Mama Mia de musical.

Wat: Een musical.
Titel: Mama Mia.
Makers: Catherine Johnson (Engels) schreef het verhaal, Judy Craymer (Engels) verbeterde het, en voegde nieuwe dingen aan het verhaal toe. En Björn en Benny (Zweeds) uit Stockholm voegde de songs aan het verhaal toe.
Wanneer gemaakt: 6 april 1999 ging Mama Mia in Londen in première, en in Nederland was dat 29 oktober 2003 in première gegaan
Duur van de musical: 2 uur en 45 minuten, dat is inclusief
de pauze.
waar gezien: in het Beatrix Theater in Utrecht.
Wanneer gezien:

Vorm:
- de musical vond plaats in een lijsttheater want het is duidelijk afgebakend verhoogd podium en het had een fluwelen voordoek. Onder het podium was ook een orkestbak.
- Het effect dat het lijsttheater op de voorstelling was dat alles net echt leek. En dat is ook de bedoeling bij een musical, je kan je dan goed in het verhaal leven.
- Toneelbeeld:
Decor: het was een heel afwisselt decor, de ene keer zat je in een slaapkamer, dan weer in de kerk en dan weer in de hal/café van het hotel. Hierdoor wist je goed waar alles zich afspeelden.
Kostuums/grime: de kleding van de spelers gaf heel goed weer wat voor karakter ze hadden en wat voor werk/hobby ze hadden. Zo had Donna op het begin oude kleren aan, hieruit kon je halen dat de hard moest werken om haar geld te verdienen.
Spel/dans: er werd heel veel gedanst, en vooral tijdens het liedjes zingen. Ook werd er wel wat spel in gebruikt, zo werd Sophie door haar vriendinnen weggetrokken als een van de mogelijke vaders haar een moeilijke vraag stelde.
Licht: het licht was erg belangrijk voor de voorstelling, zo kon je goed de spelers volgen tijdens hun optreden en als het donker of een disco sfeer moest zijn, dan werden de lichten gedoofd en kwamen er gekleurde lichten, dus het licht speelde een belangrijke rol voor de uitbeelding van de plaats waar het zich afspeelde.
Attributen: de attributen hadden verschillende functies. De ene keer was het om het publiek een beter beeld te geven van de omgeving waar het zich afspeelde en de andere keer was het dat de spelers de attributen gebruikten. Zo werd bijvoorbeeld bij een scène een haarborstel gepakt waarin Roos begon te zingen om Donna op te vrolijken. Dit was dus bedoelt om te laten zien dat ze niet professioneel aan het zingen waren, dus niet voor een publiek.
- rol van het koor: het koor had gewoon een algemene muzikale rol. De liedjes werden daardoor afwisselender.
- Danstechnieken: de techniek die werd gebruikt was de moderne danstechniek. Deze techniek gaat uit van de bewegingen van de mens.

Inhoud:
- Samenvatting:
Als Sophie gaat trouwen wil ze dat haar vader er bij is. Maar helaas weet ze niet wie haar vader is en haar moeder wil het haar niet vertellen.
terwijl Sophie haar moeders dagboek leest, ziet ze dat ze drie mogelijke vaders heeft; Harry, Bart en Sam. Deze nodigt ze alledrie uit voor haar bruiloft, achter haar moeders rug om. Ook nodigt zij haar twee beste vriendinnen uit Nederland uit. Haar moeder doet het zelfde.
Donna (Sophie’s moeder) heeft met Tanja en Roos (haar vriendinnen) vroeger een meidenbandje gehad. Samen met haar vriendinnen wil Sophie er achter proberen te komen wie haar vader is. Als Donna er achterkomt dat Harry, Bart en Sam op het Griekse eiland zijn, weet ze niet wat ze moet doen. Gelukkig steunen haar vriendinnen haar hierbij.
Ondertussen vinden er allerlei problemen plaats, zo krijgen Sophie en Sky (haar toekomstige echtgenoot) ruzie en zijn er vrijgezellenfeestjes en gaat Donna de confrontaties aan met Sam, Harry en Bart.
Als Sophie op het punt staat om Ja te zeggen voor het altaar, breekt ze de bruiloft af. Ze is nog niet klaar om te trouwen, zij en Sky gaan nu rond de wereld reizen. In Sophie’s plaats gaan Donna met Sam trouwen. Ook zijn Roos en Bart nu samen. Gelukkig is het een Happy end, alleen weet Sophie nog niet wie haar vader is. Maar nu houdt ze alledrie de vaders en die vinden dat gelukkig goed.
- conflicten:
tijdens de voorstelling zijn er verschillende conflicten zo krijgen Sam en Donna ruzie over dat hij zo plotseling weer naar Nederland vertrok en krijgt Sophie ruzie met Sky over dat ze er misschien toch nog niet klaar voor is om te trouwen.
Ook krijgen de drie mogelijke vaders onderling ruzie over wie de vader is.
Ondertussen zijn er nog een paar kleine conflicten tussen de andere bijspelers. Bijvoorbeeld tussen Tanja en een vriend van Sky.
- Personages
 Donna: zij is de moeder van Sophie en lijdt een heel druk leven omdat ze een hotelletje runt. Haar hotel en haar dochter zijn alles. Ook is ze meestal erg vrolijk.
Sophie: de dochter van Donna en ze weet niet wie haar vader is, daar doet ze
alles voor om er achter te komen. Ook is ze erg gemotiveerd om te trouwen met Sky omdat haar moeder niet is getrouwd dat merk je dan ook als haar moeder haar vertelt dat zij liever niet heeft dat ze zo vroeg gaat trouwen.
 Harry: deze man heeft veel geld en dat zie je dan ook aan zijn kleren en aan zijn doen. Ook is hij al jaren gelukkig met zijn vriend. Hij is heel erg blij dat Sophie voor 1/3 zijn dochter is. Dat is namelijk meer dan dat hij ooit heeft mogen dromen.
Bart: hij is een beetje een ouderwetse man die veel van reizen houd. Hij is 1 van de mogelijke vaders. Hij vindt het op het laatste niet erg om Sophie met Harry en Sam te delen.
 Sam: hij is ook een van de mogelijke vaders. Hij heeft er veel spijt van dat hij Donna in de steek had gelaten voor zijn verloofde in Nederland. En nu zijn hij en zijn toenmalige verloofde dan ook gescheiden. Zijn twee kinderen zijn alles voor hem.
Sky: hij is de vriend van Sophie, hij is een beetje macho dat zie je door hoe hij loopt en zijn antwoorden op vragen. Hem maakt het dan ook niet uit hoe ze trouwen, als ze ooit maar eens trouwen.
- onderlinge relaties:
de onderlinge relaties worden in de loop van het verhaal steeds beter. Eerst moeten ze nog allemaal aan elkaar wennen en zitten ze allemaal een beetje in de stress omdat er een bruiloft geregeld moet worden. Ook hoef je niet veel moeite te doen om er achter te komen wie wie nu is en wat ze zijn van elkaar, zo kom je er ook al snel achter wie de mogelijke vaders zijn en dat Sophie de Dochter van Donna is.
- deze spelers zijn maar gewone mensen, zij vertegenwoordigen geen bepaalt standpunt.
- Ik heb het meest meegeleefd met Donna, omdat je over haar toch het meeste te weten komt hoe ze zich voelt en wat ze denkt. Ook ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om de mannen nog eens te zien waarmee je vroeger het bed hebt gedeeld en die je toen ook nog eens allemaal verlaten hebben.

Functie
- doel van de voorstelling:
het doel van de voorstelling is vooral om het publiek te amuseren. Natuurlijk zit er achter een voorstelling altijd een verborgen boodschap, zo is de boodschap achter deze musical dat je geen overhaasten beslissingen moet nemen, en geen dingen moet doen waar je later zeker spijt van zal krijgen.
- Voorbeelden van Theatrale middelen om het publiek te amuseren:
- Decor/ rekwisieten: het decor had ook een belangrijke rol om het publiek te blijven amuseren, want zo werd ook duidelijk gemaakt waar het zich afspeelde en als je geen duidelijk decor hebt, blijft het publiek zich ook maar afvragen waar het zich afspeelt en dan heeft het vaak geen oog meer voor de voorstelling. Ook de rekwisieten waren belangrijk, omdat daarmee vaak de humor duidelijker werd gemaakt
- Belichting: er werd niet zo heel veel gebruik gemaakt van de belichting om het publiek te blijven amuseren, het licht werd vooral gebruikt om bepaalde dingen duidelijker te maken. Er was bijvoorbeeld een scène die zich afspeelde in de nacht, dus werd het licht gedempt zodat het donker werd.
- Zang: tijdens het gezang werd het verhaal verder vertelt dus je moest goed luisteren wat ze zongen om het verhaal soms nog te kunnen begrijpen. Maar dat is juist wel leuk dat ze het verhaal door laten gaan in de zang. Zo heb je tenminste wat afwisseling
- Mise-en-scène: er werd veel gebruik gemaakt van Mise-en-scène om de relaties duidelijk te maken. Zo liep Donna de hele tijd weg als Sam tegen haar wou gaan praten. En zo werd dus ook duidelijk dat Donna niks meer van Sam moest hebben. Tot in de een van de laatste scènes.
- Kleding/grime: hiervan werd ook gebruik gemaakt en dan vooral op het laatste, want toen hadden Donna en haar vriendinnen en de 3 mogelijke vaders van de strakke pakjes aan en toen moest het publiek toch wel heel erg lachen.
- Muziek: er werd heel veel gebruik gemaakt van muziek om het publiek te blijven boeien. En om de emoties duidelijker te maken.
- Geluidseffecten en/of filmbeelden: hiervan werd geen gebruik gemaakt.
- Middelen die de regisseur heeft gebruikt om het publiek te blijven boeien:
- De regisseur heeft veel gebruik gemaakt van humor in het stuk, want humor blijft altijd leuk en dan heeft het publiek er ook plezier in om er na te kijken. Anders vinden ze het al gauw weer saai. Ook heeft hij verschillende bijpersonen in het stuk gebracht die eigenlijk weinig met het verhaal te maken hebben. Zo heb je ook weer een stuk afwisseling in het stuk gebracht. Zo werd er bijvoorbeeld een liedje gezongen met de bijpersonen waarin een bijpersoon weer de hoofdrol kreeg. Dat was erg leuk gedaan.

Eigen menig:

Helemaal niet Een klein beetje Neutraal Tamelijk Heel erg
Spannend *
Overtuigend *
Fantasierijk *
Modern,actueel *
Origineel *
Mooi *
Ontroerend *
Geloofwaardig *
Oppervlakkig *
Erotisch *
Nuttig *
Grappig/gek *
Schokkend *
Chaotisch *
dynamisch *

Helemaal niet Een klein beetje Neutraal Tamelijk Heel erg
Plezier *
Verveling *
Ontroering *
Verwondering *
Eenzaamheid *
Medelijden *
Afschuw *
Rust *
bewondering *

- de musical was heel erg plezierig om naar te kijken omdat er zoveel humor in zat en het was erg afwisselend en daarom ging het me dus ook totaal niet vervelen. Wel kreeg je soms medelijden met de personen omdat ze daar gewoon voor zorgde, want ze konden de emoties van de personen zo goed weergeven dat je automatische met ze meeleefden daarvoor had ik ook veel bewondering. Ook zag je gewoon dat de spelers er plezier in hadden, dat kon je gewoon van hun gezicht aflezen. Dat was vooral het geval bij Pepper (een bijpersoon). Hij had ook een hele leuke rol. Hij wou de hele tijd Tanja proberen te versieren. En dat was erg leuk hoe hij dat de probeerden en zich daar voor uitsloofde. Ik denk dat het ook komt dat deze spelers er nog plezier in hadden omdat ze het nog niet zo heel lang deden, dit was namelijk niet de originele cast. Maar als je wel de originele cast had zou het zo een gewoonte zijn geworden dat ze het gewoon even doen en verder niks. Net als iemand die naar een gewoon kantoorbaantje gaat, dag in dag uit. Zo zou dat denk ik dan zijn voor de originele cast.
- Ik heb al vaker musicals gezien en het maakt mij niet uit wat voor musical het is, want musicals zijn altijd leuk omdat zang en dans afgewisseld wordt met toneel. En ik zou er best vaker heen willen gaan. Maar die musicals zijn zo duur dat niet gewoon niet zo vaak kan. Dat is wel jammer.
- ik zou best meer willen zien van deze regisseur, want deze musical is me zeer goed bevallen. En het was ook erg goed in elkaar gezet. Veel afwisseling.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.