19 keer beoordeeld

Recensie Positief: Brokeback Mountain. Regie: Angie Lee
Cast: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Randy Quaid, Anne Hathaway, Michelle Williams, Valerie Planche, Graham Beckel, David Harbour e. a. Genre: Drama/romantiek
Speelduur: 134 minuten
Releasejaar: 2006
Land: Amerika
Waar? De film draait de komende weken in 30 steden. Brokeback Mountain gaat over twee cowboys (Ennis en Jack) die samen schapen gaan hoeden in Brokeback Mountain. Wanneer het stormt, belanden ze samen in een tentje en daar komen ze achter de gevoelens die ze voor elkaar koesteren. Dit zorgt echter voor veel problemen, want ze weten allebei dat homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt in hun tijd (1963). Het is dan ook geen optie om voor hun liefde uit te komen. Jack heeft zijn homoseksualiteit redelijk geaccepteerd maar Ennis heeft er de grootste moeite mee. In het zomerseizoen gaan ze dan ook allebei hun eigen weg en doen ze wat iedereen van hen verwachtte, namelijk trouwen en kinderen krijgen. Als ze elkaar na een tijdje weer tegenkomen blijkt dat hun gevoelens nog niet veranderd zijn en onder het mom van ‘een weekendje vissen’ ontmoeten ze elkaar op gezette tijden. Wanneer de vrouw van Ennis achter zijn homoseksualiteit komt scheiden ze. Als Jack dat hoort geeft hem dat de hoop dat het ooit goed zal komen tussen hen, maar deze hoop is snel vervlogen als Ennis hem eens goed de waarheid zegt. Zo dooft hun liefde langzaam uit. Wanneer Ennis hoort dat Jack is omgekomen bij een ongeluk heeft hij spijt als de haren op zijn hoofd dat hij nooit aan zijn liefde voor Jack heeft toegegeven. Brokeback Mountain is een prachtige film waarin de problematiek rond homoseksualiteit goed wordt uitgelegd en van verschillende kanten wordt bekeken. Aan de ene kant is er Jack die voor zichzelf zijn homoseksualiteit al heeft geaccepteerd, maar het nog wel verborgen houdt voor de buitenwereld. Aan de andere kant is er Ennis die net zijn homoseksualiteit ontdekt en er absoluut niet voor uit wil komen. In feite ontkent hij het zelfs tegenover zichzelf. De film laat ook goed zien hoe de buitenwereld er op reageert. Een goed voorbeeld hiervan is de scheiding tussen Ennis en zijn vrouw. Ik vind dit een prachtige en ontroerende film en ik kan goed begrijpen dat deze film voor meerdere Oscars genomineerd is. Gezien in: Bioscoop ‘de Kroon’; Zwolle
Eindcijfer: * * * * (8)
Recensie Negatief: Brokeback mountain. Regie: Angie Lee
Speelduur: 134 minuten
Releasejaar: 2006
Land: Amerika
Waar? De film draait de komende weken in 30 steden. Brokeback mountain gaat over twee cowboys (Ennis en Jack) die samen schapen gaan hoeden in Brokeback mountain. Wanneer het stormt, belanden ze samen in een tentje en daar komen ze achter de gevoelens die ze voor elkaar koesteren. Dit zorgt echter voor veel problemen, want ze weten allebei dat homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt in hun tijd (1963). Het is dan ook geen optie om voor hun liefde uit te komen. Jack heeft zijn homoseksualiteit redelijk geaccepteerd maar Ennis heeft er de grootste moeite mee. In het zomerseizoen gaan ze dan ook allebei hun eigen weg en doen ze wat iedereen van hen verwachtte, namelijk trouwen en kinderen krijgen. Als ze elkaar na een tijdje weer tegenkomen blijkt dat hun gevoelens nog niet veranderd zijn en onder het mom van ‘een weekendje vissen’ ontmoeten ze elkaar op gezette tijden. Wanneer de vrouw van Ennis achter zijn homoseksualiteit komt scheiden ze. Als Jack dat hoort geeft hem dat de hoop dat het ooit goed zal komen tussen hen, maar deze hoop is snel vervlogen als Ennis hem eens goed de waarheid zegt. Zo dooft hun liefde langzaam uit. Wanneer Ennis hoort dat Jack is omgekomen bij een ongeluk heeft hij spijt als de haren op zijn hoofd dat hij nooit aan zijn liefde voor Jack heeft toegegeven. Deze film is mij echt tegengevallen. Ik ging met een compleet andere verwachting naar de bioscoop. Als je hoort dat de film gaat over 2 cowboys die homo zijn heb je eerder de verwachting naar een comedy te gaan. Dit is dus absoluut niet het geval. De film behandeld de problematiek van homoseksualiteit en verteld vooral hoe erg het wel niet is om homoseksueel te zijn in het Wilde Westen en hoe slecht de buitenwereld wel niet op dit feit reageert. Het drama is compleet als Ennis en zijn vrouw ook nog eens gaan scheiden. Er zit absoluut geen enkele actie in deze film (behalve op het moment als er storm uitbreekt in Brokeback Mountain) waardoor het nogal langdradig wordt. Waarom deze film meerdere oscarnominaties heeft ontvangen is mij nog steeds een raadsel. Ik zou het dan ook niet aanraden om naar deze film te gaan, tenzij u van overgevoelige films houdt. Gezien in: Bioscoop ‘de Kroon’; Zwolle
Eindcijfer: * * (4)