• Klas onbekend | 714 woorden
  • 30 januari 2003
  • 59 keer beoordeeld
Cijfer 4.4
59 keer beoordeeld

Boekcover Een vlucht regenwulpen

Maarten 't Hart (1944, Maassluis) studeerde biologie aan de universiteit van Leiden en werd er ook docent. Hij debuteerde als schrijver in 1971 met 'Stenen voor een ransuil'. In 1975 kreeg hij voor 'Het vrome volk' de Multatuliprijs, zijn eerste belangrijke literaire onderscheiding.

Met 'Een vlucht regenwulpen' brak hij in 1978 voor het …

Maarten 't Hart (1944, Maassluis) studeerde biologie aan de universiteit van Leiden en werd er ook docent. Hij debuteerde als schrijver in 1971 met 'Stenen voor een ransuil…

Met 'Een vlucht regenwulpen' brak hij in 1978 voor het eerst door bij een groot publiek. In de autobiografisch geïnspireerde roman rekent de schrijver af met het strenge gereformeerde milieu waarin hij opgroeide. Het hoofdpersonage is Maarten, zoon van een tuinder, die dankzij een academische bliksemcarrieère als bioloog aan zijn achtergrond ontsntapt. Van het boek zijn intussen meer dan een miljoen exemplaren verkocht. De verfilming uit 1981 geldt net als het boek als een klassieker. Het leven in een streng gelovige familie is een belangrijk thema in 't Harts oeuvre. In 1984 verschiijn zijn autobiografie 'Het roer kan nog zes maal om'. Niet alleen zijn romans en verhalen bereiken een groot publiek, ook zijn essays doen soms heel wat stof opwaaien, zoals 'De vrouw bestaat niet' (1981) tegen het feminisme. Met 'Het woeden der gehele wereld', een moordverhaal uit 1994 kreeg hij de Gouden Strop voor het spannendste boek.

Een vlucht regenwulpen

Maarten `t Hart wordt op 25 november 1944 in Maassluis geboren. Na de lagere school en de HBS studeert hij biologie aan de Leidse universiteit. Zijn eerste boek ‘stenen voor de ransuil’ schrijft hij onder het pseudoniem Martin Hart. Na de boeken ‘ik had een wapenbroeder’, ‘het vrome volk’, waarvoor hij de Multatuliprijs krijgt, ‘mammoet op zondag’ en ‘laatste zomernacht’ volgt ‘een vlucht regenwulpen’. Hierna breekt hij echt door en schrijft hij de volgende boeken: ‘de kroongetuige’, ‘de droomkoningin’, ‘de ortolaan’, ‘het woeden der gehele wereld’ en de nakomer. Een aantal kenmerkende dingen in het werk van Maarten ‘t Hart zijn de autobiografische elementen, strenge godsdienstigheid en het anders zijn. Het boek ‘een vlucht regenwulpen’ gaat over Maarten (‘t Hart?), een enig en eenzaam kind dat met zijn ouders in het Westland op het platteland woont. In het begin van het boek ontmoet hij het zusje van Martha, de lezer weet dan nog niet dat Maarten lange tijd en eigenlijk nog steeds verliefd was op Martha. Dan denkt Maarten aan de eerste keer dat hij in het dorp kwam, hij kwam er toen achter dat hij last had van pleinvrees en zijn amandelen moesten gepeld worden. Na deze eerste flashback Maarten de dwanggedachte van Maarten dat hij dood zal gaan. Maarten krijgt een uitnodiging voor een reünie van de HBS, hij heeft eerst niet zoveel zin, maar gaat toch om Martha te zien te krijgen. Dan dwalen Maartens gedachten af naar de lagere school en zijn leraar die hem zo slim vind dat hij maar officier moet worden, ook herinnert hij zich zijn eerste woedeuitbarsting. Zijn gedachten dwalen door naar de volgende woedeuitbarsting, een paar uur voordat zijn moeder doodgaat. Als hij naar de reünie gaat ontmoet hij daar Martha en maakt een praatje met haar. Dan denkt hij terug aan de periode dat hij op de HBS zat en verliefd was op Martha en aan hoe zij hem heeft afgewezen. Dan gaat hij op zakenreis in Bern, waar hij daar de echte natuur leert kennen en daardoor komt hij met zijn eenzaamheid in het reine. In het verhaal zitten vele flashback, die, wat weinig voorkomt, zich afspelen in de gedachten van de hoofdpersoon. Daardoor speelt het verhaal zich eigenlijk in een paar dagen af, waarvan het grootste deel in de laatste 50 bladzijden. Het verhaal speelt zich veel af in Nederland, zoals op school, thuis en in het dorp verderop. Maar een zeer belangrijk, misschien wel het belangrijkst, deel van het boek speelt zich af in Bern, waar hij een lezing moet houden over celklonen. Het verhaal zal niet snel voorkomen, maar het kan wel, er zitten geen onmogelijke dingen in zoals draagbare vliegtuigen, maar een karakter als dat van de hoofdpersoon zal niet snel voorkomen. Het verhaal is behoorlijk origineel omdat er niet veel veel boeken zijn geschreven over eenzame mensen. Eigenlijk betekend dit dat de schrijver zelf origineel is omdat dit boek goed in het repertoir van Maarten `t Hart past. Het boek is wel een gedurfd boek want het gaat over een man die eigenlijk niks meer moet hebben van het geloof, hij wil alleen maar naar de kerk om Martha te zien, en hij slaat een diaken in elkaar als deze zegt dat de kanker van zijn moeder een straf van god is. En dat terwijl er toen nog genoeg mensen waren die sterk genoeg geloofden om zulke personen te haten. Zelf kan ik best geloven dat de hoofpersoon zo is, alleen vind ik de hoofdpersoon wel erg verlegen en eenzaam. Hij durft soms bijvoorbeeld niet te vragen of hij mee mag spelen. De schrijver wil met dit boek dat mensen zich gaan herkennen in de hoofdpersoon, ook al is dat maar een beetje, en dat de mensen merken dat je alle problemen niet hoeft op te lossen, maar er ook mee kan leren leven zoals de hoofdpersoon. Tot slot heeft Maarten `t Hart in dit boek weer zijn eigen zo bekende stijl met andere mensen, bijvoorbeeld een eenzame hoofdpersoon, de liefdes in zijn boek zijn een beetje puberliefdes met verliefdheid en afwijzing. Ook weet de schrijver een hele eenzame sfeer gecreëerd door weinig en korte conversaties te gebruiken, terwijl de langere conversatie vaak niet door de hoofdpersoon worden gehouden, terwijl hij er wel bij is.