Lesuitval, een mondkapjesplicht, onzekerheid over de eindexamens... de coronacrisis heeft een grote impact op jongeren. Wij zijn benieuwd hoe jij ermee omgaat en wat jij vindt van de maatregelen. Doe mee met ons corona-onderzoek! 😷🦠🏫

Doe mee

1500 euro winnen met je pws of sectorwerkstuk?

Check de online masterclasses van het Rijksmuseum waarin experts hun kennis en tips delen, zodat jij tot een goed onderwerp komt. En wist je dat je mee kunt doen aan de Rijksmuseum Junior Fellowship wedstrijd? Je maakt dan met jouw pws of sectorwerkstuk kans op 1500 euro en een traineeship!

Beschrijving en interpretatie

Romeo en Julliet is het bekende verhaal van twee geliefden die niet met elkaar samen kunnen zijn. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Verona, een plaats in Noord-Italië. En in de 16de eeuw ongeveer. Julliet is van een soort koninklijke familie Capulet. En Romeo van de Montague's. Romeo is een jongeman die van het leven geniet, hij maakt plezier met zijn vrienden en kijkt graag naar mooie vrouwen. Als hij verliefd wordt op Juliet, denkt hij alleen maar aan haar en wil meteen met haar trouwen. Zijn enorme passie voor Juliet zorgt ervoor dat hij niet helder meer nadenkt; het enige wat hij wil, is zichzelf compleet aan haar geven. Juliet is veel bedachtzamer dan Romeo. Zij is een rustig, net meisje van veertien. Ze heeft nog geen ervaring met vriendjes, en weet in de eerste instantie ook niet wat ze met haar verliefde gevoel moet doen. In de loop van het verhaal ontwikkeld ze zich echter tot een sterke vrouw. Ook zij wil dan niets anders meer dan voor altijd samenzijn met Romeo. Er is maar 1 manier waarop dat kan. En dat is als Julliet schijndood is en Romeo haar dan in haar 'graf' komt halen. Maar er gaat wat fout en Romeo pleegt zelfmoord, net als Julliet dan weer wakker wordt. Ook zij pleegt dan zelfmoord.

Mening

Ik vind het een hele mooie film. Ik heb hem vaker gezien en het blijft een leuke film. Alleen het taalgebruik vind ik wel irritant. Het verhaal is zeer dramatisch eigenlijk, want het is een romance die helemaal niet goed afloopt, terwijl de twee geliefden de hele film door geluk hebben. Ik zou deze film zeker wel aan iemand aanraden, want het is een verhaal dat bijna iedereen wel kent.

Informatie

Acteur/ Actrices: Leonardo Di Caprio, Clare Danes, John Leguizzamo, Edwina Moore, Vincent Mireska, Dash Mihok

Regisseur Producent: Baz Luhmann