Havisten uit de bovenbouw gezocht! Vul deze korte vragenlijst over jouw studiekeuze in en maak kans op een Bol.com bon t.w.v. 15 euro.

Doe mee


Karel Verleyen is geboren op 19 mei 1938 te Mechelen. Toen hij geboren was, was de Tweede Wereldoorlog net begonnen. Hij was poosje enig kind van zijn ouders, maar lang duurde dat niet. Na elf jaar had hij vijf broers en drie zussen. En woonden allemaal samen in een niet zo groot huis aan de rand van Mechelen. Zijn vader (Cyriel Verleyen) was onderwijzer en zijn moeder had haar twee handen meer dan vol om voor die bende te zorgen.

Als jongen was Karel Verleyen al een durfal, kon niet stilzitten en liep als leerling nogal eens de kantjes af. Tot hij met zijn vader wedde dat hij net zo goed de eerste van de klas kon zijn. Hij won zijn weddenschap en meteen had hij ontdekt hoe leuk studeren kon zijn.





Karel Verleyen begon na zijn leraarsopleiding aan een rechtenstudie gevolgd door allerlei postuniversitaire opleidingen als bankmanagement, verzekeringen, communicatietechnieken enz. Hij behaalde ook een eerste prijs in voordrachtkunst en welsprekendheid. Dat zorgde voor een vrij wisselende beroepsloopbaan waarin onderwijs en schrijven voor de jeugd naast journalistiek de belangrijkste ingrediënten vormden. Maar nog belangrijker was dat hij kon kiezen wat hij als werk wilde doen. Hij proefde dus nogal van wat beroepen, maar ze hadden wel allemaal met praten en schrijven te maken. Zo is hij 12 jaar lang hoofdredacteur van TOP geweest ( van 1973 tot 1985), later adjunct-hoofdredacteur bij Het Volk en hoofdredacteur bij UIT-Magazine en Wintersport Magazine. Maar het meest plezier heeft Karel Verleyen aan het lesgeven gehad. Hij koos dat omdat hij dat kon combineren met het schrijven van boeken en reportages.



Hij kwam in de schrijverij door een verhaal te vertellen in de klas dat achteraf boeiend genoeg bleek om door de vader van één van die leerlingen bij een uitgeverij te worden aanbevolen. Het verhaal verscheen zelfs. En toen vroegen ze hem om korte stukjes te schrijven over vreemde landen en volkeren voor Zonneland. Hij reisde toen al graag en zo kwam hij met heel veel mensen in aanraking. Dat maakte zijn verhalen blijkbaar interessant. Dus wilden enkele uitgevers wel wat meer van hem lezen. Vlaamse Filmpjes bijvoorbeeld en later boeken vol avonturen. De helden in zijn boeken waren een kaper als Jan Bart en een straatjongen met zware vuisten die Jan zonder Vrees heette. Hij was dus aan het schrijven.

Maar toch ging het nog bijna mis toen hij het onderwijs voor bekeken hield en een job in de zakenwereld vond. Verkopen is uiteraard ook communicatie, maar boeken schrijven is niet meteen iets wat je van een verkoopsdirecteur verwacht.

In 1973 wilde Averbode wel proberen om zijn idee voor een jongerenmagazine vorm te geven en TOP kwam er. Hij ging terug lesgeven. Zo had hij elke dag jongelui voor wie hij schreef voor zijn neus zitten en wist hij wat ze wilden. Er werden twee dingen in één klap waar. Hij gaf les en proefde van de journalistiek. Het definitieve spoor was getrokken.



Hij is nu (sedert 1997) voltijds schrijver.

Zijn schrijversloopbaan startte hij met avonturenverhalen o.a. in de reeksen Jan zonder Vrees, El Flamenco en Jan Bart. Later begonnen reiservaringen een rol te spelen in zijn verhalen. Dag stad, ik ben Sanja, Op zoek naar de rode Viking en Het Vuur van de Wraak zijn daarvan voorbeelden. In het meest recente verleden schreef hij naast gedichten voor kinderen en jeugdtoneel vooral over actuele thema's. Als privacy, incest, machtsmisbruik e.d. Ook het historisch verhaal blijft in zijn jongste werk belangrijk(Historische verhalen blijft een van zijn geliefkoosde genres). Hij schrijft boeken voor grote en kleine lezers. Hij schrijft ook gedichten, toneelstukken, informatieve boeken over historische personen en bundels met een mix van informatie en verhalen die in een bepaalde historische periode spelen. Boeken : (zie aparte bijlage).

Hij deed ook heel wat vertaalwerk uit zowel het Frans, het Duits, het Engels, het Italiaans, en het Spaans. Voor Averbode vertaalde hij onder meer boeken van de Canadese jeugdauteur William Bell.



Ook veel van zijn boeken zijn vertaald. Dat was onder meer het geval met “Bertus en de Roepvogel”, “Vijand zonder gezicht”, “Op zoek naar de rode Viking”, “Mijn opa is een leeuwentemmer”, “Zeven dagen donker”, “Prins Pukkel”, “Opapaddestoelenpap”, “Oma Piraat”, Een brug van glas”, “Het oog van de zon “ en “Twee paar vleugels”!

Zijn inspiratie haalt hij vooral uit de wereld van vandaag, dingen die hij meegemaakt heeft of over dingen die hij uit de krant haalt. Ze gaan over actuele onderwerpen, zoals incest, euthanasie, de strijd tussen Joden en Palestijnen, kinderprostitutie, privacy en het leven in de derde wereld. Vb: Vijand zonder gezicht ging over machtsmisbruik van politie en gerecht die met hun computers zowat alles kunnen bewijzen, verdraaien, anders voorstellen. Hier was de aanleiding een stukje in de krant over een persoonsverwisseling die een jongeman ontzettend veel problemen bezorgde. Ook in Schaduwen en Sluipmoord gaat het over macht, macht die door allerlei organisaties achter de schermen wordt uitgeoefend, macht die alleen rekening houdt met het groepje dat er beter van wordt. En daartegen komen jonge mensen in het geweer, ook al moeten ze daarvoor op het randje lopen van wat wettelijk mag en kan. Zie je, dat is één van de vaste ideeën die hij heeft, jongeren hebben iets wat wij volwassenen missen, toekomst, durf zonder de rem van de ervaring. En dat maakt ze zo ‘veelbelovend’. Alleen, ze worden soms fijngemalen in de molen die ‘maatschappij’ heet.

Een brug van glas gaat over de druk op jongeren om toch maar te presteren, toch maar te beantwoorden aan het beeld van de vrije jonge man of vrouw, seks tegen beter weten in. Ik schreef het naar aanleiding van iets wat mijn eigen dochter meemaakte. Het boek is dan ook aan haar opgedragen.

Zeven dagen donker handelt dan weer over de relatie tussen een dochter en haar vader die zijn handen niet kan thuishouden. Incest heet dat en de drama's die het veroorzaakt, zijn nauwelijks in te schatten. Hij was er zelf getuige van hoe een intelligent, speels, humoristisch tienertje in enkele maanden een radeloos wrak werd. Helaas, toen begreep hij nog niet wat er aan de hand was. Nu wel, na zoveel gesprekken met slachtoffers. Maar toch wordt het probleem nog in veel scholen, gezinnen, organisaties ontkend, gereduceerd tot 'iets wat alleen in lagere sociale klassen voorkomt'. Dat boek heeft hier en in de landen waar het vertaald is, nu iets bespreekbaar gemaakt, iets opengebroken. En dat is het begin van heel veel.

De boeken die ik heb vermeld zijn alleen maar voorbeelden, Hij had net zo goed andere titels kunnen kiezen.



Diverse van Karel Verleyen zijn boeken zijn bekroond. Bertus en de roepvogel kreeg de prijs van de Bond voor grote en jonge gezinnen. Dag stad, ik ben Sanja kreeg de prijs van de Provincie Antwerpen en de Referendumprijs voor kinder- en jeugdliteratuur. Op zoek naar de rode Viking was goed voor de Premie Lod Lavki, Olie op de golven voor een Premie Humoristisch Jeugdboek.

Verleyen won ook twee keer de John Flandersprijs met De veertiende dag (1982) en Kat (1989) en de Cory Lievensprijs voor jeugdtoneel (1975) en een prijs voor kinderpoëzie (1976). De KJJ bekroonden zijn vertaling van Verboden Stad (William Bell) en zijn eigen werk Schaduwen en sluipmoord, Prins Pukkel, Zeven dagen donker, Opapaddestoelenpap en De Verliefde Moordenaar. Met Prins van de leegte won hij in 1998 de belangrijke Prijs voor het beste Jeugdboek, de Prijs Knokke-Heist, in 1999 een Boekenwelp en De Prijs van de stad Beringen.

De verliefde moordenaar kreeg ook de Driejaarlijkse Provinciale Prijs voor letterkunde van de provincie Antwerpen.



Je kan hem een mailtje sturen op: karel.verleyen@pandora.be. Of surfen naar zijn website: http://karelverleyen.freeservers.com



Bijlage:



1971 Jan zonder Vrees: de schaduw van de galg (Opdebeek / 2e druk 1976)

1971 Gunnars goudstuk (Zuid-Hollandsche uitgevers maatschappij)

1971 Schaak aan de admiraal (Opdebeek)

1972 Jan zonder Vrees: De wolvenkoning (Opdebeek / 2e druk 1977)

1972 Jan zonder Vrees: De zwarte monnik (Opdebeek / 2e druk 1976)

1972 El Flamenco (Opdebeek)

1972 Het mes op de keel (Opdebeek)

1972 Het wurgende ijs (Opdebeek)

1972 De tempel van Verisjna (Opdebeek)

1973 Jan zonder Vrees: het zwaard van Nagykanissa (Opdebeek / 2e druk 1976)

1973 De maan valt als een appel (De Sikkel)

1973 Slaven voor de sultan (Opdebeek)

1974 Goud op het eiland (Opdebeek)

1974 De grappige lotgevallen van soldaat Tijl Uilenspiegel (Opdebeek; Helmond)

1974 Dag stad, ik ben Sanja (Opdebeek / 2e druk 1976)

1974 Louis Braille: Een blinde jongen (De Sikkel)

1974 Jan zonder Vrees: de geest van Ridder Grimbold (Opdebeek / 2e druk 1978)

1974 De dodelijke valstrik (Opdebeek)

1974 Een dag met Keba: Een verhaal uit Afrika (De Sikkel)

1975 Bertus en de roepvogel: een verhaal van geluk en ongeluk (Lannoo)

1975 Oke gaat naar Kekertat (Altiora)

1975 Slaaf in Algiers (De Sikkel)

1976 Frik (Altiora)

1976 De pacificatie van Gent (De Sikkel)

1977 Roel de rat (De Sikkel)

1977 Dromen kunnen branden... (Altiora / 3e druk 1983)

1977 Jan zonder Vrees : De grauwe pijen (Opdebeek)

1977 Altamira (De Sikkel)

1978 Oejarak (Altiora)

1978 Olie op de golven (Standaard)

1979 Einddoel: de maan (De Sikkel)

1979 Hoe kom je daar nou bij? (Lannoo)

1979 De vuurtoren van Grafein (Davidsfonds)

1980 Het is morgen, Dao (Altiora)

1980 De gebroeders Lumière (De Sikkel)

1980 De katten van Bargoen (Altiora)

1981 Stephenson (De Sikkel)

1982 Vijand zonder gezicht (Altiora)

1982 De vliegende broers (De Sikkel)

1983 De maanezel (Altiora)

1983 De doden hebben ongelijk (Altiora)

1984 De sprekende draad (De Sikkel)

1984 Het koele donker (Altiora)

1984 De veertiende dag en vier andere verhalen (Altiora)

1985 Bewegende beelden (De Sikkel)

1986 De rebel met de roos: een jeugdroman over liefde en pijn daarom (Den Gulden Engel)

1986 Wat doen we met die muur? (Altiora)

1989 Het open raam (De Sikkel)

1990 Op zoek naar de rode viking (Altiora)

1991 Het vuur van de wraak (Davidsfonds / Infodok / 2e druk 1995)

1991 Mijn opa is een leeuwentemmer (Davidsfonds / Infodok; Infodok)

1991 Onzichtbare dood (Standaard)

1992 Het groene hoedje (De Sikkel)

1992 Een brug van glas (Davidsfonds / Infodok; Infodok / 2e druk 1997)

1992 Hoe Wouter Wouter werd: Een verhaal over adoptie (Davidsfonds / Infodok; Infodok; Vereniging voor kind en adoptiegezin / 2e druk 1994)

1992 Uil of adelaar: Verhalen van Grieken en Romeinen (Davidsfonds / Infodok; Infodok)

1993 De enige uitweg (Standaard)

1993 Prins Pukkel (Davidsfonds / Infodok; Infodok)

1993 Zeven dagen donker (Davidsfonds / Infodok; Infodok / 3e druk 2000)

1993 Schaduwen en sluipmoord (Davidsfonds / Infodok; Infodok)

1994 Opapaddestoelenpap (Davidsfonds / Infodok; Infodok / 2e druk 1996)

1995 Kruis of zwaard: verhalen over de middeleeuwen (Davidsfonds / Infodok)

1995 Ik moet heel stil zijn (Davidsfonds / Infodok)

1996 Een naam voor hond (Davidsfonds / Infodok)

1996 Oma piraat (Davidsfonds / Infodok)

1996 Voor oordelen zien (Davidsfonds / Infodok)

1996 De dieven gerold (Davidsfonds / Infodok)

1996 Hooligans (Davidsfonds / Infodok)

1996 De verliefde moordenaar (Davidsfonds / Infodok)

1997 Boek of brandstapel : Verhalen over de Renaissance (Davidsfonds / Infodok)

1997 Tom wordt een reus (Davidsfonds / Infodok)

1998 Twee paar vleugels (Davidsfonds / Infodok)

1998 Het oog van de zon: Egyptische verhalen (Davidsfonds / Infodok / 2e druk 1999)

1998 Prins van de leegte (Davidsfonds / Infodok)

1998 Hokus spokus (Davidsfonds / Infodok)

1999 Heer Halewijn (Davidsfonds / Infodok)

1999 Jaloers op een dode (EPO)

2000 Mamma Mafia (Davidsfonds / Infodok)

2000 De paarden van Heraion : Griekse verhalen (Davidsfonds / Infodok)

2001 De keuze (Davidsfonds / Infodok)

2001 Lien mag naar oma (Davidsfonds / Infodok)

2001 De dromendief (Davidsfonds / Infodok)


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.