Beoordeling 4.6
  • 4e klas vwo | 763 woorden
  • 6 april 2004
  • 7 keer beoordeeld
Cijfer 4.6
7 keer beoordeeld

Inleiding: Al van te voren aangekondigd, maar op woensdag 10 december was het dan zover. De tentoonstelling die naar mijn mening een ramp zou worden. Nadat we een filmpje hadden gekeken tijdens de CKV les was ik dusdanig gedemotiveerd om met plezier naar de tentoonstelling te gaan. En achteraf vraag je jezelf dan af, waar was al die wanhoop nou voor nodig. Tenslotte was het toch erg leuk! Wat ik net al zei was ik achteraf blij dat we naar de tentoonstelling toe zijn gegaan want ik begin steeds meer het nut in te zien van het vak CKV. Hoe de tentoonstelling verder in elkaar zat lees je verderop in het verslag. Om te beginnen eerst maar eens een stukje over: De tentoonstellingsruimte. De tentoonstelling vond plaats in het centraal museum, utrecht. De tentoonstelling is onderverdeeld in negen verschillende ruimtes, met ieder een eigen thema. De formaten van de ruimtes zijn niet bekent. Ik zal even een opsomming geven van de ruimtes met thema. 1. Natuur; beeldjes e.d om de natuur in huis te halen

2. Meesterwerken; reproductie van meesterwerken en wijzigingen
3. Rococo; stijl uit de 18de eeuw, bedoeld om de tijd van Napoleon na te streven. 4. Klassiek; Allerlei voorwerpen, o.a kasten met als functie kast/ouderwetse gevel. 5. gemengd; kunstenaars met meer stijlen staan hier. Of een samenstelling van stijlen. 6. Barok; stijl uit de 18de eeuw met bijv. verguld brons en half edelstenen. 7. Gedekte tafels; stijlen binnen de eetcultuur. 8. Exotisme;Chinese kunst. 9. Gotiek; anti neo kunst. De inrichting van de zalen verschilde erg. Er waren wel 2 dingen die herhaald werden. Deze zijn het gebruik van gekleurde felle lichten en het gebruiken van metalen netten i.p.v vitrines. De kleuren op de achtergrond zijn vooral wit roze en geel. Roze en geel werden niet in alle zalen gebruikt. Wit wel. Er worden in de zaal zelf geen toelichtende teksten gegeven, maar je krijgt aan het begin wel een boekje met toelichtingen. De toelichtingen die meer duidelijk maken over de: Inhoud en vorm. De tentoonstelling gaat over Neo, dat zoiets betekend als opnieuw. Dan denk je al gauw, is deze tentoonstelling dan al eerder geweest? Nee, alles wat in de tentoonstelling staat opgesteld is een reproductie van een stijl of een stijl die na een tijd te zijn weggeweest weer terug keert. De bedoeling van de samenstellers is om te laten zien hoeveel dingen worden nagedaan of nep zijn. Dat aan de tentoonstelling de naam Neo is gegeven is dus niet toevallig. De tentoon gestelde voorwerpen zijn verschillend gedateerd om de variatie in tijd weer te geven, en zo te laten zien dat neo niet alleen iets van nu is. Ik kan niet bepaald zeggen dat de samensteller een maatschappelijk of religieus doel voor ogen had.De kunstwerken zelf hadden dus ook geen doel en waren kunst op zich, en geen kunst om kunst.De kunstwerken bestonden uit van allerlei materialen en waren dus niet specifiek geselecteerd. Toch kun je wel zien dat de materialen vaak van een slechtere kwaliteit zijn. Bijv. rococo, dat alleen aan de voorkant verguld is. Tussen al die kunst en kitsch is er altijd wel iets dat mijzelf erg aanspreekt, dit leidde al snel tot: Mijn keuze Mijn persoonlijke keuze is de make-uptafel van Rhona Zwillinger. De bedoeling van het kunstwerk is de mensen na te laten denken wat wel en niet kunst is. Dit probeert ze mede te bereiken door goedkope materialen te gebruiken e.d . Het is duidelijk dat ze barok wil combineren met het “moderne leven”. Ook gebruikt ze daarbij molens, die erg afsteken bij de rest. Ze heeft dus een maatschappelijk doel en dat is dus het laten zien van het verschil tussen echte kunst en kitsch. De kunstenaar heeft vooral goedkope voorwerpen gebruikt, en dat straalt er van af. Omdat het is nagemaakt van barok past het goed in de tentoonstelling. Reflectie: 1. Ik verwachte niet veel van de tentoonstelling en heb me voorbereid op een saaie middag
2. Uiteindelijk vond ik de tentoonstelling best leuk, maar vooral apart. Ik kan niet zeggen dat ik het ene mooier vind dan de ander omdat ze per categorie bijzonder zijn. 3. Ik heb een raar gevoel bij mezelf ontdekt, want ik vond het niet mooi maar apart. 4. 4. Ik vond het apart en lelijk omdat de voorwerpen rare combinaties bevatten, maar ook apart want wie verzint zoiets. 5. 5. Ik zou niet graag nog zoiets als dit zien, want dat zou wel eentonig worden. 6. Ik heb al vaker dit soort tentoonstellingen bezocht, en ben er zeker van dat ik zoiets vaker ga bezoeken. 7. Ja, mijn mening is weldegelijk veranderd; oordeel niet te snel.