Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

The Cell (2000)

Beoordeling 8
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 1882 woorden
  • 30 april 2001
  • 3 keer beoordeeld
Cijfer 8
3 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Titel: The Cell
Naam regisseur: Tarsem Singh (voormalige videoclipregisseur) Jaartal: 2000
Land van herkomst: Amerika
Hoofdrolspelers: * Jennifer Lopez als Catherine Deane. * Vincent D’Onofrio als Karl Stargher. * Vincent Vaughn als Peter Novak.
Waar heb ik de film gezien? * In de bioscoop ‘De Kroon’ in Zwolle. Kan ik de film bij een bepaald grondgenre indelen? * Het is een horror/ thriller. Samenvatting: Aan het begin van de film helpt Catherine een jongetje dat in coma ligt. Zij ervaart het zo dat ze tegen de ouders zegt dat ze hele gesprekken met hem voert. De ouders willen met de therapie stoppen, ze denken dat dit geen nut heeft. De seriemoordenaar verdrinkt de vrouwen is en neemt dat op video, het gaat allemaal automatisch. De vrouw zit in een soort van aquarium waar om de zoveel tijd een douche aanspringt, en daarna blijft deze aan tot de vrouw verdrinkt. Hij stopt ze dan in een bad met bleekwater en vervolgens legt hij ze op een metalen bank neer. Hij heeft allemaal ringen (piercings) in zijn rug, daar hangt hij zich aan op tot hij boven het lijk hangt… Er zijn verschillende vrouwen verdwenen. Eerst had de seriemoordenaar er enkele maanden tussen, maar nu nog enkele dagen. De FBI denkt dat deze snel gepakt wil worden. Er is een lijk van een vrouw gevonden, de FBI doet allerlei onderzoeken en vindt hierop een hondenhaar dat van een albino blijkt te zijn, men komt dan bij de eigenaar/ seriemoordenaar die Carl Stargher schijnt te heten en een blauwe ford heeft. Men gaat het huis van deze man binnen en ziet hem daar liggen op de grond. Ze nemen hem mee en laten hem onderzoeken, hij schijnt een niet vaak voorkomende schizofrenie te hebben. Men houdt dan veel van water, dat geeft ze een speciaal gevoel. Ze komen in de kelder en zien daar allerlei poppen, naakte, en plaatjes van naakte vrouwen, de hele muur hangt er vol mee. Ondertussen is er weer een vrouw verdwenen. De tijd dringt en men komt terecht bij Catharine, zij neemt het beroep dat op haar wordt gedaan aan en gaat meteen aan de slag. Ze hijsen hem en haar in een pak en klikken een apparaatje aan haar hand vast. Wanneer ze het niet meer aankan moet ze daarop klikken en komt ze weer terug. Ze gaat in de geest van de man en ziet in deze nieuwe wereld een jongetje van een jaar of zes (Carl, in zijn jeugd). Ze wil naar hem toegaan om met hem te praten, maar hij is bang en rent weg. Ze probeert hem te volgen en komt in een kamer waar een mooi paard staat. Ze aait het paard en ondertussen gaat de tijd terug, de secondewijzers van de klok lopen terug. En als ze bijna in het rode gedeelte zijn duwt het jongetje haar en zichzelf weg en dan wordt het paard in gelijke stukken gehakt, door glazen messen. Ieder deel ongeveer gelijk, het hart klopt nog. Dan rent het jongetje weer weg en zij erachteraan. Ze komen in een huis waar hij borden aan het afwassen is. Ze geeft hem een ketting met daaraan een spiegeltje, als er iets kan hij haar altijd ‘roepen’. Opeens horen ze gestommel en komt zijn vader binnen, hij drukt haar snel in de kast. Van schrik heeft hij pardoes een bord laten vallen. Zijn vader vraagt hem hoe dat komt en slaat hem, ondertussen nog meer borden stuk gooiend. Ze knijpt in haar hand en komt weer terug in de ‘echte’ wereld. Ze is nogal van de kaart door haar ervaring. De FBI- agenten zeuren aan haar hoofd. Ze gaat weer terug in de geest van de seriemoordenaar, want de tijd dringt. Ze komt in een gebouw met allerlei raderen. Ze raakt deze aan en ze beginnen te bewegen, er gebeurt van alles. Ze ziet naakte poppen. Ze bewegen, en dan opeens nadert een nogal gespierde vrouwelijk pop haar van achter. Ze wordt gebracht naar een troon van een griezelige monster. Deze vraagt haar wat ze hier doet etc. Ze knijpt weer in haar hand om weer terug te komen. Daarna gaat ze weer terug en praat nu meer met de jongen, in zijn jeugd blijkt hij seksueel misbruikt te zijn. Op een gegeven moment is hij weer ouder en zit hij aan het bad, waar hij een lijk wast in ’t bleekwater. Ze praat dan met hem en raakt zo in vervoering van zijn verhaal dat ze vergeet dat het niet echt is. Dat betekent dat men vanaf de ‘echte’ wereld nu geen controle meer over haar heeft. Peter besluit haar te helpen en gaat ook naar die ‘andere’ wereld. Hij komt daar aan op een vlakte met drie personen die allemaal iets zeggen. Hij staat op en komt in hetzelfde gebouw als waar Catherine is. Ze heeft nu andere kleren aan (Carl kleedde de lijken als poppen). Hij wordt neergeveld door zo’n griezelig monster en deze steekt hem met een pijp in zijn buik. Hij draait dan vervolgens de darmen van Peter op, terwijl Catharine met een glimlach op haar gezicht bij staat te kijken. Wanneer hij wil dat ze weer begint te denken dat alles niet echt is moet hij haar met iets persoonlijks confronteren. Hij zegt dan dat haar broer een ongeluk had gehad en voor een lange tijd in coma heeft gelegen. Er drupt een traan over haar wang en zij steekt zijn aanvaller neer. Ze verdwijnen samen en komen in een zaal waar allerlei aquariums zijn met vrouwenlijken. Hij ziet dat een teken dat hem bekent voorkomt en belt dit door naar de ‘andere’ wereld. Ondertussen ziet zij het jongetje weer. Weer wordt ze genaderd door een griezelig monster en met kruisboog schiet ze hem neer. Het jongetje vraagt haar of hij haar wil verdrinken, dan hoeft hij niet meer te lijden. Ze steekt een pijp in de buik van dat monster en draait deze zo vaak dat het bloed uit z’n mond golft. Wanneer ze achter zich kijkt ziet ze dat het jongetje onder het bloed zit. Ze tilt hem op en brengt hem naar een kleine vijver waar ze hem verdrinkt. Samen met Peter gaat ze dan terug naar de ‘echte’ wereld. Als ze daar aankomt, is Karl dood. Terwijl zij in die andere wereld waren hebben ze de oorspronkelijke eigenaar van de bank opgespoord m.b.v. het teken dat Peter daar zag. Snel vertrekt Peter naar een grote vlakte waar een schuur staat, hij zoekt naar de ‘werkplek’ van Carl, maar kan deze niet vinden. Dan ziet hij een luik en opent deze, gaat naar binnen en ziet daar een vrouw in zo’ n aquarium, die zich helemaal vastgezogen had aan de buis. Hij beduidt haar dat ze naar achteren moet, zodat hij het glas stuk kan schieten. Ze wordt nog gered. Catherine bezoekt Peter nog eenmaal en vraagt hoe het met hem gaat. Hij vertelt dat de FBI niet gelooft in het reizen naar andere werelden en dat de plek gevonden is door ouderwets speurwerk, daarna lachen ze.
Op welke locaties speelt deze film zich af? * Op de ‘werkplek’ van Carl, waar zich de aquariums en die metalen bank bevinden. De film krijgt daardoor een naar sfeertje, want natuurlijk ook de bedoeling is. * In het gebouw waarin het verplaatsen naar de ‘andere’ wereld plaatsvindt. Dat geeft ook een mysterieus tintje aan de film. * In het gebouw waar de naakte poppen (lijken) lopen, dat riep bij mij afschuw op. In hoeverre speelt de belichting in de verschillende scènes een rol? * Hier een belangrijke rol, het moet niet fel belicht zijn, dan zou dat mysterieuze tintje helemaal weg zijn. De kijker moet ook wat kunnen gissen/ raden. Hoe waren de hoofdpersonen gekleed? * De lijken/ poppen totaal niet. Catherine heel verschillend de ene keer had ze ‘gewone’ kleren aan en de andere een Oosters iets. De rest van de personen hadden ook ‘gewone’ kleren aan. Hoe zit het met de muziek? * De muziek/ geluiden dienden uitsluitend als achtergrond. Er was wel sprake van speciale geluidseffecten, bijv. toen ook Peter naar de ‘andere’ wereld ging. Vertel ‘ns wat over de hoofdpersonen? * Catherine Deane
Ze is een kinderpsychologe, die in de loop van de film letterlijk in de geest van een seriemoordenaar kruipt. Ongeveer 26 jaar oud. * Carl Stargher
Hij speelt de seriemoordenaar, die door de FBI gevangen genomen is, maar hij is daarbij in coma geraakt. Ongeveer 43 jaar oud. * Peter Novak
Hij speelt een agent van de FBI en wanneer Catherine gaat geloven dat de wereld waarin ze komt echt is, gaat hij ook in de geest en red haar. Ongeveer 31 jaar oud.
Hoe heb je hen leren kennen? * Door de manier waarop ze op Carl Stargher reageren In hoeverre vertegenwoordigen zijn de tijd en omgeving waren in het verhaal zich afspeelt? * De kleding bij Catherine. Wanneer zij op een gegeven moment naar de ‘andere’ wereld gaat draagt zij andere kleding. Wat is het belangrijkste thema van de film? * Verplaatsen in andere werelden Had de regisseur een bepaalde bedoeling met deze film? * Ja, ‘ Mijn film moet iedereen beledigen’ zegt hij zelf. Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld. Hij kreeg o.a. een brief van een man die reageerde op het stukje met het paard dat in plakjes wordt gehakt. Hij noemde het dierenmishandeling, en toen hij er naar toe ging om het uit te praten, bleek dat deze man zelf een paard had. Wat boeide mij in deze film? * Waarom men eerst dat stukje van die jongen liet zien, die in coma lag en die niet verder geholpen mocht worden door Catherine van zijn ouders. Aan het eind liet men weer een stukje van hem zien, maar ik zie het verband niet echt. Welke middelen heeft de regisseur daar volgens mij voor gebruikt? * Een woestijn, kleding, gedrag, geluid, maar ook camera voering door de camera afstand etc.
Welke scènes zijn mij het meest bij gebleven? * Dat Carl zichzelf ophangt aan de ringen aan zijn lijf, boven een lijk. * Dat het jongetje (Carl) door zijn vader mishandeld wordt. * Dat de darmen uit Peter worden opgedraaid. Vind ik dat de regisseur geslaagd is met het uitwerken van het hoofdthema? * Ja, dat gedeelte waarin de seriemoordenaar als lijdende Christus wordt afgebeeld, heeft me toch wel geraakt. Vind ik de film geloofwaardig? * Nee, maar dat is de bedoeling ook niet, denk ik. Ik kan niet geloven dat men door je een aantal stoffen toe te dienen je naar een andere wereld, een andere geest kan laten gaan. En dan van alles mee kan maken in de verleden tijd. Wat vind ik van het spel van de hoofdrolspelers? * Hartstikke goed. Jennifer Lopez doet het ook verschrikkelijk goed in haar rol. Haar gezichtsuitdrukking was echt goed etc. Wat is mijn oordeel over het gebruik van lichten en special effects? * Goed. Vooral dat gedeelte dat Peter afreist naar de ‘andere’ wereld. Je ziet dan allerlei kleuren draaien, bewegen etc. Wat is mijn totaal oordeel? * Eigenlijk houd ik niet van dit soort films. Ze zijn mij te vaag, ik kan er weinig vat op krijgen. Ook wekte het af en toe afschuw bij mij op; het ophangen aan de piercings, vrouw verdrinkt in het aquarium, vermoorden van Karl. De film was goed in elkaar gezet en men heeft de juiste spelers voor de juiste rollen gekozen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "The Cell (2000)"