Home

Beoordeling 7.2
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1233 woorden
  • 16 mei 2003
  • 5 keer beoordeeld
Cijfer 7.2
5 keer beoordeeld

Home Algemene Gegevens De musical Home geschreven door Dick van den Heuvel. Deze musical gespeeld door relatieve nieuwkomers in musicalland (Juta Bolsius (Florie), Kim-Lian van der Meij (Motje), Majorie Scholtz (Ravna), Angela Esajas (Tiss), Oscar de Boer (Toko), Oren Schrijver (Lucky) en Michael Kroegman (Bennie/Tim). Evelyn Kallansee speelt Marte, de maatschappelijk werkster en Raymond Kurvers is Pappa Foto en fungeert als verteller) word goed geregisseerd door Koen van dijk. Plaats en datum van optredens kunt u onder andere vinden op www.olbe.nl (het is een te uitgebreide lijst om in het verslag te verwerken). De moderne muziek is door Wilma Hoornstra perfect gecomponeerd.
Plot De zeven jongeren leven in een opvanghuis. Ze moeten vechten voor een plaats in het huis, wat volgens hun nooit hun huis zal worden. Marthe, de maatschappelijk werkster, stapt vol zelfvertrouwen het huis in maar komt er al snel achter dat het geven van hulp niet zo simpel is als het lijkt. De jongeren zijn er zo van overtuigd dat het niets zal worden met ze, dat ze hulp maar moeilijk accepteren. Marthe's eerste kleine overwinning is dat ze mee mag doen aan de weddenschap van de jongeren over hoe lang ze het in het huis zal uithouden. Dan krijgen ze ook nog problemen met Tisch die weg loopt om haar moeder te vinden (een aan drugs verslaafde junky die ze uit eindelijk half dood bij amsterdams centraal vinden). Conflicten: Vooral Lucky en Ravna liggen vak in de knoop lucky vind Ravna maar een dommmerd en Ravna lijkt ook wel te accepteren dat ze dom is maar dat is ze eigenlijk helemaal niet.m vooral hebben de huisgenoten zelf af en toe ook een beetje ruzie maar dat wetd welk steeds min of meer bijgelecht het zijn meer een beetje van die meningsverschillen. Het toneelbeeld De ruimte vond plaats in de stadsschouwburg van hoorn. Het is een echte schouwburg met een balkon. Zoals je op de plattegrond kan zien. Het publiek heeft verschillende plaatsen waar ze kunnen gaan zitten, in het midden links rechts en in het midden op het balkon. Naar mijn mening zijn de plaatsen vooraan in het midden en ik denk ook de balkon plaatsen het best. Ik zelf zat vooraan op de eerste rij vrijwel precies in het midden, ik kon de acteurs aanraken als ik dat gewild zou hebben. Op deze plaats kon ik goed de boze/blije uitdrukkingen die de acteurs uitbeelden. Het effect dat de acteurs hebben op jou word (vind ik) erg vergroot als je vlak bij ze zit je hoort inplaats van de met de versterkers versterkte stemmen hun normale stemmen omdat je zo dichtbij zit. De acteurs hebben hun eigen kleren die de karakters van hun personages versterken. Ik leg bij het onderwerp personages uit wat de kleren met de personages te maken hebben. Muziek en Geluidseffecten Er wordt zeer goed gebruik gemaakt van geluidseffecten en muziek. Het is een musical. Er komen regelmatig liedjes voor die over de dingen gaat die op dat moment of vlak daarvoor gebeurt zijn. De liedjes spelen niet altijd een rol om de overgang van de volgende scene. Ze maken deze musical echt tot een musical (het is natuurlijk een van de eigenschappen van een musical) zodner deze liedje/muziek is deze musical meer een toneelstuk en niks meer.
Personages De belangrijkste personages: de jongeren worden gespeeld door: Juta Bolsius (Florie), Kim-Llian van de Meij (Motje), Marjorie Scholtz (Ravna), Angela Esajas (Tiss), Oscar de Boer (Toka), Oren Schrijver (lucky) en Michael Kroegman (bennie/Tim). Florie: Motje: De moeder van Motje was een straathoer. Motje houd ervan om kleding stukken uit te rafelen en uit te pluizen. Ze zit vaak aan een kleding stuk te pulken tijdens het toneelstuk. Ravna: zij wordt de hele tijd een beetje gekleineerd door lucky omdat iedereen denkt dat ze “stom” is en dat lijkt ze na een tijdje ook te gaan geloven: dat ze stom is. Tiss: De moeder van Tiss was een drugsverslaafde, ze werd opgenomen in een afkick centrum en Tiss werd bij haar weggehaald en in een tehuis gestopt. Toko: Toko, een geadopteerde jongen die door zijn pleegouders in de steek is gelaten en toen liep hij van huis weg. Lucky: Lucky was zo ´lucky´ dat hij door zijn vader seksueel misbruikt werd. Hij heeft een soort haat liefde relatie met Tiss. Dat ondere andere komt doordat hij zich een beetje te stoer wilt houden tegen over de andere. Maar aan de het einde van de musical (langzaam opbouwend) onstaat er een zeker liefde tussen hunnie tweeën. Bennie/tim: Tim is maar een stille jongen die een beetje op de achtergrond word gehouden niemand praat met hem en niemand wilt wat van hem weten (of ze weten alles al van hem, wat dus niet zo enorm veel zo zijn) later verdwijnt hij zelfs helemaal van het toneel. Je merkt dat amper het is echt iemand die het toneel een beetje op zo vullen. Later komt hij terug als Bennie de blanke broer van Tiss. Het is een beetje een patser hij denk wel een beetje dat hij de wereld aankan in zijn eentje. Hij is tamelijk beschermend over zijn zus, Tiss dus. Je leefde het meeste mee met Tiss want die miste haar moeder heel erg en wilt haar helpen om van de drugs af te komen. Dat was soms best wel ontroerend. Thematioek en Interpretatie: Waar gaat de voorstelling over? Het belangrijkste thema in deze musical (vind ik) is de positie die je als jongere in zo`n tehuis heb, de onderlinge band tussen deze personen, die later ook in deze musical erg sterk (of hecht) wordt. De opgroeiende liefde tussen Lucky en Tiss die aan het begin wordt onderdrukt door de soort leiding gevende functie die Lucky aan het begin op een of andere manier wilt houden maar die aandrang verdwijnt later en maakt plaats voor liefde voor Tiss. Het is de regisseur zeker wel gelukt, ik heb uit verschillende kranten reacties gezien van ex-internaat bewoners en bewoonsters die vooral zeiden dat de musical een goed beeld geeft van hoe het erin een internaat aan toe gaat plus dat de regisseur veel vooroordelen van mensen rechtzet. De musical heeft niet echt een directe betekenis voor mij omdat ik zelf niet in en tehuis woon en ook geen van mijn vrienden. Maar desondanks heb ik veel respect voor de mensen die deze musical mogelijk gemaakt hebben, niet alleen is het een grappige en (ik denk, wegens mij beperkte ervaring met tehuizen) realistische musical maar ook is het tegelijkertijd een soort documentaire over het leven in een tehuis.
Boeiende werking De humor van de musical boeide mij wel want dat was natuurlijk een van de onderdelen die de musical voor mij interessant maakte. Structuur Als je het zoals een boek zo presenteren is het gebracht in cronologische volgorde. Het wordt gepresenteerd in de vorm van gewoon een toneel stuk maar ook heel erg belangrijk in de vorm van dansen en zingen. Recensie Als ik mij medeleerlingen zou willen overtuigen om naar deze musical te gaan dan zou ik het onderwerp musical erg benadrukken. Humor is denk ik (op mensen die in een tehuis wonen of er ervaring van hebben die dus al geïnteresseerd zijn) een grote publiek trekker voor deze musical zijn. Maar het is op zich zonder humor ook wel een interessante musical alleen maakt de humor hem nog beter.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.