Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Godsdienst H4 evangelisch/gereformeerd

Beoordeling 8.2
Foto van een scholier
  • Samenvatting door een scholier
  • 4e klas havo | 1004 woorden
  • 26 maart 2009
  • 20 keer beoordeeld
Cijfer 8.2
20 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Godsdienst Periode 2, Evangelisch of gereformeerd. Doelen

Hoofdstuk 1

Evangelische christenen willen leven volgens het evangelie, maar ze willen zich niet in een kerk organiseren.
Ze zijn kritisch tegen over kerken, want het is daar te verstandelijk.
Ze vinden een persoonlijke band met Jezus alles beslissend.

Doelen:
1. Beschrijf de volgende begrippen: evangelische beweging, pinksterbeweging en charismatische beweging.

- Evangelische beweging: deel van christenen dat niet in de gevestigde kerken zit. Meestal als oorsprong buiten de kerk.

- Pinksterbeweging: deel van evangelische beweging. (maar ze willen vaak niet gelijk met de evangelische beweging worden gesteld.
- Charismatische beweging: doorwerking evangelisch denken in bestaande kerken.

2. Noem vier kenmerken van de pinksterbeweging.

- Ervaring en gevoel centraal. (eredienst spontaan)
- Heilige Geest centraal. (spreken in tongen/gebedsgenezing)
- Individuele mens centraal. (het gaat om persoonlijke verlossing)
- Kijk op de mens. (als je wedergeboren bent doe je geen zonde meer)

Hoofdstuk 2
De pinkster beweging van nu is natuurlijk niet iets nieuws. Je kunt in de geschiedenis al heel wat mensen aanwijzen die min of meer hetzelfde beweerden. Dat noem je ook wel de historische wortels.

Doelen:
1. Noem de belangrijkste historische wortels van montanisme, wederdoperij en methodisme.

- Montanisme: 2e eeuw ontstaan. Hij zag zich als spreekbuis en profeet van de Heilige geest. Zijn beweging had meer gezag dan de Bijbel.
- Methodisme: 18e eeuw ontstaan. Legt nadruk op ervaring, het krijgen van zekerheid dat je een kind van God bent. En nadruk op heiliging.

- Wederdoperij: 16e eeuw ontstaan. Regelrechte openbaring van de Geest belangrijk.

4. Geef in grote lijnen weer hoed die historische wortels zich verhouden tot een gereformeerde traditie.

Pinkster/evangelische beweging legt de nadruk op ervaring van de
Heilige Geest, die heeft ook meer gezag dan de Bijbel.
Gereformeerde traditie zegt dat de Heilige Geest ons in dit leven leidt.
Daardoor geloven wij wat er in de Bijbel staat. Hij geeft ons zo een band met God en zo kunnen we over Jezus vertellen.

Hoofdstuk 3

Doelen:
1.Hoe spreekt de pinksterbeweging over de wedergeboorte.

De pinksterbeweging zegt dat de wedergeboorte een plotselinge verandering is. Dat is het moment waarop Jezus door de Heilige Geest in je hart komt wonen. Als je zegt, Jezus kom.

2. Wat zegt de Bijbel in Johannes 3 over de wedergeboorte.

Je moet geloven dat Jezus de zoon van God is. En dat God Jezus gestuurd heeft om de wereld te redden. En je bekeren van het kwaad.

4. Ben ik wedergeboren?

6. Verschillen tussen de evangelische en gereformeerd manier over de wedergeboorte.


Evangelisch: radicale omkeer waarbij jij tegen God zegt: Ik ben zondig, ik wil u als redder. Jij kiest ervoor. Dan komt Jezus in je hard wonen, zonden zijn voorbij.

Gereformeerd: God heeft ervoor gezorgd dat je gaat geloven. Zijn Geest woont in je hart, maar je zondige aard heb je wel. Dus je moet nog elke dag tegen je zonde vechten, en je bekeren.

Hoofdstuk 4
Doelen:
1.Welke argumenten heeft de evangelische kring tegen kinderdoop.

Het staat nergens in de Bijbel. Geloof en doop horen bij elkaar.
Kind kan nog geen geloof belijden. Kind kan niet ondergedompeld worden. Kind kan zich niet bewust laten dopen. Doop is teken van leven.

2. Welke argumenten hebben de evangelische christenen voor de geloofsdoop.

Geloof en doop horen bij elkaar. Doop moet verlang worden. Doop moet na geloofsbelijdenis gebeuren. Doop moet onderdompelen zijn.

5. Beargumenteer de kinderdoop door argumenten uit de Bijbel.

Christus heeft bevel gegeven om te dopen.
Je wordt ondergedompeld om de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. je wordt verbonden aan God. Doop is daar het teken van.
In de Bijbel gaat het om de manier waarop God de wereld verlost. Hij doet dat doordat Hij zich aan mensen verbindt om het te redden. Dat nomen we het verbond. Je kunt jezelf niet redden.
Besnijdenis, moest binnen acht dagen na de geboorte.

In de kinderdoop zie je Gods liefde voor ons.
( genesis 17:7; handelingen 2:39; 1 corinten 1:16; handelingen 10:47-48; handelingen 16:15; handelingen 16:33-34; handelingen 22:16; romeinen 4:10-11)

Hoofdstuk 5
Spreken in tongen=glossolalie

Doelen:

1.Hoe zagen aanhangers van de pinkstergemeente het spreken in tongen.

Jezus, had het al beloof in het N.T. Bij Pinksteren werd er in tongen gesproken.
Je weet zelf niet wat je zegt als je in tongen spreekt.
Het is bidden in de Geest.
Als je spreek in tongen dan ben je in trance en spreek je onverstaanbare klanken.

3. Bijbelse oordeling over het spreken in tongen.

Spreken in een vreemde taal (tongentaal). Het is niet verkeerd (tongentaal), maar je moet je er niet op laten voorstaan. Want als niemand verstaat wat je zegt begrijpen ze ook niet wat je te vertellen hebt over Jezus. Zei Paulus.

5. Beschrijf het werk van de Heilige Geest (Johannes 16:5-15)

Zonde, gerechtigheid en oordeel is zonde. Ze geloven niet in Jezus.

De Geest wijst de weg naar de volle waarheid, Jezus de verlosser.

Hoofdstuk 6
Doelen:

1.Wat is de praktijk van gebedsgenezing, van die van de pinksterbeweging.

Praise. Dan een soort preek, waarin vaak een Bijbeltekst wordt besproken waarin God duidelijk antwoordt op gebed.
Dan komen mensen uit het publiek voor genezing.
De gebedsgenezer, weet wat de ziekte is en bid via. En via Jezus komt er genezing.
Bijv. in de naam van Jezus, laat die suikerziekte verdwijnen.

3. Bijbelse beoordeling over gebedsgenezing.

Hoofdstuk 7

Doelen:

1. Geef drie voorbeelden over de evangelische belevingscultuur.

Dopen, veel zingen, erg spontaan.

2. Bezwaren van Bakker tegen de belevingscultuur.

Zekerheid van je geloof ligt aan Jezus.

5. Vergelijking maken tussen gereformeerde erediensten en pinkstergemeentesamenkomsten.

6. Geef mening met argumenten over geloofsbeleving en eredienst.


Wedergeboorte: een begin van dagelijkse bekering, nog wel zonde.


Chilias = 1000
Chiliasme = leer van het duizend jarige rijk.

Gereformeerd:
1000 is een symbool
10x10x10 is wel reëel
Wederkomst is een nieuwe hemel en aarde.
Het is een ontwikkeling, maar volmaakt.
Vast en zeker.
Oordeel is allang besloten.
Voor de gene die echt geloven en gedoopt zijn.

Evangelie:
1000 = letterlijk
- Gelovige gaan naar de hemel.
- 7 jaar verdrukking.
- Nog een tweede kans om gelovig te worden, na de eerste wederkomst.
- Eerste wederkomst is 1000 jaar vreugde, Jezus is koning. De satan is opgesloten voor 993 jaar.
- Tweede wederkomst is het laatste oordeel.

REACTIES

O.

O.

mijn ouders zijn evangelisch en ik moet elke week naar de kerk met hun, dus het begin klopt al niet

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.