ADVERTENTIE
Open Avond = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Avond op woensdag 9 december dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel al je vragen én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo?

Meld je dan nu aan!

Keuzeopdracht 5



Graffiti.



1 Oorsprong

De oorsprong van graffiti gaat terug naar het begin van het menselijk sociaal leven. Graffiti is teruggevonden op onbeschermende, oude Egyptische monumenten en graffiti was zelfs bewaard gebleven op muren in Pompeii.

Graffiti kent bij ons z'n oorsprong in de late jaren '60 en het is geëvolueerd sindsdien. In het begin van het ontstaan van graffiti gaf men drie verschillende termen aan het woord. Men sprak zowel van graffiti art, subway art als van spraycan art.



2. Betekenis van het graffiti


Graffiti is de meervoudvorm van het Italiaanse woord 'grafficar'. In het meervoud betekent grafficar tekeningen, markeringen, patronen, krabbels of boodschappen die geschilderd, geschreven of gegraveerd zijn op een muur of op een oppervlak. Grafficar betekent ook krabben in referentie tot verschillende muuropschriften van grottekeningen, badkamerkrabbels of een andere boodschap dat gekrast is op muren.



In referentie tot hedendaagse graffiti, de definitie is bevoegd tot het toevoegen dat graffiti alsook betekent het ongevraagd plaatsen van een tekening op een privaat of publiek eigendom.

Graffiti is een kunstvorm. Het is een kunstvorm die meer betekend dan enkel het kritiek geven op de illegaliteit, het niet samenhangen en de niet gestandaardiseerde presentatie.



3. Verschillende vormen van graffiti

Er zijn verschillende vormen van graffiti: ten eerste is er de simpelste vorm van individuele markeringen zoals slogans, beklading of politieke uitspraken. Voorbeelden van dit type van graffiti worden vaak teruggevonden in openbare toiletten of op buitenmuren en deze graffiti is ook meestal handgeschreven. Een andere simpele vorm is dat van de 'tag' die grappig is, het is het schrijven van één of ander naam of schuilnaam in een krabbelgeschrift.

Zowel de 'tag' als de individuele markeringen hebben weinig of geen esthetisch uitzicht.

Terwijl ze misschien een stijl van schrijven zijn, zijn deze vormen niet bevoegd als een voorbeeld van de prachtige graffitikunst omwille van om een tekort aan esthetische kwaliteiten en een onbekwaamheid om een maximale esthetisch gevoel in de kijker te produceren.

Eigenlijk is de tag of de individuele tekening niet geproduceerd voor artistieke doeleinden.

Het is fundamenteel de bedoeling om de schrijvers aanwezigheid aan te duiden.



De laatste vorm van graffiti is graffiti die creatief gebruik van spuitbussen om een kunstwerk te produceren dat voldoet aan de normen van de graffitistijl.

Moderne graffitikunst is ontstaan in New York City en het was eerst gekend als New York Style Graffiti. Deze kunstvorm begon in de late jaren 60. Tagging bekwam snel als een manier om een naam bekent te maken over de gehele stad. Het voordeel van de spuitbussenverf is dat men in grootte en kleuren kan evolueren. Het was niet enkel genoeg om iemands naam gekrabbeld te hebben op een beschikbaar en zichtbare oppervlakte, want iedereen deed dat. Door het gebruik van de spuitbus kon men de tagger onderscheiden van de kunstenaar door middel van kleur vorm en stijl. Door middel van het gebruik van de spuitbus bracht men nu ook bij de artistieke creatie een tag aan. De tag is eenkleurig en is geschreven in een stijl die iedereen kan hanteren. Deze tag gaf aanleiding tot de throw-up. Dit is een tweekleurige tag die meestal in omlijnde of bolachtige letters gemaakt is. Deze stijl is ook niet zo moeilijk maar evolueerde tot meer gecompliceerde stijlen zoals de stamp. Deze stijl maakt gebruik van letters die een driedimensioneel effect veroorzaken. Het stuk dat kort na het meesterwerk verscheen is een groot veelkleurig werk. Een stuk is meestal op een wand aangebracht en het betreft originele en bekende tekenfilmfiguren in tegenstelling tot de naam van de graffitikunstenaar. In het midden van de late jaren 70 startte men met het schilderen op ondergrondse treinen, vandaar de naam 'subway art'. Stijl en artistic talent waren en bleven zeer belangrijk. Het doel was om uitschieters te creëren. Dit waren werken die uitsprongen omwille van hun creativiteit, kleur en krulachtige omlijning, dat betekent geen druipers en overal artistiek uitzicht. Het is de herkenbaarheid van de artistieke talenten van de graffitikunstenaar die een stempel drukte op de subway art, en niet enkel de verschijning van hun naam op duizend verschillende plaatsen. Deze stijl maakt gebruik van bolvormige letters die verwarrend zijn en van een in elkaar sluitend type kalligrafie dat bijna onmogelijk is om te lezen. De mogelijkheid om ingewikkelde stukken te produceren maakt het onderscheid tussen de tagger en de graffitikunstenaar. Taggers krabben en graffitikunstenaars doen aan kunst.

In het verleden werkten graffitikunstenaars vaak alleen, maar de grootte en complexiteit van de werken alsook wat de veiligheid betreft, werken gemotiveerde kunstenaars tezamen in groepen. Deze groepen van graffitikunstenaars bestaan uit 3

à 10 groepsleden.

De productie van graffiti houdt gevestigde technieken en stijlen in en de kunstvorm is gekarakteriseerd door een standaardmedium, spuitbussenverf.

Graffiti is geen spontane activiteit zoals tagging in de vorm van een leuke krabbel. De afwerking van een stuk of een productie houdt een groot deel in van de inbeelding, planning en inspanning.



4. Interview



Dit is het interview met QUIK ( Linwood A. Felton), een graffiti artiest uit de jaren 60-70 die nu als kunstenaar zijn geld verdient. Dit interview werd afgenomen door Paul de Leeuw in Laat de Leeuw van woensdag 29 oktober 1999.



Why the name QUIK?

- I wanted to be faster than the police, considering the many times I was being

caught.



It's QUIK without a ' c'

- Yeah!



So, that's very quick!

- I had to be. It did work out.



But why did you put out the 'c'?

- Eh … Well five letters was too long and less than five, that was kind a soft. That wasn't cool back then.



To have five letters?

- No, to have less than four. Five was too long, because before I had written the fifth

letter, the police caught me. With four letters I was fast enough.



You come from America.

- Yes, I do.



Which part?

- New York. Of course!



New York? And it wasn't cool to have a name with five letters there?

- No, three letters!!



Oh, three letters!

So, they call you the godfather of graffiti?

- Well maybe I am more like a dinosaur.



You were a famous graffiti artist and then you became an artist who has exhibit around the world and also in Holland. I have read in your biography that you live in Groningen.

- Yeah.



Why did you move to Groningen? I mean you lived in New York, the Big Apple.

-Well, in the Groningen Museum there is a lot of really fantastic things with the New York graffiti art and the people are very gentle and relaxed. I also like the region.



But why not Amsterdam? That's the big European city.

- No, because it sounds too much like New York. It's a big village and it is a bit

aggressive and it is dirty.



What do you think about the Dutch graffiti style?

- You have got a lot of talented people here and I believe that the thirst thing of graffiti

In Europe was made in Amsterdam.



Where did you made the most graffiti? On what kind of subjects?

- I did a lot of good damage in trains. I was a real train vandal. I love trains!



But now you are a train vandal too, because you did something in Amsterdam.

You have made an art on a train.

- Yes I did.



Why didn't you do that in Groningen?

- I did actually. I did business in Groningen. But the things I do at this moment are all legal and with permission.



Have you ever been threatened in New York?

- Several times. Yeah, I was a very aggressive type a thing.



Because you were the greatest?

- No, I was one of the worst actually. I had the usage to paint over the work of other

people. And that was one of the worst things you could do if you were a graffiti artist. I always thought that graffiti artist were very aggressive people. Smoker etc.



But you are very cool, relaxed. How come?

- I don't know. I am just a relaxed human.



Have you ever been caught by the police?

- At least four times.



But you have never been arrested in Groningen?

- No, but that's because I don't do illegal work anymore.



De tentoonstelling van de werken van QUIK was te bewonderen in Rotterdam tot en met zeven november.



Ik heb ook op internet via een chatroom een graffitikunstenaar geïnterviewd. Hij heet Martijn Koevoets en woont in Tilburg.



Waarom doe je aan graffiti?

- Ik vind het leuk om mezelf af te reageren en om creatief bezig te zijn.



Wat weet je van de geschiedenis van de graffiti?

- Het is allemaal begonnen in de Bronx, degene die als eerste begon was Taki. Langzamerhand verspreidde het over de hele wereld.



Wat zijn de voorzorgsmaatregelen voordar je gaat spuiten?

- Ik zeg eerst tegen mij ouders dat ik ga spuiten en dat vinden ze meestal wel goed. Vervolgens bel ik iemand of iemand belt mij om een plek af te spreken waar we onze gang kunnen gaan. Meestal gaan we naar de plekken waar het legaal is om te spuiten.



Wil je later kunstenaar worden?

- Ik zit erover te denken maar dan moet ik wel heel goed zijn en dat ben ik nog niet, heel af en toe krijg ik wel van iemand een opdracht om te spuiten op een bepaalde plek iets te spuiten omdat ze dat dan mooi vinden.



Heb je bepaalde kleuren die je mooi vind om vaak te gebruiken in je werken?

- Niet echt, maar ik vind het wel mooi als een werk van mij eruit springt, dat het heel erg opvalt.





Dit waren mijn interviews.





5. Slot




Dit was mijn keuzeopdracht. Ik vond het hartstikke leuk om te maken en ik heb er veel plezier in gehad. Er wordt als vraag bijgesteld welke stijl ik het mooiste vind van graffiti maar, ze zijn allemaal heel goed en ik zou ook niet zomaar kunnen kiezen. Hetgeen wat ik wel heel mooi vind is als er veel kleuren worden gebruikt die heel fel zijn en snel opvallen.



De bronnen die ik gebruikt heb om dit werkstuk te maken zijn internet, Martijn koevoets en boeken van de bibliotheek.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

M.

M.

hoi Hoepsika, (haha is dat je naam????) nee hoor geintje! maar bedankt voor je werkstuk!!!!! Dat interview kan ik er ook gewoon inzetten

Mark

stuur ff een mailtje terug

18 jaar geleden

M.

M.

He mijn naam is Marieke en volg de opleiding Propedeuse Toegepaste Psychologie en ik ben bezig met een project over graffiti. Enig idee of ik die Martijn Koevoets nog zou kunnen interviewen en waar kan ik zijn site vinden. Misschien heb je nog tips voor me waar ik info over graffiti kan vinden!

Groetjes Marieke

17 jaar geleden

F.

F.

Hoi,

ik heb je verslag over Graffiti gelezen, ik wilde zelf ook een verslag daarover doen. Ik vroeg me af of je denkt dat Martijn Koevoets het erg vind als ik contact met hem op neem.

Groeten,
Fred Rietbakker

14 jaar geleden