Gezocht: vmbo-scholieren uit jaar 3 of 4! Vul deze vragenlijst over het mbo in, en maak kans op een cadeaubon van 25 euro.

Meedoen

De volharding der herinnering door Salvador Dali

Beoordeling 6.1
Foto van een scholier
  • Schilderijverslag door een scholier
  • 3e klas vwo | 1167 woorden
  • 5 februari 2009
  • 113 keer beoordeeld
  • Cijfer 6.1
  • 113 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
ADVERTENTIE
Musical The Prom verloot een limousine naar je eindfeest!

Zit je middenin je eindexamens en wil je in stijl naar je eindfeest? Doe dan mee aan de winactie en maak kans op een limousine die jou en je vrienden naar jullie eindfeest brengt!

Ja, ik doe mee!
Inleiding
Mijn verslag gaat over Salvador Dalí’s ‘Volharding der herinnering’. Ik vind dat een erg interessant schilderij en ik zou er graag meer over te weten willen komen.
Ik kwam op dit schilderij door bij Google op afbeeldingen te zoeken en verschillende schilders in te typen om te kijken of er nog leuke schilderijen bij zaten. Toen ik op een gegeven moment bij Picasso was, stond er als ‘verwante zoekopdracht’ ook ‘Dalí’. Dat zei me op dat moment nog niets, maar ik klikte erop en toen kwam ik bij een aantal hele vreemde schilderijen, met als eerste optie ‘De volharding der herinnering’. Die kwam me op de een of andere manier bekend voor en op dat moment heb ik de knoop maar meteen doorgehakt en dat schilderij genomen.
Voor de verdere informatie heb ik eigenlijk alleen het internet gebruikt. Normaal gesproken vind ik het ook wel handig (en betrouwbaar) om er nog een boek bij te hebben, maar onze bibliotheek is niet zo groot en heeft ook niet zo veel boeken, dus acht ik de kans niet groot daar iets te vinden. Zodoende komt al mijn informatie van internet.

“Volharding der herinnering” door Salvador Dalí
‘Volharding der herinnering’ (Spaans: La persistencia de la memoría) is gemaakt door Salvador Dalí. Het is gemaakt in 1931 en 24 cm hoog en 33 cm breed. Het hangt in het Museum of Modern Art in New York.
Het schilderij is figuratief: op het schilderij is een grote bruine leegte te zien. In de rechterbovenhoek bevinden zich gouden bergen die aan hun linkerkant uitlopen in zee. Linksonder is een soort houten blok te zien met daarop een slappe klok die over de rand hangt en een rode klok waarop mieren zitten. In het midden van het schilderij ligt een vreemd wit voorwerp, waar ook een slappe klok op hangt. Meer naar achteren op het blok bevindt zich een kleine dode boom met een tak waarover nog een derde slappe klok hangt.
Het is een beetje een rommelig geheel; echt een duidelijke compositie is er niet. Er liggen wat klokken en een raar wit voorwerp en achterin lijkt ook nog zoiets als een plateau te liggen. De klokken zijn iets meer aan de linkerkant geconcentreerd.
De hoofdkleuren die gebruikt zijn, zijn bruin, geel en turkoois. Ondanks dat is het toch redelijk kleurrijk, hoewel het toch een droevige ondertoon heeft. Het lijkt of er rechts, net buiten beeld, een groot voorwerp staat dat een schaduw werpt over de bruine vlakte, daardoor is het rechts wat donkerder. Rechts lijkt ook een lichtbron te zijn, waardoor de andere schaduwen ontstaan. Mede door het kleurgebruik, lijkt het erop dat het ergens aan het eind van de middag is. Er zijn vreemde vormen gebruikt: het witte ding in het midden en de klokken die zwaar vervormd zijn. Daartegen steekt het strakke blok scherp af.
Het is heel realistisch geschilderd, bijna alsof het een foto is, hoewel de slappe klokken natuurlijk niet kunnen.

Dalí begon met dit schilderij met het schilderen van de zeekust van Catalonië, waar hij woonde. Dat kun je terugzien aan de gouden bergen op de achtergrond. De slappe klokken kwamen in beeld na een visioen over camembert die smelt in de zon. Daarom hebben de klokken de samenstelling van kaas. Het witte voorwerp in het midden is een vervorming van Dalí’s eigen gezicht, en profiel gezien. Hij schilderde zichzelf wel vaker zo op zijn schilderijen.
Het is de bedoeling dat in dit schilderij tijd alle betekenis verliest.
Mijn mening over dit schilderij
Ik vind het een boeiend schilderij. Het is bijzonder hoe het zo realistisch lijkt, terwijl het tegelijkertijd helemaal niet kan. Ook vind ik het mooi dat er een betekenis achter zit, namelijk die van de onbelangrijke tijd. Als ik een vraag zou mogen stellen aan Salvador Dalí, zou dat zijn: ‘Waarom zou je een misvormde versie van jezelf tussen smeltende klokken schilderen?’
Over Dalí
Salvador Dalí werd geboren op 11 mei 1904 in Figueres, een dorpje aan de voet van de Pyreneeën, in Catalonië (Spanje). Zijn eerste tekenonderwijs kreeg hij op zijn tiende van een vriend van zijn vader, de impressionistische kunstschilder Ramón Pichet. Dalí’s eerste tentoonstelling was in 1918. Hij was toen pas 14. Van 1921 tot 1924 ging Dalí naar de School voor schilderkunst, beeldhouwkunst en tekenkunst in Madrid. In die tijd was hij geïnteresseerd in kunstschilders zoals El Greco, Francisco Goya, Michelangelo en Diego Velázquez en richtte hij zijn aandacht op het impressionisme en kubisme. In 1929 ging Dalí naar Parijs, waar hij Pablo Picasso en André Breton leerde kennen en hij sloot zich aan bij het surrealisme. In 1934 trouwde Dalí met Gala Diakonoff. In 1940 ging Dalí naar Amerika, waar hij 25 jaar woonde, vóór weer naar Spanje terug te keren. De tijd in Amerika was Dalí’s ‘klassieke’ periode. In 1982 stierf zijn vrouw toen ze 89 jaar was. Op 23 januari 1989 stierf Dalí zelf in de Galatea-toren van zijn museum in Figueres, waar hij de laatste jaren van zijn leven woonde.
Salvador Dalí heeft verschillende periodes van schilderstijlen gekend.
De vroege periode (1917-1927): In deze tijd schilderde Dalí vooral het landschap in de omgeving van Figueres. Zijn werken hadden toen al verband met het impressionisme en kubisme.
De overgangsperiode (1927-1928): Hier experimenteerde Dalí heel veel. Hij gebruikte veel rare materialen, zoals steen en kurk.
De surrealistische periode (1929-1940): In deze periode was Dalí helemaal omgedoopt tot surrealist. Dat was de tijd dat hij in Frankrijk zat.
De klassieke periode (1941-1989): Dalí raakte gefascineerd door religie en moderne wetenschap en haalde inspiratie uit de klassieke en renaissancistische kunst.
Salvador Dalí is de geschiedenis ingegaan als een min of meer gestoord persoon. Zo wilde hij op zijn 6e kokkin worden en op zijn 7e Napoleon. Zijn eerzucht en grootheidswaan werden steeds groter en hij voelde zich ver verheven boven zijn tijdgenoten. Op de kunstacademie pestte hij zijn professoren door precies het tegenovergestelde te maken van wat zij van hem verlangden. Na de fase van extreme liefde voor zichzelf, kreeg hij anti-sociale en anarchistische neigingen en was hij tegen alles. Eind jaren ’30 was Dalí ook ineens in de ban van Hitler en stelde hij zich Hitler voor als een vrouw.
Afsluiting

Dankzij dit verslag heb ik meer geleerd over het surrealisme; wat het precies inhoudt, en over de manier waarop schilders geïnspireerd kunnen worden door dingen. Ik vond het interessant om aan dit verslag te werken. Het blijft natuurlijk wel een opdracht voor school, maar ik vond het toch wel leuk om me meer te verdiepen in een schilderij en een schilder. Ik heb een heleboel geleerd over Salvador Dalí en ik weet nu wat voor gestoord iemand dat was. Ik vond het wel lastig om de vormgeving van het schilderij te beschrijven en ik heb nergens kunnen vinden van welk materiaal het schilderij is gemaakt of met welke techniek.
Ik vind dat ik het alles bij elkaar wel redelijk goed gedaan heb, zeker als je bedenkt dat ik alles opeens kwijt was toen het net af was en ik de hele opdracht weer opnieuw heb moeten maken.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

M.

M.

er staat dat het schilderij figuratief is. dit is niet zo. figuratief betekend met een herkenbare voorstelling. maar alles is vervormd. het is dus gedeformeerd (in meer of mindere mate vervormd

12 jaar geleden

A.

A.

ben jij mijn juf van de montessorischool Westervoort als je me kent /Kelisjah/ als je me niet kent Sofie_kvk

7 jaar geleden

J.

J.

het is een surrealistisch schilderij.

10 jaar geleden

B.

B.

goed goed

9 jaar geleden