• 1 keer beoordeeld
Cijfer 5
1 keer beoordeeld

Boekcover Trage wegen
Trage wegen door Dominique Biebau
Maak jij weleens gebruik van de achteraf betalen-optie bij een webshop?

Voor veel jongeren is het de normaalste zaak van de wereld, maar het kan ook risico’s met zich meebrengen. Zo belandde Maura in de schulden: 'Wat begon met achteraf betalen eindigde met een schuld van zo’n 3.000 euro.'

Lees nu het interview

Trage wegen is een vlot geschreven hedendaags verhaal waarin het politieke leven sterk aan bod komt. Het hoofdpersonage is lid van de partij Groen en dit zorgt dan ook voor de nodige humor. Het verhaal laat zich vlot lezen en er zitten heel wat momenten in die je je zo kan voorstellen. De schrijver is in het echte leven een leerkracht Nederlands en Engels, net zoals Andries. Tijdens het lezen van het boek merk je wel dat de schrijver een politiek verleden heeft, maar in dit boek niets van kritiek uit. Leugens, valse vriendschappen, leugens en chantage worden op een humoristische manier neergeschreven. Er wordt niet echt kritiek geuit, maar de zwakke kanten of typische kenmerken van partijen worden wel extra in de verf gezet. Neem bijvoorbeeld het moment waarop de medepartijleden van Groen bij Andries thuiskomen. Er mag geen draadloos internet zijn, ze willen alleen kraantjeswater… Andries is veel te naïef en dit gaat natuurlijk niet goed samen in de gemeentepolitiek. Omdat de schrijver een politiek verleden heeft, geloven we deze clichés natuurlijk nog meer. Je merkt dat sommige personages verwijzen naar politica uit de realiteit. Zo verwijst Winand Van Aken naar Bart de Wever. Biebau drukt geen specifieke kritiek uit, maar hij maakt wel gebruik van clichés. Deze clichés zorgen voor de nodige humor in het boek.