Beoordeling 8
  • 4e klas havo | 671 woorden
  • 2 juni 2004
  • 5 keer beoordeeld
Cijfer 8
5 keer beoordeeld

VORM Tempo De meeste nummers zijn best snel daardoor vinden de meeste mensen het meer herrie dan muziek. Maar ik vind dat altijd wel leuk. Anders worden het van die langzame liedjes waarbij je in slaap valt. Melodie De melodie wordt vooral aangegeven door de zanger Tim. Hij zingt bijna alle liedjes. Hij wordt ondersteund door Spike en Bas op de gitaar zij ondersteunen ook de melodie. Wanneer het wat harder word spelen zij ruiger en wanneer het gevoeliger is spelen zij zachtjes. Ritme Het ritme is vaak niet zo bijzonder. Maar wel makkelijk er uit te halen. Ook is het leuk om naar hun drummer te kijken omdat hij zich helemaal geeft en dat geeft er een leuke wending aan. Je ziet dat hij er echt plezier in heeft.
Dynamiek Ze maken erg veel gebruik van de overgang van zacht naar hard. Hierdoor word de muziek iets professioneler. En komt er meer emotie in het liedje. Ik zelf vind dat ze hier erg goed gebruik van maken. Ook Tim maakt hier gebruik bij neem bijvoorbeeld het liedje “She”. Hierin zingt hij heel gevoel. Maar in het liedje “Rollercoaster” staar hij bijna te schreeuwen. Instrumentatie Ze gebruiken voor de muziek een drumstel drie gitaren en er zingt een iemand. De muziek is dus zowel instrumentaal als vocaal. Er wordt in al hun liedjes gezongen en op instrumenten gespeeld dus er is ook geen enkele uitzondering in hun geval. Ik vind de structuur af en toe wat eentonig maar wanneer je niet al te veel naar hun muziek luistert heb je er niet zo veel last van. Ze hebben bijna altijd een refrein, coupletten (logisch), voor - en naspel. Een tussenspel hebben ze soms. Afwisseling is er niet zoveel zo als ik al eerder gezegd heb. Meerstemmig komt ook wel voor in hun liedjes maar niet zo heel erg veel. INHOUD Ik denk dat hun muziek niet alleen abstract is. Ik denk dat ze echt muziek maken waarbij zij zich lekker voelen. En dan door middel van die soort muziek proberen om te vertellen wat zij nou mee hebben gemaakt en wat ze daar van vonden/vinden. Ze zingen vaak over de liefde in hun liedjes. Soms hebben ze echter ook een thema zoals: gepest worden op school, skaten, mensen die je niet kent die zich voordoen als je beste vriend of een eigen ervaring uit de puberteit. Meestal zijn er een heleboel mensen die zichzelf herkennen in de tekst van een liedje. Ik denk dat ze deze muziek maken omdat ze het leuk vinden om met zijn vieren muziek te maken en dat dan te laten horen aan anderen mensen. En wanneer deze er ook leuk op reageren wordt het natuurlijk alleen maar leuker!! FUNCTIE Muziek is voor hun gewoon een manier om hun emoties te uiten dus ik denk dat hun muziek puur is bedoeld voor luistermuziek. En natuurlijk ook een ondersteuning is voor de zanger. Want wanneer de zang rustig word dan past de muziek zich daaraan aan. Het is automatisch natuurlijk ook bedoeld als amusement maar dat spreekt volgens mij voor zich. Wanneer muziek niet meer voor amusement is waar is het dan nog voor?!? BALANSVERSLAG Ik heb van deze activiteit geleerd dat muziek maken een stuk ingewikkelder is dan dat het er uit ziet. Maar ik denk niet dat dit enig invloed zal hebben op mijn volgende CA.
TOTAALINDRUK Ik verwachtte eenzelfde optreden als ik al eerder had gezien van hun. Dus een voorprogramma; van twee verschillende bandjes en dan Di-Rect een paar uurtjes. En dat was dan ook precies wat we kregen. Ik vind deze vorm van “kunst” wel gaan en ja, ik zou het zeker vaker bezoeken. Mijn houding tegen zo’n soort CA is niet verandert door deze activiteit. Ik vond het een leuke activiteit, omdat ik zelf wel van deze soort muziek houd. En ik deze band al vaker heb horen spelen en het wel leuk vond om na een jaar is te kijken of ze vooruit waren gegaan en dat was zo.