Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

The Terminal (2004)

Beoordeling 7.2
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2919 woorden
  • 7 augustus 2005
  • 38 keer beoordeeld
Cijfer 7.2
38 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Vorm…… 1. Locaties van de film… De film werd algeheel op het vliegveld John F. Kennedy International Airport gespeeld, en ook eventjes in New York waar hij de handtekening voor zijn vader gaat halen. 2. Grime van de hoofdpersonen…… Tom Hanks (Viktor Navorski): Gekleed als een zakenman uit het Oost-Europa (pak en stropdas). Catherine Zeta-Jones (Amelia Warren): Gekleed als een
Stanley Tucci (Frank Dixon): Gekleed als een Amerikaanse zakenman (pak en stropdas). 3. Locaties en kleding vs. sfeer…. Doordat het op een vliegveld werd gespeeld vond ik het wel een aparte sfeer geven aan de film. Het is alleen moeilijk te beschrijven wat precies eigenlijk vergeleken met andere films. Om mee te beginnen ging je eerder meeleven met Viktor Navorski, omdat jij ook eigenlijk vast zat in dat vliegveld, je ging maar niet uit dat gebouw. Daarbij kreeg je een opgesloten gevoel.
4. Muziek belangrijke rol in de film?.... Het antwoord is wel duidelijk denk ik; Nee. Er werd niet echt veel gesjoemeld met de muziek om de film pakkender of ontroerender te maken. Want al zelf lette je erop, dan nog was het moeilijk te concentreren op die weinige muziek, omdat de film zelf (het beeld) alles overwon en je daar weer gelijk op neerstortte. 5. Speciale effecten?... Ook dit was weer niet echt van toepassing. Deze film moest het echt hebben van het beeld en de conversaties die in de film voorkwamen. 6. Manier van het vertellen van de film… - In (tamelijk) chronologische volgorde. Er werd vooral niet in de film gehaast, alles werd duidelijk en goed achter elkaar gefilmd. Dus zonder flashbacks of wat dan ook. 7. Scènes die zijn bijgebleven…. Dat Viktor Navorski binnen kwam en te horen kreeg dat hij moest blijven op het vliegveld en daarna manieren vond om te overleven als het om eten ging en zich wassen. Dat was heel leuk om te zien. En a;s het om montage ging heb ik alleen gezien dat die dingen die hij dus deed, achter elkaar werden geplakt om zo het totaal beeld van hem op het vliegveld bezig zien zijn te weergeven. Op de manier hoe er was gefilmd was niet anders of echt duidelijk zodat je kon zeggen dat dat echt de bedoeling was geweest. 8. Genre…. De genre van deze film is melodrama, maar een melodrama zonder muziek. Dit is een melodrama, omdat de gevoelens van Viktor Navorski erg wordt aangezet.
Inhoud…… 9. Samenvatting… De film gaat over een man Viktor Navorski een oost Europeaan die is geland op Kennedy Airport in New York. Hij komt te weten dat er een opstand is en de regering is afgezet. Daardoor is hij een burger zonder land dus kan hij Amerika niet in. Hij gaat dus op het vliegveld wonen. Omdat hij geen geld heeft probeert hij op allemaal manieren aan eten te komen. Hij verdiende eerst geld met het ophalen van karretjes voor 25 doller cent en later als werkman bij het opknappen van het gebouw. Na 9 maanden is de opstand de kop ingedrukt en kan hij weer terug naar zijn land. Hij wil niet terug naar zijn eigen land omdat hij eerst een laatste handtekening moet hebben van een 56 artiesten van de jazzband waar zijn vader fan van was. Naar veel moeite lukt het hem de handtekening te krijgen. 10. Conflicten in de film… Viktor Navorski komt aan met zijn vliegtuig uit zijn land. Terwijl hij op het vliegveld komt heeft hij geen paspoort om in Amerika te komen. En er ontstaat een burgeroorlog waardoor hij ook een reden heeft om niet terug te gaan naar zijn land, maar de hoofd reden is dat hij laatste handtekening wilt hebben voor zijn overleden vader. Op deze manier blijft hij steken op het JFK Aiport. Frank Dixon heeft de leiding op het vliegveld en weet niet wat hij met die Viktor aan moet, want hij wil geen ‘zwerver’ op zijn vliegveld rondhangen. Door dat probleem voor hem op te lossen gaat hij Viktor zo veel mogelijk dwarsbomen en hoopt hij daarmee Viktor Navorski te wegjagen. 11. Belangrijkste personages… Tom Hanks (Viktor Navorski) Catherine Zeta-Jones (Amelia Warren) Stanley Tucci (Frank Dixon) Diego Luna (Enrique Cruz) Barry Shabaka Henley (Ray Thurman) Zoe Saldana (Officer Delores Torres
Kumar Pallana (Gupta Rayan) Viktor Navorski
Is een verlegen man met veel talent van dingen maken tot zichzelf engels leren.. Hij maakt het beste van de situatie hoe het is en accepteerd het ook. Amelia Warren
Een knappe vrouw die op de verkeerde mannen valt. Ze vindt Viktor Navorski een leuke man waar ze mee kan lachen maar ze gaat toch weer terug naar haar andere vriend die soms tijd voor haar heeft omdat hij getrouwd is. Frank Dixon
Hij is het hoofd van de luchthaven hij is zelfverzekerd zelfingenomen kwal en probeert Viktor Navorski op illegale manieren van het vliegveld te krijgen

Enrique Cruz
Hij is een verlegen jongen die Viktor Navorski eten geeft. Viktor moet daarentegen vragen stellen aan een medewerkster die Erique leuk vindt. Officer Delores Torres
Zij is de vrouw die enrique leuk vind ze is een aardige vrouw en die dingen niet snel doorheeft uiteindelijk heeft ze iets met Erique. Gupta Rayan
Hij is een rare man die niemand vertrouwt voordat hij ze beter leert kennen. Hij is gevlucht uit zijn eigen land omdat hij daar een moord had gepleegd nu leeft hij al heel lang op het vliegveld. Hij leid iedereen (waaronder de politie vooral) af zodat Viktor van het vliegveld af kan. 12. Gewone mensen of met bepaald standpunt?... Het zijn geen gewone mensen, want ze hebben allemaal een bepaalde mening over dingen en hun levenswijze. Bij iedere belangrijke hoofdrol zie je een duidelijk individueel standpunt en karakter. (voorbeelden: Gupta Rayan vindt dat hij niemand kan vertrouwen en dat het leven niet meer is zoals het was; Amelia Warren vindt alle mannen hetzelfde, maar blijkt toch iemand te vinden en dat is Viktor Navorski die anders blijkt te zijn; of Viktor Navorski, hij neemt het leven zoals het is en accepteert alles. 13. Met wie meest meegeleefd?... Hier hoek ik niet veel over na te denken. Dat is natuurlijk Viktor Navorski die vast zit op het vliegveld en zo veel sympathie had voor zijn vader had en dat er voor over had. Ook omdat Viktor Navorski erg zielig was, omdat er een burgeroorlog was in zijn land en dat de baas van het vliegveld hem weg probeerde te jagen, terwijl hij voorkomen onschuldig was. Functie….. 14. Doel van de film… De film wil informatie strekken over een waar gebeurd verhaal. Het verhaal is gebaseerd op de belevenissen van de Iranese vluchteling Merhan Nasseri die in 1988 landde op het vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs, nadat hij eerder Engeland niet inkwam omdat zijn paspoort en vluchtelingcertificaat gestolen waren. De Franse autoriteiten weigerden hem het vliegveld te laten verlaten en zodoende bleef hij maar in de vertrekhal. Ook nadat Nasseri uiteindelijk toestemming kreeg om Frankrijk binnen te komen of naar zijn eigen land terug te keren, bleef hij in de terminal wonen om zijn verhaal te blijven vertellen. 15. Welke middelen heeft de regisseur gebruikt om de film aantrekkelijk te maken?... De regisseur heeft de film aantrekkelijk gemaakt door alles zo echt mogelijk te maken. Door het decor zo echt te maken dat je het gevoel heb dat je echt een vliegveld bent en dan ook nog in het vliegveld JFK Airport. Dat is het enige echt duidelijke middel wat Steven Spielberg heeft gebruikt om het aantrekkelijk te maken. • Het is een Film. • The Terminal • Biografie Steven Spielberg: Steven Spielberg werd geboren op 18 december 1946 in Cincinnati, Ohio in de Verenigde Staten

Als er ooit een verkiezing komt om de succesvolste filmmaker aller tijden te bepalen, is dat zonder twijfel Steven Spielberg. Voor de prijs van beste filmmaker zal hij ook op zijn minst een nominatie ontvangen. Van de vele tientallen films die hij vanaf de jaren '70 regisseerde, werd het overgrote deel een wereldwijd succes. Steven Spielberg was al op erg jonge leeftijd bezig met film. Als kind organiseerden hij en zijn zus hun eigen bioscoopvoorstellingen met door Steven gedraaide homevideofilmpjes. Op zijn twaalfde maakte Steven zijn eerste, weliswaar amateuristische, scriptverfilming en het jaar daarna won hij een prijs voor zijn veertig minuten durende oorlogsfilm 'Escape to Nowhere' uit 1961. Na zijn middelbare school studeerde hij eerst Engels om zich daarna volledig op film te storten. Terwijl hij nog studeerde werd zijn kortfilm 'Amblin'' uit 1968 vertoond op het filmfestival van Atlanta en de reacties daarop waren zo enthousiast dat de twintigjarige Spielberg een zevenjarig contract als televisieregisseur kreeg aangeboden door Universal MCA. Hij regisseerde een aantal afleveringen van tv-series en maakte een aantal tv-films, vooraleer hij zich aan z'n eerste langspeelfilm waagde. 'The Sugarland Express' uit 1974 was niet meteen een denderend succes, maar het deed de jonge regisseur wel in het oog springen bij de grote studio's. Spielberg was dus al jaren bezig met regisseren, men was al wat van hem gewend, maar zijn grote doorbraak was duidelijk de film ‘Jaws’. "Jaws" ziet men nu als een tijdloze klassieker, van de hand van grootmeester Steven Spielberg. Toen had hij in ieder geval een serieuze impact. Er ontstond zelfs een massahysterie, wat betreft haaien, aan verscheidene stranden. Mensen waren weg van de film, en terecht. Het is Spielbergs tweede grote film na "The Sugarland Express" en hij legt de lat meteen een heel stuk hoger. De spanning wordt er van begin tot eind op een prima manier ingehouden. Deze film uit 1975 was Spielbergs eerste grote studiofilm en een waanzinnig succes. Spielberg stond meteen hoog aangeschreven als regisseur en zijn volgende film, 'Close Encounters of the Third Kind' uit 1977 verstevigde zijn reputatie en leverde hem een Oscarnominatie voor Beste Regisseur op. Dat zelfs de carrière van een superster niet altijd over rozen gaat bewijst ook de levensloop van Spielberg. Nadat hij naam had gemaakt met de twee genoemde films kwam zijn carrière in een dipje terecht. Hij maakte enkele films die absoluut niet aan de hooggespannen verwachtingen konden voldoen, zoals de film genaamd "1941" die in 1979 op de markt werd gebracht.. Ook later in zijn loopbaan waren er sommige films die in meer of mindere mate flopten, zoals "Always"uit 1986, "Empire of the Sun" uit 1987 en "Hook" uit 1991. Deze films flopten, maar dat verlies maakte Spielberg meer dan goed met het gigantische succes van 'Raiders of the Lost Ark'uit 1981, een samenwerking met George Lucas, de maker van 'Star Wars' uit 1977. Spielbergs avonturenfilm leverde hem een tweede Oscarnominatie op en was bovendien goed voor twee succesvolle sequels, 'Indiana Jones and the Temple of doom uit 1984 en ‘Indiana Jones and the Last Crusade’ uit 1989. Tussen zijn eigen regiesuccessen door, hield Spielberg zich ook bezig met de productie van andere kaskrakers zoals 'Poltergeist' uit 1982 en 'Back to the future’ uit 1985. In 1984 richtte Spielberg zijn eigen productiefirma op, Amblin Entertainment, genoemd naar zijn eerste echte kortfilm. Het volgende jaar maakte Spielberg 'The Color Rurale' uit 1985, zijn eerste serieuze film en meteen goed voor elf Oscarnominaties, waarvan helaas geen voor de regie. In 1993 maakte Spielberg een dubbele comeback met ‘Jurassic Park’ en 'Schindlers’ List, de eerste een commercieel en de tweede een artistiek succes. Alle winst die hij met "Schindler's list" maakte, maakte Spielberg (zelf van joodse afkomst) overigens over aan de 'Righteous Persons Foundation', een organisatie die zich inzet voor joodse goede doelen. Financieel kon Spielberg in 1993 ook wel een veertje laten nadat hij in dat jaar ook de blockbuster "Jurassic Park" in de bioscopen gebracht had, daarmee wereldwijd een ware dinosaurussenrage ontketenend. Na dit prehistorisch grote succes werd het even stil rond Steven Spielberg, althans op het gebied van de productie van grote nieuwe films. Toch stond de filmwereld ook in 1995 in het teken van Spielberg. Het American Film Institute kende hem namelijk de Lifetime Achievement Award toe. Op zijn 49ste was Spielberg de jongste regisseur aller tijden die deze prestigieuze prijs kreeg. Met deze prijs als inspiratiebron ging hij weer flink aan het werk, wat in 1997 resulteerde in de kaskrakers "Amistad", "Men in Black" en de dinosaurussensequeel "Lost World: Jurassic Park". In 1998 volgden "Mask of Zorro", "Deep Impact" en weer een klassieker: "Saving Private Ryan". Ook voor deze film kreeg Spielberg een Oscar voor beste regisseur en (zoals bij "Schindler's list") Golden Globes voor beste film en beste regisseur. Schindler’s list is overigens naast E.T. één van de beste werken die Spielberg ooit geproduceerd heeft. 1971 - Duel
1974 - The Sugarland Express
1975 - Jaws
1977 - Close Encounters of the Third Kind
1979 - 1941
1980 - Used Cars
1981 - Raiders of the Lost Ark
1982 - E.T. 1982 - Poltergeist
1983 - Twilight Zone - the movie
1984 - Gremlins
1984 - Indiana Jones and the Temple of Doom
1985 - Back to the Future
1985 - The Color Purple
1985 - Young Sherlock Holmes
1986 - An American tail
1986 - The Money Pit
1987 - *Batteries not Included
1987 - Empire of the Sun
1987 - Innerspace
1988 - The Land before Time
1989 - Always
1990 - Back to the Future II
1989 - Dad
1989 - Indiana Jones and the Last Crusade
1990 - Arachnophobia

1990 - Back to the Future III
1990 - Gremlins 2
1990 - Joe versus the Volcano
1991 - An American Tail : Fievel goes West
1991 - Hook
1993 - Jurassic Park
1993 - Schindler's List
1993 - We're Back : A Dinosaur's Story
1997 - The Lost World - Jurassic Park
1998 - Amistad
1998 - Saving Private Ryan • In het jaar 2004. • De film duur 128 minuten. • Ik heb de film gezien in ’t Saentje. • Ik heb het gezien op ..-..-2004 1. Verwachtingen…. Ik verwachtte wel op een goede film, omdat ik gelezen had dat het een film was van Steven Spielberg en dat Tom Hanks en Catherine Zeta-Jones erin spelen. En ik wist ook hoe het verhaal een beetje verliep doordat ik ook al gelezen had dat het baseerde op het waar gebeurde verhaal van Merhan Nasseri die vastzat op het Franse vliegveld. Ik heb verder geen trailers gezien op tv van ‘The Terminal’, dus dat kon ook mijn verwachtingen verder niet beïnvloeden. 2. Totaalindruk… 1 2 3 4 5

Spannend x
Overtuigend x
Fantasierijk x
Modern, actueel x
Origineel x
Mooi x
Ontroerend x
Geloofwaardig x
Oppervlakkig x
Erotisch x
Nuttig x
Grappig/gek x
Schokkend x
Chaotisch x
Dynamisch x
Geloofwaardig,omdat het baseert op een echte gebeurtenis. 3. Gevoel na of tijdens activiteit…. 1 2 3 4 5
Plezier x
Verveling x
Ontroering x
Verwondering x
Eenzaamheid x
Medelijden x
Afschuw x
Rust x
Bewondering x
Plezier: Ik heb altijd plezier in film kijken, en vooral in zo’n goede film als deze. Verveling: Als ik een film leuk en goed vind, is er zeker geen sprake van verveling. Ontroering: Voor Viktor Navorski was er zeker ontroering. Verwondering: Geen verwondering, niks verschrikte me of verbaasde me. Eenzaamheid: Die heb ik maar middel gezet, omdat ik die niet echt kon plaatsen. Medelijden: ja, voor Viktor Navorski weer, omdat hij in zoveel problemen zat. Afschuw: Beetje, ik had een beetje afschuw gekregen van die Frank Dixon door zijn handelen om die Viktor Navorski te verjagen, terwijl hij onschuldig was en al zoveel problemen had. Rust: Na de voorstelling voelde ik me wel rustig en zat ik na te denken wat er allemaal in de film was gebeurt en waarom sommige dingen gebeurde zoals ze gebeurde en daar nog zelf van te kunnen leren in mijn eigen samenleving. Dat is wat ik altijd doe als ik zo’n film gezien heb. Bewondering: Dat was er zeker ook, hoe die film in elkaar gezet was en ontzettend goed Tom Hanks die rol kon spelen. Voor mij is hij de beste acteur tot nu toe. 4. Mening van de genre…. Film is het leukste wat er is qua kunst. En het is zeker niet de eerste keer dat ik zoiets heb bezocht. Ik vind film zo leuk denk, omdat je hersens leeg worden gemaakt aan alle probleempjes die je hebt in je leven en alleen maar aan het concentreren bent op die film. En als zo’n film is afgelopen is zit je er nog steeds is en voel je je blij, omdat het erg leuke en opwekkende film was. Of je voelt je opgelucht, omdat het bijv. een oorlogfilm was en jij blij bent dat het in de werkelijk anders is. Films wekken bij mij positieve gevoelens op en dat is zeker de belangrijkste reden waarom ik films leuk vind.
5. Houding tegenover deze vorming van kunst na deze culturele activiteit….. Nee, ik vind film nog steeds de leukste activiteit als van te voren. En ik denk dat het altijd zo zal blijven. Ik zal altijd een positieve gevoel hebben na een film gekeken hebben, behalve als het echt een beroerde films is natuurlijk, maar dan geef ik niet de vorm van kunst de schuld maar de film zelf, want de vorm van deze kunst moet natuurlijk wel goed zijn, want anders maakt het verder ook niks uit. 6. Eindoordeel…. Ik vond deze film erg goed, ik zou ‘m bijna tussen mijn rijtje zetten bij beste films die ik gezien heb naar mijn mening (Green Mile; Gladiator; La Vita et Bella). Maar zo goed vind ik ‘m denk ook weer niet, maar wel goed. De verwachtingen waren ook zeker niet groot genoeg,want hij was zelfs beter dan ik eerst dacht. 7. Mening over kunstenaar…. Steven Spielberg, dat spreekt bijna voor zichzelf. Dat is gewoon de beste regisseur aller tijden. En Tom Hanks is voor mij ook de beste acteur van nu. Dus de mening over deze twee kunstenaars (regisseur en hoofdrolspeler van The Terminal) kunnen niet beter, want er is geen beter koppel om zo’n film in elkaar te zetten. En laten we niet Catherine Zeta-Jones vergeten, die ik helaas niet de beste vrouwelijke acteur vind van nu, maar wat daarmee nog wel een erg goede acteur is.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.