Beoordeling 4.8
  • 2e klas havo | 530 woorden
  • 13 november 2004
  • 13 keer beoordeeld
Cijfer 4.8
13 keer beoordeeld

Recensie over: The killing fields 1. The killing fields is een oorlogsfilm en heeft 3 Oscars gewonnen. De regisseur is Bruce Robinson. 2. De hoofdpersoon van the killing fields is Sydney Schanberg ( Sam waterson ) en Dith Pran ( Haing S.ngor ) De gebeurtenis speelt zich af in de oorlog van Cambodja in 1972. Sydney is correspondent uit Amerika en is naar Cambodja gestuurd om daar verslag te doen over de oorlog tussen de rebellen van de rode khmer en de regering. Samen met zijn vriend Pran, zijn Cambodjaanse assistent, geeft hij een beeld van de erge dingen van deze burgeroorlog. Als de Amerikaanse troepen het land verlaten stuurt Pran zijn familie mee naar Amerika, maar zelf blijft hij achter om Sydney te helpen. Als de rode khmer in 1975 de hoofdstad Phnom Pehn bezet, redt Pran het leven van Sydney en dat van enkele andere buitenlandse correspondenten. Wanneer alle buitenlanders het land uit worden gestuurd en de Cambodjanen de stad moeten verlaten, is er niets dat Sydney kan doen om zijn goede vriend Pran te helpen. Als Sydney terug is in Amerika raakt hij zijn schuldgevoel en de angst over het lot van zijn vriend niet kwijt. Wat is er gebeurd met Pran? Dat kan Sydney maar niet uit zijn hoofd krijgen. Zou hij de verschrikkelijke oorlog van Cambodja hebben overleefd? 3. Er zijn wel meer van dit soort boeken over de oorlog in Cambodja, maar zeker niet veel! Het verhaal is spannend, en ook weel een beetje eng en ze beleven heel veel avonturen ( het is in het geheel een avontuur, maar ze beleven ook nog kleine avontuurtjes erbij ). Het is echt een hele leuke film, ik zat de hele tijd te kijken, ik was niet weg te slaan voor de televisie, zo spannend was het. Ik vind het zelf een mooie film en ik weet nu eigenlijk ook pas hoe er oorlogen zijn. Ik ben er veel meer over na gaan denken, over hoe erg het eigenlijk is. Ik heb nog nooit met mijn eigen ogen kunnen zien hoe erg een oorlog is, nu wel, en ik zeg je : “het is héél erg!”. 4. Pran kan niet mee naar Amerika, en blijft dus in het gevaarlijke Cambodja, waar het echt nergens meer veilig is. Hij ziet hoe alle mensen vermoord worden, en hij weet geen manier meer om te vluchten, overal zijn kampen geplaatst, en overal zie je mensen met geweren. Zo veranderd Pran in een humoristische, vrolijke man, in een bang, onzekere man. Hij moet leren leven met zijn verdriet, want hij denkt dat hij zijn kinderen, vrouw en ondertussen beste vriend Sydney nooit meer zou zien. 5. Door het wel moeilijke maar toch duidelijke taalgebruik, vond ik het een leuke film en wel goed te volgen. Sommige stukjes waren wel ff lastig ( vooral op het begin ) maar toen de kern van de film begon, begreep ik alles meteen en was het wel makkelijk te volgen. Ik denk zelf dat als je deze film ziet, je heel anders gaat denken over de mensen die in die landen leven, wat oorlog nou eigenlijk is, en hoe erg het is voor de mensen die sterven, en hun familie ervan. Kortom, the killing fields is een prachtige film.