Escher

Beoordeling 4.5
Foto van een scholier
  • Spreekbeurt door een scholier
  • 4e klas vwo | 336 woorden
  • 11 maart 2009
  • 4 keer beoordeeld
Cijfer 4.5
4 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Het leven van Escher
Doordat Escher een tijd lang door Italië trok kwam hij in aanraking met de Moorse mozaïeken. In de ontwikkeling van deze prentkunst zijn de Italiaanse realistische landschappen en gebouwen een voorspel op de kunst die Escher na 1937 zou maken. De nadruk lag op hoogte, diepte en verte.
Escher werkte ook in hout, hij was heel goed in deze technieken en hij kon hier goed mee uitbeelden wat hij bedoelde.
Escher wilde zijn toeschouwers iets laten zien wat eigenlijk niet kon. Iets maken wat er misleidend uit zag. Hierdoor werd hij later een surrealist genoemd.

Door wiskundige vormen lukte het hem zijn toeschouwers een idee te geven van ruimtelijke inzichten op een platvlak.
Ook had hij veel realistische werken gemaakt, maar ook hier kon je al zijn voorliefde voor hoogte en diepte zien. Een voorbeeld van één van zijn Italiaanse, realistische werken was de Castrovalva.

Deze afbeelding heeft iedereen vast wel eens gezien . De man op deze plaat is de tekenaar ervan: de kunstenaar Maurits Cornelis Escher. Hij maakte deze prent in 1935. Je ziet Eschers werkkamer vervormd door de bol, met hijzelf in het midden. Het is zijn atelier in zijn huis in Rome. Dit beroemde zelfportret staat bekend om zijn kwaliteit en de diepgang. Je ziet hier de ‘echte’ wereld, maar ook de hand die de bol draagt. De hand zweeft dan weer ergens in het niets. Escher speelt hier met de grens tussen werkelijkheid en schijn.
Je ziet een zeer duidelijke, fotografisch getekende hand, die een bol vasthoudt die iets groter is dan de hand. In de bol zie je een kamer met links een boekenplank met een schilderijtje erboven en een stoel, en wat verderop een kastje met een schemerlamp erop. Wat verder zie je een paar gemakkelijke zetels, met een bijzettafeltje, voor het raam. Op een van de eerste stoelen (bij de boekenplank) zit een man met een ietwat starre, maar wel geïnteresseerde blik, die vooruit kijkt. Zijn hand komt uit in de hand die de bol vasthoudt.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.