3. a. Regisseur; Michael Bay
b. Jerry Bruckheimer en Michael Bay
4. De hoofdrolspelers: Eigen naam Acteurs: Rol / Personage in de film
Ben Affleck Rafe McCawley
Josh Hartnett Danny Walker
Kate Beckinsale Evelyn

5. Wie is de componist van de filmmuziek? De muziek van de film is gecomponeerd door: Hans Zimmer B. Geef een samenvatting van de film in minimaal veertig regels en maximaal 1 A4. Het verhaal gaat over twee vrienden (Danny en Rafe). Aan het begin van de film zijn ze nog kind ze spelen in een zelfgebouwd vliegtuigje. Ze willen maar 1 ding en dat is gevechtspiloot worden. Rafe kan niet lezen en de vader van Danny zegt dat hij niet langer met Rafe om moet gaan, hij slaat Danny en Rafe word zo kwaad dat hij een plank van hun zelfgemaakte vliegtuigje haalt en de vader van Danny mee slaat. Rafe noemt de vader van Danny een vuile Duitser. Dit ligt heel gevoelig bij de vader van Danny omdat hij zelf tegen de Duitsers heeft gevochten. Een paar jaar later zitten Rafe en Danny samen bij de luchtmacht. Ze stunten met hun vliegtuigen en iedereen is onder de indruk. De tweede wereldoorlog is inmiddels begonnen. Rafe heeft een vriendin (Evelyn). Zij is een verpleegster. Rafe krijgt een aanbod hij mag vrijwillig naar het front gaan. Dit doet hij. Hij wordt neergeschoten en stort in zee. Danny en Evelyn zijn er kapot van. Door hun verdriet groeien ze steeds dichter naar elkaar toe en ze krijgen een relatie. Op de dag dat Evelyn te horen krijgt dat ze zwanger is van Danny komt Rafe plotseling terug. Er ontstaat een ruzie tussen Danny en Rafe. De volgende dag beginnen de aanvallen op Pearl Harbor. Het is echt een ramp. Bijna alle vliegtuigen zijn kapot. Danny weet een klein vliegveldje en het lukt Danny en Rafe om op te stijgen samen schieten ze Japanse vliegtuigen neer. Danny en Rafe worden gevraagd om te helpen met een tegenaanval. De aanval mislukt en het vliegtuig waar onder andere Rafe inzit moet een noodlanding maken. Ze stappen uit. Dan komen er allemaal Jappen en net op het moment dat Rafe echt in gevaar is zie je kogels uit de lucht komen uit het vliegtuig van Danny. Danny’ s vliegtuig stort neer. Rafe rent er heen. Dan komen er weer Jappen. Er wordt op Rafe gericht door een Japanner. Danny springt ervoor, hij wordt geraakt en sterft. Evelyn wacht op het vliegveld op Danny en Rafe. Ze ziet Rafe uitstappen ze is heel blij, maar dan ziet ze dat hij een kist draagt. Ze beseft dan dat Danny dood is. Rafe en Evelyn krijgen weer een relatie en aan het einde van de film zie je het zoontje van Danny en Evelyn bij de grafsteen van hun vader staan. (Bij Danny en Evelyn in de tuin). Ze vernoemen hem naar zijn vader. Danny. C. Verhaalgegevens: 1.Waar en wanneer speelt de film zich af? De film speelt zich grotendeels af in Hawaï, maar ook nog in Engeland want Rafe moet met de engelse meevliegen naar de oorlog. In Hawaï wordt er de aanslag gepleegd door de japanners en in de ziekenhuis speelt het ook veel af want daar werkt Evelyn met een paar vriendinnen. 2. Volgens de gebeurtenissen zich op in de tijd (chronologisch) en/of wordt er gewerkt met flashbacks? De gebeurtenissen die in het verhaal gebeuren zijn niet echt gebeurt met flashbacks alleen als Rafe gaat vliegen en hij wordt geraakt door een ander vliegtuig dan maakt hij een soort noodlanding maar ik denk dat daar wel flashbacks inzitten. Verder in het verhaal niet echt want het is een verhaal wat toch redelijk gewoon is en het wordt gewoon gespeeld met goede acteurs. 3. a. Komen er in de film alleen door acteurs gespeelde historische figuren voor die de historische gebeurtenissen naspelen? De acteurs die in deze film spelen die spelen gewoon het verhaal spelen die in het script staan. Het script is er natuurlijk wel vanuit gegaan van het oude verhaal van Pearl Harbor maar ze hebben er wel een groot deel bij verzonnen. Als ze gewoon het verhaal van Pearl Harbor gedaan hadden dan was het misschien wat saai geweest maar nu was er een groot ingewikkeld liefdesverhaal omheen verteld en het is meteen ook heel anders om naar te kijken. De 3 hoofdrolspelers die meespelen die zijn niet bepaalde personen van vroeger maar die 3 mensen spelen mee in dat liefdes verhaal wat er bij verzonnen is. b. Wordt er in de film gebruik gemaakt van een of meer verzonnen personages van waaruit het filmverhaal verteld wordt? In het verhaal zijn de mensen die de hoofdrollen hebben en in het verhaal meespelen verzonnen personages, want er is dus een liefdes verhaal om het hele verhaal van Pearl Harbor verzonnen. 4. Welke kleuren die je in de film? Kies uit: a + b, want het is vooral in kleuren gedaan maar er is ook een oorlogsreporter en die filmt de oorlog in Pearl Harbor en dat zie je dan in het zwart – wit. 5.Past het gebruik van de kleuren bij het verhaal van de film? a. Ja, want het is in Hawaï opgenomen en daar is het mooi zonnig weer en dat vind ik heel erg mooi als het dan mooi in kleur in, en ook als de oorlogsreporter gaat filmen is het in het zwart – wit en dat vind ik ook heel goed want die met de zwarte en de witte kleur zie je goed de oorlog en lijkt het ook echt het verhaal van vroeger wat er gebeurt. 6. Speelt het gebruik van licht een belangrijke rol in de film? a.Ja, want op Hawaï is het mooi weer en schijnt er heel veel de zon. Ik vond hoe het aantal licht op die film is heel goed. Ook als Evelyn met Rafe aan het praten was deed ze een beetje haar ogen op een spleetje en bleek dus heel goed dat de zon goed scheen en dat het fel licht was. 7. Is de muziek belangrijk in de film? a.Ja, want als er een liefdes scène is dan is de muziek heel mooi om daar dan bij te horen. Ook vond ik het heel erg mooi om de muziek te horen bij het afscheid dat Rafe zou nemen en dat ze heel verdrietig waren, want dan krijg je helemaal kippenvel ervan. Ik vind dat de muziek in de film net een veel beter karakter aan de film zelf geeft doormiddel van de gevoelens die muziek geven aan de scène. 8. Wat is de doelgroep van deze film? Waarom vind je dat? De doelgroep ligt heel erg breed vind ik want oudere mensen die weten precies wat Pearl Harbor allemaal inhoud en jonge mensen zijn er veel in geïnterneerd. Voor kleinere kinderen vind ik dit niks want er komt toch ook oorlog in voor. Er staat ook op de band dat mee gewenst kijken vanaf 12 jaar is dus vanaf 12 jaar en ouder. Maar ik schat gewoon van 12 jaar totdat weet ik veel hoe oud want oudere mensen vinden deze film heel erg mooi. 9. Welk(e) fragment(en) vind je het mooist van de film? Leg uit waarom? Ik vond het mooiste fragment dat Danny en Evelyn samen zijn waar de vliegtuigen staan met al die witte doeken. Want ze zijn allebei heel erg verdrietig door het ‘verlies’ van Rafe, en zoeken troost in elkaar. Ik vind ook de muziek die er dan opstaat heel erg mooi want dan krijg je er echt een speciaal gevoel bij. 10. Welk(e) fragment(en) vind je het mooiste van de film? Leg uit waarom? 11. Waardoor spreekt deze film jou het meest aan? Kies uit (je mag er meerdere kiezen): A, B, D
Ik vond het een heel diepgaand en mooi verhaal. Het was wel een beetje voorspelbaar maar heel mooi en goed om naar te kijken. De hoofdrolspelers vond ik echt heel erg goed, want ik vind het allemaal hele knappe mensen en ik vind dat ze mooi hun emoties laten zien en dat ze goed hun verhaal spelen. De muziek in de film maakte het helemaal af, want net als er iets spannends was of iets romantisch dan kwam er een heel mooi stuk muziek en dat sprak me heel erg aan. 12. Wat vond je van de film? Ik vond dit echt een hele goede film, want het was een heel diepgaand verhaal en heel fijn om naar te kijken omdat het mij zelf ook aansprak dat het over de geschiedenis van Pearl Harbor ging en dat heb ik altijd wel interessant gevonden. Het verhaal wat erbij is gemaakt, dus het liefdes verhaal vond ik heel erg pakkend en ook wel een soort spannend want je gaat denken van wat gaat er nu gebeuren en je bent heel benieuwd hoe het verhaal af gaat lopen. Ik vond de film wel wat lang duren want hij duurde 176 minuten en je moet er even goed de tijd voor nemen om hem te gaan kijken maar ik heb hem echt met veel plezier gekeken, ook al had ik hem al 2x gezien.