ADVERTENTIE
Schoolexamens

Wist je dat je de boeken Examenbundel, Examenidioom, Zeker Slagen! en Samengevat ook heel goed kunt gebruiken bij het voorbereiden voor je schoolexamens?! Ze zijn momenteel in de aanbieding bij o.a. Bol.com.

Nu bestellen

Beschrijving van schilderij



Schilderij 1:

Carel Willink 1900-1983

‘De Maraboes’, 1962



Het schilderij is ongeveer 1 bij 1.75 meter. Op het schilderij zie je aan de linker kant een grote arena, die ongeveer een vierde van het het doek bedekt. De arena zorgt ook voor een grote schaduw, die ook een groot deel van het doek bedekt. De horizon ligt op het midden van het schilderij. Op de horizon zie je ook een paar heuveltjes. Op de achtergrond staan ook wat kleine huisjes. De Arena staat in zee. Op een zandbankje staan twee vogels, de maraboes. Ze spreiden hun vleugels in het zonlicht. Het is een vrij donker en grauw schilderij. De maraboes zijn licht van kleur en vallen daarom ook erg op. Er zitten geen speciale lijnen in. Het is geen abstract schilderij maar realistisch, dus hij heeft geen speciale vormen ed. Door de Arena heeft het schilderij een behoorlijke dieptewerking, dat komt dus door de arena maar ook door de huisjes op de achtergrond en de maraboes op de voorgrond. Het licht valt vanuit de linkerzijde over de arena heen op de maraboes, dat geeft ook een mooi effect. Verder zit er weinig beweging in de tekening behalve de maraboes dien met hun vleugels bewegen en misschien beweegt het water ook wel. Het is ook een erg realistisch en gedetailleerd schilderij. Het schilderij is gemaakt op doek met olieverf. Dat past goed bij de realistische weergave van het landschap.



Het schilderij gaat over twee maraboes die in een vrij verlaten landschap in de zon hun vleugels drogen. Ze hebben misschien net een stuk gevlogen over zijn in het zeewater geweest, dat kan je niet aan het schilderij aflezen. Wat de Arena voor een doel heeft in dit schilderij weet ik niet zo snel. Misschien is het in Griekenland of Italië. De arena zorgt voor een speciale sfeer misschien is dat het doel ervan.





Het schilderij zorgt voor een rustige sfeer. Het is sfeer dat ik niet bij andere schilderijen van andere kunstenaars heb. Alleen bij die van Carel Willink. Ik vind daarom de manier van werken van hem erg mooi. Het schilderij heeft geen echte functie, het zorgt dus alleen voor een prettige (vind ik ) sfeer.





Schilderij 2:

Raoul Hynches 1983 – 1973

‘Stilleven met fruit’, 1930



Op het schilderij staat een klein rond bruin houten tafeltje. Het tafeltje bedekt bijna het hele schilderij. Op het tafeltje staat een rieten mandje met vruchten erin, zoals: druiven appels en peren. Het opvallendste van het schilderij zijn de twee wijnflessen, die beide nog halfvol zitten en er staat ook een leeg glas bij. Er staat ook nog aan de rechter kant een bloempot met bloemen, wat voor een bloemen weet ik niet. Het is een vreemd schilderij want het persectief is verkeerd, dat zal wel de bedoeling van de schilder zijn geweest, maar het oogt niet mooi. Ook zie je dat de voorwerpen veel groter zijn dan de schaduwen, ook dit zal waarschijnlijk wel de bedoeling geweest zijn, maar ik vind het niet mooi. Dit schilderij bestaat alleen uit donkere en erge grauwe kleuren, zoals: donkergroen, grijs en donkerbruin. Daardoor ziet er het eentonig uit. Er zitten veel ronde vormen in het schilderij zoals de flessen en de vruchten. Zoals gewoonlijk zit er geen beweging in dit stilleven schilderij. Ook zit er niet of nauwelijks detail in. Het is een vrij klein schilderij van 70 bij 60 cm. Net zoals het vorige schilderij is dit gemaakt op doek met olieverf. Ik denk dat een andere techniek het schilderij mooier had kunnen maken, iets met aquarel, daarmee zou het er levendiger uitzien.



Het schilderij gaat over een tafeltje in een lege donkere verlaten kamer. Het is er somber en er valt niets te beleven. De bloemen zijn ook een beetje verwelkt, dat wijst erop dat er al een tijdje niemand meer is geweest, ook door de halfvolle wijnflessen kan je dat zien.





Het schilderij heeft volgens mij helemaal geen functie. Tenminste ik kan er geen bedenken. Het heeft gewoon geen sfeer en hij is vrij simpel.



Eigen Mening:



Schilderij 1:

Het eerste schilderij heet ‘De Maraboes’ van Carel Willink. Het schilderij dateert uit 1962. Het schilderij sprak mij aan door de realistische weergave, mooie kleuren combinaties van vooral donkere tinten en een speciale sfeer. De sfeer werd mede bepaalt door de tinten en de locatie. De twee maraboes op de voorgrond zijn licht van kleur en vallen daardoor erg op. Hierdoor wordt het schilderij wat levendiger en vooral mooier. Aan de linkerkant staat een arena die het doek voor ongeveer een vierde bedekt. De Arena zorgt voor een grote schaduw. De lucht is bedekt met donkere wolken met op de horizon een paar huisjes. Door de lichte kleuren van de maraboes valt het gehele schilderij erg op, ook de gedetailleerde uitwerking en het mooie landshap vind ik heel mooi. Carel Willink wou met dit schilderij een bepaald gevoel overdragen, volgens mij is dat het gevoel van licht in de duisternis. Want, het is een vrij uitgestorven landschap met weinig beweging, en juist door die maraboes komt er meer leven in het schilderij en dat is denk ik wat Carel Willink met zijn schilderij over wou brengen. Mijn eindconclusie van dit schilderij is dat ik het een erg mooi schilderij vind, net zoals andere schilderijen van Carel Willink. De compositie is goed en ook door de speciale sfeer die er omheen hangt trekt het mij aan.



Schilderij 2:

Het tweede schilderij heet ‘Stilleven met fruit’ van Raoul Hynches. Het schilderij dateert uit 1930. Omdat ik ook een schilderij wou bespreken dat ik afschuwelijk vond, viel dit schilderij me meteen op. Het schilderij ‘Stilleven met fruit’ vind ik een vreselijk deprimerend schilderij met totaal geen sfeer. Op een tafeltje staat wat fruit en een fles champagne. Het ziet er erg saai uit, dat komt voornamelijk door het grauwe kleurgebruik en een vreemd perspectief wat voor geen meter klopte. Het leek alsof het tafeltje op z’n kant stond maar de spullen erop, gewoon rechtop. Ook zijn de voorwerpen veel groter dan de schaduwen, dit was waarschijnlijk wel de bedoeling van de schilder, maar het oogt slordig en niet mooi afgewerkt. In tegenstelling tot het vorige schilderij is dit totaal geen realistische weergave. De vormen zijn ook erg globaal en niet erg duidelijk te herkennen. Het zijn ook voornamelijk ronde vormen die al snel gaan vervelen. Concluderend vind ik het een verschrikkelijk lelijk schilderij. Er worden duizenden van dit soort schilderijen gemaakt en daar zijn er wel een hele boel bij die een stuk mooier zijn. Volgens mij probeerde de schilder hier saaiheid over te brengen. Als dat niet zijn bedoeling was, dan is het hem wel goed gelukt.



Schilderij 2:

Het tweede schilderij dat we hebben uitgekozen heet ‘Stilleven met fruit’ van Raoul Hynches. Het schilderij dateert uit 1930. Het schilderij vonden we allebei lelijk. Het had totaal geen sfeer en het stelde eigenlijk niks voor. De kleuren waren verkeerd gebruikt en heel erg depressief. Het perspectief was heel vreemd en klopte dus voor geen meter. De schaduwen kloppen niet. De voorwerpen zijn veel groter dan de schaduwen. Dit oogt erg slordig. De vormen zijn heel erg globaal. Er zit weinig detail in. Ook is het schilderij helemaal niet realistisch en is daarom niet prettig om aan te zien. Concluderend dat je een aparte smaak moet hebben om dit schilderij mooi te vinden.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

R.

R.

waar is het prentje van het schilderij dat moet er wel bij staan kieken

14 jaar geleden

Antwoorden

gast

gast