• 3e klas vwo | 926 woorden
  • 7 april 2004
  • 23 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
23 keer beoordeeld

Boekcover Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

De Berlijnse Christiane F. gebruikt op haar dertiende voor het eerst heroïne. Ze raakt verslaafd, gaat 's ochtends gewoon naar school en tippelt 's middags op metrostation Zoo en op straat om aan geld voor drugs te komen.

Christianes moeder merkt twee jaar lang niets van haar dochters dubbelleven. En als ze Christianes verslaving ontdekt is het al…

De Berlijnse Christiane F. gebruikt op haar dertiende voor het eerst heroïne. Ze raakt verslaafd, gaat 's ochtends gewoon naar school en tippelt 's middags op met…

Christianes moeder merkt twee jaar lang niets van haar dochters dubbelleven. En als ze Christianes verslaving ontdekt is het al bijna te laat. Kan Christiane zich nog ontworstelen aan haar uitzichtloze situatie?

Het verhaal van Christiane werd opgetekend door twee journalisten. Christiane gaf toestemming er een boek van te maken. Een schrijnend en ontroerend portret van een jonge junk.

Christiane F. boek voor volwassenen
Met foto’s uit de verfilming
Een recensie over een boek opgebouwd uit (verborgen) verhaalaspecten in een lopend verslag. Het boek gaat over Christiane die toen ze 6 jaar was naar een klein dorp in Berlijn ver huisde. In Berlijn willen haar ouders een huwelijksbureau oprichten, dit gaat niet zoals het moest gaan. De vader van Christiane gaat eraan onderdoor en maakt heel veel ruzie met haar moeder. Christiane's moeder is het zat en scheidt van haar vader. Christiane verhuist met haar moeder en zusje naar een andere woning in Berlijn. Ze komt op een middelbare school terecht waar ze zich in het begin niet thuis voelt. Al gauw raakt ze bevriend met Kessi een meisje uit haar klas. Door Kessi komt Christiane in een nieuwe vriendengroep, daardoor gaat ze hasj roken en dan begint het balletje te rollen. Binnen een mum van tijd is ze aan de heroïne verslaafd. Samen met haar vriend Detlef doen ze van alles om aan heroïne te komen, van bietsen tot aan prostitutie. Enkele pogingen tot afkicken mislukken, totdat haar moeder haar met het vliegtuig naar een tante stuurt; weg van Berlijn en weg van drugs. Het boek gaat over het waar gebeurde leven van de ex-junk Christiane F. Een zeer aantrekkelijk en boeiend onderwerp maar het is vooral ook aangrijpend. Zo aangrijpend dat je iedereen die er aan heeft gedacht om met drugs te beginnen, na het laten lezen van dit boek gelijk, een afkeer laat hebben voor drugs. Althans het wekt bij mij zeker die gedachte op. Het boek is tot stand gekomen met voornamelijk de herinneringen van Christiane zelf, maar ook van de mensen die in die tijd met haar betrokken waren. Zoals haar vriend, haar moeder etc. Je hebt hierdoor een zeer realistisch beeld van het drugs wereldje in Berlijn in de jaren 80. Het boek is aantrekkelijk en mooi geschreven waardoor je al snel 2 uur ligt te lezen, terwijl het voor je gevoel misschien maar 10 minuten lijken. Het boek beschrijft heel duidelijk hoe een junk onder verslaving denkt en handelt. Bijvoorbeeld de laconieke reactie op het overlijden van een junk uit de groep, emotie speelt maar voor zeer korte tijd een rol. De gebeurtenissen volgen zich in volgorde van de tijd op met af en toe een stukje van mensen die om haar heen leefde. Deze stukken hebben betrekking op de gebeurtenis die als laatste beschreven is. Het verhaal speelt zich in Berlijn af maar zou net zogoed in elke andere grote stad kunnen afspelen. Jij krijgt een verhelderend beeld van het junkleven. De gebeurtenissen lijden naar ander gebeurtenissen, dit kun je door de simpele schrijfwijze van het boek goed aanvoelen. Je stapt van de ene in de andere vaak al voorspelbare gebeurtenis, het zijn soms behoorlijk aangrijpende voorvallen die je nieuwsgierig maken naar het einde van het boek terwijl je nog net halverwege bent. Zoals je net terugvallen had naar een vorig personage heb je hier bijna precies parallel lopend terug vallende gebeurtenissen. De personages en de gebeurtenissen hebben dus een zeer sterk verband met elkaar. De gebeurtenissen zijn duidelijk verteld en maken het boek daardoor nog aangrijpender dan het al is. Sommige gebeurtenissen zijn moeilijk in te beelden omdat ze dan shockerend zijn. Voor iemand als ik die daar niet zo goed tegen kan is het dus moeilijk in te beelden. Voor iemand die er wel tegen kan weet ik niet hoe die zich sommige dingen inbeeldt maar ik zou er door de waarschijnlijk onsmakelijke beelden best wel eens misslijk van kunnen worden. Hier bij denk ik o.a. aan het in de arm zetten van een spuit of het overgeven van een verslaafde tijdens een cold turkey, dat is wanneer een junk een tijd geen shot heeft gehad en ontwenningsverschijnselen krijgt. De personages zijn bij de echte en alleen bij voornaam genoemd van een aantal van de vriendengroep van Christiane staan foto’s in het boek. Je ziet Christiane in het boek een aantal keren van personage veranderen. Met dat veranderen bedoel ik ook terugvallen naar een vorig personage. De fasen na de afkickpogingen met name. Ook de overige personages zie je veranderen wel eens waar niet zo sterk Detlef is vanzelfsprekend de gene die het meest met Christiane mee verandert en ook het sterkste. Door dat de meeste belangrijke personen die in dit boek voorkomen verslaafd zijn aan heroïne lijken ze allemaal redelijk veel op elkaar. Ze hebben na een shot schijt aan bijna alles en voelen zich beter dan ieder ander en vooral beter dan de gewone burgers. De klanten van de tippelende verslaafden verschillen ook niet veel, en zo ook de ouders van Christiane en de vader van een van haar vriendinnen. Deze laatste drie figuren weten geen raad met de verslaving van de 2 meisjes. Alle personen hebben duidelijk een eigen mening. Het in leven in de personen is echter moeilijk door de situatie waar ze in leven omdat wij niet weten hoe het voelt. Ook al is het boek gemakkelijk geschreven je zult om je in een van de personen in te kunnen leven net zoiets mee moeten hebben gemaakt als zij. Dit geld zowel voor de verslaafde als voor de ouders van Christiane. Al met al is het een goed vertaald aangrijpend boek met een boeiend onderwerp en personages die in belemmerende toestanden zitten. Een boek met shockerende gebeurtenissen maar ook met een zeer wijze les. Een boek dat jongeren die net aan de drugs begonnen zijn bijna zeker abrupt laat ophouden. Kortom een boek dat je zeker gelezen moet hebben.