Over lust en liefde door Hugo Borst

Beoordeling 7.7
Foto van Cees van der Pol
  • Boekverslag door Cees van der Pol
  • Docent | 2229 woorden
  • 1 april 2007
  • 15 keer beoordeeld
  • Cijfer 7.7
  • 15 keer beoordeeld

Boek
Auteur
Genre
Taal
Nederlands
Vak
Eerste uitgave
2007
Pagina's
142
Geschikt voor
bovenbouw vmbo/havo/vwo
Punten
1 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Literaire thema's

Boekcover Over lust en liefde
Shadow
Over lust en liefde door Hugo Borst
Shadow
ADVERTENTIE
Help nu jouw favoriete goede doel door jouw mening te geven!

Hoe? Heel simpel. Geef je op voor het panel van Young Impact en geef jouw mening over diverse onderwerpen zoals gelijke kansen, diversiteit of het klimaat. Voor iedere ingevulde vragenlijst (+/- 1 per maand) ontvang je een bedrag dat je direct mag doneren aan een goed doel naar keuze. Goed doen was nog nooit zo easy!

Meld je aan!



Zakelijke gegevens
Eerste druk: maart 2007
Gebruikte druk: 1e
Aantal bladzijden: 141
Uitgever: Nieuw Amsterdam, Amsterdam

Gegevens voorkant
De schrijver zit zelf op een love chair en heeft twee handen van een vrouw over zijn schouder.

Genre
Een bundel columnachtige verhalen die alle over liefde, seks en de vrouwen gaan.
Hugo Borst noemt het zelf “verhaaltjes voor het slapengaan” (als men niets beters te doen heeft natuurlijk) Ze verschenen eerder in bladen als Esquire of het Algemeen Dagblad. Enkele verhalen werden speciaal voor deze bundel geschreven.
De verhalen lezen natuurlijk heel erg gemakkelijk. Ze zijn zeer humoristisch en daarom voor een grote categorie (ook examenkandidaten van elk niveau) goed te lezen. Maar niet elke docent Nederlands zal waarschijnlijk toestaan dat de bundel op de lijst mag worden gezet. In de indeling van onze site krijgt de bundel, net als alle andere bundels van columnisten ( Youp van ’t Hek, Martin Bril) één punt.


De flaptekst
Hugo Borst is stellig in zijn oordeel: de postmoderne vrouw is levensgevaarlijk. Of ze zoekt macht, status of geld, of ze is seksueel ontketend. Sloopkippen zijn het, verzucht een opgejaagde Borst in Over lust en liefde.
In dit boek, geïllustreerd met erotische tekeningen van Picasso, spaart Borst zichzelf niet. Een snelle ejaculatie, kramp in bed, zuurstofgebrek bij standje 69, hij beschrijft het allemaal op tragikomische wijze. Met de nodige zelfspot neemt hij zich als minnaar de maat. Letterlijk zelfs.
Ja, er kan gelachen worden in Over lust en liefde, maar de verhalen zijn meer dan een verzameling humoristische, openhartig beschreven bedavonturen van hemzelf en zijn omgeving. Het boek gaat niet alléén over seks. Want een leven zonder lust is ondenkbaar, maar een leven zonder liefde is ondraaglijk.


Motto en opdracht
Het motto is een zinspreuk van Jan Wolkers: Vroeger stonden alle meisjes wijdbeens in de zee voor mij en dan mocht ik eronder door zwemmen. En zo heb ik geleerd mijn adem in te houden.
Het motto geeft aan dat de verhalen alle over seks en liefde en lust gaan, want in zijn “Voorspel:”geeft Borst aan dat Turks Fruit een belangrijk boek voor hem geweest is. Hij vindt zijn bundel een eerbetoon aan zijn grote voorbeeld. Eigenlijk heeft het motto dus het karakter van een opdracht.

Structuur en verhaalopbouw
De verhalen, alle heel kort, (2 à 3 bladzijden) worden onderverdeeld in een aantal categorieën:


Voorspel
- Over lust en liefde ( 15 verhalen)
- Over liefde en verraad ( 4 verhalen)
- Was dat Weib will! (20 verhalen)
- Klaar afgelopen uit (2 verhalen)
- Was ik noch zu sagen hätte (dauert eine Zigarette)
Nastootje

In de bundel komen ook illustraties voor van Pablo Picasso. Ze zijn alle erotisch getint en staan tussen de delen die hierboven zijn aangegeven..

Perspectief
Hoewel columns geen autobiografische verhalen zijn (er zit altijd een literaire vertekening in dit genre) is de ik-verteller in de meeste columns Hugo Borst. Hij noemt zich zelf vaak ook met name in de verhalen. (vgl. het verhaal over de vrouw die zich bevredigt tijdens het kijken naar Studio Voetbal. Voor gewone verhalenbundel geldt niet dat de ik-verteller samenvalt met de schrijver, maar in deze verzameling columns kun je dat toch wel aannemen. Hiermee eis natuurlijk niet gezegd dat de verhalen een hoog werkelijkheidsgehalte hebben. Er is altijd sprake van een relatie tussen fictie en werkelijkheid.

Titelverklaring
De verhalen in de bundel gaan allemaal over seks(= lust) en liefde. De titel is daarom niet zo vreemd. Bovendien is er analogie in de titel met de eerder verschenen bundel “Over vaders en zonen.”

Samenvatting van de inhoud
Er staan meer dan 40 heel korte verhalen en of columns in de bundel: enkele zijn maar één pagina lang. Er zijn geen heel lange verhalen bij.
Het is natuurlijk niet nodig om deze allemaal samen te vatten om de strekking van de columns te vatten.
Zo zijn er verhalen/columns over:
- de lengte van de gemiddelde penis 13,5 cm
- de gefrustreerde vrouw die al eens bruut verkracht is en het bijna niet opnieuw durft te doen. Borst werpt zich op als therapeut. (Wrakhout)
- de vrouw die zich helemaal heeft laten verbouwen terwijl, Hugo Borst meer op heeft met slappe tieten (door het ouder worden) dan met siliconenborsten
- een verhaal over een Surinaams stel dat op de Lijnbaan in Rotterdam keihard een ruzie over vreemd gaan verbaal uitvecht
- een vrouw die de naam van haar minnaar op haar rug heeft laten tatoeëren, maar de minnaar maakt het daarna uit: ze wil dan de naam laten weg laseren, totdat ze hoort dat de minnaar omgekomen is;dan stopt ze met het laseren: heeft ze toch nog iets van hem overgehouden
- over vrouwen die vallen op mannen met een buikje: die hoeven dus niet echt te gaan lijnen
- over de nieuwe trend onder de jeugd over anale seks
- over mannen die het graag in vliegtuigtoiletten doen: Borst echter niet die heeft vliegangst
- over het blauwtje lopen bij bepaalde vrouwen (Esther) voor wie hij de neonletters van een theatercafé steelt, maar die toch meer aandacht besteedt aan het bevredigen van haar buurjongen
- over Samantha in Sex and the City, omdat ze zo’n mannelijke opvatting over seks heeft.
- over de overeenkomst tussen de zachte binnenkant van een tuinboonschil en een vrouwelijk geslachtsdeel, totdat Borst het een keer zo letterlijk ervaart
- over de tragiek van Zweedse vrouwen die op vakantie en op seks belust zijn
- over vrouwen met siliconenborsten die hij wel eens wil aanraken
- over twee vrouwen in een café (sletje 1 en sletje 2) die hem en zijn vriend willen “n…n.”. Zijn vriend en Borst zijn er niet van gediend en lopen hard weg
- over de Duitse vakantieliefde die nog Jungfrau is en dat wil blijven: Borst prutst wat aan, maar tot seks komt het niet en dan blijkt dat ze de volgende dag alweer een ander heeft met wie ze het overigens wel wil doen
- over seksuele uitnodigingen per sms, waar Borst tenslotte niet op ingaat
- over een Franse vakantieliefde met wie hij zonder condoom vrijt en die een dag later vertelt dat hij Aids heeft opgelopen. Het blijkt later een bizarre grap te zijn.
- over de nadelen van het orale seksstandje 69, waarbij je als man snel in ademnood kan komen
- over vrouwen als goudzoekers die zich aanbieden voor seks (Mabel Wisse Smit, Rebecca Loos – de sekspartner van David Beckham)
- over de schrijfster Heleen van Rooyen die zich heel uitdagend voordoet en met Hugo Borst wil n”…n” , maar ook voor haar vlucht hij . (Het lijkt of Borst met deze column heeft willen wraak nemen voor de spraakmakende column van Heleen van Rooyen over Rob Oudkerk als hoerenloper, die toen meteen het eind van zijn politieke carrière betekende)
- over de voetballer (van FC Den Haag die een porno-opname van zijn vriendin en hem heeft laten maken ; de film wordt later op het internet gezet door de vriendin die haar voetballer heeft verlaten.)
- over de fantasie van een vrouw die droomt van het met een paard te doen
- over de nieuwe vrouw die zich eigenlijk als een man gedraagt op seksgebied
- over het feit dat Borst op zijn leeftijd niet altijd een keiharde erectie heeft en dat zijn vrees is dat het in de toekomst een keer over en uit zal zijn


Er is in dit boekverslag voor gekozen om een aantal kenmerkende verhalen samen te vatten. Ook wordt het voorwoord en het nawoord weergegeven.

Voorspel
Borst geeft een verantwoording van zijn verhalen: ‘Turks Fruit’ van Wolkers heeft veel bij hem los gemaakt. Hij draagt de bundel dan ook op aan de grote schrijver. Het zijn verder verhaaltjes om te lachen. Soms zijn ze ernstig, dan weer tragikomisch. Ze gaan o.a. over de onzekerheid van Borst in het bed. Daar waar hij als presentator/voetballer zo zelfbewust is, komt hij in bed misschien wat onzeker over. Er is daarom sprake van een flinke portie zelfspot.

Het kijkgenot van Studio Voetbal
De verteller Hugo Borst ontmoet een vrouw in een café die hem vertelt dat ze ooit eens aan zelfbevrediging gedaan heeft, toen ze naar Studio Voetbal keek en fantasieën over Hugo Borst had. Daarna kan Borst niet meer aan het programma meewerken zonder te denken aan de vrouw. Hij denkt aan de gasten die naast hem zitten (Bijvoorbeeld Ronald Koeman) en vraagt zich af of de vrouw dat ook bij die gast doet. Zelf vindt hij het idee erg opwindend.

Binnen zeven seconden de kerk weer uit
Hugo ontmoet een mooie vrouw Irma met wie hij graag zou willen vrijen. Ze heeft aangeboden zijn oorlel te doorboren voor ene gaatje. Borst heeft veel pijn en gilt het uit. Daarna wordt het niets tussen hem en Irma. Jaren later ontmoet hij haar mooie zusje. Een klassiek gegeven: hij doet het met haar maar omdat hij aan Irma denkt tijdens het liefdesspel komt hij in zeven seconden klaar. Zijn droom is dan helemaal kapot. Natuurlijk zal het zusje aan Irma vertellen wat een waardeloze minnaar Borst is.

Naomi
Een kennis Kick overhandigt een liefdesbrief van zijn vriendin Naomi. Die spreekt in de brief haar liefde voor hem uit. Maar dan blijkt dat Naomi later op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Ze wordt per ongeluk bij een roofoverval doodgeschoten. Kick blijft her er maar moeilijk mee hebben. Maar hij zint niet op wraak.

Vrouw of bijvrouw, that' s the question
Hugo en een vriend worden geflitst omdat ze te hard rijden. De vriend is in twijfel: bij wie zal hij gaan slapen: zijn vrouw of zijn vriendin. Daarna belt de vriend met zijn vrouw of te vragen of er die avond nog wat te “n….”valt. wanneer de vrouw aangeeft dat ze liever gaat slapen, belsuit hij naar zijn bijvrouw te gaan. Hugo zet hem eraf.

Kolya
Dit verhaal gaat over de scheidsrechter John Blankenstein die een heel jonge Russische vriend krijgt. Hij gaat zelfs naar Rusland om de man en zijn familie te ontmoeten. De Rus zegt dat hij veel van John houdt, maar op de een of andere manier wil de echte liefde maar niet lukken, wel van Blankensteins kant overigens. De omstandigheden in Rusland zijn slecht en Kolya schaamt zich voor zijn afkomst. Kolya wil wel naar Nederland komen, maar het gaat toch uit. In 2006 sterft Blankenstein. Kolya is niet bij de uitvaart aanwezig. Borst vindt dat Blankenstein een beter liefdeslot verdiend heeft.

Ballen
Borst scheert zijn schaamhaar weg en merkt op dat hij op zijn teelbal een bobbeltje voelt. Hypochonder als hij is, vreest hij meteen het ergste : namelijk teelbalkanker. Via de huisarts komt hij terecht bij een specialist en dat blijkt ene zeer aantrekkelijk vrouw te zijn. Hij moet zich uitkleden en ze bevoelt hem. Ze zegt dat het opgezette balletje niets is en zeker geen teelbalkanker: dat komt voornamelijk voor bij jongere mannen. Hij doet daarna nogal populair om indruk op haar te maken, maar ze gaat niet op zijn avances in.

<
Nastootje
‘Turks Fruit’ ging niet over lust, maar over liefde. Borst waarschuwt in zijn nawoordje ons voor de moderne vrouw. Hoed u voor de vrouw op ramkoers Een leven zonder lust is mogelijk, een leven zonder liefde is ondraaglijk.


Thematiek
Natuurlijk hebben vrijwel alle verhalen het thema seksualiteit en dan in een grappige context.
Het zijn overwegend hilarische verhalen die het karakter van een column hebben. Er moet dus derhalve niet al te veel realiteitswaarde aan worden gehecht, want één van de kenmerken van ene column is toch o.a. het stijlmiddel van de overdrijving en de ironie. Dat komt in verreweg de meeste verhalen voor. Borst wil op een ironische manier waarschuwen voor het nieuwe type vrouw dat zich op seksgebied als een macho gedraagt ( o.a. in het verhaal van Heleen van Rooyen , en het verhaal van de sletjes 1 en 2) Niet iedereen kan trouwens die verhalen waarderen, gezien de reacties op de forumsite van het boek. Vooral vrouwen ergeren zich aan de zelfingenomenheid van Hugo Borst, wat nogal wel eens leidt tot een scheldkanonnade.
In de bundel gaat het dus voornamelijk om het ironiseren en relativeren van seks. Toch zijn er enkele verhalen die een tragisch karakter hebben en die weliswaar luchtig beschreven toch triest zijn : het gaat over de tragische afloop van de liefde bij Naomi (die doodgeschoten wordt) en de uitzichtloze liefde van scheidsrechter Blankenstein. Hoewel de verhalen in deze bundel veel korter zijn, komen die wat thematiek betreft toch dichter in de buurt van de verhalen in de vorige bundel van Borst : “ Over vaders en zonen. “

Over de schrijver
Hugo Borst (Rotterdam, 15 juni 1962) is een Nederlands schrijver, redacteur, televisiepersoonlijkheid en (voetbal)criticus. Borst is een fan van Sparta Rotterdam en heeft een zoontje, Charlie. De carrière van Borst kenmerkt zich door losse projecten. Borst begon zijn carrière op 18-jarige leeftijd bij Voetbal International. Na meer dan tien jaar vertrok hij, maar bleef actief in de voetbalwereld.
Anno 2006 is Borst de voetbalcolumnist en stadschroniqueur van het Algemeen Dagblad. Voor Esquire schrijft hij columns over seks en liefde, en de misverstanden tussen mannen en vrouwen. Ook is hij vaste gast in het NOS-voetbalpraatprogramma Studio Voetbal, en was hij in 2004 jurylid van het BNN-programma Komt dat schot.
Sinds 1994 is Borst verbonden aan het voetbaltijdschrift Hard Gras. Sinds 2004 vervult Borst de rol van hoofdredacteur.

Bibliografie
De Coolsingel bleef leeg (dagboek, 1996)
Alle ballen op Heintje (2005)
Vaders en zonen (verhalen, 2005)
De duizendste van Romario

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Ook geschreven door Cees van der Pol