Module 3, Kunst, en de dromen



1. Hij leeft langzamer dan al de andere dingen. Hij ziet alles sneller leven als hij. Hij ziet als het ware zijn eigen leven als een film.



2. Hij heeft niet bewust geleefd.



3. Een nachtmerrie, hij komt erachter dat hij tot nu toe niet goed geleefd heeft.



4. Mensen kunnen er zelf iets in zien, ze moeten hun verbeelding laten spreken.



5. Aan de ogen en aan de houding van het meisje. De kop van Hypnos en de papaver op de achtergrond. Je ziet ook een soort rivier voor het meisje, dat zal wel de rivier “de Lethe” zijn.



6. Er zijn geen ramen in de ruimte, het donkere vlak en de bloemen.





7. Hypnos is de god van de slaap en zijn zoon is de god van de droom. Het meisje is aan het dagdromen.



8. De papaver naast de kop van Hypnos, en de rivier voor het meisje.



9. a. Ja

b. De onderwereld.

c. De onderwereld is slecht, dus zwart.



10. Door het zwarte kleed en door de ogen. Zwart is de kleur van de onderwereld en dood. Het meisje heeft een droevige uitdrukking op haar gezicht.



11. Dit hebben wij niet gedaan.



12. Ook niet gedaan.



13. Ook niet gedaan.



14. Dat hij een groot, belangrijk man werd, met veel land en eigen volk.



15. Jakob is die man die ligt en Jahwe is die man boven aan de trap.



16. Abraham moest zijn kind offeren voor zijn godsdienst, maar god hem tegen.





17. Moesten wij niet doen.



18. Vliegend paard/half mens.

Engelen.

Brandende engelen.



19. Om naar de hemel te vliegen.



20. Overkomst: de streepjes, vage lijntjes, en alles staat door elkaar.

Verschil: hier herken je iets in, in je eigen tekeningen niet.



21. Spontaan bewegen, je zit in een soort van trance en de beat lijkt op het ritme van je hartslag.



22. Het alledaagse met het niet alledaagse gecombineerd,

onvoorspelbaar en soms moeilijk te begrijpen.



23. Om zo veel mogelijk fantasie te krijgen en dat te gebruiken voor hun kunst.



24. 9: naakte figuren.

10: naakte vrouw die zich schaamt. De mannen hebben hun ogen dicht dus de vrouw weerspiegelt het erotische.



25. Overeenkomst: beide afbeeldingen bevatten een zwart vlak. Beide afbeeldingen bevatten koppen aan de rand.

Verschil: bij 10 zie je iets in de afbeelding, bij 2 niet. Bij 2 zijn de Koppen van gips, bij 10 zijn het foto’s.



26. Het is een droombeeld.



27. b. De vrouw denkt: wat is het mooi hier, al die bloemen en planten. Die man kan mooi spelen en zouden die dieren mij iets aandoen of zouden ze lief zijn.



28. Ja het is wel iets wat hij verzonnen heeft, het was zijn droom.



29. Moest niet.



30. Gedaan.



31. Dit is een droom,

Ik zie een bloem op een stoel, hij is bleu.

Ik zie een kraai

Hij ziet een euro en nog een

Die extra euro geeft hij aan de bloem

En die is weer vrolijk.



32. Gedaan.



33. Het is reageren op het publiek. Bij neo-dada gaat het eigenlijk precies hetzelfde. Daarbij gaat het ook om de reactie van het publiek.



34 + 35. Gedaan.



36. Bach en Happy Birtday.



37. 6: idioom

7: associatie



38. De fantasie spreekt vanzelf.



39. Met een eenvoudig lapje stof wordt een wereld gecreëerd.



40. Iedereen mag zelf een verhaal bij de pop verzinnen.



41. Alletwee het hangt ervan af wat hij wil uitbeelden.



42. 2: Het is een droompaleis als je ernaar toegaat is het als het ware een droom, je maakt je los van de aarde.



43. Het sprak ze aan omdat dit paleis een soort droomwereld is, een droomwereld is dus niet onmogelijk.



44. Achter deze blz.



45. b. Locatie: eerst in een bar en dan op een heel vies toilet.

Belichting/ kleur: eerst in de bar en op de wc zie je het zwart-wit.

Als hij in het toilet gaat zie je alles in keur.

Geluid: vage muziek, wc-geluiden.

Camerastandpunten: eerst close-up vanuit het toilet zelf, groot beeld, filmen door de ogen van het personage, bewegend en stilstaand beeld.

Kaders: veel close-ups en het is een groot beeld.



46. Verschillende camerastandpunten en afwisselen kleur-zwart/wit. De persoon gaat door het toilet heen.



47. b. Locatie: het speelt zich af in een geheel verlate stad, hij loopt helemaal alleen door de straten. Leegte en rust.

Belichting: er is een fel en donker contrast.

Geluid: extreem hard tegenover stilte, zoals het wiegen van koets.

Camerastandpunten: kijkt vanaf de schouder mee met de man.

Kaders: eerst reacties en dan pas de gebeurtenissen laten zien.



48. Er is geen tijd, door de harde geluiden en door de gebeurtenissen uit het korte fragment.



49. Gedaan.



50. Thesus: hertog van Athene.

Hippolyta: Thesus wil met haar trouwen.

Egeus: vriend van Thesus.

Hermia: dochter van Egeus.

Lysander: geliefde van Hermia.

Dementrius: met hem moet Hermia trouwen, volgens Egeus.

Helena: vriendin van Hermia.

Oberon: elfenkoning.

Titania: koningin.

Puck: dienaar van Oberon.

Wever: geliefde van Titana.



51. Verbeelding: Oberon, Titania en Puck

Werkelijkheid: Theseus, Hippolyta, Egeus, Hermia, Lysander, Demtrius, Helena, de Wever.



52. Moest niet.



53. Overeenkomst: akkoorden aan het begin kwam in allebei de stukken voor.

Verschil: in het slotlied wordt gezongen en in de ouverture niet.



Module 5



1. De beelden en de schilderijen behoren tot kunst, de rest bij de reclamewereld.



2. Nee, ik vind van niet. Het doel van kunst is volgens mij niet om een bepaalde gedachte zich aan het publiek op te dringen. Ieder kan kunst anders interpreteren, kunst kan bij iedereen andere gevoelens en emoties oproepen.



3. Een overeenkomst is dat beide gevoelens op roepen bij het publiek, er worden vaak mensen bij gebruikt.

Een verschil is dat reclame bepaalde gevoelens bij het publiek wil losmaken met een bepaald doel (dit is uiteindelijk geld verdienen).



4. De mooie kleuren, de mooie omgeving met rondvliegende cupidootjes waar alles gelukkig lijkt te zijn, de liefdeskoppels.



5. - Rondvliegende cupidootjes

- Overvloedig licht

- Mooie omgeving, ‘Love is in the air’



6. Er lijkt geen beweging te zijn, het lijkt of iedereen in een van te voren afgesproken houding probeert te staan. Ook het sprookjesachtige in dit schilderij suggereert dat dit toneelspel is.



7. Eigenlijk is dat hele plaatje clichématig. Het strand met palmbomen eraan, de vrouw met bloemen in haar haar.



8. Veel bloot, sensuele blik, arm omhoog.



9. Ja, het is duidelijk een striptekening, en men zal zich niet snel laten verleiden door iets dat duidelijk niet bestaat.



10. Zicht en gehoor uiteraard. Voelen kan je het niet, ruiken en proeven evenmin.



11. - Het verschijnen van appels in de bomen

- Er verschijnen bloemen op haar jurk

- Haar gemoedstoestand lijkt op slag te veranderen, ze is opeens heel rustig.



12. - De dansende vrouwen

- De wijzende Mercurius



13. Haar ogen en mond zijn geaccentueerd.



14. - Voor mannen en andere mensen die op vrouwen vallen

- Mensen die blonde haren mooi vinden

- Mensen die schilderijen verzamelen



15. Mannelijke vruchten: Harde, afstotelijke vruchten zoals ananas, appels en sinaasappels

Vrouwelijke vruchten: Zachte, sappige, onbeschermde vruchten zoals aardbeien, druiven, frambozen en bessen



16. Ze zijn lekker en verleidelijk, maar je moet oppassen voor het gevaar dat er schuilt: de vruchten bederven snel.



17. Ja, de mooie omgeving, het warme water en het onbezorgde gevoel dat toch wel het grootste deel van deze recreatie-zwemmers hebben.



18. Des te lekker het voedsel, des te meer geld het kost

zie: bijlage



19. Parfum geeft een verleidelijke geur. Als een meisje een lekker geurtje op heeft is dat zeer verleidelijk. Dan zou ik graag op een appel sabbelen.



20. De benen zijn erg lang en worden erg hoog opgegooid.



21. Dit is mogelijk omdat het een tekening is.



22. Een koekje maakt ook een krakend, ritselend geluid als je er in bijt, en is trouwens ook erg lekker.



23 a. Ik denk dat afb. 10 het geschrevene het beste weergeeft, het spreekt toch een beetje tot de verbeelding, en is niet geheel waarheidsgetrouw.

b. Het is meer poëzie; de tekst is ook voor een gedeelte overdreven en verlekkerd, niet geheel waarheidsgetrouw.



24. zie: bijlage. Op deze afbeelding zijn modellen te zien. Hierbij heeft de textiel ook een verleidelijke uitwerking. De modellen zijn zeer verleidelijk, maar verhullen toch veel, waardoor het veel aan de fantasie overlaat.



25. Ze beschrijft alles zeer gedetailleerd, alsof de tijd stil staat. Dan opeens speelt zij de hoofdrol in haar eigen verhaal. Ze werkt daar eigenlijk naartoe.



26. Dan zou de man zich met schip en al tegen de klippen laten lopen, met de hoop de bron van de verleidelijke muziek te vinden.



27. *



28. Helaas ben ik niet in het bezit van deze cd en kan ik geen commentaar geven op dit fragment.



29. Onderstaande tekening geeft mijn idee wat onduidelijk weer, maar wat ik bedoel is een lint dat om het pakket heen gewikkeld wordt, en bovenaan een sierige strik vormt, dat in één haal los gemaakt kan worden.



30. Het is erg modegevoelig, met zijn tijd mee. Coca Cola is in die tijd erg ‘in’.



31. Het is de bedoeling dat er overeenkomsten in het verleidelijke vrouwfiguur gevonden worden met de fles.



32. Coca Cola was destijds een typisch Amerikaans product. Vandaar dat dit ‘American Nude’ wordt genoemd. De fles lijkt erg op een bovenlijf van een vrouw.



33. Chocola staat volgens mij ook bekent als verleidelijk product. Dit is ook vast wel een keer gebruikt in een kunstwerk. (verleidelijke vruchten ook!)



34. Het bevat allerlei figuren uit de natuur, o.a. diertjes



35. Koper, het is licht en makkelijk buigzaam.



36. Bij kleding is de vorm en kleur erg belangrijk.



37. Je zou kunnen zeggen dat de meester zichzelf tot de orde roept, aangezien hij een beetje aan het dromen was en zelf ook wist dat die dromen nooit werkelijkheid kunnen worden.



38. Door de houding van de vrouw, en de donkere, saaie kleuren op de achtergrond, en dee eenzaamheid van de vrouw.



39. Ik denk dat het er erg warm en benauwd is. Dit merk ik op aan de luchtige kleding van de vrouw en het overvloedige licht dat binnenvalt.



40. Het vertoont enigszins overeenkomsten met de zin ‘Licht van mijn leven, vuur van mijn lendenen’



41. Er bestaan wel Homme Fatal, neem bijvoorbeeld lover-boys. (Wat lover-boys zijn, kunt U, meneer Oud, het beste uitleggen denk ik) Maar er is hier wel sprake van een ander motief.



42. Ik heb voor modellen gekozen, omdat zij toch wel Femmes Fatales genoemd mogen worden.



43. Leonardo di Caprio (acteur), Jon Bon Jovi (zanger), Ricky Martin (zanger)



44. Ik denk dat het in mijn voorbeelden puur gaat om de bekendheid die ze hebben.



45. Acteurs en zangers.



46. *



47. Er waren veel verschillen in toonhoogte en tempoversnellingen.



48. Vrijdenker



49. Neem bijvoorbeeld de beroemde Marlboro-man.



50. Overeenkomsten zijn de liggende houding, naakt.

Verschillen zijn het water en bij afb. 22 wordt de man in zijn afwezigheid geen kwaad gedaan.



51. Ik heb geen bijbel helaas. Ik weet het, iedereen moet natuurlijk een bijbel hebben, daar gaat het boek in ieder geval van uit, maar ík heb er geen een.



52. De zwoele blik, veel naakt, en de omgeving.



53. In afbeelding 28 lijkt ze minder gewelddadig, het wordt meer verhuld.



54. Een soort van plagerij.



55. Dan kan er nog wat bij gefantaseerd worden, dat spreekt aan.



56. De hoed en kleding is typisch 19e eeuws, de sigaret bijvoorbeeld is typisch iets uit de 20e eeuw.



57. De beelden van atleten en schoonspringers manipuleerde zij tot een ballet van beweging, zwierige bewegingen.



58. Jong, mager, veel make-up.



59. Ze heupwiegen echt heel overdreven op de catwalk, normaal loop je veel meer ontspannen.



60. Ze komen de hele tijd naar elkaar toe en duwen zich weer als het ware van elkaar af.



61. Ook hier probeert de man de vrouw de hele tijd te verleiden, maar duwt de vrouw hem van zich af.



62. Deze afbeelding is zonder meer kitsch. Vroeger zou dit misschien nog wel kunst genoemd kunnen worden.


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.