Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Graffiti

Beoordeling 6.7
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • Klas onbekend | 2913 woorden
  • 19 februari 2000
  • 107 keer beoordeeld
Cijfer 6.7
107 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Inleiding
Dit is een praktische opdracht voor ANW (Algemene Natuur Wetenschappen). Het thema van deze praktische opdracht is "kleur". Hiervoor hebben wij een verschijnsel onderzocht, waarin kleur een hele belangrijke rol speelt. We hebben voor ons onderzoek "graffiti" gekozen. We hebben graffiti gekozen omdat we het in ons dagelijks leven telkens weer tegenkomen, omdat er veel kleur bij graffiti wordt gebruikt, omdat we ons erg interesseren voor het onderwerp en omdat er hele mooie graffiti bestaat! Door middel van een voorwerp / opstelling / afbeelding, een poster en een procesverslag willen wij laten zien dat er dus mooie graffiti bestaat, met veel kleur! Graffiti Info Graffiti in het algemeen: Graffiti zie je overal, je kunt het niet ontlopen. De vormen en voorstellingen (graffiti) bestaan uit gespoten of geschilderde initialen en stripachtige afbeeldingen. De meeste graffiti wordt op muren, schuttingen, treinen of gebouwen aangebracht. Het kladden en spuiten op muren (andermans eigendom) werd oorspronkelijk als een vorm van vandalisme beschouwd. Daarnaast is er graffiti op papier of op doek gemaakt. Hierdoor werd graffiti-kunst wel geaccepteerd. De vormgeving van de letters en beelden is origineel en decoratief, het kleurgebruik is uitbundig. Enkele kenmerken die uniek zijn voor deze kunstvorm: * De uiteenlopende stijlen en ontwikkelingen. * De oorsprong ( strips, kalligrafie massacultuur etc.). * Kunst gemaakt op bewegende oppervlakken, bijvoorbeeld treinen. Dit betekent een verandering in de traditie van de beeldende kunst. Vergelijkingen met films zijn mogelijk. * Het feit dat de maker zich rechtstreeks tot het publiek richt, zonder selectieprocedures, zoals die bij bijvoorbeeld galerieën. Naamgeving en geschiedenis
Graffiti is een Italiaans woord. En het is eigenlijk een meervoud, al kom je het enkelvoud graffito maar uiterst zelden tegen. Graffiti komt van het Griekse grafein. Grafein betekent schrijven. De term graffiti is een uitvinding van de archeologie. Op oude Romeinse muren vonden oudheidkundigen inkrassingen van verschillende aard. Je had officiële inscripties en ook minder officiële zoals aankondigingen of publiciteit. En dan had je nog een derde soort: zeer eenvoudige tekeningen of korte opschriften die helemaal niets officieels hadden. Die laatste inkrassingen noemden de archeologen in de negentiende eeuw graffiti. Graffiti; waarom: - Misschien alleen maar uit verveling. - Om de kick, het opwindende gevoel dat je iets doet wat niet mag, omdat het illegaal is. - Omdat de kunstwerken in openbaar gemaakt worden. Hierdoor krijg je bekendheid. - Als protest tegen de materialistische samenleving. - Om het straatbeeld of stadsbeeld te veranderen; vrolijker, kleuriger en minder saai te maken. Hoe de graffiti kunstenaars te werk gaan " Het zetten van een graffiti begint met het uitzoeken van een geschikte muur, een muur van een lelijk gebouw waar veel mensen langskomen. Thuis ga je dan een ontwerp maken, wat inhoudt dat je de letters ontwerpt. Want de kleuren improviseer je afhankelijk van de verschillende spuitbussen die je hebt. 's Nachts ga je er met je ontwerp op uit. Op de uitgekozen muur schets je met een lichte kleur de vorm en de grootte. Dan ga je het invullen en gooi je er wat pijltjes en sterretjes tegenaan. Daarna omlijn je het geheel en teken je een achtergrond. Als laatste signeer je de graffiti en maak je dat je wegkomt. Meestal slaap je de volgende dag uit tot een uur of twee en dan pas ga je kijken of het gelukt is. Graffiti neemt vrijwel al je vrije tijd in beslag. Je zit de hele tijd een beetje te ontwerpen, een beetje te tekenen en over graffiti te praten. Bovendien moet je elke week minstens een graffiti schrijven om er iets mee te bereiken ". Graffiti en kleur

Graffiti wordt vooral met spuitbus aangebracht. Er zijn spuitbuskleuren genoeg. Van papyruswit, oceaanblauw en olijfgroen tot bordeaux rood of metaalgrijs. En als dat nog niet genoeg kleuren zijn, worden de verschillende kleuren gewoon gemengd. Het is meestal de bedoeling van graffiti-spuiters dat hun kunstwerken of muurschilderingen opvallen. Daarom spuiten ze op opvallende plekken maar ook met veel kleuren. Door de kleur springt de graffiti uit z'n omgeving en valt het nog meer op. Hieronder staan de 3 verschillende soorten graffiti. Iedere soort heeft een ander kleurgebruik. * De Tag (bestaat uit 1 kleur) Dit is een klein woordje of lettertje. Het is een soort snelle handtekening. * De Throw up (bestaat uit 2 kleuren) Dit is een woordje of tekening, 1 kleur wordt gebruikt voor de omlijning en 1 kleur voor de invulling. * De Piece (bestaat uit heel veel kleuren) Dit is een groot kleurrijk geheel, erg arbeidsintensief. Het is een soort muurschilderij. Graffiti is verboden
Volgens de APV's ( Algemene Plaatselijke Verordening) is vrijwel alle Nederlandse gemeenten graffiti verboden. Een voorbeeld is artikel 64, hoofdstuk van de APV van Zaanstad. Dat gaat als volgt: " Het is verboden op een aan een ander toebehorend roerend of onroerend goed dat vanaf de openbare weg, of de spoorbaan zichtbaar is, zonder toestemming van de rechthebbende, bekendmakingen, afbeeldingen of tekens aan te brengen, deze goederen te bekrassen of te bekladden ". Graffiti is duur
Graffiti is een dure kunstvorm. Zowel voor de graffiti-boeoefenaars als de graffiti-verwijderaars. Een spuitbus kost ongeveer een tientje en je kunt er maar ongeveer 2 vierkante meter mee spuiten (in 2 tot 3 lagen, zodat het goed dekt). Nederland kent enkele duizenden graffiti-beoefenaars en deze groep richt schade aan van miljoenen. De NS betaalt jaarlijks rond de 4,5 miljoen voor het schoonmaken de treinen en stations. Het schoonmaken van een trein kost ongeveer 150 gulden per vierkante meter. Een Piece kost gemiddeld 1600 gulden aan reinigingskosten. Graffiti en de 4 centrale ANW vragen
1) Hoe komen wetenschappers aan hun kennis? Zij komen aan hun kennis door in dit geval graffiti te bestuderen, interviews te houden en tot slot gewoon informatie over het onderwerp te (onder)zoeken. 2) Hoe wordt de wetenschappelijke kennis toegepast in het dagelijks leven? De kennis van de wetenschappers wordt toegepast in het dagelijks leven door middel van boeken, afbeeldingen en kunstwerken. De wetenschappers brengen zo hun kennis over naar de mensen. 3) Hoe weet je wat waar is? Je weet pas of de wetenschappers de waarheid spreken, als je alles onderzocht hebt. Dus het is dan de bedoeling alles precies na te gaan. Dit is waarschijnlijk onmogelijk. Wel kan je zelf de graffiti bekijken en bestuderen. 4) Mag alles wat kan? Niet alles mag wat kan. Graffiti-spuiten kan namelijk wel (er zijn spuitbussen en muren beschikbaar, maar het mag niet omdat er een verbod op staat. Interview
Dit is het interview met QUIK ( Linwood A. Felton), een graffiti artiest uit de jaren 60-70 die nu als kunstenaar zijn geld verdient. Dit interview werd afgenomen door Paul de Leeuw in de Laat de Leeuw show van woensdag 29 oktober 1999. Paul: Why the name QUIK? QUIK: I wanted to be faster than the police, considering the many times I was being caught. P: It's QUIK without a ' c' Q: Yeah! P: So, that's very quick! Q: I had to be. It did work out. P: But why did you put out the 'c'? Q: Eh … Well five letters was too long and less than five, that was kind a soft. That wasn't cool back then. P: To have five letters? Q: No, to have less than four. Five was too long, because before I had written the fifth letter, the police caught me. With four letters I was fast enough. P: You come from America. Q: Yes, I do. P: Which part? Q: New York. Of course! P: New York? And it wasn't cool to have a name with five letters there? Q: No, three letters!! P: Oh, three letters! So, they call you the godfather of graffiti? Q: Well maybe I am more like a dinosaur. P: You were a famous graffiti artist and then you became an artist who has exhibit around the world and also in Holland. I have read in your biography that you live in Groningen. Q: Yeah. P: Why did you move to Groningen? I mean you lived in New York, the Big Apple. Q: Well, in the Groninger Museum there is a lot of really fantastic things with the New York graffiti art and the people are very gentle and relaxed. I also like the region. P: But why not Amsterdam? That's the big European city. Q: No, because it sounds too much like New York. It's a big village and it is a bit aggressive and it is dirty. P: What do you think about the Dutch graffiti style? Q: You have got a lot of talented people here and I believe that the thirst thing of graffiti In Europe was made in Amsterdam. P: Where did you made the most graffiti? On what kind of subjects? Q: I did a lot of good damage in trains. I was a real train vandal. I love trains! P: But now you are a train vandal too, because you did something in Amsterdam. You have made an art on a train. Q: Yes I did. P: Why didn't you do that in Groningen? Q: I did actually. I did business in Groningen. But the things I do at this moment are all legal and with permission. P: Have you ever been threatened in New York? Q: Several times. Yeah, I was a very aggressive type a thing. P: Because you were the greatest? Q: No, I was one of the worst actually. I had the usage to paint over the work of other people. And that was one of the worst things you could do if you were a graffiti artist. P: I always thought that graffiti artist were very aggressive people. Smoker etc. But you are very cool, relaxed. How come? Q: I don't know. I am just a relaxed human. P: Did you ever been caught by the police? Q: At least four times. P: But you have never been arrested in Groningen? Q: No, but that's because I don't do illegal work anymore. P: Well, I want to thank you for this interview. Good luck with your exhibition in Rotterdam! De tentoonstelling van de werken van QUIK waren te bewonderen in Rotterdam tot en met zeven november. Hieronder zie je een foto van QUIK (Linwood A. Felton) en een van zijn werken. Het digitaal archief
Toelichting
Hieronder staat de informatie die wij gevonden hebben van het digitaal archief. We hebben niets kunnen vinden over het onderwerp graffiti zelf. Het gaat over de kleur en de verf die graffiti kunstenaars gebruiken bij het maken van hun kunst. Verven en kleurstoffen. Samenvatting
Verven en kleurstoffen worden voor diverse doeleinden gebruikt zonder erbij stil te staan dat tal van deze producten schadelijk zijn voor mens en milieu. Wie heeft er nooit met kwast of roller een dunne laag verf ergens op aangebracht om het te verfraaien of te beschermen? We kunnen ons een wereld zonder verf niet meer voorstellen. En de samenleving zou er veel minder kleurig uitzien. Verfproducten zijn echter ook in opspraak gekomen. Niet alleen het aanbrengen van verfproducten, maar ook het verwijderen van oude verflagen is soms zeer ongezond. Daarnaast traden er gaandeweg steeds meer milieuproblemen op, onder meer door het verwijderen (afstralen) van loodhoudende verflagen in de open lucht en het op onverantwoorde wijze storten van verfresten. Verfrecepten
Verfproducten bevatten een achttal typen grondstoffen. Elke grondstof heeft kenmerkende eigenschappen en functies die belangrijk zijn voor het gedrag van een verf en dus de mogelijke toepassingen van het product bepalen. We zullen de diverse verfingrediënten eens de revue laten passeren. De basis van het verfproduct zijn het bindmiddel, dat uiteindelijk de vaste laag zal vormen en het oplosmiddel, dat ervoor zorgt dat we alle bestanddelen in een dunne laag kunnen aanbrengen. Pigmenten

Pigmenten zijn poedervormige vaste stoffen, die onoplosbaar zijn in de gangbare oplosmiddelen, reactieve verdunningsmiddelen, bindmiddelen en weekmakers. We onderscheiden twee groepen: de corrosiewerende pigmenten ( bijvoorbeeld loodoxide
Pb O , zinkchromaat en zinkfosfaat) en de pigmenten die worden gebruikt vanwege hun optische eigenschappen, zoals kleur en lichtverstrooiing. Tot de laatste groep behoren chromaatgeel, ftalocyanineblauw , titaandioxidewit en molybdaatrood. Er zijn nauwelijks verfproducten die alle acht soorten grondstoffen bevatten. Hoogglanzende blanke lakken bijvoorbeeld bevatten alleen maar bindmiddelen, oplosmiddelen en hulpstoffen. Het aantal commercieel verkrijgbare verfgrondstoffen loopt in de tienduizenden. Zelfs een betrekkelijk kleine verffabriek heeft als regel honderden grondstoffen in voorraad. Bouwverven. Bouwverven, in schilderkringen geeft men de voorkeur aan de oudere naam schildersverven, worden als regel gemaakt van oxidatief drogende alkydharsen of van acrylaatlatices en emulsies. Zoals de naam al aangeeft, reageren de oxidatief drogende alkylharsen tijdens het drogen met zuurstof uit de lucht, waarbij een vast netwerk ontstaat waarin andere verfbestanddelen zijn verdeeld. Dit noemen we de chemische droging. Tegelijkertijd verdampt het oplosmiddel, wat in feite de fysische droging is. Betonrot
Verf die CO slecht doorlaat, kan bijdragen aan de bestrijding van het zogenaamde betonrot. In beton dat is blootgesteld aan weer en wind kan carbonatie plaatsvinden, een reactie van calciumhydroxide met CO uit de lucht. Deze reactie verlaagt de zuurgraad van het beton. Als het carbonatiefront, dat is het grensvlak tussen het wel en het niet gecarbonateerde beton, de stalen wapening heeft bereikt, kan deze gaan roesten. Het volume van de gevormde reost is groter dan het volume van het door corrosie verloren gegane staal. Daardoor wordt de betondekking weggedrukt en ontstaan er zwakke plekken in het beton. Tijdige afwerking van het beton met een verfsysteem dat CO slecht doorlaat, voorkomt het carbonatieproces. Verf, veiligheid en milieu
Vaak wordt verondersteld, of zelfs voetstoots aangenomen, dat de moderne verfproducten veel meer arbeidsveiligheids- en milieuproblemen veroorzaken dan de traditionele materialen. In werkelijkheid is de situatie veel genuanceerder. Alleen al in Nederland en Belgie zijn in het verleden tienduizenden tonnen lood uit verfproducten in het milieu verspreid bij het schuren, het verweren en het verwijderen van verflagen (afsteken, afbranden, afbijten enzovoort). Blootstelling tegen gaan
Blootstelling van het lichaam aan schadelijke verfproducten kunnen we tegengaan door middel van technische voorzieningen (afzuiginstallaties) en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Veel moeilijker ligt het voorkomen van de verspreiding in het milieu van niet-vluchtige, schadelijke stoffen tijdens het aanbrengen van verfproducten in de open lucht. Het werken met oplosmiddelen brengt niet alleen verhoogde gezondheidsrisico's met zich mee (gevaar van inademing, brandgevaar, explosiegevaar bij oplosmiddelen met een laag vlampunt enzovoort) maar veroorzaakt ook milieuproblemen. Dat komt doordat ozon ontstaat bij de fotochemische afbraak van verdampte oplosmiddelen in de buitenlucht. Naar aanleiding hiervan kwamen in Nederland overheid en bedrijfsleven enige jaren geleden overeen dat het vrijkomen van oplosmiddelen vanuit verfproducten in de loop van de perioden 1981-2000 wordt gehalveerd. Doordat het verfgebruik jaarlijks met ongeveer twee procent stijgt en nageschakelde technieken zoals thermische naverbranding, biofiltratie en adsorptie aan actieve kool slechts incidenteel toepasbaar zijn, mag in het jaar 2000 het gemiddelde oplosmiddelgehalte van de verfproducten slechts ongeveer een derde bedragen van dat in 1981. Dat betekent dat er in de jaren negentig in de verftechnologie een revolutie gaat plaatsvinden. Etiket Hema Spuitverf: Hema spuitverf vormt op metaal en hout een goed hechtende langdurig glanzende of matte verflaag. Ook te gebruiken bij voorwerpen met een onregelmatig oppervlak. Samenstelling: diverse pigmenten, Bindmiddel alkydhars. Oplosmiddel terpentine en aceton. Drijfgas propaan / butaan. Milieu-informatie: bevat geen CFK's (drijfgassen die de ozonlaag aantasten). Encarta 99, Encyclopedie Winkler Prins Editie Graffiti (Eng., v. Ital.), term gebruikt ter aanduiding van opschriften en tekeningen op muren en wanden van meestal openbare gebouwen of vervoermiddelen. In de jaren zeventig nam vooral in New York, en van daaruit ook internationaal, het verschijnsel van met verfspuitbus of viltstift aanbrengen van zgn. "tags" (afkortingen van namen of schuilnamen) een steeds grotere omvang aan en werd het een permanent uitdrukkingsmiddel van een grote groep kansarme jongeren. Zeer kleurrijke ornamentele letters, al dan niet met behulp van sjablonen gemaakt, gecombineerd met aan strips ontleende figuren zijn karakteristiek; hoe groter de beschildering hoe groter het prestige. Door de interesse die de kunstwereld voor de graffiti begon te tonen en mede onder druk van boetes, arrestaties en antigraffiticampagnes, ging een aantal graffitivervaardigers over op doek, metaal of polyester. Graffitikunstenaars van het eerste uur zijn Futura 2000, Dondi, Ramellzee, Samo (pseudoniem van Basquiat) en Keith Haring. Spuitbus, in het algemeen een bus waaruit onder gasdruk een vloeistof als nevel of als schuim gedoseerd kan worden. Dit kan luchtdruk zijn, op te wekken met een handpompje. Meestal verstaan men onder een spuitbus echter een aërosolverpakking waarin de te dispergeren stof (bijv. insecticiden, cosmetica, lakken) vermengd is met een stuwmiddel of drijfgas dat tevens als oplosmiddel dient. Wanneer de afsluitdop van een spuitbus wordt ingedrukt, drijft het stuwmiddel de te vernevelen stof naar buiten in de vorm van fijne druppeltjes en het drijfgas verwijnt in de atmosfeer. Hoe fijner de verstuiving, hoe groter het verbruik aan drijfgas. Daarom bestaat de inhoud van een nevelaërosol (graffitispuitbus) voor 80 % uit drijfgas. Bijlage afbeelding: Spuitbussen bevatten producten zoals cosmetica, verf en smeermiddelen. Drijfgas in het bovenste gedeelte van de bus oefent druk uit op het mengsel eronder. Wanneer de drukdop
van een spuitbus wordt ingedrukt, gaat een inlaatklepje open waardoor het mengsel door het plastic buisje via de spuitopening naar buiten kan ontsnappen. Bronvermelding
Boeken: - Knipselkrant: "Graffiti voor de jeugd" - Thematische knipselkrant: "Actuele TDP documentatie, graffiti. - Thematische knipselkrant: "Actuele documentatie, graffiti. - Beeldende begrippen, begrippen in beeldende vormgeving, Bert Boermans - Kunst op niveau, 1800- heden, P. den Hartog, M. van Doorn. - De Ruiter informatie, Graffiti ( nummer 796). - Coming from the Subway, New York , Graffiti Art. Computer: - Encarta 99 encyclopedie Winkler Prins Editie. - Digitaal Archief 2, onderwerp: verf. - Internet: http://www.home.planet.nl/~tenbr001/1/ http://www.weenergroep.nl/gbr/gevelreiniging.html http://www.amnesty.nl/videocatalogus/gaza.htm http://www.best-online.nl/best_news_graffiti_990108.html
Overig: - Uitzending van "Laat de Leeuw" van 29 oktober 1999. - Fotoshoot in Rotterdam. - Spuitbusverpakkingen.

REACTIES

E.

E.

ik heb zelf ook met Quik samen gewerkt en ik vind t vet dat er ook een stukje van hem in je werkstuk staat!

16 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.