, maar hadden individuele trekken en lieten emoties zien.
Het verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden