Irma la douce

Beoordeling 7.6
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1744 woorden
  • 2 december 2001
  • 10 keer beoordeeld
  • Cijfer 7.6
  • 10 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
1. Algemene gegevens.
De titel van de musical is Irma La Douce en de musical is geschreven door Alexandre Breffort en bewerkt door Ivo de Wijs. De groep die de musical uit hebben gevoerd heet toneelgroep comedia.
De regisseur van het stuk is André van den Heuvel.
De hoofdrolspelers zijn:
Irma( Janke Dekker)
Nestor+ monsieur Oscar ( Fred Butter)
Bobette (Nelly Frijda)
De datum van de voorstelling was 21 November 2001 en het speelde zich allemaal af in De Lievekamp in Oss.

2.Plot
Korte samenvatting van het stuk:

Irma is een hoertje dat werkt in Parijs, ze heeft een baas; Nestor. Het gaat allemaal een tijdje goed, Irma heeft veel klanten en verdient dus veel geld. Totdat Nestor verliefd wordt op Irma en hij haar verbiedt om veel klanten te hebben. Hij zegt dat ze nog maar een vaste klant mag hebben en dat moet wel een hele rijke klant zijn.
Dan komt bobette op het idee om Nestor die rijke klant te laten spelen, en dat doet hij dan ook. Hij vermomt zich dan ook als Monsieur Oscar. En wordt Irma’s enige klant. Dit gaat allemaal goed, Irma krijgt geld van monsieur Oscar en geeft het geld weer aan Nestor. Zo loopt het allemaal in een driehoek door. En wordt Nestor niks armer of rijker! Dit gaat zo door totdat Nestor het helemaal zat is en ‘monsieur Oscar’ doodschiet, dit komt dan allemaal in de krant en Nestor moet de gevangenis in, omdat ze hem verdenken van de moord op monsieur Oscar. In de gevangenis krijgt hij allemaal brieven van Irma en hij besluit te ontsnappen, hij komt dan op een onbewoond eiland, en daar komt hij verschillende mensen tegen die een ticket hebben naar parijs, hij gaat dan met dat ticket naar Parijs en hij komt bobette weer tegen. Hij zegt dat hij Irma heeft gemist. En zij meld hem dat Irma zwanger is en monsieur Oscar mist, dan weet Nestor niet wat hij moet doen en dan besluit hij maar dat hij zichzelf verkleed als Monsieur Oscar en dan gaat hij weer naar haar toe, en zegt hij dat hij nog gewoon leeft. Dan gaat Irma naar de politie en zegt ze dat Nestor ( die ze allang miste uit de gevangenis) de moord niet had gepleegd omdat monsieur oscar nog leefde. Dan wordt Nestor vrijgesproken zonder dat hij er zelf bij is. Als hij dit hoort gaat hij weer twee rollen spelen. Op een gegeven moment moet Irma bevallen en brengt ze een tweeling ter wereld.
Dit is het einde van het stuk.

In het stuk is er zeker wel sprake van conflicten, als Nestor bijvoorbeeld verbiedt om nog meerdere klanten te hebben vanwege zijn jaloersheid en als hij wordt veroordeeld wordt voor celstraf op de moord van monsieur Oscar.

3. Het toneelbeeld.
Het toneelstuk speelde zich af in De Lievekamp in Oss, een theaterzaal. Het publiek zit daar voor het toneel, en boven is er nog een balkon die in een soort halve ronde loopt. Zover ik het weet heeft dat geen bepaald effect, ik weet wel dat je van alle opzichten goed kan zien.

Decor: Het decor verschilt wel eens maar het meest voorkomende decor is toch wel het café van bobette, het is een huis dat kan verschuiven allemaal heel mooi, als Nestor en Irma bijvoorbeeld de liefde gingen bedrijven verschoof het dak en kon je de bovenverdieping zien.
Dan hebben we ook nog het hotel van Irma, waar ze haar klanten bediende, dat dak kwam er ook af en dan zag je het kleine kamertje van Irma.

De gevangenis was de achterkant van het café van bobette, dit was allemaal heel praktisch in elkaar gezet en was ook makkelijk tevoorschijn te halen.
De straat zag er zo uit, het café van bobette en een paal met aanplakbiljetten erop. Er was veel plaats om te lopen voor de spelers. Het mooie was ook nog dat je de band, die de liedjes speelde kon zien zitten aan de linkerkant van het toneel.

Licht: tijdens de voorstelling werd er veel gebruik van verschillende soorten licht, dan weer rood licht en als er bijvoorbeeld ruzie was tussen de spelers, blauw licht. Ook was er wel eens een spotlight op een bepaalde speler. Als hij bijvoorbeeld alleen aan het woord was. Het was allemaal een heel mooi spektakel en goed geregeld.

De kostuums waren ook allemaal wel mooi maar de spelers hadden die kleren allemaal in elke scène aan. En dat viel me heel erg op en dat vond ik een beetje storen.
Irma: een zwart met roze mantelpakje en een zwarte panty en pumps.
De andere hoeren hadden ook van die echte hoerenpakjes aan dat kon je meteen zien.
Nestor: een bruine broek met bretels en een witte blouse eronder en zwarte schoenen
Eronder.
Monsieur Oscar: een zwart netjes pak, met een strikje en zwarte schoenen.
Bobette: echt een pak om in een café aan te hebben, een rok, en een blouse met bloemetjes geloof ik, in ieder geval met een opdruk.
Het beeld van het toneel geeft wel in vloed op de kijk naar het toneelstuk, je ziet meteen wie de hoeren zijn en wie gewone mannen of monsieur Oscar. Dat is op zich wel handig.

4. Muziek en geluidseffecten.
In de musical werd wel gebruik gemaakt van muziek. Hele mooie zelfs! De band speelde de liedjes allemaal zelf dus er was geen sprake van het gebruik van een cassette. Ik kan me nog herinneren dat er gebruik was gemaakt van geluidseffecten tijdens het onweer,(als Nestor ontsnapt over de zee). Maar dat er echt veel effecten waren gebruikt kan ik me niet herinneren. In de overgang van scenes werd er geen gebruikt gemaakt van muziek, ja trouwens soms, als Bobette een stukje zong. Bobette praatte meestal de stukken aan elkaar door. Ik vond dat de muziek tijdens de voorstelling wel een goede maar toch niet overheersende rol speelde. Er werd wel veel gebruikt gemaakt van liedjes.( wat ik trouwens heel mooi vind!)

5. Personages.
De belangrijkste personages in Irma La Douce zijn toch wel Irma, Nestor(+ monsieur Oscar) en Bobette, de café eigenares.

Irma is een liefhebbende vrouw met een goed uiterlijk, ze is erg gewild bij de mannen, ze staan er als het ware voor in de rij. Ze is eerlijk en aardig tegen alleman.
Nestor(+ monsieur Oscar) : is wel een aardige en knappe man. Hij is alleen een jaloers type en dat kan ik nooit uitstaan, hij liegt tegen Irma en daar kan ik ook al niet tegen.

Bobette: een lieve en goedaardige vrouw, je kunt er goed mee praten of haar om raad vragen en zei geeft je advies wat je moet doen. Dit is wel een leuk mens.

Nestor en Irma leer je het beste kennen in dit stuk je hoort namelijk wat ze denken en omdat ze de hoofdpersonen van het verhaal zijn zie je ze het vaakst.

De onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen liggen vrij goed, iedereen kan goed met elkaar opschieten en er zijn niet zo vaak conflicten tussen bepaalde personen. Irma en Nestor hebben een liefdesrelatie.

Ik kom aan deze gegevens vanuit mijn eigen opzicht. Ik ben daar zelf achtergekomen naarmate ik het toneelstuk had gezien.

Ik heb zelf het meest meegeleefd met Irma omdat die eigenlijk toch wel de hoofdpersoon in dit verhaal was. En omdat ze ook een vrouw is, dan ga je je toch meestal wel met hetzelfde geslacht meeleven.

De mensen in het toneelstuk zijn gewone alledaagse mensen, ze gedragen zich tenminste normaal in dit toneelstuk en hebben niet bepaald een standpunt in dit stuk. Ze veranderen van gedachte en van mening van tijd tot tijd.

6. Thematiek en interpretatie: waar gaat de voorstelling over?
De belangrijkste thema’s in dit toneelstuk zijn toch wel als Irma hoer speelt voor monsieur Oscar en als ze moet bevallen van haar tweeling.
Dit komt doordat dat toch wel het belangrijkste is waar de musical om draaide. Dat irma een driehoeksverhouding kreeg, tenminste dat was de hoofdgedachte van de regisseur. En die ben ik dus gaan volgen en daarom vind ik dat dit de belangrijkste thema’s zijn in dit toneelstuk.
Ikzelf denk dat de regisseur niet van zijn eigen visie is uitgegaan, want Irma la Douce is al veel eerder gespeeld en verfilmd. Misschien heeft hij het naar zijn eigen visie veranderd maar daar kan ik niks over zeggen omdat ik niet weet hoe de oude musical eruit zag. Maar ik denk wel dat hij het heeft veranderd naar zijn visie.
Dan is de missie wel geslaagd vind ik.

7. Boeiende werking
De voorstelling boeide me doordat er soms ook gebruik werd gemaakt van deze tijdse dingen. Woordspelingen van deze tijd. Ook sprak de musical me aan vanwege het thema. Hoererij is niet zomaar een onderwerp dat je in alle musicals tegen zult komen. En er was me al heel veel verteld over de musical en dan kijk je ook met een andere kijk naar het stuk. De regisseur heeft er een bepaalde draaiing in gemaakt qua taalgebruik. Hij heeft er nieuwe woorden van deze tijd in verwerkt. Dit vind ik dat dit de rol was van de regisseur. Ik vond het niet boeiend als Nestor op het onbewoond eiland terecht komt.

8. Structuur.
De gebeurtenissen werden gewoon in het midden van het toneel gepresenteerd. De opbouw van het stuk was erg goed in elkaar gezet, alles liep goed in elkaar over. En er was geen moment van stilte. Hij zat dus buitengewoon goed in elkaar!
Er zijn veel wisselingen van tijd en plaats, in het begin was de tijdsbepaling wel een beetje verwarrend, maar dat wende wel op zijn tijd. De plaats verwisselingen waren wel duidelijk te zien.

9. Recensie.
Ik vond de voorstelling op zich een mooie voorstelling. De spelers in het stuk waren ook goed, dit komt ook wel omdat er beroemde namen in voorkwamen. Janke Dekker en Nelly Frijda hebben het meeste indruk op mij gemaakt omdat ik vond dat die goed speelde. Het gebruik van theatrale middelen was ook goed, er werd veel van decorwisselingen en lichteffecten.
Met de recensie in de krant was ik het niet bepaald eens, omdat die zeiden dat het een oudbollige musical was, wat ik dus totaal niet vond! Ik zou hem wel aan anderen aanraden omdat het een mooie duidelijke en een soms grappige musical is. En ik vond hem ook mooi qua decor. Dus het is echt een AANRADER! Ook omdat er veel gebruik werd gemaakt van liedjes en muziek ( en dat vind ik heel mooi!)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

I.

I.

Dankje kristel, nu hoef ik dit verslag nie meer
helemaal zelf te schrijven!!!!

20 jaar geleden