Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)

Beoordeling 7.8
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 1517 woorden
  • 12 maart 2002
  • 31 keer beoordeeld
Cijfer 7.8
31 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Maak jij weleens gebruik van de achteraf betalen-optie bij een webshop?

Voor veel jongeren is het de normaalste zaak van de wereld, maar het kan ook risico’s met zich meebrengen. Zo belandde Maura in de schulden: 'Wat begon met achteraf betalen eindigde met een schuld van zo’n 3.000 euro.'

Lees nu het interview
1. Algemene gegevens Titel Crouching Tiger, Hidden Dragon
Naam regisseur Ang Lee
Geboorte jaar, plaats 1954, Taipeh
Land van herkomst Taiwan
Hoofdrolspelers - Li Mu Bai - Jen - Hyena (Biahuri) - Yu Shu Lien Waar heb je de film gezien? - We hebben de film op school, tijdens de CKV-lessen gezien. Kun je de film bij een bepaald grondgenre indelen? - De film kun je indelen in de genre avonturenfilm, maar het heeft ook iets sprookjesachtigs. Er zitten dus verschillende genres in het verhaal. 2. Plot
Geef een korte samenvatting van de film
- Lu Mu Bai heeft een heel bijzonder zwaard in zijn bezit. Het is een soepel, licht wapen dat sneller toeslaat dan de bliksem. Moe van alle gevechten besluit Li Mu Bai met pensioen te gaan. Hij geeft het zwaard aan een trouwe wapenzuster (Yu Shu Lien). Zij geeft het op haar beurt weer aan haar meester. ’s Nachts wordt het gestolen. Yu Shu Lien probeert de dief nog in te halen, maar de dief ontsnapt. Yu Shu Lien moet ook een konvooi begeleiden tot aan de residentie van Meester Té. Daar ontmoet zij Jen. Ze is uitgehuwelijkt, maar ze wenst eigenlijk een vrij en avontuurlijk bestaan. Jen blijkt niet het meisje te zijn dat je zou denken, want achter het lieve gezichtje gaat een voortreffelijke vechtster schuil. Zij is de dief die het zwaard heeft gestolen. Ze deed dit in opdracht van haar moeder, een vechtster die door iedereen wordt gevreesd als de Hyena. Niemand weet dat zij Jen's moeder is en dat Jen ook kan vechten. Jen is inmiddels haar moeder ver vooruit op het gebied van de vechtkunst en nu ze het zwaard heeft is ze iedereen de baas. Nu bedreigt een huwelijk haar avontuurlijke bestaan. Er is wel iemand met wie ze haar leven zou willen delen: een rover uit de woestijn. Ze ontmoette hem toen ze hem achterna zat omdat hij haar kam had gestolen. In het gevecht worden ze verliefd op elkaar. Jen had besloten dat ze niet bij hem kon blijven in de woestijn en ging weer terug naar haar moeder. Op de dag dat ze moet trouwen vlucht ze naar de woestijn, maar ze redt het niet en wordt op het laatste nippertje gered door haar moeder, de Hyena. Als haar moeder even weg gaat uit de grot waar ze Jen heeft neergelegd, ontdekken Yu Shu Lien en haar oude wapenbroeder Li Mu Bai haar. De Hyena weer terug en er begint een gevecht. Li Mu Bai wordt gedood, maar ook de Hyena zelf wordt vermoord. Jen weet niet goed welke kant ze moet kiezen. Ze weet dat haar moeder onnodig veel mensen heeft vermoord, maar het is toch haar moeder. Ze vertrouwde Yu Shu Lien, maar ze zijn geen vrienden. Jen vlucht opnieuw naar de woestijn, daar gaat ze samen met haar geliefde in een klein stadje wonen. Het einde is dat zij van een rotspunt afspringt om te weten te komen of het leven nog iets heeft te brengen voor haar. Zo gaat de legende: Val je dood neer, dan heeft het leven je niets meer te brengen, blijf je leven, dan heb je nog een missie te volbrengen. Het is onduidelijk hoe dit afloopt bij Jen.
3. Middelen De film speelt zich af op verschillende plekken. Het huis en het terrein van meester Té: Het huis heeft een beetje een mysterieuze uitstraling, door de donkere kleuren, vormen en patronen in de muur. Toch is het een vreselijk mooi en elegant huis. De woestijn: Dit geeft een beeld van: een plaats waar je vrij bent, waar je geen verplichtingen hebt. Dit is natuurlijk 'in het echt' niet zo. Geromantiseerd beeld dus. Het bos: Geeft een gevoel van geborgenheid, een plaats waar je je veilig voelt. Dit is dus ook geromantiseerd, want dat is niet altijd zo. Er zijn nog veel meer filmlocaties, zoals een stad. Het zijn er helaas te veel om allemaal te beschrijven, maar zo krijgt u toch een indruk van de locaties. De locaties spelen een erg grote rol in de sfeer van de film, bijvoorbeeld alleen al dat de film zich in het oude China afspeelt, moet je toch benadrukken met het decor. Dat is erg goed gelukt. De belichting heeft ook een vrij belangrijke rol in de film. Veel scènes spelen zich af in het halfdonker, dat verhoogt de sfeer en de spanning. De personages waren allemaal gekleed in de oorspronkelijke stijl van Het Oude China. De personages waren niet opvallend gegrimeerd, het is de bedoeling dat het lijkt alsof ze helemaal níets op hebben. Dit is natuurlijk niet waar, maar het lijkt er wel op. Muziek was een duidelijk aspect in de film. De muziek is speciaal voor de film gecomponeerd, dus geen bekende stukken. Bij een gevecht bijvoorbeeld, hoorde je ieder zwaardslag heel duidelijk en dat maakte het extra indrukwekkend. Ik denk wel dat dit naderhand is toegevoegd. 4. Personages De hoofdpersonen zijn: - Lu Mu Bai. Hij is de eigenaar van het bijzondere zwaard, ik geloof dat het Het Groene Lot heet. Hij is monnik. - Jen. Ze doet zich voor als een lief, onschuldig meisje. Maar dit is bedrog; achter haar gezicht gaat een voortreffelijk vechtster schuil. Gedurende de film leer je de personen goed kennen. Dit bijvoorbeeld door middel van een flashback, zoals bij Jen. Ze krijgt een flashback van het moment dat ze haar vriend leert kennen, als ze hem weer ziet. Ze denkt dan aan de momenten die ze samen hadden, wat ze beleefden, hoe boos ze eerst op hem was. De film speelt zich, zoals al eerder vermeld, niet in deze tijd af. De film speelt zich af in het Oude China. Dit zie je aan de vervoersmiddelen, de gebouwen, de omgeving, de kleding en alle gebruiken. De film is op verschillende locaties opgenomen, dus niet in één bepaald dorpje. Soms moesten ze drie uur reizen om bij een andere filmlocatie te komen. Ik dacht dat de film wel in Taiwan is opgenomen. 5. Thematiek en interpretatie Een thema in de film is een balans vinden tussen wat goed en kwaad is in je leven. Vaak heb je je hele leven nodig om deze balans te vinden, dat komt doordat je verschillende personen ontmoet in je leven en je maakt dingen mee. De regisseur wil met deze film dus proberen om het publiek aan het denken te zetten over hoe je je balans kunt vinden. De film is geen verfilming van een boek. 6. Boeiende werking Het vinden van de juiste balans was het gene wat mij boeide. Het vinden van de juiste weg, wat is goed en wat is slecht? Door de film ga je daar heel goed over nadenken en dat was ook de bedoeling van de regisseur. De film heeft dus ook betrekking op je eigen leven. Ik vond de film af en toe ook erg saai, zoals bijvoorbeeld lange gesprekken, die allemaal in het Chinees gingen.
7. Camerawerk en montage Het camerawerk en de montage waren van groot belang in de film. Dit komt door de vele vechtsituaties, waarbij mensen door de lucht vliegen, over daken rennen en in de boomtoppen aan het vechten zijn. Dit kan in de realiteit nooit, en dus werden de toneelspelers aan touwen vastgemaakt waarmee ze door de lucht konden vliegen. Door een goede samenwerking van de cameramensen en de montage, kun je dan de touwen 'wegknippen'. 8. Recensie Het is de regisseur, Ang Lee, goed gelukt om de film te maken zoals hij het bedoelde. Een sterk punt is dat de personages allemaal een kracht bezaten, of een bijzonderheid. Ook leuk dat zo'n tenger en klein meisje als Jen zo'n goede vechtster is, die alle grote brede mannen die ze voor zich krijgt verslaat. Dit maakt het wel een beetje onrealistisch. Dat is dus iets minder, maar als je logisch nadenkt kan het verhaal tóch niet gebeuren. Ik heb tenminste nog nooit mensen zien vliegen, of vechten in de boomtoppen. De acteurs waren goed gekozen, de rol paste bij hen. De mannen, breed en stoer, als vechters. Jen is een lief meisje, tenminste, zo komt ze over. In het echt is ze een vechtster, die nergens voor vreest. De kleding is ook goed gekozen, echte Chinese kimono's met draken en bloemen erop. In vechtsituaties donkere, strakkere kleding. Dit soort kleding hebben ninja's ook aan. De kleding hoort bij de cultuur. Ook heeft Ang Lee er goed voor gekozen om de spelers Chinese teksten ze laten zeggen in plaats van Engels. Bij deze film zou dat niet passen. Het licht had een positieve werking op de sfeer. Bij spanning werd het licht getemd, bij uitbundigheid, vrolijkheid, werd de lichtinval groter. Bij de muziek is het hetzelfde verhaal. 9. Totaaloordeel De film is mooi in elkaar gezet en het verhaal is sterk, dus gezien alle positieve en negatieve dingen komt de film toch goed uit de bus. Toch zou ik deze film nooit uit mezelf kijken denk ik. Dat komt doordat ik niet zo van dit genre films houd, maar af en toe gaat het wel. De film zit wel heel goed in elkaar, qua geluid, vormgeving, montage, enz.

REACTIES

M.

M.

ff een reactie op je filmverslag van Crouching Tiger, Hidden Dragon (op www.scholieren.com :):
Bedankt voor het verslag, ik moest het verslag ff in een uurtje maken... dat kan dus niet echt. Wel cool dat jullie zomaar die film op school hebben gekeken, wij kijken alleen maar hele duffe films, die van culturele waarde zijn enzo... :(

nou, doei

22 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)"