The Crucible (1996)

Beoordeling 7
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1116 woorden
  • 2 juni 2001
  • 68 keer beoordeeld
  • Cijfer 7
  • 68 keer beoordeeld

Film
Taal
Nederlands
Vak
ADVERTENTIE
De Galaxy Chromebook maakt je (school)leven makkelijker!

Met de Galaxy Chromebook Go kun je de hele dag huiswerk maken, series bingen en online shoppen zonder dat 'ie leeg raakt. Ook kan deze laptop wel tegen een stootje. Dus geen paniek als jij je drinken omstoot, want deze laptop heeft een morsbestendig toetsenbord!

Ontdek de Chromebook!
Salem, 1692, het is een grote bende in het kleine stadje in New Engeland. In dit jaar werd een groep jonge meisjes beschuldigd van hekserij, waaronder Abigail Williams, omdat er een aantal meisjes op een dag niet meer wakker werden. Deze groep meisjes, zo'n beetje onderleiding van Abigail, die in de film naar voren komt als een achterbaks persoon, beschuldigen op hun beurt weer iemand anders: Tituba. Dit is een zwart meisje wat een beetje buiten de samenleving staat. Tituba bekent na gefolterd te zijn schuld. Ze zegt dat ze in de macht van de duivel leeft.
Maar hier blijft het niet bij. De hele zaak loopt uit de hand. Mensen gaan elkaar beschuldigen van hekserij en duivelverering om hun eigen hachje te redden. Bijvoorbeeld: twee mensen hebben ruzie om een stuk land, de een klaagt de ander aan. Maar ook als je een uitspraak maakte die op verschillende manieren kon worden opgevat. Zoiets als: 'jou varkens gaan morgen dood' en je wist dit omdat je zelf al jaren varkens hield. Als de varkens dan ook echt dood gingen, kon je ook aangeklaagd worden door je dorpsgenoten, omdat je zogenaamd een vloek over de varkens had gesproken. Zelfs Rebecca Nurse werd vervolgd. Zij was altijd een zeer gerespecteerde vrouw in het dorp geweest.

In de film werden heksen beschuldigd van duivelverering, het uitspreken van vloeken (zwarte magie) en wat ook werd beweerd was dat de verdachte zijn geest op de slachtoffers af stuurde. Witte magie kwam niet veel ter sprake. Abigail beweerde bijvoorbeeld dat Elisabeth Proctor haar geest op haar af had gestuurd en Abigail had gebeten. Dit beweerde Abigail alleen maar, omdat ze Elisabeth het liefst meteen zag hangen. Zij had wat met de man van Elisabeth, John Proctor een gerespecteerd man in Salem, gehad totdat Elisabeth Abigail, die toen bij hen in dienst was, het huis uit stuurde. John wou toen niets meer van Abigail weten en wou zich alleen nog maar aan zijn gezin wijden. In het begin van de heksenvervolgingen was John er heel nuchter onder. Hij vond het maar onzin, want hij geloofde niet in heksen. Tevens had Abigail hem ook bekend dat ze alles had verzonnen. Maar toen zijn vrouw werd beschuldigd door Abigail en gevangen werd gezet, ging hij zich er echt mee bemoeien. Zijn dienstmeisje Mary Warren, die tot de groep jonge meisjes behoorde, haalde hij over om tegen Abigail te getuigen, maar dit alles had totaal geen zin.
Nog enkele personages die een rol speelden in de film waren Dominee Parris, een plaatselijke dominee die meer aan zijn eigen hachje dacht dan aan god volgens John. En Dominee Hale, hij werd erbij gehaald door het bestuur van Salem om hen te ondersteunen bij het onderzoek naar de hekserij in Salem. Deze man had al eerder zo'n onderzoek succesvol geleid. Hij komt bij mij over als een goede man die het verschil ziet tussen goed en fout ziet, in tegenstelling tot rechter John Danforth. Naar mijn mening bekommerde hij zich meer om zijn eigen naam dan om de eerlijkheid van zijn rechtzittingen. En rechter Hathorne stond meer onder Danforth vond ik. Hij durfde niet goed tegen hem in te gaan.

In Salem was sprake van een inquisitoir proces, omdat de overheid het onderzoek begint naar aanleiding van de verhalen die zich te ronde deden.
De veroordeelden in de film die niet bekenden werden opgehangen en degenen die wel bekenden kregen meestal een gevangenisstraf of gingen vrijuit. Dit verschilt met wat ik in Memo heb gelezen. In Memo staat niet dat degenen die bekenden vrijuit gingen en degenen die niet bekenden werden opgehangen. Wat wel sterk overeenkomt met Memo, is het beeld dat wordt gegeven van de heksen.
De heksenprocessen in Salem passen volgens de film wel in de patroon zoals in dezelfde periode in Europa te zien was. Er waren veel gelijkenissen, zoals de manieren van straffen en het inquisitoir proces.

Dat de situatie in Salem zo uit de hand gelopen was, is volgens mij ook wel te wijten aan de samenleving. Er werd veel geroddeld en men was erg achterdochtig. Iedereen lette op elkaar. Omdat het zo'n kleine gemeente was, was iedereen op elkaar aangewezen, waardoor men ook eerder met elkaar in conflict kwam dan in grotere steden. In Memo wordt ook beweerd dat in een kleine samenleving, het platteland, meer heksenprocessen voorkwamen dan in een grotere samenleving. De titel is hierbij ook makkelijk te verklaren. Als je crucible in het woordenboek opzoekt dan vind je vuurproef. Ik vind dat de titel goed bij de film past, want in deze samenleving, waar men zo op elkaar aangewezen was heb je kunnen zien dat het vertrouwen in elkaar klein was. Het vertrouwen werd zwaar op de proef gesteld, dus in Salem was een vuurproef ontstaan in het vertrouwen van elkaar.

Ik wil nu de waarde van deze bron bepalen. Deze bron is geschreven door toneelschrijver Arthur Miller. Het is geschreven als een film. Wanneer hij de film geschreven heeft weet ik niet, maar ik weet wel dan deze in 1996 is uitgebracht en dat hij het script van het toneelstuk in de jaren 50 heeft geschreven. De film bevat nauwkeurige informatie over de tijd, plaats en de personen. Ik denk dat Arthur Miller zelf ook nog dingen aan de film heeft toegevoegd, om zijn film aantrekkelijker te maken voor het publiek. Voor deze bron is dit ook helemaal niet erg, want ik denk niet dat het de bedoeling van Miller is geweest om een nauwkeurig verslag te maken over wat er precies in Salem gebeurde, maar hij heeft dit geschreven om je een duidelijk beeld te geven over hoe het er in die jaren aan toe ging.

Deze bron is dus gemaakt om mensen een duidelijk beeld te geven over de heksenvervolgingen in de middeleeuwen en ook om mensen te amuseren.
Ik zou dus wel waarde aan deze bron hechten, maar niet als je op de kleine details gaat letten.

Arthur Miller schreef dit filmscript in de jaren vijftig van de twintigste eeuw juist toen, omdat senator Joseph mcCarthy in die jaren jacht maakte op communisten in de Verenigde Staten. Men was toen zo bang om verdacht te worden dat men andere mensen ging aangeven om zelf niet de dupe te worden. Dit deed hem sterk denken aan de heksenjachten in Salem en besloot er een toneelstuk over te maken om de mensen als het ware te waarschuwen.
Ik kan wel begrijpen dat Miller deze link maakte, omdat er ook net zoals in de middeleeuwen bepaalde voorwaarden voor de jacht aanwezig waren. Men had bijvoorbeeld een bepaald beeld over communisten gecreëerd wat in werkelijkheid niet klopte net als de mensen in de middeleeuwen een beeld hadden gecreëerd van heksen.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "The Crucible (1996)"