Beoordeling 5.6
  • 4e klas vwo | 1199 woorden
  • 21 maart 2002
  • 50 keer beoordeeld
Cijfer 5.6
50 keer beoordeeld

3 : Concert Di-rect. Di-rect. 0.Keuze en verwachtingen: Dit concert heb ik niet besteld via de school maar ik ben er naartoe gegaan omdat ik zelf fan ben van de muziek van Di-rect. Het komt heel goed uit dat ik dit concert mag gebruiken voor een culturele activiteit, maar anders was ik er ook naar toe gegaan. Omdat ik de cd al een hele tijd uit mijn hoofd kan nazingen waren mijn verwachtingen dus het ‘live’horen van de liedjes die ik normaal gesproken uit mijn stereo hoor komen. Ik was heel erg benieuwd hoe het zou klinken en hoe de jongens er in het echt uit zouden zien van dichtbij! 1.Algemene gegevens: Titel: concert van Di-rect. Naam uitvoerende: De jongens van de Haagse band ; Tim Akkerman, (21) Jamie Westland,(17) Bas van Wageningen (19) en Spike van Zoest (17). Verder krijgen zij steun van manager ( en vader van Jamie) Dick Westland. Datum van de uitvoering: 03-02-2002 (zondag) Plaat van de uitvoering: Cultureel Centrum Doornroosje in Nijmegen. Land van herkomst van dirigenten en uitvoerende: Nederland. Samenstelling van dirigent en uitvoerende: Jamie speelt de drums, Bas de basgitaar, Spike speelt de gitaar en tweede stem tot slot is Tim de (hoofd)zanger en ook hij speelt gitaar. CD DISCOVER.
2.Het programma: De opbouw van het programma was vrij eentonig, de jongens speelde wat nummer van hun eigen cd en na 60 minuten deden ze net of dat het concert was afgelopen. Ze verlieten het podium maar ineens kwamen ze alle vier weer oplopen. Een oorverdovend gegil van de meiden volgde en ze speelde vlot de laatste twee nummer waarvan ‘My generation’ hun tweede hitsingel. Er is niet veel variatie maar de jongens die gitaar spelen lopen vaak rond en zwingen mee. Dit geeft het effect dat het publiek ook echt het gevoel krijgt dat ze zelf ook betrokken zijn bij de muziek. Als een van de jongens plotseling naar voren komt of een solo party speelt krijg je meteen een zaal vol gillende meiden. Het hoogtepunt was wel het einde toen Spike de zaal in sprong. Alle nummer zijn zelf geschreven door zanger Tim Akkerman, soms met behulp van Dinand Woesthof, Daniel Lohues,Pete Townshend en Spike van Zoest. De muziek valt onder pop/punk/rock muziek. Het si in ieder geval moderne muziek met harde drums, en gitaarspel. De zanger komt vaak maar net boven het geluid uit. Het is een bepaalde muziek soort waar je van moet houden. Het gaat om commerciële muziek want er is sprake van optredens, reclame van de cd en interviews met de media. 3.De uitvoering: Dit was de tweede keer dat ik een concert van Di-rect meemaakte maar het was net zo leuke n goed als de vorige keer. Omdat er maar heel weinig solo stukken in voorkomen kan ik niet zeggen wie ik echt beter vind dan een ander tenslotte zorgen ze samen voor het resultaat. De instrumenten waren goed afgesteld maar ik had zelf het idee dat de zang iets te zacht stond. Dit was niet zo goed te merken want het publiek zong luid mee. Zelf ken ik ook elk nummer van ‘Discover’, het is leuk dat Tim af en toe zijn liedjes met een iets andere melodie zong zo kwamen er nog eens verrassingen in voor. In Doornroosje heb je een kroeg, een kleine zaal en een grote zaal. In de grote zaal werd het concert gehouden. Omdat het niet zo druk was kon ik mezelf een plekje helemaal vooraan bemachtigen! Er was niet veel aan decoratie gedaan maar zelf let ik daar niet echt zo op, het gaat tenslotte om de muziek. Ze maakt duidelijk veel gebruik van de lichten, afwisselend rood,wit,blauw,groen of geel, en Jamie (de drummer) zat heel vaak in de rook met het rode licht op de achtergrond gaf dit een mooi effect. De jongens zijn ‘skate’ types en dit is goed te zien aan hun wijde broeken en blouses. Je ziet dat het publiek vaak net zo gekleed is als hun grote idolen. 4.Uitwerking luisterwijzer: De muziek hoort onder de categorie popmuziek.Het is pop/punk/rock muziek. Af en toe is er wel een langzamer nummer en daarna weer een sneller nummer. Het is duidelijk dat de uitvoerders de mensen een vrolijke sfeer willen geven. Ze lachen constant en er is veel kleur door middel van belichting gebruikt in de uitvoering. Ze genieten van de aandacht van de meiden. Er hing een beter zweertje dan het vorige concert toen werden de meiden boos op elkaar en begonnen ze te duwen en vervelen. Alle muziek werd live uitgevoerd. Bij solo stukken van de jongens werd het grote licht op hen geschenen maar dit was vaak niet het geval. Het publiek vond de jongens live goed spelen aan de reacties te horen. De muziek was hard en er werd flink mee gesprongen en gedanst. Omdat Di-rect bijna ieder week drie concerten geven zijn ze duidelijk goed op elkaar ingespeeld en ging er niet veel fout. Een keer vergat Tim (zanger) zijn tekst. De muziek versterkt de inhoud van de tekst want ze gaan veel over gebroken liefdes of vertellen dat ze alleen ook sterk kunnen zijn, maar door de soms langzame soms wilde muziek kan je goed horen wanneer hij over een gebroken hart zingt of over een leuke gebeurtenis. geweest of nog meer van dat soort vragen. De muziek was vooral bedoeld om op te dansen of bij te zingen. Amusement was het voornaamste doel omdat de mensen in het publiek kwamen om eens flink te genieten van de muziek en sommige zullen er zijn geweest om de vier leuke , jonge jongens te zien. Voor mij was de muziek totale ontspanning lekker meezingen, ik beschouw het als een leuk avondje uit met vriendinnen. Tim Akkerman (zanger,gitaar) Spike van Zoest (gitaar, 2e stem) Jamie Wetsland (drums) Bas van Wageningen (bas gitaar) 5.Eigen oordeel/recensie: Via de website van Di-rect ‘www.di-rect.com’ ben ik erachter gekomen dat ze de 2e van februari in Nijmegen zouden spelen. Ik heb verder geen recensie kunnen vinden. Het is logisch dat er in recensies vrijwel altijd positieve dingen staan over de band en het optreden. Ik heb me echt de heel dag vermaakt. We waren anderhalf uur voordat de kaartverkoop begon al aanwezig, zo zouden we in ieder geval een leuk plekje krijgen. In de rij werd het gewoon al heel gezellig met andere meiden, je houd ten slotte toch van dezelfde groep. Ook tijdens het concert bleven de meiden aardig tegen elkaar en hing er een goed zweer. Ik zou de voorstelling zeker aanraden voor de mensen die al fan zijn van Di-rect, want ik vond ze live helemaal niet tegenvallen. Ook als je sowieso van deze muziek houd is het een leuk dagje uit, het is helemaal niet duur (8 euro). Als je geluk hebt komt er ook nog een voorprogramma dit was in Doornroosje niet het geval. Het enige nadeel is dat er echt negentig procent meisjes loopt en een paar jongens. Als je er niet tegen kan dat sommige meiden alleen naar de concerten gaan om de hoofden van de jongens te zien is Di-rect zeker een afrader want dit soort meisjes zitten er (helaas) wel bij.