Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Verborgen labyrint

Beoordeling 6.4
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1214 woorden
  • 29 mei 2002
  • 9 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
9 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1. Algemene gegevens:  Titel voorstelling: Verborgen Labyrint  Namen artiesten: Péter Kádár, Judith Boezaart, Majid Ghadiri, Hassan Oumhamed, Carole van Ditzhuyzen, Nana Appiah, Marta López-Garcia, Sytze Pruiksma.  Naam regisseur: Erik Snel  Namen hoofdrolspelers: Péter Kádár, Judith Boezaart, Majid Ghadiri, Hassan Oumhamed, Carole van Ditzhuyzen, Nana Appiah, Marta López-Garcia, Sytze Pruiksma.  Plaats, datum voorstelling: 28 januari, 2002. de Vest, Alkmaar. 2. Plot: Het begint met een klein groepje jongeren op een verlaten industrie terrein telkens kwam er eentje bij met de openingszin: “Is dit uuuhh….”, waar de groep ‘ja’ op antwoordde. Uiteindelijk bestond de groep uit 8 mensen. Het lijkt de ideale plek om dromen te realiseren. Om elkaar uit te dagen en op zoek te gaan naar wie ze willen zijn. Een collage van dans, muziek en spel waarin DOX-ers, professionele dansers en een muzikant spelen, zijn instrumenten bevonden zich in een soort hok, later kwam hij er ook uit en heeft hij op het toneel drumsolo's gedaan. In een snel tempo flitsten gevolgen van gemaakte keuzes, conflicten en hilarische momenten aan ons voorbij. Eigenlijk stelden de artiesten zich gedurende de voorstelling stuk voor stuk voor. Er werden teksten gesproken zoals op de bijlage.
3. Het toneelbeeld  De voorstelling speelde af in de Vest in Alkmaar, het publiek zat in een halfronde cirkel om het toneel. Je kon hierdoor alles goed van alle kanten zien. en het decor kon je ook goed zien daardoor.  Het decor was vrij simpel, een soort wand met verschillende soorten openingen namelijk een klapdeur en gewoon een deur en iets waar je zigzaggend doorheen kon lopen. Het moest een verlaten industrie terrein voorstellen met van die oude loodsen. Verder waren er nog twee kisten waar je op kon zitten en iets wat voor moest stellen als een slaapgedeelte met spiegel.  Het licht speelde voor ons geen grote rol. Het viel niet echt op soms had je wel een spotlight en dan weer totaal.  De kleding van de artiesten was heel alledaags, ze stelden ook gewoon een groep voor die elkaar hadden ontmoet op straat, dus echt normale kleding. Wel viel op dat ze allemaal een andere kledingsmaak hadden. De één meer ruime kleding de ander weer strakke.  De kleding had dus als betekenis dat het gewone, alledaagse jongeren waren die elkaar tegenkwamen. De kleding was ook gewoon en alledaags. Geeft dus de nadruk op hun karakters en bedoelingen.  Het toneelbeeld was een beetje medebepalend voor de thematiek, op zich maakt het niet uit waar ze zich bevinden, maar de attributen die ze gebruikten was wel medebepalend voor de thematiek. Dit omdat het een verlaten industrieterrein moest voorstellen. Ik vond dat ze dat wel goed hadden uitgebeeld op het toneel. De spelers hadden stuk voor stuk veel dingen meegemaakt in hun leven, daarom pasten ze ook goed bij elkaar. Ze waren verlaten en zochten denk ik naar lotgenoten, het industrieterrein was ook verlaten. 4. Muziek en geluidseffecten Er werd veel gebruik gemaakt van muziek en ook van geluidseffecten. Er was één jongen die een eigen hok had waar hij muziek kon maken, hij veranderde zijn muziekstijl bij elke gebeurtenis. Was het een droevige gebeurtenis, ging hij bijvoorbeeld rustiger spelen, bij een boze, spannende gebeurtenis begon hij harder en feller te spelen (rammen, slaan) Ook werd er gezongen, eigenlijk meer gepraat op de muziek. Een soort gedichten, zie bijlage. 5. Personages  belangrijkste personages: Elke speler had een gelijke rol, over iedereen werd stuk voor stuk wat verteld, daar kon je goed uit opmaken wat voor soort meisje of jongen het was. Alleen de muziekmaker had een apart soort rol, want de ander dansten en speelden en praatten allemaal en hij maakte eigenlijk alleen muziek. Bij een paar stukken danste en speelde hij ook wel mee, maar over hem kwam je eigenlijk niet veel te weten.  Personages karakteriseren: Ik ben al veel vergeten over het stuk, maar ik zie nog een jongen voor me die telkens iets wilde zeggen maar het kwam er niet uit, dus waarschijnlijk beetje een vergeetachtig, onzeker persoon. Ook zie ik een ander meisje voor me die alleen maar vertelde dat ze een gevoelsmens was, nog een ander meisje die me een beetje naïef leek, omdat ze zo haar tas liet stelen. Een ander meisje die bijna aangerand werd, maar daar kan je niet echt een karakter uithalen, want daar kan je niks aan doen dat dat gebeurd. Nog een bruin meisje die uit een land kwam waar geloof ik oorlog werd gevoerd, ik dacht ook dat er verteld werd dat ze mishandeld werd, daardoor was ze nu een beetje een vrouw met haar op haar tanden. Ze vecht graag en bijt snel van zich af. Ook nog een jongen die me wel populair leek, dit mede door zijn uitstraling en kleding.  Met wie meeste meegeleefd?: Ik heb met elke speler wel meegeleefd, dit kwam omdat ze krachtig speelden en geloofwaardig.  Ik denk dat ze wel een boodschap over willen brengen, misschien dat het leuk is om met elkaar te zijn, maar dat verschillende karakters en. verledens met elkaar kunnen botsen, dat het toch niet altijd zo makkelijk lijkt als je denkt. 6. Thematiek en interpretatie: waar gaat de voorstelling over?  Belangrijkste thema's: Haat, jaloezie, liefde, plezier en vermaak.  Wat interpretatie bepaald?: Door ruzies en doordat een meisje bijna verkracht werd ontstond er haat, doordat een meisje buitengesloten werd ontstond er jaloezie, af en toe was er liefde tussen 2 personen, met dans was er plezier en vermaak.  Heeft regisseur een geheel eigen visie op het stuk gerealiseerd en is hij daarin geslaagd? De regisseur heeft wel een eigen visie op het stuk gerealiseerd denkt ik, maar de spelers zelf hebben denk ik ook mee bedacht aan het plot, maar ze zijn er wel in geslaagd, een eenmalig stuk die niemand over zou kunnen doen.  Heeft thema betekenis op mij?: Het zijn alledaagse mensen en deze gebeurtenissen zouden in het gewone leven ook kunnen afspelen, ik voel ook wel eens haat, jaloezie, liefde in mij en heb veel plezier en vermaak in mijn leven. Dus het heeft betekenis op mij. 7. Boeiende werking  Wat boeide je in deze voorstelling: Mij boeide de dans en het acteerwerk. Ook de muziek vond ik heel leuk, knap hoe de muzikant dat kan. Met gewonen gebruiksvoorwerpen, zulk soort muziek maken vind ik heel knap. Ik hou van dansen.  Welke middelen heeft regisseur daarvoor gebruikt: Door de muzikant, werd de dans krachtig ondersteund. Dus door de geluidseffecten, hierdoor ontstond meer expressie.
8. Structuur  Hoe werden de gebeurtenissen gepresenteerd: De dingen die gebeurden waren elk afzonderlijk een aparte gebeurtenis. Dus ik kan niet zeggen dat het in chronologische volgorde was, want de gebeurtenissen zou je ook in een andere volgorde af kunnen spelen.  Hoe is de opbouw van het stuk: Eerst ontmoetten de spelers elkaar en dan leren ze gebeurtenis na gebeurtenis elkaar beter kennen. Zie plot.  Zijn er veel wisselingen van tijd en plaats en hoe werden die gerealiseerd?: Ja veel wisselingen van tijd, niet veel flashbacks of forwards maardan is het weer morgen of een ander plaats dus een andere tijd. Ze realiseren een andere tijd en plaats door weg te lopen en dan via een andere deur van het bouwwerk binnen te komen. Dan zijn ze weer aan de rechterkant van het podium, dan weer aan de linkerkant, of ze zitten weer op het dak.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.