Beoordeling 5.4
  • 5e klas vwo | 1093 woorden
  • 3 februari 2004
  • 10 keer beoordeeld
Cijfer 5.4
10 keer beoordeeld

Nieuwjaars Opera Gala 1. Algemene gegevens · Titel: Nieuwjaars Opera Gala · Dirigent: George Victor Dumanescu · Solisten: Henk Poort (bariton) Laura Feier (sopraan) Carmen Gurban (sopraan) Aura Twarowska (Mezzosopraan) Alfredo Pascu (tenor) Vladimir Dragos (bariton) Peter Hercz (bas) · Koor en orkest: Roemeense Staatsopera Timisoara · Plaats en datum van de voorstelling: dinsdag 7 januari 2003 in Het Concertgebouw in Amsterdam. 2. Het programma Eigenlijk was er bij dit concert geen programmaboekje of iets dergelijks gegeven. Maar ik heb aan een van de werknemers het blaadje gevraagd waar het programma op stond zodat ik toch mijn werkstuk goed kon maken. Bij deze opera worden verschillende stukken van Verdi, Rossini, Bizet, Saint-Seans, Donizetti, von Soupé, Kalman, Strauss, Thomas, en Lehar gespeeld. Meer als de helft van de nummers is van Verdi. Deze composities worden gezongen en gespeeld op een eigen manier, die de dirigent aan geeft. Er zit niet echt een logische volgorde in de opbouw van de opera, er is denk alleen op gelet dat er bij sommige nummers wel zang zijn en andere niet. Dit is een beetje verdeeld maar verder is het niet op een speciale manier ingedeeld.
3. De ambiance Het gala vond plaats in Het Concertgebouw in Amsterdam. Dit gebouw is dus echt gebouwd voor Concerten en was daarom heel goed bruikbaar voor deze opera. De zaal zelf was heel stijlvol. Er stonden pilasters en pilaren met bladgoud versierd en ook het plafond was heel kunstig. Verder was er een balkon en waren er in grote stenen de namen van veel componisten te zien. Ik zat niet op het balkon maar wel in het midden van de zaal ongeveer. Alles was heel overzichtelijk want het lag hoger dan de stoelen. Het gebouw was dus goed geschikt voor het concert. 4. De uitvoering Er waren veel verschillende solisten. Dit was wel leuk want ieder hadden ze hun eigen stem die weer paste bij de muziek. De kwaliteit was best hoog volgens mij want iedereen genoot van de muziek en het was allemaal heel zuiver. Persoonlijk vond ik de sopraan Laura Feier het beste. Zij was een slanke vrouw en kon toch zo’n mooie, harde stem uit haar lichaam krijgen. Dat was best een raar idee. Van de mannen vond ik Vladimir Dragos het beste, hij had een heel eigen stemgeluid dat goed bij de muziek aansloot. Wat de composities betreft vond ik het hele mooie stukken. Vaak herkende je wel stukken, maar dan wist ik zelf niet precies waar het nou vandaan kwam. Het was iets anders dan mijn verwachting want ik dacht dat ze hele onbekende stukken zouden spelen, maar door de herkenning vond ik het achteraf leuker denk ik. Ook een heel leuk aspect was de kleding van het koor en de solisten. Vooral de vrouwen hadden hele mooie jurken aan. Iedereen was echt in galakleding en dat maakte het tot een echte opera. De solisten kwamen bij de stukken die zij moesten zingen van de trap af en iedere keer hadden ze weer een andere prachtige jurk aan. Zo werd het ook nog leuk om naar te kijken. 5. Het doel van het concert Bij deze opera was vooral het doel om de mensen te laten genieten van de stukken waaraan de dirigent zijn eigen interpretatie aan had gegeven. Tussendoor kwam Henk Poort wel eens wat zeggen, zoals het wensen van nieuwjaar. Daarvoor was het natuurlijk ook een nieuwjaarsgala. Ook aan de kleding was te zien dat het echt een gala was. 6. De boeiende werking De opbouw van het programma was niet echt speciaal, maar de nummers van Verdi herkende ik heel vaak. Dat was wel leuk, want dan ga je toch luisteren om te herkennen welk stuk het is. Je zag mensen in de zaal ook zelf mee dirigeren met de handen. De belichting was niet speciaal, gewoon veel licht op het podium zelf maar verder niets speciaals. Het geluid was natuurlijk wel van belang, dat was heel mooi en het koor deed het heel erg goed. Je had er één nummer tussen zitten met een slavenkoor, dat vond ik van de nummers van het koor wel de beste. Ik denk niet dat het concert beter georganiseerd had kunnen worden. 7. Recensie Ik vond weer, net als het ballet dat dit helemaal niet was tegen gevallen. Misschien vond ik dit zelfs nog wel leuker. Op het begin ging ik er weer heen met de gedachte dat het niets zou worden maar, na afloop heb ik toch genoten van de muziek. Ik dacht dat ik geen type was voor klassieke muziek maar als je dat orkest zo ziet spelen en de solisten hoort zingen dan geeft je dat een gevoel van rust. Je geniet dan echt. Ik zou mensen dus echt aanraden om ook een keer naar een concert of opera te gaan want het is echt de moeite waard en het is niet alleen voor oude mensen die van die muziek houden. Als je in de zaal zit dan geniet je zelf ook en is het echt de moeite waard.
Aanmelding en voorbereiding culturele activiteit Titel Nieuwjaars Opera Gala
Datum bezoek 07 januari 2003
Makers Henk Poort
Uitvoerenden Onder andere solisten: Henk Poort, Laura Feier, Carmen Gurban, Aura Twarowska, Alfredo Pascu, Vladimir Dragos, Peter Hercz. Dirigent: George Victor Dumanescu. Koor en orkest van de Roemeense Staatsopera Timisoara. Toegangsprijs Ongeveer €9,50
Hoeveelste culturele activiteit is dit? Achtste culturele activiteit
Kunstdiscipline Concert, opera
1. Waarom heb je gekozen voor deze activiteit? Ik werd door mijn moeder mee gevraagd. Voor de afwisseling leek het me leuk om mee te gaan. 2. Wat verwacht je ervan/Wat denk je te gaan zien, horen, beleven? In het begin dacht ik dat het heel klassiek zou zijn, maar ik wil het toch een kans geven. Ook het ballet vond ik achteraf leuk dus misschien dit ook wel. Ik verwacht dat er een aantal operazangeressen en –zangers zullen gaan zingen, zoals hoort bij opera’s. 3. Welke bronnen heb je gebruikt om je te informeren? De aankondiging van het concert stond in de Libelle, hier heb ik een stuk uit gelezen en na de bestelling van de kaartjes heb ik de bijgevoegde brief gelezen. 4. Geef een beschrijving van de activiteit. Denk daarbij aan stijl, periode, land, uitvoerders, makers. Dirigent: George Victor Dumanescu
Solisten: Henk Poort (bariton) Laura Feier (sopraan) Carmen Gurban (sopraan) Aura Twarowska (Mezzosopraan) Alfredo Pascu (tenor) Vladimir Dragos (bariton) Peter Hercz (bas) Koor en orkest: Roemeense Staatsopera Timisoara 5. Geef minstens twee aandachtspunten waarop je speciaal gaat letten bij je bezoek. Ik zal vooral gaan letten op de zang. Dit is essentieel bij een opera. Ook de zaal zal ik goed bekijken want het schijnt heel mooi te zijn.