• 1 keer beoordeeld
Cijfer 10
1 keer beoordeeld

Boekcover Meisje Aan De Ketting
Meisje Aan De Ketting door Lydia Rood

Meisje aan de ketting, door Lydia Rood

Ik moest voor geschiedenis op scholieren.com voor dit boek een soort kleine promotie schrijven. Ik ga je in dit stukje een klein beetje vertelen over het boek en waarom je dit boek nou juist wel of nou juist niet zou moeten lezen voor bijvoorbeeld een leesverslag.

Dit boek gaat over een meisje van 13 jaar. Dit boek speelt zich af in het jaar 1629. En heet gaat over een meisje die heet Trijntje en is super lang maar echt heel erg lang. Dat vind zij ontzettend vervelend en al helemaal omdat ze langer is dan alles en iedereen, ze torend overal bovenuit! Vroeger was ze beste vriendinnen met Aagt, als iemand Trijntje uitschold voor lange of mensen die vroegem of he koud was daarboven gooide Aagt altijd modderkluiten naar die mensen toe en het makte haar niet uit wat mensen van haar vonden asl ze Trijntje maar met rust lieten. Toen Trijntje steeds langer en langer werd, hoorde ze steeds minder vaak de klompjes van Aagt in het steegje achter haar huis. Aagt was Trijntje haar allerbeste vriendin en ze kon alles aan haar kwijt. Nu voelt ze zich vaak alleen en aangekeken. Trijntje is voor heel veel mensen een soort bezienswaardigheid, Trijntje gaat altijd met haar ouders mee naar Amsterdam voor de kermis, dan bereiden ze een act voor en moeten mensen betalen om naar haar te kunnen kijken. Helaas is er in Amersfoort oorlog dus is het rustiger op de kermis en halen ze minder geld binnen.

Trijntje is dag en nacht bang, bang voor een man die aan haar vader 50 gulden heet geboden om Trijntje te kopen. 's Nachts als ze licht te slapen droomt ze van hem; de Berenman. Altijd als ze hem tegen komt in de stad hoort ze hem zeggen: "geef me die lange! De Berenman wordt zo genoemd omdat hij altijd een beer bij zich heeft, een hel magere slecht uitziende beer, zijn vel slobbert maar een beetje over zijn lichaam. daarom is Trijntje bang dat als haar vader haar verkoopt aan die man dat ze dood gaat aan verhongering. Op een dag als Trijntje weer door de stad loopt ziet ze een grote menigte om en schandpaal heen staan, als ze iets dichterbij gaat kijken herkent ze het gezicht van de man maar ze weet niet precies wie het is. Later blijkt het een hele opluchting te zijn dat hij aan de schandpaal is gehangen.

Toen ik opzoek was naar een boek voor deze opdracht ging mijn voorkeur niet gelijk naar dit boek. Maar uiteindelijk heb ik toch voor dit boek gekozen omdat dit verhaal echt gebeurd is en omdat het er best bijzonder uitzag. Wat voordelen aan dit boek vind ik zelf dat het niet heel dik is; het verhaal bestaat uit 200 blz wat nog best meevalt. Het lettertype is niet te klein en ook niet te groot. Het is niet zo'n verhaal als heel veel andere geschiedenis boeken, dit is heel anders (ik heb nog niet zoiets gelezen). Een paar nadelen aan dit boek vind ik: Het verhaal is soms lastig te volgen want het ene moment is Trijntje aan het soppen en het andere moment staat ze ineens op een schip. Omdat het een waargebeurd verhaal is zou ik het ook wel leuk vinden als er misschien wat foto's of plaatjes in zouden zitten.

Maar opzich wel een aanrader!