Minority Report (2002)

Beoordeling 5.2
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 5e klas vwo | 2244 woorden
  • 31 oktober 2002
  • 11 keer beoordeeld
Cijfer 5.2
11 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Algemene gegevens Titel: The Minority Report
Regisseur: Jaartal: 2002
Land van herkomst: Verenigde Staten
Hoofdrolspelers: Tom Cruise
Bioscoop: Cinema Royal, Oss
Genre: Actie, Thriller Plot John Anderton moet met behulp van drie voorspellers van de toekomstige moorden alle moordenaars van tevoren pakken. Telkens als alle drie van de zogehete precocks een moordenaar in de toekomst zien dan komen er twee ballen gerold van de slachtoffers en van de moordenaar. Ook krijgen ze te zien wat er gebeurt dus kunnen ze het meestal wel vinden. Maar als John Anderton zelf als moordenaar op het scherm komt dan moet hij vluchten hij laat zijn ogen verwisselen en zijn gezicht voor even verouderen. En sluipt naar zijn oude werkplek terug om de precock Agasus te halen omdat zij weet van het minority report. Hij hoopt dat bij hem een minority report te vinden is, dat is als een van de drie de moord niet zien en dan is het dus onwaar. Maar bij hem is dat niet te vinden en hij vermoord hem dus toch, maar niet op tijd. Zijn zoontje is ook vermoord en daar spelen zich ook allerlei dingen omheen af. Het slachtoffer had foto’s op zijn bed liggen van zijn zoontje en dat was de reden om hem te vermoorden. Daarna wordt de oude dectective witwer in een persconferentie zijn eigen versproken want hij heeft de moeder van Agasus vermoord. John Anderton is ondertussen vrijgekomen en is hij detective witwer gaan opzoeken , die zijn eigen op het dak vermoord, en eigenlijk de moordenaar van John moet zijn. Daarmee wordt het dus bewezen dat het systeem eigenlijk nooit heeft gewerkt. Middelen Locaties De film speelt zich op het begin in een laboratorium af, omdat hier het onderzoek naar de misdadigers die van te voren al worden aangewezen dat ze een moord gaan doen. Dit hoorde gewoon in de film omdat het het meeste een beeld van het verhaal weergaf. Daarna kwam de plek van de misdaad die werd vaak aangeduid door wat je al eerder hebt gezien in het laboratorium, dit geeft ook een speciale sfeer weer, je weet al wat er gaat gebeuren maar je weet niet of dat precrime het op een goede manier laat aflopen. Ook deze plek legt een bepaalde sfeer van aanwezigheid in de film. Ook op alle plekken waar Tom Cruise komt leggen een nadruk van actie neer, dat komt ook vooral door de bewegingen van hem, maar ook door de uitdagende plekken.
Belichting, De belichting speelde ook een belangrijke rol, het maakt schaduwen van de personages en de voorwerpen, en soms was het een heel speciaal effect met iets dat in de toekomst mogelijk is. Kleding. John Anderton en zijn medewerkers hadden een heel uitdagend en actief pak aan, klaar om alle mensen te verslaan, die een misdaad veroorzaken. Het was een zwart glad pak dat heel strak om hun lijf zat, ook hadden ze er een hesje omheen waar ze mee konden opstijgen en landen. De precocks die de voorspellingen in de toekomst over moord deden hadden daarentegen alledrie een wit pak aan, wat ook wel in het teken van vrede stond. Het was een strak pak wat boven bij de schouders niet meer was overdekt. Muziek en geluidseffecten. Er was vaak gebruik gemaakt van muziek die ook meteen een speciaal effect gaven aan de film, als het spannend werd werd er spannende muziek gebruikt die nog meer een tintje van spanning weergaven, het gevoel werd erdoor aangesterkt. Op het moment van liefde kwam er een zacht geluidje dat je liet meevoeren in de gedachten van de hoofdpersoon. De geluidseffecten speelden een hele opvallende rol, telkens als alledrie de precocks een moord voorspelde begon er heel hard een bel te rinkelen waar de hele zaal van schrok en als de bal over de stalen pijpen rolden was dat heel angstaanjagend, wie zal nu weer de misdadiger zijn, maar het leek net ofdat je ook meerolde met de bal. Personages Hoofdpersonen - John Anderton (Tom Cruise): een heel uitdagend persoon, actief maar ook krachtig. Ook een slim persoon die zich er altijd uit weet te redden. - Precocks (twee mannen), voorspellers bewegen niet, zeiden niets waren maar slap. - Vrouwelijke precock, voorspeller slimste van de drie knoopte de hak door en keek almaar door in de toekomst wel een machtig iemand in de film. - Detective witwer, chagarijnig, wel meedenkend en niet betrouwbaar, moordenaar. Je kreeg meer informatie over de hoofdpersonen doordat ze elkaar steunden en doordat er in de film flashforwards waren. Op het einde was pas eigenlijk echt duidelijk wat de ouwe meneer voor iemand was maar dat kwam omdat John Anderton hem doorhad. De precocks vertegenwoordigen de tijd doordat zij kunnen voorspellen wanneer een moord plaatsvindt en dan moeten de andere personen daar op tijd bij zijn. Het is in 2054 aan de gang omdat dan mensen kunnen voorspellen en er zulke dingen zomaar worden gedaan met de apparaten. Thematiek en interpretatie - Het belangrijkste thema van de film was actie, er gebeurden veel acties in die onvoorspelbaar afliepen. - Ik denk dat de regisseur de bedoeling had mensen te laten nadenken voordat ze een moord plegen want er kan zoveel mee kapot gaan. - De film is niet verfilmd van een boek.
Subjectieve beleving. Het was een klein zaaltje waar de film draaide, maar wel gezellig en knus. Na een kwartier begon de reclame voor de film. Het was in het begin wel een beetje raar al die nieuwe apparatuur die in de toekomst misschien gebruikt zullen worden. Dat was wel spannend. Zou ik of mijn medeleerlingen die nou moeten gaan uitvinden. Het was gewoon fantastisch auto’s waar je niet eens meer hoeft op te letten, en ze gaan wel zeker honderdvijftig of meer over de weg, ook rijden ze verticaal en horizontaal en komen ze gewoon aan bij het raam aan bovenin de flat. Ook gebruikten ze glazen schermen om alles op groot beeld te kunnen bekijken en er 3D uit te laten springen. Ook deden ze dat om de toekomst te kunnen vertellen. Het was geweldig hoe ze dat allemaal hadden kunnen verzinnen. De ontwikkelingen in de film waren buitengewoon, niets te voorspellen en elke keer waren er nieuwe dingen die ik niet uit deze tijd herken, dat was een raar maar wel een hele beleving op zich. Ook kreeg ik in het begin een aantal vragen die in de loop werden beantwoord dat was ook wel goed in de film, zo leefde je nog meer mee. Ook door de geluiden die in je ene oor binnen kwamen en in je andere oor uitgingen leek het net of het ook echt voorbij ging, het was gewoon ongelofelijk, de geluidseffecten vond ik prachtig in de film verwerkt zitten, ook voerden ze vaak de boventoon, die een heel speciaal effect gaven aan de film. De geluidseffecten speelden echt een hele opvallende rol, telkens als alledrie de precocks een moord voorspelde begon er heel hard een bel te rinkelen waar de hele zaal van schrok en als de bal over de stalen pijpen rolden was dat heel angstaanjagend, wie zal nu weer de misdadiger zijn, maar het leek net ofdat je ook meerolde met de bal. De camerabeweging hadden ook een boeiende werking op mij. Het is eens een actie film waarin niets te voorspellen is en dat is zeker geweldig. Je kreeg vanuit verschillende hoeken elke keer de beelden te zien, wat een hele beleving op zich was en wat ook een diepte effect gaf aan de film. De camera-afstanden waren verschillend, soms kreeg je een totaalshot over de hele stad, wat wel geschikt was, dan kon je al de supersonische dingen zien die in die tijd zijn uitgevonden. Ook kreeg je dan een beeld van de stad in de toekomst wat ook wel spannend bij mij klonk. Ook werd er vaak gebruik gemaakt van een mediumshot, je kreeg meer de indruk van een persoon en je leerde die zo beter kennen vond ik. Het was heel erg boeiend om zo mee te leven met die persoon. Maar het extreme close-shot wat een keer in de film te zien was was akelig. Ik zat met mijn mond open had ik na die scène in de gaten. John Anderton, de hoofdpersoon liet zijn ogen verwisselen voor andere ogen. Dat lieten ze even smakelijk zien het was gewoon weerzinwekkend om daarnaar te kijken. De camerastandpunt werd meestal neutraal gebruikt waarbij je toch meekijkt met de ogen van de personen. Ook de scènes en gebeurtenissen waar een speciaal effect met licht aan werd gegeven was heel erg boeiend, toen de spinnetjes de mensen kwamen zoeken lieten ze dat heel duidelijk zien dat ook daar speciale effecten mee werden gegeven. De spinnetjes deden alle levende wezens opzoeken door de warmte te bepalen en daarna deden ze hun ogen laseren om te kijken wie het waren. John had net zijn ogen laten verwisselen en hij mocht nog 6 uur niet meer in het licht komen toen de spinnetjes hem hadden ontdekt. Telkens lieten ze die klok zien en dan de ogen, dat was ook mooi. Maar het licht dat de spinnetjes nodig hadden om zijn ogen te lazeren was gewoon geweldig, dat werd zo door zijn ogen rondgedraaid en daarna lichtte het nog erger op, dat mijn ogen er zeer van deden. Bij die scène vond ik ook de beelden heel goed zijn oog trilde helemaal in zijn oogkas van de pijn, dat was echt geweldig, ik leefde me helemaal in hem mee. Ik zat met mijn mond open. Maar ook verder was alles heel goed belicht zodat je vaak een schaduw aan de personen verbonden zat. Dat was allemaal perfect gemaakt. De hele film zat trouwens perfect in elkaar, alle beelden op de goede volgorde, alle gebeurtenissen in de goede volgorde gezet. Maar ook de nieuwe technische foefjes in de toekomst op een goed tijdstip laten zien alles een beetje verdeeld over de film, niet in het begin heel veel en op het eind heel weinig. Dat was ook wel een spanning in de film op zich. Ik vond het een fantastische film de regisseur heeft er zijn best op gedaan en heeft de belangrijkste middelen tot uiting laten komen, je leefde je eigen helemaal mee in de hoofdpersoon en de precock, die op het einde vrij kwam uit haar bassin. Camerawerk en montage - Dat John Anderton in zijn kamer naar een 3D film kijkt van zijn zoontje en zijn vrouw waar hij veel verdriet van heeft, je krijgt een keer het beeld dat hij ziet te zien en anders een neutraal beeld waarmee je meekijkt in de ogen van de regisseur. - Dat hij ontsnapt aan zijn medewerkers die denken dat hij een moord gaat plegen. John Anderton moet ontsnappen aan zijn medewerkers die een moordenaar van tevoren proberen te vangen. Hij vliegt met hun mee omhoog door heel de kamer van een paar onschuldige mensen en komen zo door het plafond uit in een andere woonkamer. Ik vond dit een hele mooie actie scene. Het was heel mooi hoe ze dat hadden gemaakt. De camera volgde Tom Cruise in allerlei actie vormen. Ook lieten ze de effecten die diep in de film zaten verwerkt goed zien. Het vuur waarmee ze omhoog kwamen bleef mij heel goed bij. Maar ook de rug van John die werd vaak gefilmd, hier hebben ze alles in chronologische volgorde laten zien. - Dat John Anderton zijn ogen laat verwisselen voor die van meneer yackomoto. De man die dat doet is een hele vieze meneer en de assistente is ook niet bepaald smakelijk. Ze laten als hij opereert zijn oog in een extreme close up zien waar mijn ogen bijna zeer van doen zo echt hebben ze dat laten zien. Daarna als de behandeling is gedaan mag hij twaalf uur zijn verband niet afdoen en dan heeft hij honger en wil hij iets eten, de assistente heeft boterhammen gemaakt en verse melk maar hij pakt die uit de koelkast van de vorige patient en die is helemaal verschimmeld. Dat was een komisch moment. - Daarna komen de spinnen die hij heeft nog zes uur te gaan om het verband eraf te doen, maar de spinnen laseren de ogen van iedereen in het gebouw. Ze doen dat op gevoel van warmte. John gooit het bad vol met ijs dat hij voor zijn ogen heeft gekregen en dan komen de spinnen die hem eerst niet opmerken maar na een luchtbelletje op hem afkomen en op een moeilijke manier het oog laseren het is gewoon walgelijk maar wel heel mooi om te zien hoe ze dat hebben gemaakt. Weer een extreme close up van het oog waar ze die lichtstralen doorheen laten gaan en dat die ogen trillen van de pijn. Je leeft helemaal met hem mee. Hier hebben ze de camera het meest op het gezicht van John gericht en ook vaak op de spinnetjes. - Dat John uit een auto vlucht waar hij niet uit kan en naar hij de ramen van in moet slaan om eruit te kunnen komen. Daarna springt hij vol actie over andere auto’s, die ook verticaal rijden, en komt hij uiteindelijk in een turnzaal terecht waar mensen op hun kop lopen het is een heel grappig gezicht, maar je wacht wel met spanning af dat hij niet gaat vallen als hij zo gevaarlijk doet. Hier hebben ze de camera met hem mee laten voeren wel is de hele tijd zijn hele lichaam in beeld.

REACTIES

J.

J.

hey,

bedankt voor het verslag

21 jaar geleden

J.

J.

So ken ie nog langer?

21 jaar geleden

H.

H.

Kei bedankt hoor!

20 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Minority Report (2002)"