Bijna vijftien jaar had Stanley Kubrick aan A.I. gewerkt. Gebaseerd op het korte verhaal 'Supertoys Last All Summer Long' van Brian Aldiss, wou hij een bioscoopfilm maken. Maar Kubrick vond dat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld was om de futuristische wereld te creëren die hij voor ogen had. Daarom had hij het plan opgevat om, zo snel als deze technologie ontwikkeld was, Steven Spielberg, expert op dit vlak (cfr. Juressic Parc), bij de film te betrekken. Ondertussen besloot hij maar aan een ander project te beginnen, wat uiteindelijk 'Eyes Wide Shut' werd. Maar voor die film was afgerond, overleed Kubrick. Aan Spielberg de zware taak om de klus alleen te klaren, en aan de hooggespannen verwachtingen te voldoen. En het levenswerk van een ander voltooien, bleek voor Spielberg geen gemakkelijke opgave te zijn.
A.I. is een Amerikaanse science fiction-film, duurt 145 minuten, is ondertiteld in het Nederlands en Frans en is in België te bekijken in alle bioscopen vanaf 4 oktober 2001.
De film speelt zich af in de 22ste eeuw. De zeewaterspiegel is flink gestegen, steden zijn overstroomd, arme mensen zijn verhongerd, maar de rijken hebben het welvaartsniveau nog kunnen verhogen. Naast mensen (orga's) lopen er nu ook veel robots (mecha's) rond. Deze lijken in veel opzichten op de mens, en hebben een hoge mate van kunstmatige intelligentie, maar er ontbreekt emotie. Het is de wetenschappers dus nog niet gelukt een robot te creëren die in alle opzichten op de mens lijkt. Wetenschapper Allen Hobby (William Hurt) bouwt echter een klein robotjongetje dat echt kan liefhebben. David (Haley Joel Osment), wordt ondergebracht bij het echtpaar Swinton (Frances O’Connor en Sam Robards). Zij hebben al een zoon (Jake Thomas), maar deze lijdt aan een ongeneeslijke ziekte, en ligt in een kunstmatige coma totdat er een geneesmiddel gevonden is. David en zijn ‘moeder’ ontwikkelen een speciale en liefdevolle band. Maar dan vindt men een geneesmiddel en keert de echte zoon terug bij z’n ouders. Hij weet David te overhalen dingen te doen die anderen in gevaar brengen, terwijl David alleen maar probeert zijn liefde te tonen. Daarom laat z’n moeder hem ten einde raad achter in een bos. Daar ontmoet hij de seksrobot Gigolo Joe (Jude Law). Samen besluiten ze de blauwe fee uit het sprookje Pinokkio te zoeken, omdat David overtuigd is dat zij hem kan veranderen in een echt jongetje zodat zijn moeder weer van hem gaat houden. Na veel avonturen belandt hij onder water bij een standbeeld van de blauwe fee, en blijft daar jaar na jaar ‘bidden’. Nadat de wereld bevroren is, vinden buitenaardse wezens hem als enig overblijfsel aan de mens, ingesloten in het ijs. Zij slagen er in David nog een dag met zijn moeder te herenigen.
A.I. is een intrigerende mix van elementen uit Kubrick’s en Spielberg’s oeuvres. Toch weegt de inbreng van Spielberg meer door dan deze van Kubrick. De film wordt nergens te sentimenteel, en er is altijd een donkere ondertoon in het verhaal, ondersteund door prachtig camerawerk. De film lijkt een tragisch maar bevredigend einde te hebben, maar door middel van een soort surrealistisch staartje gaat de film nog een half uurtje door. Dit stuk past niet echt bij de rest van film en lijkt alleen bedoeld om de film toch een soort happy end te geven, hetgeen typisch Amerikaans is. Door velen wordt dit laatste stuk als slecht bezien, maar ik vond dit een zeer goed stuk, omdat het een (surrealistische) blik werpt op de verre toekomst, hetgeen mij wel boeit.
De acteurs spelen allemaal zeer goed, om niet te zeggen fantastisch. Vooral het acteertalent van Haley Joel Osment vond ik, gezien zijn leeftijd, indrukwekkend. Bij de andere acteurs, waarvan de namen in de korte inhoud vermeld worden, kan men ook enkele uitschieters vinden, nl. de moeder van David, die heel overtuigend en emotioneel speelde, en Jake Thomas, de echte zoon, die met zijn sarcastische rol zeer goed overweg kon.
Ook zou ik een eervolle vermelding in mijn recensie willen geven aan Teddy, een superbeer die David krijgt van zijn moeder. Deze beer kan lopen, denken en praten en is gedurende de hele film te zien aan de zijde van David. En ik moet eerlijk zijn: Teddy is de ster van de film. Als er iets was waarover iedereen het unaniem eens was, was het Teddy. Hij bracht een humoristische noot in alle scènes van de film. Bravo voor Teddy dus.
Mijn eindoordeel? Een ronduit fantastische film. In mijn persoonlijke top 3 staat hij op drie, na Contact en The Matrix. Het enige ietwat negatieve dat ik kan opnoemen is het einde. Hoewel ik het zeer goed vind, is het een beetje een té happy end en zou het einde beter een half uurtje eerder geweest zijn. Het concept van de film, de uitvoering ervan, de acteurs, het decor. Allemaal was het zeer goed. Alhoewel Kubick waarschijnlijk een andere uitvoering in gedachten had, mag hij toch trots zijn op Spielberg. Hij heeft weer uitstekend werk afgeleverd, maar dat zijn we eigenlijk al gewoon van hem. Laat die films maar komen, zou ik zeggen!
Artificial Intelligence (2001)
6.8
ADVERTENTIE
Zeker slagen in 50 dagen! 🎓
Examenleerlingen opgelet: over 50 dagen is het zo ver! Wil jij ook slim leren, zeker slagen? Ontdek alle tips, tests, trucs en tools van Examenbundel en sleep dat diploma binnen. Wil je zeker weten dat je niks mist? Meld je dan snel aan en ontvang alle tips in je mail!
Ik wil slagen!
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden